vervolg project "focadale" - Het filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

En het lek is boven! :shock: :shock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Wouter, kan dit nog gelijmd worden of is dit echt einde verhaal?
Dit is wel te lijmen, maar je moet er ook nog een beetje bij kunnen.
Daarnaast is de conus van polypropyleen dus dan moet je waarschijnlijk aan de gang met speciale lijm, evt zelf met voorbehandelen.
http://www.pattex.nl/nl/producten/secon ... stics.html
Wellicht is dat zelfs het probleem, dat PP zich moeilijk laat verlijmen. Maar dan nog moet de spider ook aan de spreekspoeldrager vast zitten...

Hier wat reparaties binnen dit thema, spider gescheurd en los van de conus (halverwege pagina (hoe maak ik een link naar een bepaalde post) dus ff scrollen) http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7&start=75
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Dat is dus een actie waar ik zelf niet aan ga beginnen. Hoe nu verder is aan Sander nu.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door SARK »

Ik heb dit in een ver verleden ook eens met mijn passieve unit van de Peerless XLS10 meegemaakt (ik moet even zoeken waar ik het heb gepost, wel hier op het ZBAF iig) ik heb het weer goed vast kunnen zetten met 2 componenten smurrie. Die van jou zijn vast op dezelfde manier te redden hoor :wink:
Ik ga even zoeken ...

[edit]Gevonden: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... s&start=25[/edit]
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Misschien zit er ook corrosie aan de binnenkant, deze woofers zijn ver heen, ik zou op zoek gaan naar andere woofers...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ray5150 »

Is dat type nog makkelijk aan te komen, of hebben we het over een heel incourant model ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Los niet te koop. Als je de hand weet te leggen op een paar wharfedale saphire, dan heb je er gelijk 4.

Verder kan je door een dichte deur de kamer niet binnen. Ik zou altijd eerst de deur opendoen.

Maar dit terzijde. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door dre »

Wat is de diameter van de units?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Wat is de diameter van de units?
Buitendiameter 182mm (klemvast in de baffleopening).
Konusdiameter 135mm (inclusief 1/3 van de roltand).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Vrij simpel te lijmen met 2K epoxy en een injectiespuit met dikke naald.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door dre »

Het lijkt mij ook niet al te lastig inderdaad.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Vrijwilligers genoeg, zie ik. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ray5150 »

In het kader van het probleem oplossings-gericht denken : zijn er geen moderne units op de markt met overeenkomstige afmetingen en specificaties ?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door FR_Aad »

Bij vier woofers praat je vanaf 75,00
http://www.rumoh.eu/woofer/woofer-65-in ... &order=ASC
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
halverwege pagina (hoe maak ik een link naar een bepaalde post) dus ff scrollen)
Dat doe je door in de URL het berichtnummer op te nemen, in dit geval 81.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ray5150 »

Of met het icoon links van het woord "geplaatst" en dan daarop met rechts klikken om te kopiëren.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door sander1238 »

Helaas is het focadale project niet goed uit de verf gekomen, Ik heb ook besloten hier niet mee verder te gaan.
De focal tweeters gaan mee naar een volgend project, de rest dat zien wel dan wel weer.

Er staan al weer nieuwe plannen voor de deur maar daar wil ik dan een nieuw topic voor openen.

Ik wil wel eenieder die hieraan heeft meegedacht hartelijk bedanken =D> =D> =D> . Ook voor het nieuwe project zal ik veel hulp bij nodig hebben.
Zal de link naar het nieuwe project hier later bijzetten

*hier het nieuwe project
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Vandaag heeft Sander de focadales opgehaald. We hebben de tweeters, die meegaan naar het nieuwe project, gedemonteerd. Daarvoor moesten de woofers er ook uit. In totaal 2 van de 4 exemplaren bleken een loszittende spider te hebben. Van allebei de kasten was dat de onderste woofer.

Toeval?

Wel de woofers die het grootste deel van de tijd niet aangesloten hebben gezeten :think:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door bas focal m180 »

pappaleo schreef:
Vandaag heeft Sander de focadales opgehaald. We hebben de tweeters, die meegaan naar het nieuwe project, gedemonteerd. Daarvoor moesten de woofers er ook uit. In totaal 2 van de 4 exemplaren bleken een loszittende spider te hebben. Van allebei de kasten was dat de onderste woofer.

Toeval?

Wel de woofers die het grootste deel van de tijd niet aangesloten hebben gezeten :think:
Zitten ze samen in een behuizing, de bovenste laten spelen, dan hebben de onderste een keer flink mee gewapperd.
Dat deed mijn eerste eigen passief membraam knutsel ook 20 jaar geleden., een driver speelt en de ander wapperde des te harder.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Nee, per kast heeft elke woofer zijn eigen compartiment. De onderste woofer kan dus niet fungeren als passief membraan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Toch maar een staatslot kopen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door dre »

Ik heb de defecte woofers hier liggen.
Eens kijken of ik ze kan lijmen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
Nee, per kast heeft elke woofer zijn eigen compartiment. De onderste woofer kan dus niet fungeren als passief membraan.
Nee, maar wel als een bas absorber. Of had je de aansluitingen van deze woofer kortgesloten? In dat geval wordt de spreekspoel geremd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”