Ik besloot eventjes geleden om even rond te snuffen in de plaatselijke 2e hands rotzooi zaakjes, kringlopers je kent het wel, opzoek naar een pareltje tussen de afgedankte meuk...
Totdat ik op deze, een beetje gehavende B&W's stuitte! Ik testen, alles leek te werken! Mooi!
Nu nog afdingen dacht ik. En nee hoor, 30 euro heb ik ervoor betaald!
Wauwsers, ik sta toch wel versteld van deze ruim 20 jaar oude speakers. Heerlijk diep laag, alsof je zuilen voor je hebt staan! Tweetertjes zijn ook niet verkeerd, een filter upgrade zal ze zeker goed doen denk ik.
Op internet is ook heel weinig te vinden over deze speakers. 't Enige wat ik te weten ben gekomen, is dat B&W deze speakers speciaal heeft gemaakt voor de Aura lijn versterkers. En dat er ook een piano black versie te koop was toen. Volgens mij zijn dit best zeldzame speakers, als ik mij niet vergis.
Het idee is dus de condensatoren te vervangen, nog geen idee met wat. Heb nu een proeffiltertje gesoldeerd, met wat spul dat ik had liggen... Schrik niet, ik heb 4 jongens nodig gehad om 4,7 uF te realiseren. Dat kan natuurlijk beter!
Maar alles beter dan die Bennic zooi die ze zonder erg in speakers duwde, waar u vroeger +-500 euro voor neerlegde...
Iemand een idee over welke condensatoren ik eens hier in zou monteren?
Goed, de kasten.
Het bekende "ahjoh een beetje zwarte marker overheen, weer zo goed als nieuw meneer", wat de verkoper overigens nog serieus tegen mij zei, gaat natuurlijk niet op in dit geval. Veel te mooie drivers om in zo'n lelijk jasje te hangen.
Idee is dus het oude fineer er af te schuren, en opnieuw te fineren. Lakken heb ik over nagedacht, maar dit zou ik dan door mijn broertje moeten laten doen, en in mijn boekje staan de woorden " broertje, laten en doen" niet.
Fineren it is.
Stofdoeken zijn nog redelijk net, al wil er wel nieuw doek overheen trekken, maar dit is geen prioriteit.
Foto's van de speakers die daad werkelijk in elkaar zitten, maak ik de komende dagen, in mooi licht.
Stond versteld van de bouwkwaliteit van dit woofertje, ik vind 'm er prachtig uit zien.
Het getweeterde. Jammer dat een exemplaar een beetje gebogen is tussen de gaten voor de schroeven, dit zie je wanneer hij gemonteerd is. Hier op moet ik nog wat bedenken!
De filters. Voor en na overigens, van het tweet-filter. Ik vind het een geinig aanzicht, zo'n berg tonnetjes. Heb mij laten vertellen door het 'internet' dat het niet uitmaakt hoeveel condensatoren je gebruikt, maar ik kan het nogsteeds niet geloven... Overigens, klinkt het nieuwe proef filter wel beter!
Waar ze het bij 't filter laten liggen, maken ze het dik goed als het gaat om kast opbouw. Super stevige bracing, blijft spaanplaat, ik weet het, maar toch! En verdomd, van den Heul bekabeling! Die laat ik mooi zitten, na dat ik de klemmetjes heb afgeknipt, en alles netjes heb gesoldeerd natuurlijk
Hoop dat jullie het tot nu toe een boeiend verhaal vinden,
Ik zal blijven updaten.
Vriendelijke groeten,
MarijnH