Filter Vivace 2012
Moderator: Beheerdersteam
Filter Vivace 2012
Hallo heren,
Ik ben nieuw op deze site en wil een paar speaker gaan bouwen die lijken op de Vifa vivace 2012.
De kast wil ik echter niet zo groot en lomp maken en moet waarschijnlijk ander drivers gebruiken.
Omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met bouwen, wil het filter van de 2012versie als uitgangspunt gaan gebruiken.
Nu mis ik echter een aantal waarden in het filter en ben daar dus naar opzoek. (in rood omkaderd)
Kan iemand mij hier mee helpen.
Groeten Johan
[attachment=0]filter Vifa Vivace 2012.png[/attachment]
Ik ben nieuw op deze site en wil een paar speaker gaan bouwen die lijken op de Vifa vivace 2012.
De kast wil ik echter niet zo groot en lomp maken en moet waarschijnlijk ander drivers gebruiken.
Omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met bouwen, wil het filter van de 2012versie als uitgangspunt gaan gebruiken.
Nu mis ik echter een aantal waarden in het filter en ben daar dus naar opzoek. (in rood omkaderd)
Kan iemand mij hier mee helpen.
Groeten Johan
[attachment=0]filter Vifa Vivace 2012.png[/attachment]
Laatst gewijzigd door Marp op do 21 apr 2016, 2:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: filterschema verwijderd. De Vivace 2012 is een aktueel, commerciëel ontwerp waarvan meegeleverde ontwerptekeningen niet vrij mogen worden verspreid.
Reden: filterschema verwijderd. De Vivace 2012 is een aktueel, commerciëel ontwerp waarvan meegeleverde ontwerptekeningen niet vrij mogen worden verspreid.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Filter Vivace 2012
Als je andere drivers gaat gebruiken dan hoef je die waardes niet meer te weten, het filter is dan namelijk in zijn geheel onbruikbaar geworden daar deze ontworpen is op de drivers die in het vivace ontwerp gebruikt zijn.
Re: Filter Vivace 2012
Als ik besluit om wel dezelfde drivers te gebruiken maar een iets andere opbouw van de kast dan is het filter toch wel bruikbaar?
Groeten Johan
Groeten Johan
Re: Filter Vivace 2012
Als je de kast kleiner maakt gaat er ook weer wat veranderen, net zo goed als je de de breedte wijzigt.
Ik herken het, ik heb ook zo mijn eerste stappen gezet, maar leren op deze manier is wel leuk, tenminste,dat vindt ik.
Snuffel eens door wat programma's als WinIsd en kijk eens op deze subpagina barstensvol informatie.
Ik herken het, ik heb ook zo mijn eerste stappen gezet, maar leren op deze manier is wel leuk, tenminste,dat vindt ik.
Snuffel eens door wat programma's als WinIsd en kijk eens op deze subpagina barstensvol informatie.
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
- Contacteer:
Re: Filter Vivace 2012
Hallo Johan,
Er is een nieuw ontwerp van een 3-weg systeem dat precies voldoet aan je eisen, iets smaller dan de Vivace 2012 en een stuk goedkoper. De Limnis mkIII. Met drivers uit de Scan Speak Discovery line en Peerless.
Je kunt dit ontwerp beluisteren in Haarlem bij Speaker en co en bij mij in Oss.
Je moet je realiseren dat zelf een 3-weg systeem ontwerpen alleen lukt als je echt veel ervaring hebt in de materie.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Er is een nieuw ontwerp van een 3-weg systeem dat precies voldoet aan je eisen, iets smaller dan de Vivace 2012 en een stuk goedkoper. De Limnis mkIII. Met drivers uit de Scan Speak Discovery line en Peerless.
Je kunt dit ontwerp beluisteren in Haarlem bij Speaker en co en bij mij in Oss.
Je moet je realiseren dat zelf een 3-weg systeem ontwerpen alleen lukt als je echt veel ervaring hebt in de materie.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Re: Filter Vivace 2012
Plus meetapparatuur. Dat is tenminste mijn ervaringSpeakerland schreef:Je moet je realiseren dat zelf een 3-weg systeem ontwerpen alleen lukt als je echt veel ervaring hebt in de materie.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Filter Vivace 2012
die ervaring kan je natuurlijk opdoen bij t ontwerpen van je eerste systeem, maar dat is dan wel "the hard way", dus dan moet je er voor klaar zijn dat het lang kan duren, en je meerdere versies nodig hebt voor je tevreden bent.markbakk schreef:Plus meetapparatuur. Dat is tenminste mijn ervaringSpeakerland schreef:Je moet je realiseren dat zelf een 3-weg systeem ontwerpen alleen lukt als je echt veel ervaring hebt in de materie.![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Filter Vivace 2012
Exact vanwege wat je schrijft is het advies van Ruud perfect: je wilt een paar speakers bouwen en hebt daarmee nog niet zo veel ervaring. Gezien je vraag over het filter zul je al helemaal nog nooit een speaker (lees: filter) hebben ontworpen. Ik zeg lekker iets bouwen wat je goed vindt klinken en reeds ontworpen is door ervaren ontwerpersvberkom schreef:Hallo heren,
Ik ben nieuw op deze site en wil een paar speaker gaan bouwen die lijken op de Vifa vivace 2012.
De kast wil ik echter niet zo groot en lomp maken en moet waarschijnlijk ander drivers gebruiken.
Omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met bouwen, wil het filter van de 2012versie als uitgangspunt gaan gebruiken.
Nu mis ik echter een aantal waarden in het filter en ben daar dus naar opzoek. (in rood omkaderd)
Kan iemand mij hier mee helpen.
Groeten Johan
Re: Filter Vivace 2012
+3
Of alternatief: meetset kopen, de tijd nemen om het te leren, twee weg ontwerp zelf maken.
Of alternatief: meetset kopen, de tijd nemen om het te leren, twee weg ontwerp zelf maken.
Re: Filter Vivace 2012
@ Johan
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je van plan bent of was.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je van plan bent of was.
Re: Filter Vivace 2012
Mark,
Ik wil eigenlijk een vivace bouwen in de vorm van de Scan-speak Vertigo kast.
De kast dus iets naar achter laten hellen en bovenin iets afschuinen.
Het geheel oogt hierdoor iets minder lomp als met een recht toe recht aan kast.
Eigelijk wil ik de kast ook iets smaller maken en wat dieper zodat de inhoud hetzelfde blijft.
Ik weet echter niet of er door deze aanpassingen wat verandert qua klankkleur enz. waardoor ik het filter aan dien te passen.
Groeten Johan
Ik wil eigenlijk een vivace bouwen in de vorm van de Scan-speak Vertigo kast.
De kast dus iets naar achter laten hellen en bovenin iets afschuinen.
Het geheel oogt hierdoor iets minder lomp als met een recht toe recht aan kast.
Eigelijk wil ik de kast ook iets smaller maken en wat dieper zodat de inhoud hetzelfde blijft.
Ik weet echter niet of er door deze aanpassingen wat verandert qua klankkleur enz. waardoor ik het filter aan dien te passen.
Groeten Johan
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
- Contacteer:
Re: Filter Vivace 2012
Hallo Johan,
Je moet je realiseren dat een goed luidsprekerontwerp een uitgewogen samenstelling van factoren is. Zodra je daar iets aan gaat veranderen, de kast schuin zetten, de baffle versmallen, inhouden veranderen dan klopt het geheel niet meer. Dat betekent niet dat een luidspreker dan opeens heel slecht klinkt of duidelijke afwijkingen gaat vertonen. Er kunnen toch wel relevante verschillen ontstaan. Het hangt ook af in hoeverre er afgeweken wordt. Schuin zetten zal bij een 3-weg systeem meer invloed hebben dan bij een twee-weg omdat de luidsprekers zich over een grotere hoogte verdelen en er dus ook meer off-set ontstaat.
Ik heb zelf ooit eens een ontwerp vanuit esthetisch oogpunt 2 cm smaller gemaakt (van 26 naar 24 cm breed) en het gevolg was een smalle piek in de amplitude die klankmatig waarneembaar (en duidelijk zichtbaar in de metingen) was en waardoor ik de hele mid-hoog sectie opnieuw moest ontwerpen. Het filter "even aanpassen" voor een afwijkende uitvoering is dus niet iets dat je zomaar doet, of dat je kunt "uitrekenen"
Het filter voor de Vivace 2012 werkt alleen optimaal als het ontwerp gebouwd wordt zoals het bedoeld is, dus zoals wij het als bouwpakket leveren. Het filterschema valt onder het auteursrecht, het is niet de bedoeling dat dit wordt gepubliceerd of verspreid.
De schema's van de oude versies van de Vivace (van vóór het internet tijdperk) zijn wel te vinden maar die werken alleen met de bijbehorende componenten.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Je moet je realiseren dat een goed luidsprekerontwerp een uitgewogen samenstelling van factoren is. Zodra je daar iets aan gaat veranderen, de kast schuin zetten, de baffle versmallen, inhouden veranderen dan klopt het geheel niet meer. Dat betekent niet dat een luidspreker dan opeens heel slecht klinkt of duidelijke afwijkingen gaat vertonen. Er kunnen toch wel relevante verschillen ontstaan. Het hangt ook af in hoeverre er afgeweken wordt. Schuin zetten zal bij een 3-weg systeem meer invloed hebben dan bij een twee-weg omdat de luidsprekers zich over een grotere hoogte verdelen en er dus ook meer off-set ontstaat.
Ik heb zelf ooit eens een ontwerp vanuit esthetisch oogpunt 2 cm smaller gemaakt (van 26 naar 24 cm breed) en het gevolg was een smalle piek in de amplitude die klankmatig waarneembaar (en duidelijk zichtbaar in de metingen) was en waardoor ik de hele mid-hoog sectie opnieuw moest ontwerpen. Het filter "even aanpassen" voor een afwijkende uitvoering is dus niet iets dat je zomaar doet, of dat je kunt "uitrekenen"
Het filter voor de Vivace 2012 werkt alleen optimaal als het ontwerp gebouwd wordt zoals het bedoeld is, dus zoals wij het als bouwpakket leveren. Het filterschema valt onder het auteursrecht, het is niet de bedoeling dat dit wordt gepubliceerd of verspreid.
De schema's van de oude versies van de Vivace (van vóór het internet tijdperk) zijn wel te vinden maar die werken alleen met de bijbehorende componenten.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Re: Filter Vivace 2012
Dan zou ik zeggen: spaar even door. Als je je nu een Vivace kunt veroorloven moet een Vertigo ook haalbaar zijn. Al haalt het laag van een Vertigo het niet bij dat van een Vivace als je wat harder wilt.
Re: Filter Vivace 2012
Ruud,
Bedankt voor je reactie en uitleg.
Ik ben er inmiddels achter dat het verbouwen van deze lompe bak dus niet haalbaar is.
Ik ga dus op zoek naar bestaande alternatieven. (mischien wel de Limmnis)
Na wat grasduinen kwam ik echter de site van jantzen-audio tegen waar ook 3 weg alternatieven op staan.
Heb jij enige ervaring met deze systemen?
Gr. Johan
Bedankt voor je reactie en uitleg.
Ik ben er inmiddels achter dat het verbouwen van deze lompe bak dus niet haalbaar is.
Ik ga dus op zoek naar bestaande alternatieven. (mischien wel de Limmnis)
Na wat grasduinen kwam ik echter de site van jantzen-audio tegen waar ook 3 weg alternatieven op staan.
Heb jij enige ervaring met deze systemen?
Gr. Johan
Re: Filter Vivace 2012
FR_Aad schreef:Meneer Volkswagen hoe rijd een Ford?
Meneer Volkswagen schreef:Lang niet zo fijn als een Volkswagen .... kom nu maar lekker bij ons in de showroom kijken en luisteren naar de verschillende modellen en zoek er een uit die bij je past (uiterlijk en budget) en je krijgt bij ons ook nog een lekkere bak koffie (ik betwijfel of je dit in de webshop van Ford ook kunt krijgen)![]()
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
- Contacteer:
Re: Filter Vivace 2012
Hallo Johan,
Er zijn inderdaad talloze ontwerpen die op evenzovele websites gepubliceerd zijn. Het kan zijn dat daar modellen tussen zitten die voor jou een perfecte keuze zijn. Het punt is alleen dat je dat niet kan vaststellen op basis van de gepubliceerde info. Mooie grafiekjes en mooie verhalen zijn geen garantie dat jij ze ook goed vindt klinken. En hoe de grafiekjes gemaakt zijn is ook niet altijd even duidelijk.
Mijn insteek is dat ik de functie van winkel in stand wil houden zoals het bedoeld is: een plek waar je als consument/hobbiest luidsprekers kan zien/horen/vergelijken zodat je een zinnige keuze kan maken. Want dat is wat een winkel zou moeten doen: toegevoegde waarde bieden.
Dus kom inderdaad gewoon maar een keer luisteren, of ga naar Haarlem als je daar dichter bij in de buurt woont.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
