multi condensator

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: multi condensator

Bericht door Wim P »

thx thx thx


voor alle antwoorden, nogmaals het ging me niet om de "exoten" die beter slechter zouden klinken dan welk ander type

meer het technische aspect

ik kan alle uF waarde's maken met allerhanden condensatoren die ik hier thuis nog heb liggen
dat is het goedkoopst...................

Alleen als ik zo'n potpourri van condensatoren verschillende fabrikanten ga toepassen, verziek ik dan iets?

of zolang ik de aanbevolen filter waardes aanhoud het nooit slechter kan gaan klinken dan 1 condensator met de juiste uF waarde.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: multi condensator

Bericht door dre »

Gewoon alles aan elkaar knopen tot de juiste waarde en luisteren. :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: multi condensator

Bericht door Walt »

Een bekend fenomeen hier:

veel vragen, veel theorien, maar nauwelijks mensen die zelf eens wat uittesten... :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: multi condensator

Bericht door Ah!buis »

Hoemeer je er parallel zet hoe kleiner de (ongewenste)zelfinduktie wordt.
Mocht er een "condensatorgeluid" zijn dan krijg je met meerdere een meer gespreide "afwijking".Lijkt me alleen maar gunstig.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: multi condensator

Bericht door AatV »

Om op Anne's voorstel wat verder door te boorduren kan je ook zoiets kopen :
http://www.ebay.nl/itm/ASC-Capacitor-X3 ... SwyQtVpCX8
om een oude slagzin te parafraseren :
én 50uF, én polypropyleen, én oliegevuld (plantaardig, dus ook geschikt voor vegetariers!), dus met audiophiele pretenties!

groet,
Aat
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: multi condensator

Bericht door Wim P »

ik heb nog een 10uF mundorf Tubecap gevonden

kan ik dat ook als condensator gebruiken, of is een tubecap iets anders??
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: multi condensator

Bericht door beijert »

Is dat niet een te duur verkochte electrolytische condensator met een hoge werkspanning?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: multi condensator

Bericht door Wim P »

beijert schreef:
Is dat niet een te duur verkochte electrolytische condensator met een hoge werkspanning?

al mep je koekwousssss ik weet het niet

kwam de tubecap tegen op zolder
http://www.liveacoustics.com.sg/tubecap.JPG

is weer eens iets anders dan een ronde condensator
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: multi condensator

Bericht door Wieger61 »

Henkjan schreef:
Wieger61 schreef:
Check de Myth of the “Low Inductance Capacitor”. (An Audiophile Favourite) op http://hypex.nl/component/weblinks/webl ... 124bp.html en dan sheet 129.
dat 'paper' gaat over class-d (en gaat maar tot p103)
Sorry 8-[ foutje, gecorrigeerd. http://hypex.nl/component/weblinks/webl ... 123bp.html
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: multi condensator

Bericht door Wieger61 »

Walt schreef:
Een bekend fenomeen hier:

veel vragen, veel theorieën, maar nauwelijks mensen die zelf eens wat uittesten... :-s
Goede tip! :goedzo: Heb ik ooit wel gedaan: van Audyn-Cap MKP-QS na lezen Humble Homemade Hifi overgestapt op ClartiyCap PX vanwege commentaar 'Clarity is a good step up from the PW and also the M-Cap' en gunstige prijsstelling. A/B tests met schakelaar gedaan. Mijn oren konden geen verschil horen. :shock: Dus: hoe goed zijn jouw oren?

Ik kan blinde A/B-vergelijkingen van harte aanbevelen! Verfrissend! Zette bij mij de ramen flink open in mijn luisterruimte vol vooroordelen ... :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: multi condensator

Bericht door Walt »

De PX is ook maar nauwelijk beter dan een gewone Audyn, Tony geeft een 7.5 versus een 6.5, ter vergelijk, de Duelund Silver heeft score 15...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: multi condensator

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Een bekend fenomeen hier:

veel vragen, veel theorien, maar nauwelijks mensen die zelf eens wat uittesten...
Volgens mij zijn vragen erg belangrijk. Belangrijker dan niet-objectieve testen en het achter vermeende goeroes aanhuppelen. Geef mij dan maar goede theorie.

Wat onverlet laat dat je van mij je mening mag (blijven) geven.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: multi condensator

Bericht door Wieger61 »

Walt schreef:
De PX is ook maar nauwelijk beter dan een gewone Audyn, Tony geeft een 7.5 versus een 6.5, ter vergelijk, de Duelund Silver heeft score 15...
Je hebt gelijk. De uitkomst van een experiment wordt ook bepaald door de prijs die je bereid bent daarvoor te betalen. :oops:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: multi condensator

Bericht door Walt »

Misschien kan je een Mundorf SGO lenen van Wim P dan kun je nog een keer testen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: multi condensator

Bericht door ray5150 »

Eerlijk gezegd vind ik de term beter in deze een beetje discutabel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: multi condensator

Bericht door Walt »

De scores op Tony zijn site zijn vrij duidelijk toch? 7.5 vs 15, welke is dan beter? :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: multi condensator

Bericht door beijert »

Die met de minste vervorming, welke is dat?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: multi condensator

Bericht door Wim P »

onvermijdelijk offtopic

maar de "nevel" die rond condensatoren hangt, geldt dat ook voor weerstanden?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: multi condensator

Bericht door Walt »

Tuurlijk, er bestaan immers Mundorf weerstanden en nog duurdere Duelund weerstanden, veel duurder en beter dan gewone mox weerstandjes! :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: multi condensator

Bericht door pappaleo »

Deze discussie roept weerstand op :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: multi condensator

Bericht door AatV »

Walt schreef:
Tuurlijk, er bestaan immers Mundorf weerstanden en nog duurdere Duelund weerstanden, veel duurder en beter dan gewone mox weerstandjes! :lol:
Niet helemaal juist!
Volgens het theorema van Walt moet het zijn : duurder en dus beter. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: multi condensator

Bericht door Walt »

Klopt als een bus!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: multi condensator

Bericht door markbakk »

Nee, als een zwerende vinger. Bussen sluiten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: multi condensator

Bericht door richard »

AatV schreef:
Walt schreef:
Tuurlijk, er bestaan immers Mundorf weerstanden en nog duurdere Duelund weerstanden, veel duurder en beter dan gewone mox weerstandjes! :lol:
Niet helemaal juist!
Volgens het theorema van Walt moet het zijn : duurder en dus beter. :mrgreen:

groet,
Aat
Psychoakoestiek speelt ook hier een rol.

En dat het beter zou zijn is wel zeker. Is het niet voor het geluid dan op zijn minst voor de gemoedsrust van de koper en de winstmarge van de handelaar.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: multi condensator

Bericht door Wieger61 »

Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”