Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Thanks, is inderdaad een krachtig ding geworden. Groter dan ooit was bedoeld, maar wel compact en diepgaand. Echter, vandaag is er mee gespeeld in een tent met 400 man, easy... :think: Heel bijzonder. Live kon het mee komen met een stevig spelende drummer en een 5 tal floor monitoren. Het laag stond nergens op de monitor, het was goed hoorbaar en vooral ook heel evenwichtig... aldus een heel erg blije bassist.
Gewoon goed spul dat Oberton :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vandaag weer wat verder...

Roosters zijn besteld, niet goedkoop zeg... Ruim 90,- euro voor je een 1/2e vierkante meter in huis hebt.

Nieuw setje Oberton/Morel staat in bestelling

Er is nieuw PVC onderweg, Wavin Wadal 90 graden bocht 110 mof/mof

De kastjes gaan naar de CNC frezer. Dit is de invoer, rearmount vervalt. De flare radius is jammer genoeg flink kleiner geworden. Mocht de boel aan blazen dan moet het ontwerp daarop nog weer aangepast worden.
sigma t28.png
De serie is nu mooi met een eenheid in de afmetingen van het rooster/grille:
50x50 cm voor de 18 inch (WinISD* SPL MAX: 128 dB)
25x50 cm voor de 2x8 inch (WinISD* SPL MAX: 118 dB als fullrange)
25x25 cm voor de 1x 6,5 inch (WinISD* SPL MAX: 108 dB als fullrange)
* half space
\:D/
Walt

Bericht door Walt »

Frontmount paste toch niet? Ik had dat nog opgemerkt, hoe heb je dat nu dan wel voor elkaar gekregen?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De baffle was 235mm inwendig, de buitenafmeting was daarmee een eenheid: 53cm breed de helft van 53cm hoog bij de top, de sub was 53 x 53.cm.

Nu is het front/grille/rooster de eenheid geworden, dus 53 cm is gebleven:
Inwendig 50 breed en dus nu 25cm hoog
Nu is de box geen 26,5 cm hoog maar 28 cm, waarmee het front 50x25 inwendig is. Van 235 naar 250 mm dus, hierdoor kon de tweeter omhoog en rearmount nam ook ruimte voor het frame waar je het op moet schroeven.

In de vorige constructie was het allemaal te krap, maar nu past het dus wel. Daarvoor vast ook wel, nu is er een overzet raamwerk. Ik wil het luchtdicht bouwen, en dat is zo beter te doen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

IMG-20160522-WA0002.jpeg
IMG-20160522-WA0000.jpeg
Inmiddels met vrij definitieve kasten bezig. Het bepalen van de positie van de bracing is ook zo goed als klaar. Ik heb nieuwe bochten gevonden, welke goed betaalbaar zijn, lichter zijn en inwendig mooier aansluiten op het rechte deel \:D/
Wavin Wadal bochten, jammer dat ik ze niet eerder gevonden had maar ik ben er des te blijer mee.

Doordat de bocht scherper is komt de baspijp anders uit.
Ik wil de kasten compleet gelijmd kunnen assembleren. De poorten delen passen nu net door het woofergat bij de bocht. Eerst het achterste deel er in. Dan met wat draaien kan net de lange buis er in en door de bracing geschoven worden. De bocht er vervolgens in en die om de poort die in de achterwand zit schuiven, en dan het lange deel in de bocht schuiven.
Vervolgens moet er nog een 'flare-dop' op het lange deel. De achterwand wordt (deels) dubbel uitgevoerd, waardoor de flare op de buitenkant achter in het MDF gemaakt wordt en de flare dus ook in de warnex mee gaat. Die openingen sluit aan op de binnenmaat van de PVC pijp (10,3cm)

Nu is het even wachten op een nieuw setje woofers, die hebben enige levertijd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Intussen verder met het kleinste model, met de Peerless SLS 6,5" subwoofer.
Een van de nadelen van die unit is de Rdc van 2,7 Ohm. Als je er geen complex filter aan wilt hangen kom je allerlei problemen tegen. Het kan niet hoog gefilterd worden, de impedantie zakt al snel naar 2 Ohm en bij gebruik van een seriespoel met kleine draaddiameter/hoge serieweerstand is de spoel minder belastbaar dan de woofer.

Inmiddels heb ik een schakeling die eenvoudig is en redelijk doeltreffend. Vandaag het eerste boxje uitgeprobeerd. Het kan fors luid, die woofer is een klein beest! De middentonen gaan tetteren wanneer ik het grensbereik opzoek, het is even de vraag of dit bij het gebruik met een basgitaar ook zo is.

In tegenstelling tot wat in de simulatie staat is de TG9 breedbander gebruikt (4 Ohm) en niet de TC9. Ik heb plannen om 2 stuks TC9 (parallel) te gaan gebruiken in de definitieve versie. Die krijgt ook wat meer liters en een poort met ca 2x zo veel poortoppervlakte.

Vanavond maar eens luisteren naar een stereo opstelling. Bij gebruik voor home audio zou ik het mid en het oplopend hoog meer corrigeren, en waarschijnlijk een scanspeak 10F in het kastje zetten. De plannen voor het volgende prototype zijn een inwendige bafflemaat van 25x25 cm, en uitwendig een kubusvorm.
m16a.png
20151231_142119.jpg
20160516_210543.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

20160525_210550.jpg
Niet onaardig... als kamp ik met wat gehoorproblemen de laatste 2-3 maanden en ik denk dat een bezoekje aan de KNO arts onvermijdelijk is. Alles klinkt alsof iemand z'n bestek op z'n bord smijt en ik heb links een dof krakend geluid bij oren klaren en rechts is het nog doffer - alles trekt naar links. Kortom, zaterdag misschien in breda laten horen. Benieuwd hoe het laag in een grotere ruimte is. Dit model voldoet immers aan de wensen van het project bij aanvang.
Jag

Bericht door Jag »

Mooi resultaat! Warnex wederom?

Gehoorproblemen zijn niet wenselijk. Wellicht onvoldoende klaring van middenoor.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja, dit was mijn eerste warnex klusje, er zit 1 laag op. Maar het zijn prototypes dus ze worden wat mishandeld :mrgreen:
Het kastje was rond 3 januari al gebouwd, maar ik had nog niet de (priori) tijd :mrgreen: gevonden om met de filtering serieus te gaan stoeien. Nu ik even niet verder kan met de 2x 8" was dit dus leuk om even op te pakken.
Mijn Filter Less Fits zou ik graag ook mee verder gaan, maar dat moet even wachten tot ik weer wat kan beoordelen met m'n oren.

Ik heb vanavond even snel wat metingen gedaan, Boxsim heeft het weer correct voorspeld. De tegenfase plot is overal in tegenfase, zij het niet heel diep. De impedantieplot heeft een opvallend hoge eerste (linker) piek rondom de basreflex afstemming. Er zou dus nog wat flamex op de wanden mogen, nu zit er alleen wat (25mm dik flamex) op de slotpoortwand, recht achter de woofer.

Wat ook opvalt is de dramatische resonantie van de slotpoort, rond 300 Hz en een stukje hoger. Het is ook zichtbaar in de SPL grafiek. Wellicht dat ik met 2x een 3,5" fullrange rond 300 Hz zou kunnen filteren om deze ellende voor te zijn. Maar afwachten hoe de 25x25x25 cm binnenmaat versie het gaat doen. Ik weet nog niet of ik daar een pvc poort in die of een slotpoort (of TL)...

Die piek rond 16oo hz is het beste te temmen met een LCR parallel aan de unit: 3,3uF & 2,7mH met ca 5 Ohm weerstand. Wellicht voor home audio gebruik leuk, die extra LCR, maar bij basgitaarspel wellicht onhoorbaar....
Ploatjes:
m16b.png
m16c.png
m16d.png
m16e.png
Bijlagen
20160525_220203.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Naar Breda gaat het setje mee met deze filtering:
bascab sls v3.png
Het hoog is teruggenomen vanaf ongeveer de bafflestep. Het is een variatie op het eerste filter. De 3e orde filtering van de mid wil ik opnieuw doen, omdat ik met de parallelweerstand nu anders uit kom slingert het geheel op rond 800 Hz.

Voor Breda heb ik ook nog even een correctie gemaakt op 1,6kHz, daar zat een resonantie (kastvorm gok ik) die bij muziek beter even gedempt kon worden. Als bascabinet ga ik het niet zo complex maken.

Ook heb ik een LCR gemaakt voor het 2 dB opslingeren van het gebied rond 100Hz door de vrij lage passieve overgangsfrequentie. Dit is een test, om te kijken of een octaaf omlaag bij de basgitaar nu beter hoorbaar is (door minder storend 100Hz gedreun). De LCR is deels los en kan met een krokodillenbekje aan-/losgekoppeld worden.

In de slotpoort heb ik 2 strookjes Akotherm gedaan aan de zijden, dit helpt iets tegen de enorme 300 Hz poortresonantie:
bascab slotpoort leeg en met akotherm D20 beide kanten 3 cm.png
Simulatie huidige kastje (volgende versie wordt iets groter)
bascab ajhorn.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vandaag een leuke dag gehad in Breda, gezellig en mooi spul.
Het bascabinetje was ook mee, in tegenstelling tot thuis vond ik het mid tetteren en hier is het juist wat onderbelicht.
Thuis nog even luisteren en Michiel (ook bassist) kwam met wat muzikale tips, en deze vond ik zo lekker dat ik hem in het topic slinger:
https://www.youtube.com/watch?v=3yVBniL-hyg

Man, das lekker. Harry, mag dat nog eens op jouw set :mrgreen:

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=Gfej1MAfcWk \:D/
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

N.a.v. wat ervaringen gister in Breda - laag niet gedefinieerd zoals bij normale home audio op niveau - ben ik nog even gaan kijken of de 8" Oberton als enkel exemplaar in de toekomstige kubus (ja, de blokkendoos uit het begin komt weer terug :rock: ) in dit kleinste model nog een verbetering kon leveren.
Die 8" Oberton klinkt bij muziek erg geremd, een verschil tussen kickdrum en basnoten is moeilijk te onderscheiden, dus wellicht is dat geen verbetering t.o.v. de huidige peerless.

Wat nog zou kunnen gaan helpen: de volgende kast is van sterker plaatmateriaal en er komt een grotere poort in.
De fb van de breedbanders ligt op 200 Hz in deze kast, dus het wordt een uitdaging om zo laag te filteren dat de breedbanders al het grootste gedeelte van de spl curve verzorgen bij 300 Hz, de resonantie waarop een flinke poortresonantie zit. Ik denk dat voor (home) audio gebruik het verlagen van de overgangsfrequentie wel een klankmatig voordeel oplevert. Om er voor te zorgen dat het geen toename in vervorming oplevert zou ik dan minimaal 2 stuks TC9 willen gebruiken i.p.v. 1 TG9 (G=Glasvezel, witte versie & de TC9 is blaCk :mrgreen: ).

Hier een vergelijking tussen de Peerless en Oberton. De SPL max is vergelijkbaar met als enorme voordeel van de Peerless dat die als 4 Ohm driver met ongeveer hetzelfde vermogen aan 4 Ohm tevreden is. Dit betekent dat een standaard (klasse D) basversterker in de categorie 'tot 250 Watt' passend is. Met de Oberton in dezelfde behuizing zul je dan niet voldoende vermogen hebben, wat al bleek tijdens de testen met de prototypes die we met 1x 8" Oberton hadden gedaan. Daarvoor moest je een 550 Watt versterker flink open draaien.
bascube peerless vs oberton.png
Uiteraard is het minder interessant of deze luidsprekers te verbeteren zijn voor home audio, maar ik denk dat het wel een kwaliteitsindicatie kan zijn. Daarnaast is een FAST met de Peerless SLS 6,5"+ Scan-Speak 10F door Asterduc in het verleden al met succes toegepast, dat kan heel leuk klinken.

Edit: Zoiets:
cube sl.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zo... bijna terug bij af :rofl:

Het is een kubus met binnenmaten 25x25 cm. Er zit 1 SLS 6,5 subwoofer in en er komen 1 of 2 breedbanders in van 3,5" die - bij wijze van experiment - op 300 Hz er in komen.
Tijdens de luisterdag in Breda heeft het systeem gespeeld met een veel hogere overgangsfrequentie. Ik hoop wat meer kwaliteit in contouren/definitie door voor de poortellende te filteren en waarschijnlijk heb ik voor een stressvrije sound dan 2 stuks 3,5" breedbanders nodig. Ik heb ze liggen dus ik begin met dezelfde opzet als die ik had, om het kastje en de laagafstemming te testen (kastje is 30% groter, poortoppervlak is 50% groter) en stapsgewijs komt dan 300 Hz overnamefrequentie en (evt.) 2 breedbanders.

Edit: onder verstek de boel lijmen is best lastig. Blijkbaar heeft het middenschot niet (vlot) genoeg geklemd gezeten, die zat wat los. De autokrik methode paste hier niet, maar wie wat bewaart die heeft een hoop rommel. En in die rommel zat een uitzet/trek constructie van een MC systems subwoofer (custom) waarbij 2 woofers met een stangconstructie tegenover elkaar liggend tegen de baffles werden getrokken. Dat is mooi spul, nooit weg gegooid, nu handig \:D/ De PU lijm kan zo ook een beetje tussen de schotten in komen, na enige tijd haal ik de uitzetconstructie weer weg een klem ik de boel.
Bijlagen
20160615_120705.jpg
20160615_120720.jpg
IMG-20160615-WA0018.jpeg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

20160619_211905.jpg
20160619_212041.jpg
Bye bye impulsgecompenseerde vriend...

Na wat omzwervingen is de kubus wel weer terug:
IMG-20160615-WA0030.jpeg
20160615_223721.jpg
En de 18" is dit weekend ook live gebruikt... die wordt binnenkort voorzien van z'n uiteindelijke jasje met afwerking en beschermrooster.
20160617_193928.jpg
En nee, niet als car sub....
barrymossel

Bericht door barrymossel »

Waar had je precies dat rooster vandaan? Vind deze ook wel netjes.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
bassguitar schreef:
Wouter ik heb destijds voor mijn speaker een grill hier gehaald: http://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfor ... l-plaat.mw is goed stevig. En vervolgens zwart gespoten met matzwarte metaalverf.

Dat ziet er dan zo uit: download/file.php?id=109631&mode=view
Volgens mij had ik hier overheen gelezen, dit is niet mijn favoriet maar wel een zeer schikt rooster, maximaal open. TOP, dank je!
Deze, en dan de 70% open vierkant perforatie en 2mm dik.
Kost wel wat, maar het is een stevig (barbecue)rooster. Houd een bowlingbal tegen gok ik.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Morgen gaan we verder, tijdens de voorbereidingen kwam ik prototype 1 voor de 8" tegen, de 6,5" is inmiddels bijna even groot. Maar qua klank en vermogen is hij nu kloppender. Ca 200 Watt aan 4 Ohm belastbaar, en volledige diepgang op 5-snarige bas. Handvat er op, bijna af ;-)
Bijlagen
20160809_200453-1-1.jpg
20160808_201006-1-1.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vandaag was weer een gepland bouwdagje.

We hebben een nieuwe 18" kast gemaakt, gelijk aan de nieuwe breedte van de 2x8" kast. Omdat de 4 poorten uit het eerste prototype 18" een aantal dure en minder praktische bochten had heb ik een nieuwe mogelijkheid willen onderzoeken met de nieuwe 18", 3 baspoorten met 11 cm diameter, net als bij de 2x 8" gebruikt is. De totale poortoppervlakte komt neer op 245 cm^2 en de luchtsnelheid in de poort blijft rond 20 m/s bij ca de maximale geluidsdruk. De afstemfrequentie zal iets stijgen doordat er nu ca 40 cm poorten in zitten ipv 53 cm poorten, het was weer allemaal krap en een leuke uitdaging.
De 2x8" behuizing is aangepast en terug naar de CNC frezer, de 1x 6,5" heeft een nieuw filter gekregen dat filtert bij 200 Hz (poort ellende bij 270Hz buitenspel zetten).

We hebben nu een aantal andere Oberton units er bij, zoals naast de 18" XB800 ook de 18 N(eodym)XB 1600 welke herkenbaar is aan het koelsysteem om de magneet.

Het is een fraaie kast geworden, bijna gereed om te lijmen en af te werken. In de dichte cirkel komen de aansluitingen te zitten, speakon in en highpass out voor de 2x8"
Bijlagen
20160903_185427.jpg
20160903_185641.jpg
20160903_164824 p.jpg
Jag

Bericht door Jag »

Gaaf man. Ben je nog van te gaan serie produceren? En telt de 18 inch en 2x 8inch mooi op als je de High Pass out gebruikt?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja, dat is precies de bedoeling. We beginnen met 3 luidsprekers die binnen de kaders vrij concessieloos zijn, en uniek qua performance gelet op het formaat. Wanneer de nulserie klaar is kunnen we de foto's laten maken voor de website en dan kunnen we de hort op met ons product. Misschien wordt het wat, misschien ook niet. Aan het product zal het niet liggen, maar er zijn natuurlijk altijd andere factoren die maken of iets een commerciële kans heeft. Omdat het er nog niet is willen we het product gaan aanbieden, en dan zien we wel verder.

Laatst had een elektrisch gitarist die onze 2x8" heeft staan een bassist op bezoek in z'n studiootje. Hij (van die studio) speelde er elektrische gitaar over, wilde dat ding daarvoor hebben want dat gaat uitzonderlijk goed. Omdat er geen logo op zit vroeg die bassist wat dit was. Toen kreeg de bassist een mooie basgitaar in handen en werd gevraagd dat er eens over te spelen...

... na 30 seconden: "dit kan niet, dit kan gewoon niet" :-)

De optelling van de stack is mooi, de 18" en 8" maar bestaat alleen nog maar in simulatieland ;-)
Ik ga er zo snel mogelijk metingen en luistertesten mee doen. De ongefilterde optelling is erg goed, maar ik wil uiteraard de 2x8" ontlasten waardoor het geheel 10dB luider kan en uiteraard de vervorming minder is. Het worden dus 2 speakon ingangen, 1 waardoor je de 18" filtert en 1 die dat filter bypasst.

Nu nog op zoek naar een 'lokale' hotspray of warnex spuiter...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als het product echt goed is, en het er nog niet is, zal het reclame maken voor zichzelf. Denk dat in het gitaristenwereldje het al net zo gaat als hier op het forum, als een goed product om de hoek komt kijken (en het lukt je om de prijs redelijk te houden) zullen er meer mensen interesse in hebben. Ondanks dat je dan geen / of een voor hun onbekend merk bent.

Ik denk ook dat het daarin wel handig kan zijn herkenbaar te zijn; dus een logo erop plakken, waarop mensen kunnen zoeken zodra ze 'm ergens gehoord of gezien hebben.
John P

Bericht door John P »

De vormgeving is op het moment wel erg anoniem. Ik denk dat je qua vorm of kleur wel een statement moet maken om herkenbaar te zijn. Denk aan Orange dat een specifieke kleur gebruikt, of de gele conussen van Markbass. Misschien een leuk stofje of een groot abstract logo gespoten op het schuim. Het is een wereldje waar ze niet schrikken van kleur een glitter dus wees niet te bescheiden. Je kunt waarschijnlijk een beter styling advies krijgen van een 6 jarig kind dan van je boekhouder.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Logo en merchandise:
1sheinsidet-shirtcavia-1.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:rofl:

Klopt allemaal. Het logo is terug naar de tekentafel. Mede omdat op foam niet alles mooi staat. En dat foam is een bewuste keuze, we krijgen het niet voor elkaar om de prijs laag te houden als en een custom grill op komt. Daarnaast zit je met de kosten van bewerkingen. Je kunt geen zwart rooster ombuigen omdat de coating dan van de hoeken springt. Dus dan moet een grill in vorm gemaakt worden en vervolgens gepoedercoat worden. En dan komen we nog steeds bij het grootste probleem van onze luidsprekers: bassisten luisteren met hun ogen...

Ze zoeken een 10" of juist een 15", anderen zweren weer bij een 12" 2-weg. Het moet snel, of punchy, of wat dan ook. Dat was een van de redenen om een niet zichbare baffle in het ontwerp te gebruiken. De nietsvermoedende bassist zal gewoon op de oren moeten afgaan, uiteindelijk wordt toch wel bekend wat er in zit maar het wordt toch een soort blind date de eerste keer 8)

Stofjes en Tolex zijn leuk, het wrappen van een speaker beheers ik absoluut. Maar het is vanuit oogpunt 'bewerkingen & man-uren' een no go. En dat terwijl bijna alle bascabinetten met een soort van stof of vinyl zijn afgewerkt. Wanneer wij 5 kastjes moeten leveren is het prettig dat deze gelijmd aangeleverd worden, naar de spuiter gaan en daarna alleen geassembleerd hoeven te worden.
Het is gewoon niet grappig als je bedenkt dat je voor 250,- complete merk bascabinetten kunt die zeer fraai afgewerkt zijn. Wat zeg ik, voor 102,- heb je een 15" PA sub (die dan ook klinkt naar z'n geld waarschijnlijk) compleet afgewerkt: http://www.bax-shop.nl/passieve-subwoof ... Ak1z8P8HAQ

Omdat we natuurlijk heel klein zullen zijn/blijven is een custom design of afwerking goed te realiseren.

We realiseerden ons in het begin al, in de budget of middenmoot markt is geen ruimte voor ons. Het is niet eens haalbaar, dus gaan we meteen maar voor 'uitzonderlijk goed'. Hopelijk vinden andere bassisten dat ook. Als het mee zit, verkopen we nog eens wat. Maar feitelijk vind ik het ontwerpen nog altijd het leukste. Het verschil tussen de start en nu is best groot, dit komt vooral door de ervaring en feedback van bassisten op de prototypes en het bijstellen van het ontwerp.

De kastjes hebben het meeste weg van AER, wat ik persoonlijk er erg fraai uit vind zien.

De kleinste telg ligt inmiddels op een Schertler stand, past ook erg leuk:
https://secure.schertler.com/en_IT/shop/accessori/s1
John P

Bericht door John P »

Je kunt natuurlijk heel subtiel iets bijzonders maken. Het principe terughoudend en bang for buck kan in verschillende prijsklassen plaatsvinden. Op het moment lijkt de box nog op een Skoda, terwijl je mikt op een Maserati. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een subtiele kleur van de kast als donkerpaars of flessengroen. Je kunt een naam of logo verwerken door een uitgesneden stuk viltfolie voor het verven op het hout aanbrengen. Heb je al eens gekeken naar de mogelijkheid van coaten? Kortom, ik denk dat het marktwaardig maken nog voor je ligt. Het is wel fijn om te weten dat je een goed product hebt, alleen is dat tegenwoordig niet meer genoeg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”