Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Ik ben een newbie in de elektronica, ben bezig met lm3886 monoblokjes en is de eerste vraag welke diode te gebruiken. Kan iemand mij uitleggen of een grote spanningsval over een diode een nadeel heeft, de vcc wordt lager, maar dat vind ik geen probleem. Zijn er andere nadelen...?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Bas Horneman »

Er is vrij weinig verschil tussen moderne diodes. Spanningsval is inderdaad niet zo boeiend...we hebben het over fracties van een volt?

Voor audio is het belangerijk hoeveel kabaal diodes maken....

Sommige kiezen schottkey omdat deze stiller zouden zijn.

Ik vraag me af of dat allemaal wel hoorbaar is in een chipamp.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Bas Horneman »

Voor mijn LM3875 en LM3886 amps heb ik MUR860 gebruikt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

In het kader van het KISS principe :
https://www.eoo-bv.nl/brugcellen/9655-gbpc2504.html
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Had je nog geen gelijkrichters voor die mono's?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

heb het net nog even getest, heb mijn oor op de diodebrug gelegd, maar ik hoor niets. :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
heb het net nog even getest, heb mijn oor op de diodebrug gelegd, maar ik hoor niets. :rofl:
Oei, ik wist niet dat je van diodebruggen doof kon worden :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Schottky dioden maken i,d.d. minder hf rommel. Qua prijs maakt het niet uit en gebruik ze daarom standaard: MBR10100
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Raar dat jij die krekels in de diodes niet hoort als je Chris Jones-Roadhouses & Automobiles draait... :shock:
Ik ga morgen nog even de datasheets naast elkaar leggen van verschillende diodes, voor zover mij 'kennis' nu reikt. Is het van belang om 'ringing' tot een minimum te beperken, wat volgens mij te maken heeft met de capaciteit van de diode (laag) en de schakeltijd (trr) Iforward tot 0 laag is, zodat de opgeslagen energie in de diode (zo laag mogelijk) die vrij komt na het schakelen van de diode tot een minimum wordt beperkt.

Fairchild MUR860 (8A 600V)
trr If 1A: 60ns max (trr=Reverse Recovery Time)
trr If 8A: 70ns max
Qrr If 8A: 195nC (Qrr=reverse body diode charge)
Cj Vr 10V: 25pF (Cj=Capacity junction )

Fairchild FFPF08S60SN (8A 600V)
trr If 1A: 13ns typical
trr If 8A: 14ns typical, 25ns max
Qrr If 8A: 19nC
Cj Vr 10V: 14pF

Weet het niet zeker, denk dat de MUR860 een wat oudere diode ontwerp is (met al erg goede waardes) dan de FFPF08S60SN? Lijkt mij een redelijke vooruitgang.
Laatst gewijzigd door zeinogzo op vr 13 mei 2016, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Voor audio kan je het best soft recovery diodes gebruiken.
Een fast recovery diode zorgt voor een steile schakelovergang en dat introduceert weer hf-ringing in je schakeling.

Ik neem meestal zoiets:
https://www.eoo-bv.nl/silicium-vanaf-8a ... 9-200.html

Goed artikel over ringing: http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... t-jig.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

paulebappie schreef:
Alleen deugt die test methode niet. Ringing moet je bekijken adh van het schakelen van de dioden zelf onder normale belasting. Die is anders dan zo'n blokgolvendoosje. Dat houdt geen rekening met wat er met de "snap-off" energie van de dioden gebeurt tijdens het schakelen. Zo'n blokgolfdoosje heb je helemaal niet nodig.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Dank voor de tip, Paulebappie, ook leuk.
De Fairchild FFPF08S60SN is ook een soft recovery diode, Fairchild geeft er nog een popiejopie naam aan: Stealth. Dat draadje heb ik ook gelezen van dat bell ringer bordje. Lijkt handig om CRC snubber waardes te bepalen. Maar dat is voor mij een volgende stap, dit is voor mij echt allemaal nieuw. Ga stap voor stap,van trafo naar diode brug naar voeding condensators naar de weerstanden en C's voor de LM naar de koelpasta naar het bepalen van het koelblok (al heb ik die al, moet nog uitrekenen of dat groot genoeg is). En hoop dan een beetje geleerd te hebben. Vind het erg interessant.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

[quote="paulebappie"]Voor audio kan je het best soft recovery diodes gebruiken.
Een fast recovery diode zorgt voor een steile schakelovergang en dat introduceert weer hf-ringing in je schakeling.

Ik neem meestal zoiets:
https://www.eoo-bv.nl/silicium-vanaf-8a ... 9-200.html

Dat is wel grappig, want daar staat dan weer bij Ultrafast en soft recovery.
dus die is goed omdat hij soft recovery is, maar hij is niet goed omdat hij ultrafast is.
Best wel verwarrend.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Als Zeinogzo, de goeiste gevonden heeft, wil ie er dan voor mij ook ff wat bestellen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

Lekker exotisch, in mijn Pass Labs cloon (zie onderschrift) gebruik ik 4 stuks STPS80H100TV van ST microelectronics als dubbele gelijkrichter.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

@Pjotr, wat is jouw visie ten aanzien van snubbers is het een goed idee om toe te passen en zo ja hoe bepaal jij de waardes? Zonder een derde wereldoorlog te willen starten, mijn hemel wat wordt daar over gediscussieerd. Klopt het dat de LCR waarden van trafo, diodes, kabeltjes etc bepalen wat er gedempt moet worden. Ik speel mijn hele leven al met autootjes en ik stel mij zo voor: dat het wegdek oneffenheden bevat, zo'n oneffenheid duwt met energie de veer samen (condensator) en deze energie moet gecontroleerd vrijkomen via de schokdemper (weerstand) en dat dit nauwkeurig moet samenwerken, anders blijft het voertuig lang in en uit veren (ringing). Zoiets? Als je mij een beetje kan volgen...
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

toetertje schreef:
Als Zeinogzo, de goeiste gevonden heeft, wil ie er dan voor mij ook ff wat bestellen?
Komt goed, kweet waar je huis woont :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Gewoon met de oscilloscoop. Zie hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1461055

De waarden bepaal je proefondervindelijk. De weerstand moet een dusdanige waarde hebben dat de ringing verdwijnt. Kan iets zijn van van ttussen de 10 ohm voor een zware versterker en ong. 500 ohm voor een klein 3W trafo'tje. De C is minder kritisch meestal tussen de 220nF en 470nF. Overigens zijn dat waarden voor Schottky dioden. Die hebben vrij weinig snubbing nodig, soms zelfs helemaal niet.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

@ Pjotr: Dank u!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door richard »

Waarom niet met een buizen gelijkrichter?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

zeinogzo schreef:
@ Pjotr: Dank u!
;) Je vergelijking met schokdempers gaat overigen aardig op. De achtergrond is min of meer hetzelfde. De werkwijze is als volgt: Beijk eerst de ernst van de ringing met de scoop. Neem een polypropyleen C van 100nF en begin met een hoge weerstand van zeg 470 ohm en bezie in hoeverre de ringing afneemt. Heb je nog ringing, halveer dan de weerstand. Herhaal dit totdat de ringing minimaal is geworden of geheel verdwenen. Verdwijnt de ringing nog niet helemaal, verdubbel dan de C enz. Net zolang totdat je bij de sprong zoals op de plaatjes in het linkje wat ik gaf, een mooie vloeiende lijn krijgt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

richard schreef:
Waarom niet met een buizen gelijkrichter?
Zoiets ?
gelijkrichter.jpg
:lol: Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Super cool Anne! Bij Dick Best vandaan? :lol: Moeten dan nog wel een paar van deze dingen bij per rail:
Leyden_Jar_Battery.jpg
:bakkie:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
richard schreef:
Waarom niet met een buizen gelijkrichter?
Zoiets ?
gelijkrichter.jpg
:lol: Anne
Ga je nou zelf destilleren?

Aad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

Aaad schreef:
Ga je nou zelf destilleren?
Aad
Ze zien me al aankomen in een rusthuis :(
Nee, ik maakte er een grapje van want bij de hier (IC-versterker) nogal lage spanning is een buis als gelijkrichter van de gekken.De spanningsval over de gelijkrichter is dan bijna even groot als wat eruit komt.Om over de nodige stroom nog maar niet te spreken.
En dan komt Pjotr nog met een stel Leidsche potten ( waren eigenlijk flessen, die holibies zijn tegenwoordig ook overal :lol: ).Ook hier onbruikbaar, veeel te kleine capaciteit.
Anne
Plaats reactie