Focal in Car
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Focal in Car
Geen woorden maar daden.
Deur paneel eraf gehaald. De rest ook maar gedemonteerd.
Zelfklevende zware panelen in de deur bevestigd.
Ook het deur paneel zelf maar wat verzwaard.
Zelfklevend geluid absorptie in de deur.
Uiteraard ook op het paneel.
Hout plankje voor de speaker.
Driver erin, aangesloten op 2,5mm2 kabel.
Deur paneel erop rechts is klaar.
Deur paneel eraf gehaald. De rest ook maar gedemonteerd.
Zelfklevende zware panelen in de deur bevestigd.
Ook het deur paneel zelf maar wat verzwaard.
Zelfklevend geluid absorptie in de deur.
Uiteraard ook op het paneel.
Hout plankje voor de speaker.
Driver erin, aangesloten op 2,5mm2 kabel.
Deur paneel erop rechts is klaar.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Keuze speakers zijn gevallen op focal KRXS.
Vlakke membraam SD 145 cm2
Korte spreekspoel x-max 3,5mm tussen bas en middentoon in.
Filteren op 80hz en de speaker zal nooit over zijn nek gaan.
Met ruim over de 90db luid genoeg om zonder versterker te kunnen.
Klankmatig het mooiste mid geluid van de focal kevlar serie.
De tn53k is de best klinkende focal tweeter.
Filter heeft voldoende instellingen op het setje na mijn smaak te krijgen, Head unit met dsp filter en parametrische equalizer zullen de rest doen.
Vlakke membraam SD 145 cm2
Korte spreekspoel x-max 3,5mm tussen bas en middentoon in.
Filteren op 80hz en de speaker zal nooit over zijn nek gaan.
Met ruim over de 90db luid genoeg om zonder versterker te kunnen.
Klankmatig het mooiste mid geluid van de focal kevlar serie.
De tn53k is de best klinkende focal tweeter.
Filter heeft voldoende instellingen op het setje na mijn smaak te krijgen, Head unit met dsp filter en parametrische equalizer zullen de rest doen.
Re: Focal in Car
Ben je niet bang dat de boel zo zeiknat wordt en gaat rotten? Het lijkt me dat die demping aardig als spons gaat werken.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Nee deze zijn waterafstotend. speciaal voor de auto, als je erop zit met je knie dan is de mat plat gedrukt en veert ie niet meer terug ontdekte ik, tis echt ander spul dan voor home hifi.richard schreef:Ben je niet bang dat de boel zo zeiknat wordt en gaat rotten? Het lijkt me dat die demping aardig als spons gaat werken.
In hoeverre de mat geluid absorbeert?
Zal wel iets doen, beter iets dan niets.
De deur klinkt met klop test echt heel anders.
En zo ver ik heb kunnen beoordelen zijn de deuren kurk droog van binnen, ook mijn voorgaande auto's hadden kurkdroge deuren.
Straks nog wat zware platen halen en een alpine radio bestellen.Barry2001 schreef:Bas grote vriend, een project, hulde
hou dit vast. Nu Richard nog
alpine cde-178bt
24 bit dac, usb flac wma, dsp 6-12-18-24 db filters 20, 25, 31.5, 40, 50, 63, 80, 100, 125, 160, 200 Hz voor front rear en sub, en ook belangrijk een tijd correctie.
9 bands parametrische equalizer.
Lijkt me ruim voldoende om alles goed in te stellen en om goed geluid te krijgen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Mooie set zo Bas, dat zal zeker goed gaan klinken.
wat voor sub heb je? en waar?
wat voor sub heb je? en waar?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Ik heb nog geen sub, de achter speakers klinken door lichte membraam grote klankkast erg lekker, een compacte sub met driver zware membraam zal heel anders gaan klinken.Henkjan schreef:Mooie set zo Bas, dat zal zeker goed gaan klinken.
wat voor sub heb je? en waar?
Ik ga eerst speakers laten spelen op head unit, achter speakers met een serie spoel ontdoen van mid/hoog, dan bepaal ik of een sub welkom is.
wavecor sw 270wa01 gesloten GHP 22 liter -3 30hz lijkt me echt niet verkeerd, ik meen €125,- voor de driver.
Versterkers die ik voor ogen heb €159 of €219 komt alles al snel richting +- 400 met hout voor een subwoofer installatie.
Leuk, maar is het me dat waard, vooralsnog niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal in Car
dan lekker spoeltje ervoor om ze als rear-fill te laten werken, een HP als subsonic, beetje EQ om de aansluiting op de fronts in balans te krijgen en klaar is Bas 
Re: Focal in Car
Mooi spul allemaal!
Word tijd dat ik ook weer eens verder ga met mijn deuren, ben er al wel aan begonnen, 1 kant klaar.
Er ligt een setje van Morel te wachten om ingebouwd te worden
Word tijd dat ik ook weer eens verder ga met mijn deuren, ben er al wel aan begonnen, 1 kant klaar.
Er ligt een setje van Morel te wachten om ingebouwd te worden
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Lekker bezig geweest. Enige opmerking is het houten paneeltje dat niet tegen de vocht kan. Deuren worden altijd wel iets nat van binnen (langs de ramen) en daar kan ongelakt hout slecht tegen. Daarom liever goed in de primer zetten.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Dan doe ik dat bij de andere kant, eerst ff afmaken en luisteren of er een subje erbij moet.
Ik zal eens bij oberton kijken of er iets van 10 inch erbij zit, is PA maar als het +- 40hz haalt met een wat lange poort is al voldoende.
Het gaat om aanvulling niet om luid.
Ik zal eens bij oberton kijken of er iets van 10 inch erbij zit, is PA maar als het +- 40hz haalt met een wat lange poort is al voldoende.
Het gaat om aanvulling niet om luid.
Re: Focal in Car
Ik heb nog wel een mooie Phoenix Gold Xenon 12 woofer liggen die in een redelijk kleine gesloten behuizing kan 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
En de andere deur was heel goed te doen, het ging vanzelf.
Morgen de autoradio nog even anders aansluiten, speakers van filters voorzien en nog een tweeter monteren.
Morgen de autoradio nog even anders aansluiten, speakers van filters voorzien en nog een tweeter monteren.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
De nieuwe alpine levert minder vermogen dan de oude radio van 15 jaar oudFR_Aad schreef:Goed bezig!
Het spul schiet te snel in vervorming
Net niet voldoende vermogen om zonder versterker te kunnen, maar dat is op de achter speakers het geval en die zijn maar 13 cm meen ik.
De voorspeakers van focal zullen rond de 90db zitten, korte spreekspoel en hogere Fs als normaal maken dit rendement van 90db mogelijk.
Normaal zitten die 16cm woofertjes rond 85-86 db net als huis hifi.
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik een grote 8x10 inch coax speaker op de kop kan tikken als achter speakers en zo zonder sub uit te kunnen.
Maar 2 speakers achter, + 2 voor zou als ik alles even luid laat spelen 6db winst zijn, maar achter is om op te vullen dus een kleine 3db winst.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Of die grotere Tangband ovale woofer, lijkt me meer laag uit komen dan zo'n coax
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Ik heb gekeken, originelen gaten zijn 6 inch.
Ik ga de zaag niet erin zetten.
Armleuning omlaag heeft geen nut er is geen ski luik dus een sub die staat te pompen in de kofferbak valt eigenlijk al af.
Of ik moet de zaag in de achterbank zetten (waar armsteun in valt en een kleine opening maken van 10x20 waar een sub kan komen te staan.
Dan zouden het dus ook woofertjes kunnen of moeten worden in de originelen gaten.
Zou dit wat zijn Reckhorn D-165 .
https://www.reckhorn.com/pages/lautspre ... recher.php
Maar dan moet er wel weer een sub of 4 kanaals versterker komen gezien het rendement van die dingen.
Een car speaker kan ook maar die 16cm hebben nooit meer x-max dan 5 mm.
Normaal hebben car speakers een hoge Qtc, deze D-165 driver heeft dat niet maar er kan geboost worden, equalizer gebruiken b.v.
Of kennen we nog andere 16 cm drivers met hoge Qtc en flink wat x-max.
Ideeën drivers zijn welkom.
Ik ga de zaag niet erin zetten.
Armleuning omlaag heeft geen nut er is geen ski luik dus een sub die staat te pompen in de kofferbak valt eigenlijk al af.
Of ik moet de zaag in de achterbank zetten (waar armsteun in valt en een kleine opening maken van 10x20 waar een sub kan komen te staan.
Dan zouden het dus ook woofertjes kunnen of moeten worden in de originelen gaten.
Zou dit wat zijn Reckhorn D-165 .
https://www.reckhorn.com/pages/lautspre ... recher.php
Maar dan moet er wel weer een sub of 4 kanaals versterker komen gezien het rendement van die dingen.
Een car speaker kan ook maar die 16cm hebben nooit meer x-max dan 5 mm.
Normaal hebben car speakers een hoge Qtc, deze D-165 driver heeft dat niet maar er kan geboost worden, equalizer gebruiken b.v.
Of kennen we nog andere 16 cm drivers met hoge Qtc en flink wat x-max.
Ideeën drivers zijn welkom.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Tangband heeft toch ook van die 6" subwoofers. Die heb ik ook klaarliggen voor in mn coupé als vervanging van de achterspeakers
http://www.rumoh.eu/tangband-w6-1139sif ... &limit=100
of als t wat meer mag kosten: http://www.rumoh.eu/tangband-w6-1108sa? ... &limit=100
of de kleinere ovaal, heeft redelijk rendement http://www.rumoh.eu/tangband-w69-1042?s ... &limit=100
of dagobert: http://www.rumoh.eu/subwoofer/kenford-sbx1620?limit=100
of Peerless: http://www.rumoh.eu/subwoofer/peerless- ... ?limit=100
of Wavecor: http://www.rumoh.eu/subwoofer/wavecor-s ... ?limit=100
in D is dat TÜV/APK afkeur
http://www.rumoh.eu/tangband-w6-1139sif ... &limit=100
of als t wat meer mag kosten: http://www.rumoh.eu/tangband-w6-1108sa? ... &limit=100
of de kleinere ovaal, heeft redelijk rendement http://www.rumoh.eu/tangband-w69-1042?s ... &limit=100
of dagobert: http://www.rumoh.eu/subwoofer/kenford-sbx1620?limit=100
of Peerless: http://www.rumoh.eu/subwoofer/peerless- ... ?limit=100
of Wavecor: http://www.rumoh.eu/subwoofer/wavecor-s ... ?limit=100
heel verstandig, gaat ten koste van de stevigheid van de koets.bas focal m180 schreef:Ik heb gekeken, originelen gaten zijn 6 inch.
Ik ga de zaag niet erin zetten.
in D is dat TÜV/APK afkeur
Re: Focal in Car
DLS heeft leuke mini subwoofertjes, 6,5 inch, en xmax van 4,5mm one way. Hoe ze het in een deur gaan doen durf ik alleen niet te zeggen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Focal in Car
Alles speelt.
Eerst alles op 0 gezet geen invloeden auto radio, rear uit.
Filter van focal ingesteld die heeft een tal van mogelijkheden.
Daarna even kort balance L R , balance front rear.
Even met de looptijden wezen stoeien, je hoort duidelijk de impulsen beter of slechter worden.
Nu laat ik het even voor wat het is om te kunnen analyseren waar ik moet verbeteren.
Wat mij nu al opviel.
De tweeter moet nog iets zachter merk ik, dat word via de head unit parametrische equalizer want het focal filter kan de tweeter niet nog meer dempen.
Front speelt reten strak door de demping, waar nog te winnen valt is het deur paneel wat in de auto zelf zit.
Radio zelf komt echt vermogen te kort.
Vervelende is dat front en rear niet echt willen combineren.
Eens kijken naar looptijden, en eens kijken of het frequentie afhankelijk is.
Eerst alles op 0 gezet geen invloeden auto radio, rear uit.
Filter van focal ingesteld die heeft een tal van mogelijkheden.
Daarna even kort balance L R , balance front rear.
Even met de looptijden wezen stoeien, je hoort duidelijk de impulsen beter of slechter worden.
Nu laat ik het even voor wat het is om te kunnen analyseren waar ik moet verbeteren.
Wat mij nu al opviel.
De tweeter moet nog iets zachter merk ik, dat word via de head unit parametrische equalizer want het focal filter kan de tweeter niet nog meer dempen.
Front speelt reten strak door de demping, waar nog te winnen valt is het deur paneel wat in de auto zelf zit.
Radio zelf komt echt vermogen te kort.
Vervelende is dat front en rear niet echt willen combineren.
Eens kijken naar looptijden, en eens kijken of het frequentie afhankelijk is.
Re: Focal in Car
Inderdaad, dat heb ik enkele maanden geleden ook gemerkt. Had ik een collega hartelijk aangeraden voor Alpine te gaan, blijken die nieuwe toestellen op gebied van versterking niet uit de schaduw te komen van de oude reeksen waar ik vertrouwd mee ben. Daar voelde ik me toen toch echt niet goed bijbas focal m180 schreef:De nieuwe alpine levert minder vermogen dan de oude radio van 15 jaar oudFR_Aad schreef:Goed bezig!![]()
Het spul schiet te snel in vervorming![]()
![]()
Net niet voldoende vermogen om zonder versterker te kunnen ...
Gelukkig zijn er de dag van vandaag echt leuke ampjes op de markt die een gezonde 5 * 60 RMS opleveren voor niet al te veel geld.
Re: Focal in Car
Je zegt dat de tweeter nog iets zachter zou kunnen, maar moet je
niet even wachten tot het woofertje ingespeeld is? Dat kan nog aardig
schelen.
niet even wachten tot het woofertje ingespeeld is? Dat kan nog aardig
schelen.
