Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Dit topic open ik als een voortvloeisel van het "weekend line arrays" topic omdat het hele gebeuren nu even een andere weg inslaat en ik gewoon even bij het begin wil beginnen.
Ik heb van mede forummer Gijs een DLSA meet toestelletje mogen lenen en daar il ik nu kennis mee gaan maken, de basis gaat uit van vintage Philips materialen, dat wil zeggen units en filters.
Met deze vintage Philips materialen wil ik gaan meten en filters herbouwen, uiteindelijk zullen er ook andere behuizingen gebouwd gaan worden en units gerefoamed worden.
De bedoeling is gewoon een stukje ervaring op te doen en dan zeker op het meetvlak, daar dat gedeelte uiteraard onmisbaar is wanneer er in de toekomst de grotere uitdagingen zullen worden opgepakt.
Er wordt dus nog niet gewerkt met exotische materialen, er wordt gewerkt met gewone nette luchtspoelen en industriële MKP condensatoren.
Alles tips en trucs zijn welkom. Ik hoop op een leuke interactie want dat vindt ik altijd heel leerzaam.
Ik begin met het nabouwen van een bestaand filter in een bestaand luidspreker systeem van Philips en probeer hier de verbeterpunten uit te halen.
De originele filters bestaan uit kernspoeltjes en elco’s , de spoeltjes zitten ook behoorlijk dicht op elkaar. Ik wil een filter bouwen met luchtspoelen waarin in de RDC van de bestaande spoelen respecteer maar de opstelling en afstand wil verbeteren. Voor de condensatoren gebruik ik zoals gezegd industriële MKP’s
Ik heb van mede forummer Gijs een DLSA meet toestelletje mogen lenen en daar il ik nu kennis mee gaan maken, de basis gaat uit van vintage Philips materialen, dat wil zeggen units en filters.
Met deze vintage Philips materialen wil ik gaan meten en filters herbouwen, uiteindelijk zullen er ook andere behuizingen gebouwd gaan worden en units gerefoamed worden.
De bedoeling is gewoon een stukje ervaring op te doen en dan zeker op het meetvlak, daar dat gedeelte uiteraard onmisbaar is wanneer er in de toekomst de grotere uitdagingen zullen worden opgepakt.
Er wordt dus nog niet gewerkt met exotische materialen, er wordt gewerkt met gewone nette luchtspoelen en industriële MKP condensatoren.
Alles tips en trucs zijn welkom. Ik hoop op een leuke interactie want dat vindt ik altijd heel leerzaam.
Ik begin met het nabouwen van een bestaand filter in een bestaand luidspreker systeem van Philips en probeer hier de verbeterpunten uit te halen.
De originele filters bestaan uit kernspoeltjes en elco’s , de spoeltjes zitten ook behoorlijk dicht op elkaar. Ik wil een filter bouwen met luchtspoelen waarin in de RDC van de bestaande spoelen respecteer maar de opstelling en afstand wil verbeteren. Voor de condensatoren gebruik ik zoals gezegd industriële MKP’s
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 01 mei 2016, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Het begin van een leerzaam traject zo te lezen, en beginnen bij de basis.
Ben je niet bang dat je verdwaalt in het filteren van een 4 weg systeem ?
Ben je niet bang dat je verdwaalt in het filteren van een 4 weg systeem ?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
3-weg met ik meen dubbele woofer of anders woofer met een passiefmembraam.Gijs schreef:Het begin van een leerzaam traject zo te lezen, en beginnen bij de basis.
Ben je niet bang dat je verdwaalt in het filteren van een 4 weg systeem ?
Is ie nog steeds 3-weg.
Een zeer goede manier om te leren meten om met zoiets te beginnen.
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Als ik het goed zie zijn het Philips 22AH468 kasten. Zelf ben ik in bezit geweest van vier van deze kasten in de Aristona uitvoering. Klinken best goed en hebben een verassend hoge belastbaarheid.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Huh, dat is het leuke van die oude philips woofers, die hadden toen al rubber. Geen foam, niet kapot, waarom 're'foamen?Stephen2006 schreef:uiteindelijk zullen er ook andere behuizingen gebouwd gaan worden en units gerefoamed worden.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Het refoamen betreft philips woofers welke wel degelijk met foam zijn uitgevoerd.
Ik heb er vier van welke nog nieuw in de dozen zitten, het foam is echter geheel zacht geworden, een anraking met de vinger is genoeg om het te doen verpulveren.
Verder wel mooie woofers welke nooit aangesloten zijn geweest dus wel de moeite waard denk ik.
Ik heb er vier van welke nog nieuw in de dozen zitten, het foam is echter geheel zacht geworden, een anraking met de vinger is genoeg om het te doen verpulveren.
Verder wel mooie woofers welke nooit aangesloten zijn geweest dus wel de moeite waard denk ik.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Alle philips speakers die ik heb , en zo ver ik weet hebben philips woofers rubbers.
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
En een aantal van de philips speakers die ik ken hebben gewoon foamrandenbas focal m180 schreef:Alle philips speakers die ik heb , en zo ver ik weet hebben philips woofers rubbers.
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Als ik heel eerlijk moet zijn geloof ik ook niet dat deze foamranden hebben.
Als het echt AH468 kastjes met originele drivers hebben deze gewoon rubber randen.
Als het echt AH468 kastjes met originele drivers hebben deze gewoon rubber randen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Ok, ik zie nu waar het misverstand ligt, ik ben zelf niet duidelijk genoeg geweest, het gaat niet om de woofers van deze kasten welke inderdaad met rubber zijn uitgevoerd en waaraan niets mankeert.
Het gaat om 4 stuks 12 inch Philips woofers welke nog nieuw in de doos zitten, het is dus een projectje naast dit project.
ik heb de 4 wooofers een aantal jaren geleden samen met 8 tweeters nieuw in doos overgenomen van een ex-philips medewerker in nijmegen.
Eenmaal thuisgekomen bleken de foamranden erg kwetsbaar geworden en zijn ze de kast in gegaan maar nu moet er toch maar een keer de moed genomen worden om ze te gaan refoamen omdat het verders erg mooie woofers zijn.
Het gaat om 4 stuks 12 inch Philips woofers welke nog nieuw in de doos zitten, het is dus een projectje naast dit project.
ik heb de 4 wooofers een aantal jaren geleden samen met 8 tweeters nieuw in doos overgenomen van een ex-philips medewerker in nijmegen.
Eenmaal thuisgekomen bleken de foamranden erg kwetsbaar geworden en zijn ze de kast in gegaan maar nu moet er toch maar een keer de moed genomen worden om ze te gaan refoamen omdat het verders erg mooie woofers zijn.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Nou, ik ben nu de gehele zaterdag reeds bezig met de DLSA en nu vandaag ook weer, ik ben niet onhandig in technische installaties en de werking er van, toch ervaar ik dit tot nu toe als een draak en heb dus nog geen zinnige meting kunnen doen.
De impedantie meting en de referentie meting zijn me wel duidelijk, maar zodra ik gewoon de frequentie curve wil meten dan blijf ik maar zitten met vreemde geluiden zoals gekraak en dergelijke, ook weet ik nog niet hoe ik dan vervolgens de gemeten grafiek tevoorschijn moet halen.
Ik probeer het allemaal via de bijbehorende gebruiksaanwijzing te doen maar om eerlijk te zijn vind ik het een beetje een “van de hak op de tak” gebruiksaanwijzing.
Is er niet ergens een Nederlandse “how to” of is er iemand die tijd over heeft om gewoon even stap voor stap te vertellen hoe de response curve gemeten dient te worden, ik hoop het echt want ik loop er in vast.
Al vast mijn dank.
De impedantie meting en de referentie meting zijn me wel duidelijk, maar zodra ik gewoon de frequentie curve wil meten dan blijf ik maar zitten met vreemde geluiden zoals gekraak en dergelijke, ook weet ik nog niet hoe ik dan vervolgens de gemeten grafiek tevoorschijn moet halen.
Ik probeer het allemaal via de bijbehorende gebruiksaanwijzing te doen maar om eerlijk te zijn vind ik het een beetje een “van de hak op de tak” gebruiksaanwijzing.
Is er niet ergens een Nederlandse “how to” of is er iemand die tijd over heeft om gewoon even stap voor stap te vertellen hoe de response curve gemeten dient te worden, ik hoop het echt want ik loop er in vast.
Al vast mijn dank.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Zo ziet mijn eerste meting er uit , ik zal ongetwijfeld iets heel erg fout doen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Leren meten en bouwen met DLSA en Philips
Zo, even de draad weer oppakken, Ik heb twee Philips AD12250/W4 over genomen van een forum genoot en deze gemeten met Arta.
Hieronder de resultaten, het ziet er goed uit, het enige wat mij op valt is de hoge VAS, misschien dat dit door de leeftijd komt ?
Misschien dat iemand daar suggesties over heeft.
Loudspeaker parameters:
Fs = 26.18 Hz
Re = 3.40 ohms[dc]
Le = 320.99 uH
L2 = 664.53 uH
R2 = 14.61 ohms
Qt = 0.31
Qes = 0.34
Qms = 4.12
Mms = 30.32 grams
Rms = 1.289595 kg/s
Cms = 0.001221 m/N
Vas = 447.18 liters
Sd= 510.71 cm^2
Bl = 7.232176 Tm
ETA = 2.38 %
Lp(2.83V/1m) = 99.58 dB
Added Mass Method:
Added mass = 23.00 grams
Diameter= 25.50 cm
Loudspeaker parameters:
Fs = 27.42 Hz
Re = 3.40 ohms[dc]
Le = 324.75 uH
L2 = 643.91 uH
R2 = 14.35 ohms
Qt = 0.33
Qes = 0.36
Qms = 4.31
Mms = 33.38 grams
Rms = 1.369565 kg/s
Cms = 0.001020 m/N
Vas = 373.47 liters
Sd= 510.71 cm^2
Bl = 7.445645 Tm
ETA = 2.08 %
Lp(2.83V/1m) = 99.00 dB
Added Mass Method:
Added mass = 23.00 grams
Diameter= 25.50 cm
Hieronder de resultaten, het ziet er goed uit, het enige wat mij op valt is de hoge VAS, misschien dat dit door de leeftijd komt ?
Misschien dat iemand daar suggesties over heeft.
Loudspeaker parameters:
Fs = 26.18 Hz
Re = 3.40 ohms[dc]
Le = 320.99 uH
L2 = 664.53 uH
R2 = 14.61 ohms
Qt = 0.31
Qes = 0.34
Qms = 4.12
Mms = 30.32 grams
Rms = 1.289595 kg/s
Cms = 0.001221 m/N
Vas = 447.18 liters
Sd= 510.71 cm^2
Bl = 7.232176 Tm
ETA = 2.38 %
Lp(2.83V/1m) = 99.58 dB
Added Mass Method:
Added mass = 23.00 grams
Diameter= 25.50 cm
Loudspeaker parameters:
Fs = 27.42 Hz
Re = 3.40 ohms[dc]
Le = 324.75 uH
L2 = 643.91 uH
R2 = 14.35 ohms
Qt = 0.33
Qes = 0.36
Qms = 4.31
Mms = 33.38 grams
Rms = 1.369565 kg/s
Cms = 0.001020 m/N
Vas = 373.47 liters
Sd= 510.71 cm^2
Bl = 7.445645 Tm
ETA = 2.08 %
Lp(2.83V/1m) = 99.00 dB
Added Mass Method:
Added mass = 23.00 grams
Diameter= 25.50 cm
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Het ziet er naar uit dat de meetgegevens niet kloppen.
Met name de Mms is te laag voor zijn grote (vandaar dat je ook zo'n extreme gevoeligheid ziet).
De datasheet van Philips geeft voor de AD122250/W4 o.a. het volgende op: Mms = 56g, Cms=0.00077m/N, gevoeligheid ca. 91dB.
Is de toegevoegde massa wel goed afgewogen?
Gezien de gegevens verwacht ik wel dat de Vas groot zal zijn met deze driver, maar zo groot ook weer niet. Waarschijnlijk tussen 150-250l
Met de leeftijd wordt de ophanging meestal stijver. Dan zou de Vas dus moeten afnemen.
Heb je het akoestisch meten trouwens nu ook onder de knie? Er zitten namelijk aardig wat jaren tussen de post's. Jammer dat daar nooit op gereageerd is.
Met name de Mms is te laag voor zijn grote (vandaar dat je ook zo'n extreme gevoeligheid ziet).
De datasheet van Philips geeft voor de AD122250/W4 o.a. het volgende op: Mms = 56g, Cms=0.00077m/N, gevoeligheid ca. 91dB.
Is de toegevoegde massa wel goed afgewogen?
Gezien de gegevens verwacht ik wel dat de Vas groot zal zijn met deze driver, maar zo groot ook weer niet. Waarschijnlijk tussen 150-250l
Met de leeftijd wordt de ophanging meestal stijver. Dan zou de Vas dus moeten afnemen.
Heb je het akoestisch meten trouwens nu ook onder de knie? Er zitten namelijk aardig wat jaren tussen de post's. Jammer dat daar nooit op gereageerd is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Mogelijk heeft het te maken met dat ik het gewicht Los op de conus heb gelegd. Ik durf het niet vast te plakken. Is daar een goede methode voor om dat te doen zonder de conus te beschadigen?
Het akoestisch meten komt nog, het goede nieuws is dat waar ik nu woon ik buiten kan meten.
Het akoestisch meten komt nog, het goede nieuws is dat waar ik nu woon ik buiten kan meten.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 01 mei 2016, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
En daar gaat het dus fout. Je moet van die niet hard wordende kinderklei hebben. En dan in de kleur zwart of grijs.Olaf Markus schreef:Mogelijk heeft het te maken met dat ik het gewicht Los op de conus heb gelegd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Bedankt voor je reactie, ik ga zwarte of grijze kinderklei halen.
En een Super nauwkeurig weegschaaltje.
En een Super nauwkeurig weegschaaltje.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Pjotr heeft voor mij ooit eens de ts parameters vastgesteld van een driver. Hij gebruikte daar een soort sleutelringen voor en stukjes dubbelzijdig papieren plakband (voor foto's en zo).
Dat ging uitstekend:

Dat ging uitstekend:
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 01 mei 2016, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Is de stofkap van linnen? Als toegevoegde massa neem ik altijd wat muntgeld en plak dat met tapijttape van tesa op de stofkap.
Lichtjes aantikken is voldoende, dat spul plakt enorm en laat ook geen resten achter.
Afhalen moet je wel heel rustig en langzaam doen!
Ik heb op deze manier in ieder geval met succes een Philips driver met linnen kap opgemeten.
Als de kap van geperst papier is zonder coating, moet je het niet doen. Daar trek je meteen een deel vanaf.
Edit:
Wat Leo net hierboven post is waarschijnlijk hetzelfde ^^.
Lichtjes aantikken is voldoende, dat spul plakt enorm en laat ook geen resten achter.
Afhalen moet je wel heel rustig en langzaam doen!
Ik heb op deze manier in ieder geval met succes een Philips driver met linnen kap opgemeten.
Als de kap van geperst papier is zonder coating, moet je het niet doen. Daar trek je meteen een deel vanaf.
Edit:
Wat Leo net hierboven post is waarschijnlijk hetzelfde ^^.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Ik heb een set magneetjes in huis gehaald welke ik aan weerszijde van de conus kan plakken, het gewicht van de magneten is bekend.
De magneetjes zijn zo gevormd dat je ze makkelijk weer van de conus kunt afpakken, ze zijn net sterk genoeg om te blijven zitten maar zwak genoeg zodat er geen kracht nodig is om ze los te nemen,
Er is geen risico de conus te beschadigen of te vervuilen.
Hiermee ga ik dus binnenkort aan de gang als ik met de aanleg van de luister ruimte en het kantoor klaar ben,.
De magneetjes zijn zo gevormd dat je ze makkelijk weer van de conus kunt afpakken, ze zijn net sterk genoeg om te blijven zitten maar zwak genoeg zodat er geen kracht nodig is om ze los te nemen,
Er is geen risico de conus te beschadigen of te vervuilen.
Hiermee ga ik dus binnenkort aan de gang als ik met de aanleg van de luister ruimte en het kantoor klaar ben,.
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Worden die niet aangetrokken door de magneet van de speaker?
Lijkt me niet dat dit een betrouwbare meting geeft.
Lijkt me niet dat dit een betrouwbare meting geeft.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 08 mei 2016, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Dat hangt helemaal af van de integriteit van de deelnemers.
Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.
Op een meeting word je de maat genomen...
Bij een meting hangt het van de juiste kalibratie van de gebruikte apparatuur af.
Bij een meting hangt het van de juiste kalibratie van de gebruikte apparatuur af.
