Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Misschien horen de beide zekeringen wel met elkaar in contact te staan: zie foto van 'schema'. S1 en S2 worden gekoppeld, en daarmee dus waarschijnlijk ook de zekeringen? Het hoort dus blijkbaar zo, of toch niet?

Nog een keer in elkaar zetten en weer meten.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

En de foto...
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

wilco87 schreef:
De drie uitgangspinnen van de 21vac maken contact met elkaar, dus ground met de beide andere pinnen. Beide zekeringen maken ook contact met elkaar op de 18 volt transformer. Lijkt me niet de bedoeling...
Klopt wel hoor, de twee windingen zijn doorverbonden. De doorverbinding wordt de massa.
Bijlagen
trafo.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Barry2001 »

Veel simpeler dan dit wordt een print niet (niet lullig bedoelt). Heb je voor de zekeringen gemeten? Als het daar al niet klopt aan 1 kant is of de trafo naar de eeuwige jachtvelden of niet goed gesoldeerd. Er vanuit gaande dat de trafo's gelijk zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Effe voor de zekerheid : je multimeter staat toch wel op AC (wisselspanning) ingesteld ? :hide:
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Oké... Geen idee wat er mis was, maar nu gaat het goed! Twee keer 21vac op x3!!!

De hele trafo en zekering opnieuw gesoldeerd. Zekeringen waren goed, zou het een slecht contact zijn geweest?

Ennuh, alle lampjes branden! Spanning is nabij de 3 volt, maar heb even een stel extra handen en ogen nodig om de boel veilig in te stellen.
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

Gefeliciteerd!

Waarschijnlijk iets te voorzichtig gesoldeerd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Barry2001 »

Mooi Wilco! Moet inderdaad een slechte soldering zijn geweest.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Mooi!!!
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

ray5150 schreef:
Effe voor de zekerheid : je multimeter staat toch wel op AC (wisselspanning) ingesteld ? :hide:
Haha, ja hoor Ray. Had dat al driedubbel nagekeken.

Maar weer druk verder met de kabeltjes... Pfff, wat een werk zeg. Bloed zweet en tranen, letterlijk:)
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Wat denken jullie van deze indeling? Kan die ringkern daar, of gaat dat problemen opleveren?

Moet nog ergens een USB bordje komen, waarschijnlijk zwevend boven de DAC. Of is een iets grotere kast kopen op Koningsdag een goed idee?
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ringkern zo ver mogelijk bij de dacprint vandaan. De USB-print zo dicht mogelijk bij de I2S ingang van de dacprint zodat de verbindingen zo kort mogelijk zijn.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

knuisje schreef:
Ringkern zo ver mogelijk bij de dacprint vandaan. De USB-print zo dicht mogelijk bij de I2S ingang van de dacprint zodat de verbindingen zo kort mogelijk zijn.
Ringkern past niet verder weg dan dit ivm snoertjes. Iets diepere kast zou wel schelen dus. USB kan praktisch boven de i2s ingang gehangen worden, dus korter kan haast niet.

Peter: de x6 aansluiting op de dacprint moet aangesloten worden op de i2s bron (USB bordje), staat op die x6 ook maar 100mA zoals de andere 5v aansluitingen? Of levert die wel meer ampère (0,5)? Want dan heb ik die ringkern niet nodig...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Zo'n mooie DAC, is zo'n slap kastje van de sloop ? :shock: :?
Dat vind ik toch wel een beetje een domper op de feestvreugde... :(

(en ja, dat zeg ik, Ray, de recyclekoning van ZBA. :mrgreen: )
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Er is meer hoor dan dit kastje. Kon alleen niet veilig meten zonder dat de rest van de kast eraf gesloopt moest worden.

Ben helaas geen held in metaalbewerking, dus voor mij is dit helaas de enige manier :(

M'n broertje doet productdesign, als de DAC werkt en goed speelt gaat hij er iets moois voor/van maken... Tot die tijd moet ie idd in een dun kastje. Plankjespraktijken zoals ik hier vaak zie is met een kleine van 3 een beetje gevaarlijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Loos alarm dus...Ik schrok al.
Ben benieuwd wat voor moois je broer ervan gaat maken. :D :goedzo:
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Zal nog wel even duren ben ik bang... De beste jongen is een perfectionist eerste klas en heeft heel erg veel projecten van school.

Maar tegen zijn kennis en de mooie apparatuur en materialen kan ik niet op. Lekker uitbesteden dus.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

x6 levert geen spanning maar vraagt spanning van de i2s-bron. Je dient een punt op te zoeken op de i2s-bron met hetzelfde spanningsniveau.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

knuisje schreef:
x6 levert geen spanning maar vraagt spanning van de i2s-bron. Je dient een punt op te zoeken op de i2s-bron met hetzelfde spanningsniveau.
Ah, nu ik m herlees snap ik het. Wishful Reading...
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Ook hier witte rook! Cd speler aangesloten op coax via normale dropveters en er komt zowaar geluid uit... Geen ruis, brom, piep of rondvliegende tweeters.

Nu nog wachten op m'n USB print. En het koekblik vervangen door een afdac2 waardig kastje...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

wilco87 schreef:
Ook hier witte rook! Cd speler aangesloten op coax via normale dropveters en er komt zowaar geluid uit... Geen ruis, brom, piep of rondvliegende tweeters.

Nu nog wachten op m'n USB print. En het koekblik vervangen door een afdac2 waardig kastje...
Gefeliciteerd, een hele mooie DAC, die eigenlijk alles kan, en ook qua klank een topper.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Gefeliciteerd! Hoe beter de rest van je set hoe meer je hem zal gaan waarderen.
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

Hierbij wat foto's hoe mijn AFDAC er uit is komen te zien, is wel wat uitgebreider geworden dan de standaard AFDAC.
Klinkt in ieder geval super, hoewel ik nu weer met een nieuw project bezig ben om DSD512 te gaan streamen wat helaas deze dac niet aankan.
Bijlagen
P4170161.JPG
P4170162.JPG
P4170163.JPG
P4170165.JPG
P4170166.JPG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door toetertje »

Ik vind het een plaatje. Misschien dat als ik straks wat verder ben,
dat ik mij er toch ook eens aan ga wagen. Hij kan toch wel met dsd
overweg?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

De kast ziet er keurig uit, bij de bedrading zijn nog wel wat verbeterpuntjes aan te stippen.
m.a.w. het kan iets netter.
Plaats reactie