Quadral Vulkan

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
mocht je in het filter 100uF nodig hebben, dan voor twee speakers al 2 x 5 x 65 = 650 euro... En dan de andere condensators nog...
mas schreef:
Tja de mundorf hebben de 2% tolerantie die ik graag wilde hebben.
5 * 22uF is bij mij 110uF. Om 100uF te vervangen? Dan zit je er 10% naast; daar gaat ie met zijn tolerantie van 2%


4 * 22 + 12. Is nog iets goedkoper minder duur ook. Wel correct adviseren, Walt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Walt »

12uF is geen standaard waarde bij Mundorf, maar 10uF plus 2.2uF kan ook.

Maar die 100uF was maar een gokje natuurlijk, zou fijn zijn als we het echte schema te zien zouden krijgen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

Hij krijgt ze van de zomer pas, dus het is een kwestie van geduld. Ik begrijp alleen de drang niet om vooraf al te melden welke condensatoren en weerstanden vervangen gaan worden terwijl nog niet eens bekend is wat er nou precies in zit.

Ik ben het voor 100% met Mark eens: ga eerst eens kijken wat de conditie van het dempingsmateriaal is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quadral Vulkan

Bericht door ray5150 »

En de suggestie van Mark om een LCR-meter aan te schaffen is ook een goede.
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Quadral Vulkan

Bericht door mas »

Ja de welke is een goede vraag,
even afwachten op de zomer.
En inderdaad, de mundorf en ook jantzen 22uF is dan al een stuk duurder.

Maar het kan ook goedkoper:
http://www.tme.eu/nl/katalog/#id_catego ... 3A24790%3B

Het originele merk condensatoren die er in zit is van Intertechnik 5% tolerantie (waardes nog tot de zomer onbekend)
De originele weerstanden hebben een tolerantie van 10%, ik heb al weerstanden gevonden metaaloxide met 2% tolerantie, en niet duur.
Verder wachten op de rest, dan kan ik mooi foto's etc maken :-)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

I rest my case :relax:
Ik zou het hout ook vervangen. Hout is sowieso niet hi-end
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 24 apr 2016, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Walt »

Die originele rood/zilveren MKT C's zijn volgens mij 10%, teminste dat waren degenen die ik circa 20 jaar geleden ook had gebruikt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Quadral Vulkan

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
I rest my case :relax:
Ik zou het hout ook vervangen. Hout is sowieso niet hi-end
De tolerantie van de paneeldikte is inderdaad ook niet ok. De hoeveelheid tin op de soldeerverbindingen is zeker weten niet binnen 10 procent gelijk. En ik vraag me af of je oren binnen 10 procent gelijk horen.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Chris_T »

En dan heb je nog de kabellengte, oeioeioei dat zal ook wel niet binnen 1% vallen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Quadral Vulkan

Bericht door dre »

Gaan we er niet eerst naar luisteren? :mrgreen:
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Quadral Vulkan

Bericht door mas »

Luisteren had ik al gedaan,
Ik dacht dat ik dat al eens geschreven had, even terug gelezen en niet echt dus.
Ik koop ze van 1 bekende die gaat dan upgraden, in de hoog klinken ze af en toe ietsje scherp.
Is dus af en toe, wat dus op variatie in de condensator (kan) duiden.
Verder gewoon erg super geluid, ik kan op laag en midden geen enkele opmerking plaatsen, klinkt gewoon super.
Kan zijn dat alleen de condensator van de hoog vervangen moet worden, maar als ik er toch bij ben restaureer ik liever zo veel mogelijk.
Zoals ik ergens anders gelezen heb, gaat het ietsje scherp weg bij vervanging van de condensatoren.
Dat is dan prettig genoeg om de moeite voor te doen, lijkt me tenminste.
Die originele rood/zilveren MKT C's zijn volgens mij 10%, teminste dat waren degenen die ik circa 20 jaar geleden ook had gebruikt.
Tja als ik toch bezig ben lijkt me 2% tolerantie een prima keuze.
Laatst gewijzigd door mas op zo 24 apr 2016, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Quadral Vulkan

Bericht door dre »

Ik zou me er niet al te druk over maken.....
Je hebt best kans dat je met andere componenten de hele balans van de speaker om zeep gaat helpen.

Voorzichtigheid geboden met vervangen! :wink:

Een capaciteitsmeter is hier altijd te lenen.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Chris_T »

mas schreef:
In de hoog klinken ze af en toe ietsje scherp.
Is dus af en toe, wat dus op variatie in de condensator (kan) duiden.
Waar haal je deze wijsheid vandaan :think:. Tolerantie is geen banddruk dat met temperatuur verschilt.
En kan je ook definiëren wat je met scherp bedoeld? Teveel sibilance/slissen? Of een duidelijke "tsinggg" in het tophoog?

Zoals je het omschrijft lijkt het eerder een probleem in de tweeter, mogelijk een resonantie of erg frisse afstemming wat alleen bij bepaalde muziekpassages opvalt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door hannesie »

Chris_T schreef:
mas schreef:
In de hoog klinken ze af en toe ietsje scherp.
Is dus af en toe, wat dus op variatie in de condensator (kan) duiden.
Waar haal je deze wijsheid vandaan :think:. Tolerantie is geen banddruk dat met temperatuur verschilt.
En kan je ook definiëren wat je met scherp bedoeld? Teveel sibilance/slissen? Of een duidelijke "tsinggg" in het tophoog?

Zoals je het omschrijft lijkt het eerder een probleem in de tweeter, mogelijk een resonantie of erg frisse afstemming wat alleen bij bepaalde muziekpassages opvalt.
De bron niet vergeten. :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Quadral Vulkan

Bericht door dre »

+1!
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Quadral Vulkan

Bericht door mas »

Hm.. omschrijven ,
mogelijk een resonantie of erg frisse afstemming wat alleen bij bepaalde muziekpassages opvalt.
Zal er het beste bij passen.. gezien het ook niet altijd is.

Zoals gelezen op andere fora, was dit voorbij naar vervanging condensatoren.
Ik zou me er niet al te druk over maken.....
Je hebt best kans dat je met andere componenten de hele balans van de speaker om zeep gaat helpen.
Hm... als ik een polypropyleen condensator van 100uF 10% 160V vervang door een polypropyleen condensator van 100uF 2% 400V
en een weerstand keramisch 10 Ohm 10% 5W voor een weerstand metaalfilm (mox) 10 Ohm 2% 5W vervang,
(waardes even fictief als voorbeeld).
Hoe kan ik daarmee de balans van de speakers om zeep helpen?
De waardes blijven allemaal hetzelfde daarmee, hoe is het mogelijk dat het dan zo dramatisch gaat veranderen?
Graag even uitleg, in een berekening voor, kantelfrequentie, Q, impedantie is de uitkomst namelijk gelijk......
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Quadral Vulkan

Bericht door dre »

Tja,nu komt de oneindige discussie:zit er klankverschil in verschillende condensatoren........... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

Ik zeg niks......
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Quadral Vulkan

Bericht door mas »

Tja, als ik bij beide LS (uiteraard) de condensator en weerstand vervang, is het ook nog eens gelijk.
:?:
ik ben alleen wat minder tolerant met de waardes.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

Als ik mijn vrouw vervang, dan heb ik pas klankverschil. :mrgreen:
Shit, zeg ik toch wat !
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 24 apr 2016, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Quadral Vulkan

Bericht door ds23man »

Een duizend dingen doekje doet ook wonderen!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Quadral Vulkan

Bericht door dre »

Laat ik het zo zeggen:er zijn er meerdere geweest die na 'revisie' niet meer tevreden waren.......
Zowel met speakers als apparatuur.

Maar goed eerst maar eens kijken hoe het er voor staat voordat het bij voorbaat al afgeschoten is. :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

Maar ff serieus. Als je de speaker goed vind, waarom zou je er dan wat aan vervangen?

Heeft de speaker een probleem? Koop hem dan niet.

Klinkt de speaker van oorsprong goed maar heeft ie een probleen dat jij denkt op te kunnen lossen? Zoek dan eerst de oorzaak van het probleem.

Door stomweg van alles te gaan zitten vervangen creëer je voor jezelf een mist waar je niet meer uitkomt. De een zegt dit, de ander dat. Er gaan verhalen dat je in het audio walhalla terecht komt als je een onderdeel vervangt door merk X.

Ik verzeker je: als je niet helemaal tevreden bent over je speaker dan gaat dat NIET gebeuren.

Dus: vind de oorzaak van je probleem of koop de speaker niet.

En tot slot: Ik zou mijn vrouw voor geen goud door een ander willen vervangen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Quadral Vulkan

Bericht door dre »

Maar is dat wederzijds? :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Maar is dat wederzijds? :mrgreen:
:rofl: :rofl:
Maar de vraag is hier: wil de Quadral Vulkan mas wel?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”