koolstof weerstand

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Zelfs 4 correcte weerstandjes uitzoeken en solderen is een uitdaging blijkbaar... Maar inderdaad, MOX moet je juist niet gebruiken, die laten de SI slecht door.

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoe zit dat dan met de SI doorgifte van CD's of LP's? Daar kan ik helemaal geen koolweerstandjes bij ontdekken :?
Wim P

Bericht door Wim P »

ik heb in het linker filter alle weerstanden en condensatoren voorzien van koolstof weerstanden
een mooie poep kleur op die zwarte mundorfs O:)

het rechter kanaal is niet aangepast.

ik hoor echter totaal geen verschil tussen links en rechts, ook niet met schakelen tussen beide kanalen .

of ik weet niet waar ik naar moet luisteren?
of het filter is al zover op gewaardeerd(alle condensatoren zijn Mundorf zilver/gold/oil) dat het niet meer hoorbaar is

in ieder geval mijn 46 jarige oren horen het niet, wellicht een jeugdig gehoor kan er iets mee.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Structuurinformatie hoor je alleen maar in een stereo setup.
Walt

Bericht door Walt »

De structuur informatie waar het hierover gaat heeft o.a. te maken met het zo reeel mogelijk weergeven van de 3D informatie, daarvoor heb je uiteraard twee kanalen nodig, dus je moet het andere filter ook aanpassen.

Verder moet je niet gaan proberen dingen te horen, geforceerd luisteren werkt nooit. Geef de modificatie een aantal dagen/weken de tijd en kijk dan eens of de verschillen met eerst wel duidelijk worden.

Je hebt wel een goed punt, de olie in de Mundorf SGO condensatoren heeft al dezelfde functie als de extra weerstand! Daarom klinken deze ook zo fraai...

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
onzin uitkramen? :lol:

Dat was jouw patent toch? :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Geen haast, dit soort tweaks moet je de tijd geven alvorens een oordeel te vellen.

Groetjes Walter
Wim P

Bericht door Wim P »

Walt wat voor weerstanden gebruik jij in je filter (niet de bypass weerstanden)??

ik heb Dale erin gestopt
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Uiteraard hebben we eerst de tweak in de simulator gegooid.

Oorspronkelijk filter:

Afbeelding

Filter na de tweak
Tweak03.png
Resultaat:
Tweak04.png
De stippellijn geeft de situatie voor de tweak aan. Waar deze niet zichtbaar is valt die samen met de ononderbroken lijnen. :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Ik gebruik geen bypass weerstanden meer, de Duelund condensatoren en weerstanden hebben hier geen verder profijt van, de Mundorf SGO denk ik ook weinig/niet, deze componenten zitten van zichzelf al op het hoogste niveau.

Als weerstand voor de tweeter gebruik ik Duelund CAST, supernatuurlijke klank.

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het filter van de Mission Impossible:
Tweak06.jpg
omdat er (nog steeds) audiofiele kroonstenen in zitten is de tweak makkelijk aan te brengen:

De weerstanden aan een draadje gesoldeerd:
Tweak05.jpg
En in het filter geschroefd:
Tweak07.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Dat de resultaten van de 100K niet meetbaar/simuleerbaar zijn was op voorhand al bekend.

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Mooi Leo,

Nu eerst een paar weekjes laten inspelen!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Uiteraard de meetmicrofoon er ook nog even voorgezet:
De mid unit:
Geel zonder bypass, Groen met
Alles onder de 50Hz kan gevoeglijk genegeerd worden omdat buiten de gate valt.
Burst decay. Eerst zonder en daarna met tweak:
zonder bypass weerstand
zonder bypass weerstand
met bypass weerstand
met bypass weerstand
Toch best een mooi resultaat voor een unit van 16 euro :D

De tweeter:
Burst decay's:
zonder bypass weerstand
zonder bypass weerstand
met bypass weerstand
met bypass weerstand
Tot zover alles naar verwachting. Meettechnisch maakt het geen reet uit.

Inspelen doen we niet aan. Het moet direct te horen zijn (not).
Dat kan pas als de TV terreur weer voor bij is, dus wordt vervolgd........
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 16 apr 2016, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Bij de tweeter zie je toch nog rond de 0.2-0.5dB effect, veel meer dan ik verwacht had!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Bij de tweeter zie je toch nog rond de 0.2-0.5dB effect, veel meer dan ik verwacht had!
Die voelde ik natuurlijk al aankomen. Daarom heb ik elke meting meerdere malen gedaan. Hierbij de 3 metingen zonder bypass weerstand waaruit dan direct te zien is dat er gewoon toleranties zijn door omstandigheden.
Tweak14.png
Dat heeft de hele luidspreker ook. Een luidspreker klinkt op microniveau niet elke keer precies hetzelfde.

Overigens is het rendement van de tweeter van de MI eigenlijk een ietsiepietsie te hoog tov de mid. Dat betekent dat het verschil een verslechtering zou betekenen. :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb dit opgeschoond, wat een dieptepunt weer. [generalisatie] elke keer als er er een tweak voorbij komt is het zeer voorspelbaar: flauwe grappen van de objectivisten en arrogante reacties van de subjectivisten. Kunnen we nou niet eens gewoon respect er voor hebben dat we de hobby verschillend beleven? Die tweaks doen mij persoonlijk ook niets, maar als anderen daar plezier aan beleven gun ik ze dat van harte. Maar ik verwacht dan ook dat objectivisme respect krijgt, en niet wordt afgedaan als"dom want niet zelf getest". Gelukkig zijn er voldoende mensen hier die wel de open mind hebben om de verschillende visies op de hobby ruimte te geven, laten we daar een voorbeeld aan nemen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Met de ongein is helaas ook het verband uit het topic verdwenen. De pointe kan ik niet meer maken.
Het mag geen verrassing zijn dat het toevoegen/verwijderen van de weerstanden in het filter ook gehoormatig geen reet uitmaakt.

Wordt niet meer vervolgd.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

pappaleo schreef:
Met de ongein is helaas ook het verband uit het topic verdwenen. De pointe kan ik niet meer maken.
Het mag geen verrassing zijn dat het toevoegen/verwijderen van de weerstanden in het filter ook gehoormatig geen reet uitmaakt.

Wordt niet meer vervolgd.
Je had net zo goed het hele draadje kunnen wissen

Maar voordat dit gebeurd. De tweak is dus ook nog afhankelijk van de componenten. (Hoe l*l ik het naar mijn straatje.)
Walt schreef:
de Duelund condensatoren en weerstanden hebben hier geen verder profijt van, de Mundorf SGO denk ik ook weinig/niet, deze componenten zitten van zichzelf al op het hoogste niveau
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik kan prima begrijpen dat meningen over dit soort zaken verschillen, echter een mening is puur subjectief. Daarnaast is d'r ook nog de feitelijke waarheid, die is objectief, en die kan je normaliter staven met een (aantal) meting(en). Daarmee kun je feilloos aantonen of iets kolder is, of dat er een kern van waarheid in zit.

Als ik lees dat men koolweerstanden van 100K parallel gaat zetten aan condensatoren en spoelen dan kan je met weinig moeite in een simulatie, of door een meting het effect laten zien.

Los daarvan valt het mij op dat het creatief-met-kurk kamp feitelijk alle modificaties als positief ervaart, zelden hoor ik dat een modificatie toch niet het beoogde effect heeft. Omwillende van de statistische onderbouwing, die altijd een normale verdeling laat zien, is dit feitelijk niet mogelijk, er zal altijd een evenredig aantal modificaties een negatief resultaat te zien geven als een positief resultaat.

Daarmee is dan ook helder dat er een sterke mate van wishful-thinking aanwezig is in 't creatief-met-kurk kamp, men ervaart modificaties als positief omdat men ervanuit gaat dat het effect positief zal zijn, dus het placebo effect is hier duidelijk aanwezig. Kortom, daarmee is duidelijk dat in ieder geval een (groot) percentage is gebaseerd op wishful-thinking en het placebo effect, de rest kan waarschijnlijk met een meting ook naar 't rijk der fabelen worden verwezen.
markbakk

Bericht door markbakk »

Nou ja, als je bedenkt hoeveel mensen van fictie houden en hoeveel muziek niet om fictie draait moeten we niet verbaasd zijn dat audiofielen graag met fabelen bezig zijn. Niets mis mee, zo lang niemand schade oploopt.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ooit met Allen Bradley koolstof weerstanden in een Dac wat uitgeprobeerd, klonk niet lekker en gezocht naar de ontstane onbalans, bleek dat de weerstanden onderling sterk verschilden.
Ben er toen mee gestopt. :sure:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoe bedoel je dat verschil, Hans ?
Dat de tolerantie in waarde te groot was ?
Wim P

Bericht door Wim P »

ik weet niet of het placebo is??

althans ik ervaar totaal geen verschil met deze tweak.

maar een weerstand is toch geen placebo?
ik denk dat de gebruikte waarde alleen niet doeltreffend is.

want als ik een 47ohm weerstand plaats dan hoor je verschil
alleen dat is niet wenselijk.

het gaat denk ik om een ideale mix te vinden tussen weerstand waarde, en smaak van hoeveel beïnvloeding je wilt hebben.
of is dit technisch elektronisch gezien niet mogelijk??
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

SSassen schreef:
Als ik lees dat men koolweerstanden van 100K parallel gaat zetten aan condensatoren en spoelen dan kan je met weinig moeite in een simulatie, of door een meting het effect laten zien.
Dat heb ik gedaan en het effect is simulatie- en meettechnisch nihil. Gehoormatig vanzelfsprekend ook.
SSassen schreef:
Los daarvan valt het mij op dat het creatief-met-kurk kamp feitelijk alle modificaties als positief ervaart, zelden hoor ik dat een modificatie toch niet het beoogde effect heeft. Omwillende van de statistische onderbouwing, die altijd een normale verdeling laat zien, is dit feitelijk niet mogelijk, er zal altijd een evenredig aantal modificaties een negatief resultaat te zien geven als een positief resultaat.
+1

Ik probeerde dit op een beetje ludieke manier aan de kaak te stellen door gewoon door de tweaks aan te brengen en als resultaat (vanzelfsprekend) uitbleef de "ja maar's" voorspeld te hebben.

Dat kan je een aantal maal herhalen met een kwinkslag tussendoor. Het hoofdargument "ja maar jullie proberen het niet eens" neem je dan weg.
Gesloten

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”