Audiokist voor binnen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Audiokist voor binnen

Bericht door barrymossel »

Na een kistradio te hebben gebouwd (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 51&t=23688) die erg leuk werkt voor buiten (zware bass, relatief groot formaat) wil ik nu een audiokist bouwen voor binnengebruik. Vrouwlief vindt de huidige kist(en) natuurlijk te groot (en niet erg mooi in huis). Ook wil ze geen volledig audiosysteem in huis (grote versterkers, staanders, etc.). En papa luistert... Zelf wil ik dan weer geen muziek luisteren via de Spotify app op TV.

Daarom wil ik dus een kistradio/audiokist bouwen die niet te groot is, maar wel lekker geluid laat horen, evt. ook voor een feestje (dus zowel op hoog als laag volume fijn geluid). We hebben een tijd terug een IKEA TV meubel gekocht welke lijkt op: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S49062765/. Omdat ik een plank in die grijsbruine houtkleur teveel had meegenomen hebben we die dus over. Die plank wil ik als basis gebruiken voor de kist (voorkant). De rest wil ik dezelfde kleur wit maken als het TV meubel. Dan past e.e.a. lekker bij de rest van het interieur.

Op zich heb ik weinig eisen, want zoals ik al in mijn voorsteltopic zeg: ik ben totaal geen audiofiel. Natuurlijk hoor ik wel verschil tussen TV speakers, een computerspeakersetje en de segmenten erboven, maar vergelijkbaar met mijn kistradio (JBL full-range autospeakers en Dayton DVC sub) is meer dan prima. De eisen die ik wél heb:
  • Compact en mooi afgewerkt
  • Zowel op laag als hoog volume "acceptabel" geluid
  • Niet té duur (speakers/filter: max. €100)
  • Versterker ingebouwd, heb zelf nog een 2.1 TPA3116 en enkele TA2024's liggen
  • Chromecast Audio (of vergelijkbaar, maar géén RPi - alleen maar groundloop-problemen mee gehad) voor Spotify
  • Laag is fijn :D
  • Niet te complex en zeker niet op gehoor filters maken, etc. (daar ben ik gewoonweg niet voor geschikt :lol:)
Nu wil ik dus een leuk speakersetje hiervoor gaan bestellen, maar daar loop ik dus een beetje vast. Wat is goed (genoeg)? En wat kan lekker spelen in een compacte behuizing? Een subwoofer berekenen is me (met hulp) gelukt, maar dat gaat hem hier niet worden. Ik zit dus te kijken naar het Boominator Micro setje bij Accusafe, maar ik wil sowieso niet het design van de Boominator zelf aanhouden, maar meer iets als http://forum.speakerplans.com/my-boombo ... 62315.html (mag veel groter, gaat me alleen om het feit dat de set is gebruikt in een totaal andere behuizing). Presteert dan die hele set nog wel (voldoende, met bovenstaande in gedachten)? En hoe kan ik dan een behuizing berekenen (of is dat niet nodig) met evt. baspoort (ziet er altijd wel mooi uit vind ik.

Of zijn er andere mooiere/betere/goedkopere opties? Zoals één subwoofer (die presteert in een kleine behuizing) en twee mid/hoog? Kan iemand me verder helpen, want ik weet echt niet waar ik moet beginnen anders...
Laatst gewijzigd door barrymossel op wo 17 aug 2016, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door floeper »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7&start=75

Als je hier naar beneden scrolled dan staat daar uitleg over de little miracle. Is voor een zeer laag budget te bouwen. En heb ze onlangs gehoord, onvoorstelbaar wat dit setje kan presteren.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

floeper schreef:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7&start=75

Als je hier naar beneden scrolled dan staat daar uitleg over de little miracle. Is voor een zeer laag budget te bouwen. En heb ze onlangs gehoord, onvoorstelbaar wat dit setje kan presteren.
Er staat daar zo goed als niks verteld over die speaker. Althans niet in mijn beleving.

Ik vraag overigens iets anders. Ik wil graag een zeer kleine, compacte actieve speaker bouwen en wil eigenlijk alleen weten welke speakers ik het beste kan gebruiken voor een kleine behuizing met een budget van max 100 euro voor drivers...
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Weinig respons, jammer.

Schijnbaar zit ik op het verkeerde forum voor mijn vraag. Helaas.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door pappaleo »

Ik ken alleen de tweeter. Ik heb eens voor iemand een filter gemaakt voor een kastje waar deze dayton tweeter in gebruikt werd. Voor zijn lage prijs is die best goed.

De rest van de units ken ik niet, dus daar kan ik ook geen uitspraak over doen. Je zegt dat je een actieve box wilt maken, maar ik krijg wel de indruk dat je passief gaat filteren en niet meeerdere versterkers per box gaat gebruiken.

Een budget van €100 voor een stereosetje is dan echt wel laag als de filters ook nog in de prijs begrepen zitten. Ik denk dat er hier maar weinig ervaren mensen zijn die zich met zelfbouw in deze budgetklasse bezig houden. Dat zou het gebrek aan respons kunnen verklaren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door richard »

'Gezien de eisen hoort het misschien beter op een caraudio forum thuis. Al worden er wel vaker audiokisten en boomboxen gebouwd. Meestal op basis van autoradio techniek. Er is ergens een concept dat veel wordt nagebouwd.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1516964
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Ok, dankje, dan zit ik inderdaad op het verkeerde forum :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
'Gezien de eisen hoort het misschien beter op een caraudio forum thuis. Al worden er wel vaker audiokisten en boomboxen gebouwd. ....
:?: :?: :?: het is toch audio, en zelfbouw.... lijkt me prima hier thuis horen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Kappa7 »

Heb net even je vraag doorgenomen en in jou geval zou ik denk ik de 2.1 versterker gebruiken, die is al kant en klaar. Dat betekend dat je een bas speaker nodig hebt en 2 mid/laag units en 2 tweeters.
Voor het laag kan je kijken naar de mivoc awm104. Die heeft b_force ooit ingezet voor een mini sub en schijnt het prima in een kleinere behuizing te doen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 22#p111122
Voor de rest van de speakers een stel breedbanders of zo iets.
Denk overigens wel dat je het met €100,- niet gaat redden.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Vandaag worden twee Monacor SP-60/4 woofertjes afgeleverd, samen met twee Dayton ND16FA-6 tweeters. De tweeters wil ik filteren met een 6.8uF condensator in serie. Dit zou volgens meerdere fora erg prima werken.

Gepoorte behuizing van ongeveer 7,5 l. netto (dus exclusief poorten, elektronica en drivers), getuned op 75Hz (niet heel laag, maar je moet concessies doen bij een kleine behuizing). Poortjes 3,5cm doorsnede en ongeveer 12 cm lang.

Ik had zoiets in gedachten, maar dan uiteindelijk met witte poorten en witte grills over de drivers:
2016-04-19_10-22-53.~png.jpg
Zit alleen nog met de afwerking. Om de voorplaat het gewenste formaat te krijgen moet ik zagen. Alleen is de plank van een soort spaanplaat. De kopse kanten waar gezaagd is (boven en onder), zijn dus niet erg mooi. Dit kan ik dan met plamuur wat gladder maken en meeschilderen met de rest (in wit). Ook kan ik de boven- en onderkant nog "bekleden" met 1mm MDF of wellicht een soort fineerfolie die het materiaal van de witte planken van de IKEA kast benadert.
De drivers wil ik aan de achterkant bevestigen dus daar krijg je ook die "zaagsnede". Dit zal ik denk ik sowieso met plamuur moeten doen.

Verder wil ik als versterker de TPA3116 gebruiken. De drivers zijn respectievelijk 4 en 6 ohm. Is het dan verstandiger om twee versterkers te gebruiken of de drivers in serie te plaatsen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door SSassen »

Het toverwoord is MDF Barry, MDF ...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door SARK »

SSassen schreef:
Het toverwoord is
Zeg ga jij je mond eens spoelen met je esoterische uitspraken "toverwoord" viespeuk [-(
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door SSassen »

Zie je hoe dat erin sluipt? En bedankt hé Walter!
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

SSassen schreef:
Het toverwoord is MDF Barry, MDF ...
:) Ik wil ook voor de hele kist MDF gebruiken, behalve de voorzijde. Die voorzijde is een plank van de IKEA, zodat deze precies bij het TV meubel past. En die is helaas van spaanplaat o.i.d.. In ieder geval erg "grof" hout.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Kappa7 »

De kopse kanten kan je hier mee afwerken.
https://www.gamma.nl/assortiment/strijk ... /p/B177769
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door richard »

Dat kan inderdaad goed werken. En zorgen voor een scherpe zaag en eventueel de zaagsnede met goede tape afplakken om de voorkomen dat de zaagsnede afbrokkelt. Even oefenen op een afvalstukje.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Kappa7 schreef:
De kopse kanten kan je hier mee afwerken.
https://www.gamma.nl/assortiment/strijk ... /p/B177769
Daarmee kun je het niet "onzichtbaar" krijgen toch? Die kopse kant loopt over in de bovenkant (MDF plank die geschilderd wordt) en dan zie je neem ik aan een (groot) verschil tussen bovenkant en dat stuk strijkband.

Om die reden en omdat het eenvoudiger is met lijmen/schroeven (kun je gefineerd hout lijmen op MDF?), ben ik gisteren nog wat gaan stoeien met SketchUp:
2016-04-20_08-01-38.~png.jpg
2016-04-20_08-01-13.png
Zo is het geheel wat compacter en hoef ik geen spaanplaat af te werken. Nu kan ik gewoon de naden van het MDF dicht plamuren en lakken. Eventueel de hoeken afronden met een radiusfrees.
Verder zit er nu een compartiment in voor een eventuele accu, zodat ik het kistje ook mobiel kan gebruiken.

De tweeters komen in dit design in het midden onder elkaar. Is dat een groot probleem? Het lijkt me dat zo'n klein kistje (30 cm breed) sowieso weinig hoorbaar "stereo" geluid geeft?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Douwe84 »

Ik kreeg in mijn eigen boombox topic als feedback dat 2 compartimenten altijd boven 1 verkozen moet worden, dit ivm verschillende weergaven over het linker en rechter kanaal welke elkaar tegen kunnen werken of opheffen waardoor je dus geluid gaat missen.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Dat zou in dit design ook wel moeten lukken, door de kist iets breder te maken en de woofers in het midden te plaatsen. De tweeters komen dan aan weerszijden van de woofers.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Kappa7 »

Het doel was dacht ik om een kast te krijgen die de zelfde uitstraling heeft als je tv meubel van ikea.
Dan zou ik ook met de zelfde materialen gaan werken.
Dat betekend dus geen mdf maar geplastificeerd spaanplaat voor de kast wat je weer kunt afwerken met het strijkband. Hoef je ook niet te gaan schilderen.
De opbouw van de kast zou ik dan ook gelijk houden.
De de frontplaat niet afzagen maar de oorspronkelijke maat houden. Hoef je ook geen kanten af te werken.
En wil je het helemaal makkelijk houden kan je ook gewoon een basis kast gebruiken.
Moet je natuurlijk wel verstevigen maar de afwerking en looks zijn gelijk.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70245848/
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Kappa7 schreef:
Het doel was dacht ik om een kast te krijgen die de zelfde uitstraling heeft als je tv meubel van ikea.
Dan zou ik ook met de zelfde materialen gaan werken.
Dat betekend dus geen mdf maar geplastificeerd spaanplaat voor de kast wat je weer kunt afwerken met het strijkband. Hoef je ook niet te gaan schilderen.
De opbouw van de kast zou ik dan ook gelijk houden.
De de frontplaat niet afzagen maar de oorspronkelijke maat houden. Hoef je ook geen kanten af te werken.
En wil je het helemaal makkelijk houden kan je ook gewoon een basis kast gebruiken.
Moet je natuurlijk wel verstevigen maar de afwerking en looks zijn gelijk.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70245848/
Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken, maar moeders-de-vrouw heeft ook nog inspraak. Formaat van een geheel kastje is te groot, evenals de gehele kastdeur. Om die reden moet er dus toch gezaagd worden. En dan vind ik het afwerken met strijkband niet de mooiste optie. Voor mijn gevoel moet je de kleur en look-and-feel (uitstraling) van het witte hout heel goed met zijdeglans lak kunnen benaderen. (Of ga ik daar al de mist in?) Dan kan ik sowieso ook de baspijpjes en evt. grills in precies dezelfde kleur spuiten. Overigens komt de kist niet óp of naast het TV meubel te staan.
Gedachtengang achter het gebruik van de Ikea plank was ook alleen dat we dat "hout" mooi vinden, maar dat er weinig in die trant te krijgen is (ikea gebruikt dit bijvoorbeeld alleen in de Besta serie). Een één-op-één kopie is dus echt niet nodig.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Kappa7 »

Dan is je laatste tekening zeker een oplossing.
De strijkband is wel verkrijgbaar in de diverse kleuren maar zal je net zien dat de ikea plank kleur niet te krijgen is.
Zou de buitenzijde wel van geplastificeerd spaanplaat maken om de uitstraling zo veel mogelijk gelijk te houden.
Gespoten MDF kon zo maar eens veel mooier worden dan het Ikea TV meubel. :D
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Kappa7 schreef:
Dan is je laatste tekening zeker een oplossing.
De strijkband is wel verkrijgbaar in de diverse kleuren maar zal je net zien dat de ikea plank kleur niet te krijgen is.
Zou de buitenzijde wel van geplastificeerd spaanplaat maken om de uitstraling zo veel mogelijk gelijk te houden.
Gespoten MDF kon zo maar eens veel mooier worden dan het Ikea TV meubel. :D
Haha, en dat kan nooooit de bedoeling zijn. Maar dan ga ik eens kijken wat de opties zijn m.b.t. geplastificeerd spaanplaat. Of is het mogelijk om zelf te plastificeren met een vergelijkbaar "plastic"? Want daar kon ik laatst niet echt iets voor vinden, maar waarschijnlijk zocht ik verkeerd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door richard »

barrymossel schreef:
Of is het mogelijk om zelf te plastificeren met een vergelijkbaar "plastic"? Want daar kon ik laatst niet echt iets voor vinden, maar waarschijnlijk zocht ik verkeerd.
In het verleden heb ik ooit wel eens gewerkt met formica. Dat lijm je met bisonkit. Daar moet je wel wat handigheid in krijgen, maar uiteindelijk zijn daar mooie resultaten mee te bereiken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door pappaleo »

+1 ( vroegâh :mrgreen: )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”