multi condensator
Moderator: Beheerdersteam
Re: multi condensator
thx thx thx
voor alle antwoorden, nogmaals het ging me niet om de "exoten" die beter slechter zouden klinken dan welk ander type
meer het technische aspect
ik kan alle uF waarde's maken met allerhanden condensatoren die ik hier thuis nog heb liggen
dat is het goedkoopst...................
Alleen als ik zo'n potpourri van condensatoren verschillende fabrikanten ga toepassen, verziek ik dan iets?
of zolang ik de aanbevolen filter waardes aanhoud het nooit slechter kan gaan klinken dan 1 condensator met de juiste uF waarde.
voor alle antwoorden, nogmaals het ging me niet om de "exoten" die beter slechter zouden klinken dan welk ander type
meer het technische aspect
ik kan alle uF waarde's maken met allerhanden condensatoren die ik hier thuis nog heb liggen
dat is het goedkoopst...................
Alleen als ik zo'n potpourri van condensatoren verschillende fabrikanten ga toepassen, verziek ik dan iets?
of zolang ik de aanbevolen filter waardes aanhoud het nooit slechter kan gaan klinken dan 1 condensator met de juiste uF waarde.
Een bekend fenomeen hier:
veel vragen, veel theorien, maar nauwelijks mensen die zelf eens wat uittesten...
veel vragen, veel theorien, maar nauwelijks mensen die zelf eens wat uittesten...
Hoemeer je er parallel zet hoe kleiner de (ongewenste)zelfinduktie wordt.
Mocht er een "condensatorgeluid" zijn dan krijg je met meerdere een meer gespreide "afwijking".Lijkt me alleen maar gunstig.
Anne
Mocht er een "condensatorgeluid" zijn dan krijg je met meerdere een meer gespreide "afwijking".Lijkt me alleen maar gunstig.
Anne
Om op Anne's voorstel wat verder door te boorduren kan je ook zoiets kopen :
http://www.ebay.nl/itm/ASC-Capacitor-X3 ... SwyQtVpCX8
om een oude slagzin te parafraseren :
én 50uF, én polypropyleen, én oliegevuld (plantaardig, dus ook geschikt voor vegetariers!), dus met audiophiele pretenties!
groet,
Aat
http://www.ebay.nl/itm/ASC-Capacitor-X3 ... SwyQtVpCX8
om een oude slagzin te parafraseren :
én 50uF, én polypropyleen, én oliegevuld (plantaardig, dus ook geschikt voor vegetariers!), dus met audiophiele pretenties!
groet,
Aat
ik heb nog een 10uF mundorf Tubecap gevonden
kan ik dat ook als condensator gebruiken, of is een tubecap iets anders??
kan ik dat ook als condensator gebruiken, of is een tubecap iets anders??
Is dat niet een te duur verkochte electrolytische condensator met een hoge werkspanning?
beijert schreef:Is dat niet een te duur verkochte electrolytische condensator met een hoge werkspanning?
al mep je koekwousssss ik weet het niet
kwam de tubecap tegen op zolder
http://www.liveacoustics.com.sg/tubecap.JPG
is weer eens iets anders dan een ronde condensator
SorryHenkjan schreef:dat 'paper' gaat over class-d (en gaat maar tot p103)Wieger61 schreef:Check de Myth of the “Low Inductance Capacitor”. (An Audiophile Favourite) op http://hypex.nl/component/weblinks/webl ... 124bp.html en dan sheet 129.
Goede tip!Walt schreef:Een bekend fenomeen hier:
veel vragen, veel theorieën, maar nauwelijks mensen die zelf eens wat uittesten...
Ik kan blinde A/B-vergelijkingen van harte aanbevelen! Verfrissend! Zette bij mij de ramen flink open in mijn luisterruimte vol vooroordelen ...
De PX is ook maar nauwelijk beter dan een gewone Audyn, Tony geeft een 7.5 versus een 6.5, ter vergelijk, de Duelund Silver heeft score 15...
Volgens mij zijn vragen erg belangrijk. Belangrijker dan niet-objectieve testen en het achter vermeende goeroes aanhuppelen. Geef mij dan maar goede theorie.Walt schreef:Een bekend fenomeen hier:
Wat onverlet laat dat je van mij je mening mag (blijven) geven.
Je hebt gelijk. De uitkomst van een experiment wordt ook bepaald door de prijs die je bereid bent daarvoor te betalen.Walt schreef:De PX is ook maar nauwelijk beter dan een gewone Audyn, Tony geeft een 7.5 versus een 6.5, ter vergelijk, de Duelund Silver heeft score 15...
Misschien kan je een Mundorf SGO lenen van Wim P dan kun je nog een keer testen.
De scores op Tony zijn site zijn vrij duidelijk toch? 7.5 vs 15, welke is dan beter? 
onvermijdelijk offtopic
maar de "nevel" die rond condensatoren hangt, geldt dat ook voor weerstanden?
maar de "nevel" die rond condensatoren hangt, geldt dat ook voor weerstanden?
Tuurlijk, er bestaan immers Mundorf weerstanden en nog duurdere Duelund weerstanden, veel duurder en beter dan gewone mox weerstandjes! 
Niet helemaal juist!Walt schreef:Tuurlijk, er bestaan immers Mundorf weerstanden en nog duurdere Duelund weerstanden, veel duurder en beter dan gewone mox weerstandjes!
Volgens het theorema van Walt moet het zijn : duurder
groet,
Aat
Psychoakoestiek speelt ook hier een rol.AatV schreef:Niet helemaal juist!Walt schreef:Tuurlijk, er bestaan immers Mundorf weerstanden en nog duurdere Duelund weerstanden, veel duurder en beter dan gewone mox weerstandjes!
Volgens het theorema van Walt moet het zijn : duurderendus beter.![]()
groet,
Aat
En dat het beter zou zijn is wel zeker. Is het niet voor het geluid dan op zijn minst voor de gemoedsrust van de koper en de winstmarge van de handelaar.
Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.