[Vintage project #3] OOOB

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

[Vintage project #3] OOOB

Bericht door Henkjan »

Tijd om mijn project te introduceren: Ontzettend Oude Open Baffle :proost:

Ingrediënten:
4 stuks van deze
4 stuks van deze
en
is nog van mijn opa geweest
is nog van mijn opa geweest
ergens zullen nog wel wat filter componenten nodig zijn, en ik sluit niet uit dat er nog een ambient tweeter wordt toegevoegd, maar een paar planken met elk een paar 12" breedbanders is de kern....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door pappaleo »

Ha, dus de plank is ook vintage?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Ha, dus de plank is ook vintage?
yep. ik denk dat t met de filtercomponenten lastiger zal worden :roll:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door pappaleo »

:lol: :lol: Vintage hout gaat mij niet lukken.....
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door AatV »

Als de jaarringen uit elkaar kunt houden, ben je al een eind op weg. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Henkjan »

zo, tijd voor een update :relax:

Het hout is op maat gezaagd (tafelblad in 2-en), gaten er in gefreesd en de AD12100/M8's er in geschroefd. toen hadden we dit:
2 baffles.jpg
Die bleven vanzichzelf nog niet staan, dus een paar reststukjes hout aan de zijkant en onderkant gedaan, wat demping er op (cloth mat en zwart BAF), met als resultaat:
OOOB  voorkant.jpg
OOOB  achterkant.jpg
Na een ruime dag inlaten spelen was het tijd voor....
OOOB  meten.jpg
ik heb van beide units zowel een gated meting op ~1m gedaan als een close range meting. die heb ik (met tussenkomst van The Edge) samengevoegd (met het FRD Blender spreadsheet) zodat ik full-range data had waarmee ik aan het filteren kon slaan.

De meetresultaten van de gated meting (boven de 200Hz zinvol):
de beide units gemeten op de as van de bovenste, de onderste is dus flink off axis
de beide units gemeten op de as van de bovenste, de onderste is dus flink off axis
tja, zo'n 12"-er bundelt flink :-)
tja, zo'n 12"-er bundelt flink :-)
tot 1kHz netjes, daarboven zoals verwacht een zoitje
tot 1kHz netjes, daarboven zoals verwacht een zoitje
Vervolgens LspCAD aangezwengeld om een filter te simuleren. Ik wil van beide 12"-ers gebruik maken voor het laag, oppervalk is immers door niets anders te vervangen dan meer oppervlak. Het doel is dus een 1½weg filtering, wat goed moet kunnen met 2 brave 8Ω units. Op de onderste een flinke spoel (ik heb nog en 15mH liggen), en dan de breedbander een nette vlakke response mee te geven door a) de dipool afval beneden de 300Hz te corrigeren b) het hogere midden (>1½kHz) te temmen en c) het hoge hoog op te frissen tot aan 15kHz. 2 RCL kringen (een als sper- en een als zuig-kring) bleken voldoende om het volgende op het scherm te krijgen:
die dB's moet je zo 10 vanaf denken...
die dB's moet je zo 10 vanaf denken...
Nu de 2e afbouwen, wat verder met andere projecten en dan maar eens luisteren. Ook zal ik de mogelijkheid maken om een ambient tweeter aan te kunnen sluiten, dat zal zeker in wat gedemptere ruimtes zeer wenselijk zijn. Daar heb ik nog wel een AD160 voor liggen
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door MarcoSQ »

Hee leuk, nog een LSPCADter. Volgens mij zijn we de enigen hier....?

Ziet er uit als een net resultaat, voor die paar kleine ingrepen die je omschrijft.
Helaas geen enkele ervaring met OB's hier... wat ik me afvraag : komt die ouwe meuq niet enorm in de problemen, als dat 60Hz op een tikkie forser volume moet afspelen in zo'n smallige open baffle ?
Als ik even snel redeneer, moeten daar toch wel héél erg forse uitslagen voor nodig zijn...

Anders geformuleerd : is het wel zo zinvol om een systeem als dit, te optimaliseren op 'vlak tot 60Hz" ?
Is oprecht een vraag/nieuwsgierigheid, geen kritiek !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Henkjan »

MarcoSQ schreef:
komt die ouwe meuq niet enorm in de problemen, als dat 60Hz op een tikkie forser volume moet afspelen in zo'n smallige open baffle ?
Als ik even snel redeneer, moeten daar toch wel héél erg forse uitslagen voor nodig zijn...
het zijn wel 4 stuks 12" die t laag samen doen. in mono in mn schuurtje (laag opgepiept met toonregeling versterker) zag je ze amper bewegen zelf bij muziek met redelijk wat laag. ik heb dus goede hoop dat alles gewon heel blijft :bakkie:

MarcoSQ schreef:
Hee leuk, nog een LSPCADter. Volgens mij zijn we de enigen hier....?
denk t wel. het is niet gratis hè :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Walt »

Met 2x 12 inch of 2x 10 inch per kant haal je in een normale grote woonkamer makkelijk voldoende druk met een paar milimeter x-max. Ik zie mijn AT woofers ook maar beperkt uitslaan en die lopen tot ongeveer 35Hz.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Chris_T »

Ik ga dit volgen :). Mooie methode om de data van near- & farfield te combineren. Zeker met een dipool is dat geen makkelijke klus.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Henkjan »

Chris_T schreef:
Ik ga dit volgen :). Mooie methode om de data van near- & farfield te combineren. Zeker met een dipool is dat geen makkelijke klus.
ik heb 100% vertrouwd op The Edge in dit geval. En vervolgens is t een kwestie van de gated en de gecorrigeerde near/field metingen combineren met FRD Blender
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door FR_Aad »

Leuk project! Ga ik volgen.
Ik heb gistermiddag met twee AD12100M8, twee spaanplaatjes en een MiniDSP zitten spelen. Daar komt best een leuk geluid uit. Zaalgeluiden of effectjes gingen de hele kamer door. Met een dsp krijg je er ook nog wel laag uit maar met twee zal dat best leuk gaan.
Misschien moet ik eens opzoek naar een setje AD12100W. :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door toetertje »

na een ruime dag inspelen... :rofl:
zijn het NOS speakers?

Maar, ik volg deze wel.
Ooit ga ik me er toch ook eens aan wagen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door FR_Aad »

Gewoon een paar oude 8 of 12" Philips breedbanders kopen en beginnen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Henkjan »

zo, ze spelen \:D/
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door FR_Aad »

En, en, en .....?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door wouter »

hij is er stil van :relax:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Barry2001 »

HJ bouwt de spanning op. Om in Breda als de klaperrrr van het jaar te komen :-)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door pappaleo »

FR_Aad schreef:
En, en, en .....?
Barry2001 schreef:
HJ bouwt de spanning op. Om in Breda als de klapperrrr van het jaar te komen :-)
Hoe klinkt het :?:

Onze spionagedienst heeft succes geboekt :yeah: :yeah:

De hand is gelegd op het volgende fragment:


overeenkomsten met de werkelijkheid berusten op louter toeval
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door hannesie »

Vooral het embleem met de HI FI kwalificering doet het wel. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Vooral het embleem met de HI FI kwalificering doet het wel. :lol:
overeenkomsten met de werkelijkheid berusten op louter toeval :-"
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Barry2001 »

Twentse OB . Als in cooolaa :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door wouter »

Die CD van Nils Lofgren klinkt toch altijd High End? :hide:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Henkjan »

FR_Aad schreef:
En, en, en .....?
laat ik beginnen met nog wat foto's van de afbouw:

ook voor de andere onderdelen probeer ik zoveel als mogelijk ook vintage te gebruiken:
komt uit een oude Akai box, begin jaren 70
komt uit een oude Akai box, begin jaren 70
de verdeling van de ingang naar de diverse speakers met een echte russische bakelieten strip
de verdeling van de ingang naar de diverse speakers met een echte russische bakelieten strip
ori vintage Philips logo
ori vintage Philips logo
om de ambient tweet te monteren nog een stuk vintage hout (van de zelfde tafel) gebruikt
om de ambient tweet te monteren nog een stuk vintage hout (van de zelfde tafel) gebruikt
wat er dan vervolgens zo uit ziet:
ja, de schakelaar op de tweeter is ook vintage (ex USSR)
ja, de schakelaar op de tweeter is ook vintage (ex USSR)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #3] OOOB

Bericht door Henkjan »

zo, en toen stonden ze op zolder
OOOB - klaar om te luisteren.jpg
ik heb goed de tijd genomen om goed te gaan luisteren naar diverse soorten muziek.

Eerst het slechte nieuws: Muse klinkt ook op deze speakers alsof het een oude radio is :lol:

Wat heb ik allemaal geluisterd: eerst begonnen met het (door de spion correct waargenomen) standaard audiofiele repertoire. Vervolgens de afdeling stevig en tot slot orkestraal klassiek werk.

Lang verhaal kort: enorm positief verrast. het gevoel van dat de muzikanten echt aanwezig zijn in de kamer heb ik nog nooit zo goed meegemaakt, ze zitten gewoon voor je als je je ogen sluit. ook zeer verrast door hoe goed de detaillering is van de philipsen, doen echt niet onder voor moderne breedbanders. en dan het grote voordeel boven dat kleine spul van tegenwoordig: deze kunnen dynamiek en groot werk wel aan. of t Metallica of t Concergebouworkest is, het klinkt allemaal prachtig. ook het laag is meer dan prima (onder de 50Hz is t wel afgelopen).

wat een flink stralend oppervlak allemaal niet kan doen voor de beleving :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”