koolstof weerstand

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door pappaleo »

Wim P schreef:
ik weet niet of het placebo is??

althans ik ervaar totaal geen verschil met deze tweak.


maar een weerstand is toch geen placebo?
ik denk dat de gebruikte waarde alleen niet doeltreffend is.


want als ik een 47ohm weerstand plaats dan hoor je verschil
alleen dat is niet wenselijk.

het gaat denk ik om een ideale mix te vinden tussen weerstand waarde, en smaak van hoeveel beïnvloeding je wilt hebben.
of is dit technisch elektronisch gezien niet mogelijk??
Je moet je gewoon eerst goed realiseren waar een bepaald component in een filter voor dient en wat het doet.

Dan kun je verder redeneren wat een parallelweerstand van 100k doet. En wat er gebeurt als je die weerstand verkleint of sterk verkleint.

Maar vóór dit alles moet je even bedenken welk effect je er mee wilt bereiken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Slechts een paar uur testen en dan al oordelen? Ik gaf eerder toch al aan dat je hier een paar weken de tijd voor moest nemen? Jullie luisteren ook slecht zeg! :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door pappaleo »

Geen mens kan een dergelijk minimaal verschil onthouden over een aantal weken heen. Zelfs na een aantal uur raak je gewend aan een andere klankkarakteristiek. Dus dat betekent dat het verschil niet vast te stellen is.

Als het niet vast te stellen is maakt het ook geen (door mij eerder aangehaalde) reet uit en dat was precies mijn conclusie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: koolstof weerstand

Bericht door Pjotr »

Wim P schreef:
ik weet niet of het placebo is??

althans ik ervaar totaal geen verschil met deze tweak.


maar een weerstand is toch geen placebo?
ik denk dat de gebruikte waarde alleen niet doeltreffend is.


want als ik een 47ohm weerstand plaats dan hoor je verschil
alleen dat is niet wenselijk.

het gaat denk ik om een ideale mix te vinden tussen weerstand waarde, en smaak van hoeveel beïnvloeding je wilt hebben.
of is dit technisch elektronisch gezien niet mogelijk??
Klopt helemaal, 100K is een waarde die i.i.g. een effect heeft die ver beneden de drempel van het hoorbare ligt.

Echter het moet wel een "koolweerstand" zijn, zo wordt gepropageerd. Anders komt de structuur informatie er niet doorheen. In dat geval zit de verklaring niet in een technisch beredeneerbare hoek, maar zul je dat in in de paranormale dan wel psychologische hoek moeten zoeken. Waar die paranormale hoek zou zijn weet ik ook niet (Audiofreaks?). Over de psychologie van de "audiofiel" is op internet aardig wat te vinden ;)

Audio is als hobby ook deels een sociaal gebeuren. En verschilt dan ook vaak niet van socializen op verdagen en partijtjes met de bijbehorende sterke verhalen en broodjes aap.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

Dit soort modificaties beinvloeden de frequentie responsie niet/nauwelijks, in die zin is het verschil ook niet te meten. De verbetering van de doorgave van structuurinfo moet je meer zoeken in de 'beleving' van het geluid, en dat zijn subtiele zaken zoals bijv. verbeterde verstaanbaarheid, achtergrond geluiden die je eerder niet had opgemerkt, klappend publiek dat vanuit een brij ineens individuele personen worden die klappen etc. Het is lastig te omschrijven, maar als je het eenmaal hebt gehoord, dan weet je wat ik bedoel.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Hallo Leo,

Dit soort modificaties beinvloeden de frequentie responsie niet/nauwelijks, in die zin is het verschil ook niet te meten. De verbetering van de doorgave van structuurinfo moet je meer zoeken in de 'beleving' van het geluid, en dat zijn subtiele zaken zoals bijv. verbeterde verstaanbaarheid, achtergrond geluiden die je eerder niet had opgemerkt, klappend publiek dat vanuit een brij ineens individuele personen worden die klappen etc. Het is lastig te omschrijven, maar als je het eenmaal hebt gehoord, dan weet je wat ik bedoel.

Groetjes Walter
Daarmee geef je in feite al aan dat het een placebo effect is. Na het toevoegen van zo'n tweak ga je geconcentreerder luisteren. Uiteraard vallen er dan kleine dingetjes op die je niet eerder gehoord hebt. Dat gebeurt mij zonder tweak ook als er een aanleiding is om een periode wat geconcentreerder te luisteren.

Dat verhoogde concentratieniveau speelt zich tussen je oren af. Mensen die dit soort tweaks veelvuldig toepassen en daar profijt van hebben, kunnen blijkbaar niet over langere tijd de luisterconcentratie opbrengen die nodig is en hebben daar triggers voor nodig om de concentratie weer op peil te brengen.

Dat verklaart tegelijk de constatering van Sander dat elke tweak een positief effect heeft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Klopt deels, ik bespeurde direct na het plaatsen van een tweak ook vaak een verbetering, na een tijdje (jaren?) had ik door dat na een paar dagen het effect soms weg was. Het placebo effect speelt zeker mee, net zoals andere factoren zoals gezondheid, stress etc.

Vandaar ook het advies om pas na een flink aantal weken een oordeel te vellen, je moet juist in de sitatie komen dat je ontspannen zit te luisteren, liefst terwijl je ook iets anders aan het doen bent. Als je dan de postieve effecten van de tweak nog hoort, dan is het placebo effect waarschijnlijk niet meer aan de orde.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Het niet wiilen horen van een mogelijke verbetering, is waarschijnlijk net zo'n sterk placebo effect als het wel willen horen, het advies van rustig de tijd nemen gaat voor beide kampen op.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: koolstof weerstand

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Dat verklaart tegelijk de constatering van Sander dat elke tweak een positief effect heeft.
Dat is ook deels het sociale aspect, het heeft soms ook iets van "Kijk mij nou". Waar de een de hele dag klaagt om aandacht te trekken, schept de ander voortdurend op.

Is op zich niets mis mee. Veel, zo niet het meeste, sociale gebeuren gaat nergens over maar we kunnen nou eenmaal niet zonder als roedeldier :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: koolstof weerstand

Bericht door wouter »

Ik ben er door het lezen nog niets mee opgeschoten.

De gedane test kun je ook doen met een bipolaire elco of MKT die netjes, zeg 4,7uF, meet en die vervang je door een dure Mundorf S/O/G condensator van ook 4,7uF. Qua simulatie en meting, geen verschil. Dus... geen verschil??

Ik snap ook niet waarom mensen een koolstof weerstand toepassen als verbetering, maar zeg nou zelf: het is geen kostbare tweak. Een vette geldkwestie/oplichterij is dus niet de issue.

En wat ik dan weer flauw vind, is dat niet de kurk, maar de koolstofvezels van het product destijds de grootste werking zou (moeten) hebben.

Natuurlijk is het prima om dingen weg te redeneren, maar daarmee schieten we niet echt iets op. Ik heb genoeg mensen op een mening zien terug komen, omdat bleek dat ABX-en en SPL grafieken geen verklaring boden voor een verschil dat ondanks gelijke metingen er toch was. Daarom schreef ik ook: ik zou niet weten hoe ik het zou moeten meten...

Een koolstof weerstand tweak is trouwens een van het soort dat ik me echt niet kan voorstellen dat het iets uitmaakt, maar dan nog sta ik open voor achtergrond info.

Die banaan in line level test, linkje van Chris, was fun \:D/
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Ik ben ook wel benieuwd hoe Leo dan tegen dit condensator vraagstuk aankijkt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: koolstof weerstand

Bericht door markbakk »

Wim P schreef:
het gaat denk ik om een ideale mix te vinden tussen weerstand waarde, en smaak van hoeveel beïnvloeding je wilt hebben.
of is dit technisch elektronisch gezien niet mogelijk??
Misschien kun je beter een Aural Exciter van Aphex (o.i.d.) in je stereoketen opnemen als je beïnvloeding wilt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: koolstof weerstand

Bericht door ds23man »

markbakk schreef:
Wim P schreef:
het gaat denk ik om een ideale mix te vinden tussen weerstand waarde, en smaak van hoeveel beïnvloeding je wilt hebben.
of is dit technisch elektronisch gezien niet mogelijk??
Misschien kun je beter een Aural Exciter van Aphex (o.i.d.) in je stereoketen opnemen als je beïnvloeding wilt.
Jarenlang de Aphex gebruikt op de masterbussen in mijn PA tijd. Frist de zaak lekker op.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: koolstof weerstand

Bericht door AatV »

Dit experiment is duidelijk niet geldig! [-X
De gebruikte weerstand is waarschijnlijk een koolfilmweerstand.
Er moeten in dit soort gevallen altijd "cracked carbon's" van Stackpole of beter nog Allen Bradley worden gebruikt.
Het effect kan het beste waargenomen worden bij weerstanden met een belastbaarheid van minimaal 1 Watt i.v.m. de hoeveelheid gebruikte koolstof. :sure:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerst

Bericht door Walt »

Ehhh, om meer precies te zijn, de weerstanden moeten eigenlijk behandeld zijn om echt effectief te zijn, zie groene forum, de heren Berret en B. Gehakt kunnen hiervoor zorgen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: koolstof weerst

Bericht door AatV »

Walt schreef:
Ehhh, om meer precies te zijn, de weerstanden moeten eigenlijk behandeld zijn om echt effectief te zijn, zie groene forum, de heren Berret en B. Gehakt kunnen hiervoor zorgen.
Natuurlijk niet! Het is als met de beste onderdelen als Duelund e.d Hier hoef je bijvoorbeeld ook geen extra C meer parallel te schakelen, omdat de intrinsieke kwaliteit van het onderdeel (in dit geval de weerstand) op geen enkele wijze meer verbeterd kan worden!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Nu val je toch door de mand: het echte kenmerk van Hi-End is dat het altijd beter kan, mits het maar wel duurder is. Fysica en verdere logica staat los van dit principe. Gij zult niet tornen aan de wetten der Hi-End! :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: koolstof weerstand

Bericht door AatV »

Walt schreef:
Nu val je toch door de mand: het echte kenmerk van Hi-End is dat het altijd beter kan, mits het maar wel duurder is. Fysica en verdere logica staat los van dit principe. Gij zult niet tornen aan de wetten der Hi-End! :mrgreen:

Groetjes Walter
Eigenlijk ben ik het hiermee helemaal eens. :lagge:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Hallo Wouter,

Ik ben ook wel benieuwd hoe Leo dan tegen dit condensator vraagstuk aankijkt.

Groetjes Walter
Om te voorkomen dat ik morgen met 2 Duelund condensatoren onder mijn neus ⃰) naar het werk moet kijk ik ff helemaal nergens tegen aan.







⃰⃰ ⃰) Die dingen komen mijn neus uit
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door Henkjan »

walt.~PNG.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Een tegel om allen te regeren!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door hannesie »

Walt schreef:
Een tegel om allen te negeren!
Beter?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: koolstof weerstand

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: koolstof weerstand

Bericht door ray5150 »

Het is toch wel een gehacktificeerde tegel ? 8-[
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: koolstof weerstand

Bericht door ds23man »

Nee, het is nog geen woensdag.
Gesloten

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”