Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door democles »

Bij mijn GU-50,Toroidy trafo,s, werden de rubbers er gewoon bij geleverd :D

Wil je boven op, ook een rubber,dan zul je zelf een rondje moeten knippen,ter grote van een M6 carrosserie ring,de binnenkant van de trafo is vol gegoten dus meer heb je niet nodig..... :mrgreen:
Bijlagen
DSC03373.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

De alom geprezen CFB (kathode-tegenkoppeling) is ook mogelijk met standaard 0-4-8Ω-UGT's:
CFB-8o.PNG
De spanning over de 0-8Ω aansluiting is √2 hoger dan die op 0-4Ω, vanwege P=V²/R om hetzelfde vermogen te houden.
Tussen 4-8Ω staat dus √2-1 van die op 0-4Ω en door die met dezelfde factor te verzwakken ‘zien’ de kathode's dezelfde tegenkoppeling.
Dus Rk2/(Rk2+Rk3)=√2-1 en als we dezelfde DC-weerstand aanhouden om de instelling te kunnen controleren, wordt Rk1=Rk2//Rk3.
De CFB is minder dan die met 0-4-8-16Ω-UGT's, maar met hogere kathode-weerstanden wordt dit weer beter, alhoewel de versterking wel wat afneemt.
Er ontstaat dan ook een DC-tegenkoppeling, die een balans-instelling overbodig maakt.
Met 100Ω voor Rk1 heb je 3Vdc op de kathode's en dat is ca. 30% van de Vgk-instelling en dus voldoende om mismatches op te vangen.
Bij rust gaat er maar 0W1 verloren in de Rk's en bij 15Wout nog geen 0W6, dus kan je standaard metaalfilmweerstanden gebruiken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Dat kan wel maar blijft weinig van de tegenkoppeling over.Nog maar 0,4x van met 4 Ω.
En dan nog met de kathodeweerstand in serie.Geeft ook nog een spanningsdeler met de kathode-impedantie, blijft er nog minder over.Hoewel Rk1 en Rk3 kunnen nog van elco's voorzien.
Al bij al lijkt me niet erg zinvol.
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

‘Maar’ 0,4x CFB-tegenkoppeling is ca. 8dB en veel directer dan de maximale (door velen verguisde) overall-tegenkoppeling van ca. 10dB:
CFB-elco.PNG
En met vrij hoge Rk's sla je twee vliegen in één klap, je vangt meteen het verschil in de buizen op, maar je kan ze natuurlijk ook lager nemen als je een balansregeling gebruikt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Jamazonie ! Kathodes moeten aan de trafo, niet de massa ;
KFB-elco.PNG
En die 8dB zie ik ook niet zitten :o
Met bijv.10W (met een sturing met 6Vt aan 't rooster) is er rond 3Vt tegenkoppeling vanuit dat stuk tussen 4 en 8Ω en is er dan totaal 9Vt sturing nodig.Kan ik geen 8dB van maken.
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Ik zie het nog niet gebeuren dat het laag beter wordt, de trafo blijft een te lage inductie hebben en zal nog steeds een verzadigings probleem hebben bij laagste frequenties.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ik heb antwoord gehad van Toroidy:

"Our price for TTG-6AS7PP + 16Ohm tap is 79,50 EUR / pc.
Shipping to Belgium: 19,00 EUR.
Production in ~14 working days."

Tevens de schema's aangepast voor gebruik met die UGT en 100VA trafo in de PS:
CTA4.0-AMP-a2.PNG
CTA4.0-AMP-b2.PNG
CTA4.0-PS2.PNG
Wat mij betreft, stop ik met de CTA4.0 vermits er weinig overblijft van de idealen waar CTA voor stond: het aspect "compact" uit CTA is niet meer aanwezig. Ik ben er echter van overtuigd dat wie dit ontwerp bouwt er geen spijt gaat van hebben, voor mij zou het te zeer lijken op de EL84-AMP.
Ik ben momenteel ook bezig met een EL84-versterker waarvoor ik enkel de UGT's nog moet bestellen bij Toroidy (160€ voor 2x met 16 ohm tap en inclusief verzending).

Ik vermoed dat ik nadien het succesverhaal van de CTA2.1 (met ELA-100 en versterker frequentieweergave +/-1,5dB = 15Hz-42kHz) ga overdoen maar dan met de buizentoonregeling.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Jammer , ik had het graag blijven volgen
Maar ik snap het helemaal Willy
Die ermee verder wilt heeft mooie schema,s kant en klaar hier. :)
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Jamazonie ! Kathodes moeten aan de trafo, niet de massa ;
De bijlage KFB-elco.PNG is niet meer beschikbaar
En die 8dB zie ik ook niet zitten :o
Met bijv.10W (met een sturing met 6Vt aan 't rooster) is er rond 3Vt tegenkoppeling vanuit dat stuk tussen 4 en 8Ω en is er dan totaal 9Vt sturing nodig.Kan ik geen 8dB van maken.
Anne
Dat dacht ik ook, maar dan komt ie voor wisselstroom scheef te hangen: Ik1 is groter dan Ik2!
Je hebt inderdaad maar ca. 5dB echte CFB-tegenkoppeling plus ca. 3dB door de vrij hoge Rk's, maar dat is ook tegenkoppeling.
Zie de bijlage, als je het zelf wilt controleren.
Bijlagen
CFB.ZIP
(3.57 KiB) 41 keer gedownload
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bert, je kan dan misschien nog beter het topic van de EL84 volgen, die is in grote lijnen hetzelfde als de CTA4.0 uitgezonderd de eindtrap die daar niet met 4 maar 2 buizen is (ik vermoed jouw EL34 ook).
Topic EL34 is dan voor jou mogelijk ook interessant.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Dat dacht ik ook, maar dan komt ie voor wisselstroom scheef te hangen: Ik1 is groter dan Ik2!
Je hebt inderdaad maar ca. 5dB echte CFB-tegenkoppeling plus ca. 3dB door de vrij hoge Rk's, maar dat is ook tegenkoppeling.
Ja, je hebt gelijk, geeft een scheve tegenkoppeling.En zonder extra Z in de kathode, hoe dan ook geen goeie.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert, je kan dan misschien nog beter het topic van de EL84 volgen, die is in grote lijnen hetzelfde als de CTA4.0 uitgezonderd de eindtrap die daar niet met 4 maar 2 buizen is (ik vermoed jouw EL34 ook).
Topic EL34 is dan voor jou mogelijk ook interessant.
ik zit beetje in een Spagaat Willy :?
zeker interessant en ga ik zeker volgen en misschien ook iets bijdragen
Alleen ben ook hier nog bezig Topic http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=23197

een beetje veel 2 projecten tegelijk ik heb er nu eigenlijk al 2
een cnc machine aan de gang krijgen en de versterker in bovenstaand topic
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Voor een eventueel vervolg, zou je kunnen denken aan een CTA4 met 4 PCL86's per kanaal, de pentodes parallel voor ruim 20W push-pull met een goede UGT van ca. 4k5Ω, je kan gewoon de auto-bias van Philips gebruiken met een gemeenschappelijke kathode-weerstand van 132Ω(1,5W) per paar:
ECL86-max.PNG
ECL86-max.PNG (112.18 KiB) 484 keer bekeken
Geen UL en CFB maar een overall-tegenkoppeling!
De 4 triode's kan je gebruiken voor toonregeling en fase-draaier.
Om het compact te houden kan je een flinke 230V-scheidingstrafo in een aparte kast plaatsen en de gloei uiteraard met een SMPS.
Willy_61 schreef:
Michiel, waarom "geen UL en CFB maar een overall-tegenkoppeling" ? Overall-tegenkoppeling + UL is toch beter?
Ik vind persoonlijk dat UL net het meeste bijdraagt voor verbetering van de klank.

UGT = TTG-6AS7PP €68 zonder verzending, is wel 5k (11% afwijking).

Verder stel ik me vragen bij "de auto-bias van Philips gebruiken met een gemeenschappelijke kathode-weerstand van 132Ω(1,5W) per paar", is de fixed bias zoals we steeds gebruiken (hier in stellen op 30mA/buis bij HS van 300V) niet beter?

Voeding: TST200/028 €26.30 zonder verzending.
mtb schreef:
Om het maximale vermogen (14W3) uit de PCL86's te halen moet je de kathode-stroom instellen op Ia+Ig2=31+5=36mA bij 300Va, Vk wordt dan 72mAx132Ω=9V5.
Er zit dan VakxIa=(300-9V5)x36m=9Wrust in de anode en 1W5rust in g2 en dat mag nog(net).
Als twee PP's parallel zet met een 30W 4k5Ω UGT hou je na wat ohmse verliezen ca. 25Wuit over en dat met 4 goedkope buizen!
Ok, vandaar dus die 130Ω in de datasheet. Dat zal zeker het proberen waard worden in een testopstelling.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Je kan voor de zekerheid 2x270Ω parallel gebruiken met 1Ω in serie naar elke kathode, zodat je de stroom kan meten.
De 5kΩ-UGT lijkt me geschikt, ze geven alles netjes op, zodat je daar een model van kan maken, het uitgangsvermogen zou toch meer dan 20W kunnen zijn.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Ik heb de Philips-opgave gecontroleerd met de CTA-instelling:
PPI1.PNG
Gebruikt wordt een flinke UGT (fo=4Hz!) en ik kom op 13W vermogen bij 5% vervorming (enigszins afgeplatte sinus) in Raa, zo'n 10% minder dan opgegeven, maar dat komt door de primaire ohmse verliezen.
Dit komt aardig overeen met een gemeenschappelijk (1W!) kathode-weerstand (R3):
PPI2.PNG
Je hebt wel een flinke elco (C1=470μF) nodig om 13W te halen en zo'n weerstand is niet verstandig, omdat als er één buis stuk gaat, ie meteen de andere meeneemt!
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Sorry Michiel voor de late reactie, maar ik ben ondertussen nog volop bezig met de afwerking (chassis en bekasting) van de laatste EL34-versterker.
Toch heb ik jouw post al een paar keer bekeken en mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de CTA instelling met negatieve hulpbron.
Ik vraag me wel af of we nog een alternatief kunnen vinden voor die UGT, dat is nl. een 40 watter van 2,7kg (!). Het zou mooi zijn als ik een 20 watter kan vinden met gelijkaardige kwaliteit, gewicht en afmetingen zullen dan een stuk lichter/kleiner zijn en misschien nog iets goedkoper :roll: ... daar ga ik nog naar op zoek.
Wat de voedingstrafo voor de 300V betreft, zou een 100VA ook nog volstaan met 0,43A sec.? Dat zou ook weer 1kg schelen ;-)

Hoe dan ook brainstormen kan nu nog maar de bouw zal dus waarschijnlijk voor het najaar worden, eens het buiten redelijk weer wordt heb ik andere prioriteiten :-) en zeggen ze dat in Nederland ook: "dat houdt de kerk in het midden"? :sure:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Die trafo,s worden zo groot omdat we tot 20Hz of nog lager willen
Zou je genoegen nemen met 30 hz -3dB kan er wel wat ijzer uit
Als ik je UGT vergelijk met de trafo,s uit de Lafayette met ecl86 dat weegt misschien 1 kg
Idem de voedingstrafo die weegt misschien 1,5 Kg voor stereo 2x 10 Watt
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
Die trafo,s worden zo groot omdat we tot 20Hz of nog lager willen
Zou je genoegen nemen met 30 hz -3dB kan er wel wat ijzer uit
Als ik je UGT vergelijk met de trafo,s uit de Lafayette met ecl86 dat weegt misschien 1 kg
Zoiets had ik ook in gedachten, 30 à 40Hz ondergrens en minder vermogen (20W) en dat met een Raa van 4k5 à 5k. Maar ik heb het nog niet tegen gekomen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert61 schreef:
Die trafo,s worden zo groot omdat we tot 20Hz of nog lager willen
Zou je genoegen nemen met 30 hz -3dB kan er wel wat ijzer uit
Als ik je UGT vergelijk met de trafo,s uit de Lafayette met ecl86 dat weegt misschien 1 kg
Zoiets had ik ook in gedachten, 30 à 40Hz ondergrens en minder vermogen (20W) en dat met een Raa van 4k5 à 5k. Maar ik heb het nog niet tegen gekomen.
Ik ook niet met CFB
wel met UL 4-8-16 ohm van Hammond en Ook bij eerst aan jan vragen en in Polen Amplimo
Maar met CFB alleen Torroide misschien ook bij van de Veen of AE
Je kan er makkelijk een prijsopgave doen Dan weet je iets
Bij AE een C kern trafo voor 2xEL84 168€ voor 2 stuks bandbreedte 10hz -100Khz
Maar op de vraag of dat de -3dB punten zijn of 1 dB of er UL op zit en CFB ik weet er nog niks van na 3-4 weken
alleen dat ze daar griep hadden :?
Maar ik ga er vanuit dat het 10 Watt is en geen UL en geen CFB maar een standaard trafootje
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Ik ga gewoon door met simulaties, ben er nu toch mee bezig.
Had je de ELA-T20 al eens doorgemeten?
Want dat blijft toch een redelijk alternatief als 4kΩ UGT!
Die kan minimaal 283Veff(400Vtop) hebben over de 0-2W5 aansluiting, zoals Anne al berekend heeft en dat is 20W in 4kΩ.
Met wat ohmse verliezen zou je toch 15W moeten overhouden en bij 5%-vervorming zelfs 20W.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Michiel, de T20 is op de eerste pagina grondig besproken door jou en Anne, de slotsom was dat die niet betrouwbaar te gebruiken was.
Ik zou trouwens de HS op 300V willen gebruiken, dat moet de PCL86 vlot aankunnen, maar dat betekent dus ook dat de UGT kwalitatief moet meekunnen in dat verhaal.
De UGT van Toroidy die ik eerder opgaf blijft de beste kandidaat maar is 40W, Ik zoek nog op het gemak een waardige vervanger van zo'n 20W met minimaal een frequentieweergave van 40Hz tot 20kHz binnen 3dB, met de juiste Raa en met UL. Als ik die niet vind voor een aanvaardbare prijs wordt het Toroidy.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Voor wat 't waard is (niet goedkoop en geen ringkern), http://www.die-wuestens.de/dindex.htm
De ATH34, is een lichtere uitvoering van de ATH134 (gezien de opgegeven kern)
Zou dan ook niet zo zwaar kunnen zijn, hoewel niet vermeld.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Voor wat 't waard is (niet goedkoop en geen ringkern), http://www.die-wuestens.de/dindex.htm
De ATH34, is een lichtere uitvoering van de ATH134 (gezien de opgegeven kern)
Zou dan ook niet zo zwaar kunnen zijn, hoewel niet vermeld.
Anne
Willy heeft een max prijs van 70€ gesteld in een pb denk ik Want ik zie het hier zo gauw niet :think: En die ATH134 kost 118€ Per stuk !
HIFI EXQUIS 20w 30w 40w Push-Pull Tube Amp's Output Transformers
2 PCS For 6P1 EL84 6L6 EL34 KT88 KT66 89€ en 40€ shipping
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Willy heeft een max prijs van 70€ gesteld in een pb denk ik Want ik zie het hier zo gauw niet :think: En die ATH134 kost 118€ Per stuk !
HIFI EXQUIS 20w 30w 40w Push-Pull Tube Amp's Output Transformers
2 PCS For 6P1 EL84 6L6 EL34 KT88 KT66 89€ en 40€ shipping
Dat van die max prijs wist ik niet.
Was meer om te zeggen dat er blijkbaar wel met minder dan 40W bestaan.
Niet om zoiets daar aan te schaffen, vind het nogal erg duur :( .
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ik denk voor die HIFI EXQUIS te gaan. Voor de 20W versie komt dat op 100€/paar incl. verzending, enkel invoertaks is een vraagteken, zou best nog 40 à 50€ kunnen bijkomen, maar mogelijk ook niks ;-)

"Product Description:
2pcs 20w 30w 40w Push-Pull Tube amplifier's Output Transformers For 6P1 EL84 6L6 EL34 KT88 KT66

Our manufacturer have about 10 Years experience to specially produce high level transformer for worldwids customer, and the tube amplifier's transformer is produced more than 200000PCS/year , and the both quality of material and quality of sound can be 100% quarenty, their special work process can assure a good deep bass and transparent sound and high wide frenquence response.

Parameters:
Push-Pull Output power P2= 20wx2, 30wx2 or 40wx2 (B+=300V)
Match with: Push-Pull tube amplifier only, Not for single-ended tube amplifier!
Primary impedance: Raa =4.4k, 5Kohm or 6.6Kohm (or others)
EI 76x40(30w) Or EI 86x40(40w)
Iron steel: New Japanes Z11 0.35mm special for audio, magnetic flux 16000wb
Secondary Impedance: R2 = 0 - 4 - 8 ohm
Rate value for 2 tubes: Ip = 110mA so 55mA for one tube,
Max current: 30w is 100mA/chanel ; 40w is 150mA/Chanel
Frequence response: 20-55Khz + -1db
Efficacite N = 0.9
Inductance:> 120H
Size: LxWxH: 76x74x66(30w), 86x88x76(40w)
Net weight for a pair: 2.6kg-3.2kg(30w), 4.2kg(40w)"
Plaats reactie