Bower & Wilkins Aura SP50

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MHasebos

Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

Dag mede forum leden!

Ik besloot eventjes geleden om even rond te snuffen in de plaatselijke 2e hands rotzooi zaakjes, kringlopers je kent het wel, opzoek naar een pareltje tussen de afgedankte meuk...

Totdat ik op deze, een beetje gehavende B&W's stuitte! Ik testen, alles leek te werken! Mooi!
Nu nog afdingen dacht ik. En nee hoor, 30 euro heb ik ervoor betaald!

Wauwsers, ik sta toch wel versteld van deze ruim 20 jaar oude speakers. Heerlijk diep laag, alsof je zuilen voor je hebt staan! Tweetertjes zijn ook niet verkeerd, een filter upgrade zal ze zeker goed doen denk ik.
Op internet is ook heel weinig te vinden over deze speakers. 't Enige wat ik te weten ben gekomen, is dat B&W deze speakers speciaal heeft gemaakt voor de Aura lijn versterkers. En dat er ook een piano black versie te koop was toen. Volgens mij zijn dit best zeldzame speakers, als ik mij niet vergis.

Het idee is dus de condensatoren te vervangen, nog geen idee met wat. Heb nu een proeffiltertje gesoldeerd, met wat spul dat ik had liggen... Schrik niet, ik heb 4 jongens nodig gehad om 4,7 uF te realiseren. Dat kan natuurlijk beter!
Maar alles beter dan die Bennic zooi die ze zonder erg in speakers duwde, waar u vroeger +-500 euro voor neerlegde...

Iemand een idee over welke condensatoren ik eens hier in zou monteren?

Goed, de kasten.
Het bekende "ahjoh een beetje zwarte marker overheen, weer zo goed als nieuw meneer", wat de verkoper overigens nog serieus tegen mij zei, gaat natuurlijk niet op in dit geval. Veel te mooie drivers om in zo'n lelijk jasje te hangen.
Idee is dus het oude fineer er af te schuren, en opnieuw te fineren. Lakken heb ik over nagedacht, maar dit zou ik dan door mijn broertje moeten laten doen, en in mijn boekje staan de woorden " broertje, laten en doen" niet.
Fineren it is.

Stofdoeken zijn nog redelijk net, al wil er wel nieuw doek overheen trekken, maar dit is geen prioriteit.

Foto's van de speakers die daad werkelijk in elkaar zitten, maak ik de komende dagen, in mooi licht.
IMG_2975.jpg
IMG_2976.jpg
IMG_2979.jpg
Stond versteld van de bouwkwaliteit van dit woofertje, ik vind 'm er prachtig uit zien.

IMG_2980.jpg
IMG_2983.jpg
Het getweeterde. Jammer dat een exemplaar een beetje gebogen is tussen de gaten voor de schroeven, dit zie je wanneer hij gemonteerd is. Hier op moet ik nog wat bedenken!

IMG_2985.jpg
IMG_2988.jpg
IMG_2997.jpg
De filters. Voor en na overigens, van het tweet-filter. Ik vind het een geinig aanzicht, zo'n berg tonnetjes. Heb mij laten vertellen door het 'internet' dat het niet uitmaakt hoeveel condensatoren je gebruikt, maar ik kan het nogsteeds niet geloven... Overigens, klinkt het nieuwe proef filter wel beter!

IMG_2989.jpg
IMG_2994.jpg
IMG_2995.jpg
IMG_2998.jpg
Waar ze het bij 't filter laten liggen, maken ze het dik goed als het gaat om kast opbouw. Super stevige bracing, blijft spaanplaat, ik weet het, maar toch! En verdomd, van den Heul bekabeling! Die laat ik mooi zitten, na dat ik de klemmetjes heb afgeknipt, en alles netjes heb gesoldeerd natuurlijk :)

Hoop dat jullie het tot nu toe een boeiend verhaal vinden,

Ik zal blijven updaten.

Vriendelijke groeten,

MarijnH
RobertD
Contacteer:

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door RobertD »

Leuk om te zien hoe je dit aanpakt.
Wat zat er voor demping in de kast?

Misschien is het een idee om de kast aan de binnenzijde te beplakken met bitumen. Wordt ie nog stiller van.

Ben benieuwd hoe de buitenkant eruit komt te zien.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Als je doormiddel van de parallel schakelingen van de condensatoren de juiste waardes hebt weten te verkrijgen dan kunnen ze uiteraard prima blijven zitten zo, het voegt dan verder niets meer toe om alsnog enkele condensatoren van die waardes te bestellen en te plaatsen, tenzij je dat wilt om uiterlijke redenen.
MHasebos

Bericht door MHasebos »

RobertD schreef:
Leuk om te zien hoe je dit aanpakt.
Wat zat er voor demping in de kast?

Misschien is het een idee om de kast aan de binnenzijde te beplakken met bitumen. Wordt ie nog stiller van.

Ben benieuwd hoe de buitenkant eruit komt te zien.

Dankjewel RobertD, niet dat ik nog erg veel heb kúnnen aanpakken maar daar gaat hopelijk snel verandering in komen.

Zitten een paar foam plakken in, vond het niet mooi staan op de foto, overigens achter de bracing is het nog wel te zien!

Loodbitumen vind ik een erg goed idee, alleen zijn die plakkies een beetje duur...

Kan ik dat trouwens goedkoper krijgen in een autozaak dan in een audio zaak?
MHasebos

Bericht door MHasebos »

Olaf Markus schreef:
Als je doormiddel van de parallel schakelingen van de condensatoren de juiste waardes hebt weten te verkrijgen dan kunnen ze uiteraard prima blijven zitten zo, het voegt dan verder niets meer toe om alsnog enkele condensatoren van die waardes te bestellen en te plaatsen, tenzij je dat wilt om uiterlijke redenen.
Dag Olaf, bedankt voor je reactie.

Ik heb de waarde weten te krijgen doormiddel van een parallel én een serie schakeling... Kan dat nogsteeds geen kwaad?

Overigens wil ik er iets betere condensatoren in drukken, zitten nu de standaard jantzen cross caps in.
Denk jij dat deze speakers dat waard zijn?

Ook zou ik graag de parallel condensator vervangen in het woofer netwerkje, maar ik heb mij weer eens laten vertellen dat ik dat niet zomaar mag doen... Hoezo? Is mijn laatste vraag...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi M.

Als je tevens serieschakelingen hebt toegepast dan zou ik inderdaad andere condensatoren van de juiste waarde er in zetten.
Ikzelf gebruik voor de tweeter en het mid in het algemeen de MKP plus serie, (de witte condensatoren) maar ik zal beslist niet beweren dat dat per definitie beter is dan de wat betaalbaardere keuzes, het is dus meer een voorkeur van mijzelf zeg maar.
Wat de parallel condensator aan de woofer betreft heb ik ook ooit wel een gelezen dat dit niet de bedoeling is, doch ondanks dat vervang ik deze ook altijd minimaal voor een MKT versie, deze zijn ook in de grotere waardes betaalbaar, ik heb er altijd goede resultaten mee.
ray5150

Bericht door ray5150 »

leuke vondst ! :D :goedzo:
Zo af en toe kun je bij de kringloop en dergelijke best leuke pareltjes vinden, je moet gewoon mazzel hebben.
Units zien er nog keurig netjes uit.
Je zou kunnen overwegen om nieuwe kasten te bouwen van MDF, met natuurlijk wel dezelfde afmetingen en verhoudingen.
Voor betaalbare en een grote keus aan condensatoren kun je terecht bij : http://www.rumoh.eu/nl/
(ook voor loodbitumen en ander dempings materiaal)
toetertje

Bericht door toetertje »

Bitumen bestel ik meestal bij http://www.akoestiekwinkel.nl
MHasebos

Bericht door MHasebos »

Olaf Markus schreef:
Hoi M.

Als je tevens serieschakelingen hebt toegepast dan zou ik inderdaad andere condensatoren van de juiste waarde er in zetten.
Ikzelf gebruik voor de tweeter en het mid in het algemeen de MKP plus serie, (de witte condensatoren) maar ik zal beslist niet beweren dat dat per definitie beter is dan de wat betaalbaardere keuzes, het is dus meer een voorkeur van mijzelf zeg maar.
Wat de parallel condensator aan de woofer betreft heb ik ook ooit wel een gelezen dat dit niet de bedoeling is, doch ondanks dat vervang ik deze ook altijd minimaal voor een MKT versie, deze zijn ook in de grotere waardes betaalbaar, ik heb er altijd goede resultaten mee.
Mister O :D

Je bedoelt de Silver Z?
Helaas zou ik dan al voor 1 10uF cap 51 euries kwijt zijn... Dat gaat 'm voor mij helaas niet worden ](*,)
Ik zit zelf te denken aan de Mudorf Mcap EVO... Die jongens nog nooit gehoord, maar ik hoor altijd goede dingen over deze condensatoren.

Denk zelf ook dat ik de parallel condensator ga vervangen, al is het alleen om mezelf een goed gevoel te geven.

De weerstanden zou ik ook graag vervangen, heb jij ervaring met een goedkoop weerstandje voor een "audiofiel" weerstandje vervangen? Heeft dit, behalve een lagere afwijking tolerantie, voordelen?

En dan nu de hamvraag: lijkt me ook wel een puik idee de grote 'iron core' te vervangen voor een mooie luchtspoel.
Alleen zou ik dan iemand moeten strikken deze door te meten voor mij... Welke apparatuur zou ik nodig hebben om dit te meten?
MHasebos

Bericht door MHasebos »

toetertje schreef:
Bitumen bestel ik meestal bij http://www.akoestiekwinkel.nl
Dank! Mooie site, hier ga ik zeker even rondneuzelen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MHasebos schreef:
En dan nu de hamvraag: lijkt me ook wel een puik idee de grote 'iron core' te vervangen voor een mooie luchtspoel.
Alleen zou ik dan iemand moeten strikken deze door te meten voor mij... Welke apparatuur zou ik nodig hebben om dit te meten?
een LCR meter
MHasebos

Bericht door MHasebos »

ray5150 schreef:
leuke vondst ! :D :goedzo:
Zo af en toe kun je bij de kringloop en dergelijke best leuke pareltjes vinden, je moet gewoon mazzel hebben.
Units zien er nog keurig netjes uit.
Je zou kunnen overwegen om nieuwe kasten te bouwen van MDF, met natuurlijk wel dezelfde afmetingen en verhoudingen.
Voor betaalbare en een grote keus aan condensatoren kun je terecht bij : http://www.rumoh.eu/nl/
(ook voor loodbitumen en ander dempings materiaal)

Ray, zeer zeker een mooie vondst, denk dat ik met mijn geluksbeen uit bed ben gestapt :roll:

Nieuwe kasten heb ik over na zitten denken, en zou voor mij ook niet zo'n heel groot probleem zijn aangezien ik op mijn werk een prachtige verticale platen zaag tot mijn beschikking heb.
Mijn enige probleem zou dan zijn, ik heb tot nu toe alleen kasten gebouwd, waarin ik de speakers niet verzonken heb...
En dit is een must voor deze woofer, aangezien er een rubberen sier rand op de speaker gemonteerd moet worden.
PLUS, dan zou ik ook de tweeter moeten verzinken, met nogal rare hoeken, denk dat dat het moeilijkste wordt..
Want, een frees mesje blijft rond, hoe kan ik dan een scherpe hoek maken?

Dus ik moet dan maar even heel veel moed gaan verzamelen, om die uitdaging aan te gaan.
MHasebos

Bericht door MHasebos »

Henkjan schreef:
MHasebos schreef:
een LCR meter
Dank! Maar WOW wat een prijzen...
zou ik hier mee uit de voeten komen?

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-lcr- ... 22612.html
ray5150

Bericht door ray5150 »

Bij Conrad zijn ze gek... :roll:
Op Ebay vind je LCR meters vanaf ongeveer 15 euro... :D

Bijvoorbeeld : http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-Mul ... SwT5tWHgtN
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 03 mei 2016, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

MHasebos schreef:

Je bedoelt de Silver Z?
Helaas zou ik dan al voor 1 10uF cap 51 euries kwijt zijn... Dat gaat 'm voor mij helaas niet worden ](*,)
Ik zit zelf te denken aan de Mudorf Mcap EVO... Die jongens nog nooit gehoord, maar ik hoor altijd goede dingen over deze condensatoren.

Denk zelf ook dat ik de parallel condensator ga vervangen, al is het alleen om mezelf een goed gevoel te geven.

De weerstanden zou ik ook graag vervangen, heb jij ervaring met een goedkoop weerstandje voor een "audiofiel" weerstandje vervangen? Heeft dit, behalve een lagere afwijking tolerantie, voordelen?

Ik bedoelde de MKP plus serie van Audyn:
http://www.rumoh.eu/capacitors/audyn-cap-mkp-plus
Maar laat ik wel duidelijk zijn dat verschil in MKP condensatoren goeddeels suggestie is, uiteraard wil je geen elektrolytische condensatoren in je filter, het vervangen voor een MKP van wat voor een type dan ook is uiteraard een dikke verbetering, maar zoals gezegd , verschillen in MKP's onderling zit eigenlijk voornamelijk tussen de oren, een dure MKP klinkt dan automatisch beter dan de minder dure, het zogeheten placebo effect.
Ik maak zelf dan ook erg veel gebruik van industriële MKP's, deze hebben geen gouden randjes en teksten in sierletters, maar ook de industrie vereist een standaard in kwaliteit.
Zo kun je aan goedkopere MKP's komen wat dan juist het oplappen van vintage luidsprekers leuker maakt dan wanneer het filter opknappen juist veel meer gaat kosten dan de aanschafprijs van de luidsprekers.

Ik heb zelf de monacor LCR-4000 meter, die was in die tijd dat ik deze kocht 50 euro en het is een fijn ding, helaas echter niet meer in de handel.
Degene die jij aandraagt functioneert, echter zijn afwijkingen tot 30% mogelijk.
Ik begrijp dat je voor een eenmalige actie niet te veel geld hieraan wilt uitgeven, echter als dit het begin is van een virus zoals bij zo vele hier over bekend, dan zou ik een goede afweging maken want dan heb je er het meeste plezier van.

Als weerstanden gebruik ik uitsluitend Mox weerstanden, daar mankeert helemaal niets aan, ook de prijs niet.

spoelen welke in serie met de driver vervangen voor luchtspoelen geeft een belangrijke verbetering, let er echter wel op dat de gelijkstroomweerstand van de lucht spoel overeenkomt met die van de originele spoel.
Luchtspoelen zijn helaas duur dus ook dat is een afweging.

Wat dus heel belangrijk is is dat je er van overtuigd bent dat de drivers zelf nog helemaal goed zijn, ook geen uitgedroogd ferrofluid in de tweeters en zo.
Het zou zonde zijn om te investeren en er later achter te moeten komen dat de drivers niet helemaal 100% waren.

Succes.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
15 euries? Jij bent gek. Je kunt gratis en voor nop toch lezen wat er op die C's staat............
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
15 euries? Jij bent gek. Je kunt gratis en voor nop toch lezen wat er op die C's staat............
Het gaat even om het meten van de spoelen.
richard

Bericht door richard »

MHasebos schreef:
Een luchtspoel heeft meestal een behoorlijk grotere gelijkstroomweerstand dan een vergelijkbare kernspoel. Dat is niet altijd een voordeel. Het gaat enigszins ten koste van de controle, en in het ergste geval klopt de afstemming van de kast niet meer.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik krijg een erg hoog 'if it aint broken, don't fix it' gevoel.
Nieuwe kasten? Spoelen vervangen? Een kernspoel heeft een lage weerstand, en een betrekkelijk klein nadeel: verzadiging van de kern, wat tot vervorming leidt. Echter, wanneer de midwoofer dan al lang naar z'n grootje is, of tenminste flink staat te vervormen omdat ie buiten Xmax zit te werken.. dan is dat nadeel niet echt van toepassing.
Een seriecondensator van de tweetersectie vervangen, tja dat zijn een beetje de standaard upgrades die je blind en doof nog wel kunt roepen, daar wordt het vast niet slechter van.

Een kastwand vol hangen met bitumen kan werken, echter je brengt de resonantie van het paneel ook flink naar beneden, en dan kun je wel weer eens een volgend probleem hebben gecreëerd.

Mocht je die faston stekkertjes willen bypassen (het zit nog steeds zo in hele dure B&W modellen, dus maak je niet druk) verbind dan tenminste je kabel aan de stift van de aansluitterminal/pool. Dat lipje zit er immers ook maar tegenaan geschroefd. :wink:
MHasebos

Bericht door MHasebos »

wouter schreef:
Ik krijg een erg hoog 'if it aint broken, don't fix it' gevoel.
Nieuwe kasten? Spoelen vervangen? Een kernspoel heeft een lage weerstand, en een betrekkelijk klein nadeel: verzadiging van de kern, wat tot vervorming leidt. Echter, wanneer de midwoofer dan al lang naar z'n grootje is, of tenminste flink staat te vervormen omdat ie buiten Xmax zit te werken.. dan is dat nadeel niet echt van toepassing.
Een seriecondensator van de tweetersectie vervangen, tja dat zijn een beetje de standaard upgrades die je blind en doof nog wel kunt roepen, daar wordt het vast niet slechter van.

Een kastwand vol hangen met bitumen kan werken, echter je brengt de resonantie van het paneel ook flink naar beneden, en dan kun je wel weer eens een volgend probleem hebben gecreëerd.

Mocht je die faston stekkertjes willen bypassen (het zit nog steeds zo in hele dure B&W modellen, dus maak je niet druk) verbind dan tenminste je kabel aan de stift van de aansluitterminal/pool. Dat lipje zit er immers ook maar tegenaan geschroefd. :wink:
Beste Wouter,

Ik begrijp je helemaal, als het niet ging om een leer project, zou het spreekwoord "if it ain't broken, don't fix it" zeker opgaan. Echter, wil ik graag meer leren over hoe een luidspreker nou eigenlijk reageerd op een verandering in het filter. Er is nog zoveel waar ik vragen over heb, dat ik soms niet meer weet welke ik als eerste zal vragen.

Over de kasten, ik ging op zoek naar een paar afgeragde speakers die ik opnieuw kon fineren, om het te leren. Ik heb namelijk een setje zelfbouw boekenplank luidsprekers in de bouw, en ik wil eerst graag ervaring opdoen voordat ik aan mijn "from scratch" speakers verklooi.
Dat ik nou een tof setje speakers vond, tja, kan ik ook niets aan doen :)

Nog een vraagje voor 't slapen gaan;

Wat voor'n problemen zouden er kunnen ontstaan door de paneel resonanties te verlagen?

Groeten!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vind loodbitumen sowieso onzin. Of het moeten wel erg dunne wandjes van waaibomenhout zijn. Het werkt alleen effectief op dun resonerend materiaal.
Olaf Markus schreef:

Het gaat even om het meten van de spoelen.
Jawel, maakte ook een grapje. Er is natuurlijk wel een wezenlijk verschil in mogelijkheden. Bij gereedschap gaat nog wel een beetje op: Waar is naar het geld.
beijert

Bericht door beijert »

Zijn toch prima kasten qua degelijkheid? Niets mis met spaanplaat volgens mij, mits goed toegepast.

Die tweeter zat trouwens ook in de 801.
richard

Bericht door richard »

beijert schreef:
Zijn toch prima kasten qua degelijkheid? Niets mis met spaanplaat volgens mij, mits goed toegepast.
Inderdaad, spaanplaat is, akoestisch gezien, voor luidsprekers helemaal niet zo gek.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zie het anders hier nooit gebruikt worden...
beijert

Bericht door beijert »

Lastig afwerken en een slechte naam omdat de meest ranzige luidsprekers met dat spul gebouwd worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”