Filter Vivace 2012

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
vberkom
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 22:33

Filter Vivace 2012

Bericht door vberkom »

Hallo heren,

Ik ben nieuw op deze site en wil een paar speaker gaan bouwen die lijken op de Vifa vivace 2012.
De kast wil ik echter niet zo groot en lomp maken en moet waarschijnlijk ander drivers gebruiken.
Omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met bouwen, wil het filter van de 2012versie als uitgangspunt gaan gebruiken.
Nu mis ik echter een aantal waarden in het filter en ben daar dus naar opzoek. (in rood omkaderd)
Kan iemand mij hier mee helpen.

Groeten Johan

[attachment=0]filter Vifa Vivace 2012.png[/attachment]
Laatst gewijzigd door Marp op do 21 apr 2016, 2:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: filterschema verwijderd. De Vivace 2012 is een aktueel, commerciëel ontwerp waarvan meegeleverde ontwerptekeningen niet vrij mogen worden verspreid.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door Olaf Analogue »

Als je andere drivers gaat gebruiken dan hoef je die waardes niet meer te weten, het filter is dan namelijk in zijn geheel onbruikbaar geworden daar deze ontworpen is op de drivers die in het vivace ontwerp gebruikt zijn.
vberkom
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 22:33

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door vberkom »

Als ik besluit om wel dezelfde drivers te gebruiken maar een iets andere opbouw van de kast dan is het filter toch wel bruikbaar?

Groeten Johan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door hannesie »

Als je de kast kleiner maakt gaat er ook weer wat veranderen, net zo goed als je de de breedte wijzigt.

Ik herken het, ik heb ook zo mijn eerste stappen gezet, maar leren op deze manier is wel leuk, tenminste,dat vindt ik. :hide:
Snuffel eens door wat programma's als WinIsd en kijk eens op deze subpagina barstensvol informatie.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door Speakerland »

Hallo Johan,

Er is een nieuw ontwerp van een 3-weg systeem dat precies voldoet aan je eisen, iets smaller dan de Vivace 2012 en een stuk goedkoper. De Limnis mkIII. Met drivers uit de Scan Speak Discovery line en Peerless.
Je kunt dit ontwerp beluisteren in Haarlem bij Speaker en co en bij mij in Oss.

Je moet je realiseren dat zelf een 3-weg systeem ontwerpen alleen lukt als je echt veel ervaring hebt in de materie.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Bijlagen
Limnis_mkIII_350.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door markbakk »

Speakerland schreef:
Je moet je realiseren dat zelf een 3-weg systeem ontwerpen alleen lukt als je echt veel ervaring hebt in de materie.
Plus meetapparatuur. Dat is tenminste mijn ervaring :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Speakerland schreef:
Je moet je realiseren dat zelf een 3-weg systeem ontwerpen alleen lukt als je echt veel ervaring hebt in de materie.
Plus meetapparatuur. Dat is tenminste mijn ervaring :wink:
die ervaring kan je natuurlijk opdoen bij t ontwerpen van je eerste systeem, maar dat is dan wel "the hard way", dus dan moet je er voor klaar zijn dat het lang kan duren, en je meerdere versies nodig hebt voor je tevreden bent.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door wouter »

vberkom schreef:
Hallo heren,

Ik ben nieuw op deze site en wil een paar speaker gaan bouwen die lijken op de Vifa vivace 2012.
De kast wil ik echter niet zo groot en lomp maken en moet waarschijnlijk ander drivers gebruiken.
Omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met bouwen, wil het filter van de 2012versie als uitgangspunt gaan gebruiken.
Nu mis ik echter een aantal waarden in het filter en ben daar dus naar opzoek. (in rood omkaderd)
Kan iemand mij hier mee helpen.

Groeten Johan
filter Vifa Vivace 2012.png
Exact vanwege wat je schrijft is het advies van Ruud perfect: je wilt een paar speakers bouwen en hebt daarmee nog niet zo veel ervaring. Gezien je vraag over het filter zul je al helemaal nog nooit een speaker (lees: filter) hebben ontworpen. Ik zeg lekker iets bouwen wat je goed vindt klinken en reeds ontworpen is door ervaren ontwerpers :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door ray5150 »

+1
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door Walt »

+2
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door Jag »

+3

Of alternatief: meetset kopen, de tijd nemen om het te leren, twee weg ontwerp zelf maken.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door SARK »

+4
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door wouter »

+5






:rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door dre »

+6! :sure:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door markbakk »

@ Johan
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je van plan bent of was.
vberkom
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 22:33

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door vberkom »

Mark,

Ik wil eigenlijk een vivace bouwen in de vorm van de Scan-speak Vertigo kast.
De kast dus iets naar achter laten hellen en bovenin iets afschuinen.
Het geheel oogt hierdoor iets minder lomp als met een recht toe recht aan kast.
Eigelijk wil ik de kast ook iets smaller maken en wat dieper zodat de inhoud hetzelfde blijft.
Ik weet echter niet of er door deze aanpassingen wat verandert qua klankkleur enz. waardoor ik het filter aan dien te passen.

Groeten Johan
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door Speakerland »

Hallo Johan,

Je moet je realiseren dat een goed luidsprekerontwerp een uitgewogen samenstelling van factoren is. Zodra je daar iets aan gaat veranderen, de kast schuin zetten, de baffle versmallen, inhouden veranderen dan klopt het geheel niet meer. Dat betekent niet dat een luidspreker dan opeens heel slecht klinkt of duidelijke afwijkingen gaat vertonen. Er kunnen toch wel relevante verschillen ontstaan. Het hangt ook af in hoeverre er afgeweken wordt. Schuin zetten zal bij een 3-weg systeem meer invloed hebben dan bij een twee-weg omdat de luidsprekers zich over een grotere hoogte verdelen en er dus ook meer off-set ontstaat.
Ik heb zelf ooit eens een ontwerp vanuit esthetisch oogpunt 2 cm smaller gemaakt (van 26 naar 24 cm breed) en het gevolg was een smalle piek in de amplitude die klankmatig waarneembaar (en duidelijk zichtbaar in de metingen) was en waardoor ik de hele mid-hoog sectie opnieuw moest ontwerpen. Het filter "even aanpassen" voor een afwijkende uitvoering is dus niet iets dat je zomaar doet, of dat je kunt "uitrekenen"

Het filter voor de Vivace 2012 werkt alleen optimaal als het ontwerp gebouwd wordt zoals het bedoeld is, dus zoals wij het als bouwpakket leveren. Het filterschema valt onder het auteursrecht, het is niet de bedoeling dat dit wordt gepubliceerd of verspreid.
De schema's van de oude versies van de Vivace (van vóór het internet tijdperk) zijn wel te vinden maar die werken alleen met de bijbehorende componenten.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door markbakk »

Dan zou ik zeggen: spaar even door. Als je je nu een Vivace kunt veroorloven moet een Vertigo ook haalbaar zijn. Al haalt het laag van een Vertigo het niet bij dat van een Vivace als je wat harder wilt.
vberkom
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 22:33

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door vberkom »

Ruud,

Bedankt voor je reactie en uitleg.
Ik ben er inmiddels achter dat het verbouwen van deze lompe bak dus niet haalbaar is.
Ik ga dus op zoek naar bestaande alternatieven. (mischien wel de Limmnis)
Na wat grasduinen kwam ik echter de site van jantzen-audio tegen waar ook 3 weg alternatieven op staan.
Heb jij enige ervaring met deze systemen?

Gr. Johan
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door FR_Aad »

Meneer Volkswagen hoe rijd een Ford?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door SARK »

FR_Aad schreef:
Meneer Volkswagen hoe rijd een Ford?
Meneer Volkswagen schreef:
Lang niet zo fijn als een Volkswagen .... kom nu maar lekker bij ons in de showroom kijken en luisteren naar de verschillende modellen en zoek er een uit die bij je past (uiterlijk en budget) en je krijgt bij ons ook nog een lekkere bak koffie (ik betwijfel of je dit in de webshop van Ford ook kunt krijgen) :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door pappaleo »

:mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Filter Vivace 2012

Bericht door Speakerland »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hallo Johan,

Er zijn inderdaad talloze ontwerpen die op evenzovele websites gepubliceerd zijn. Het kan zijn dat daar modellen tussen zitten die voor jou een perfecte keuze zijn. Het punt is alleen dat je dat niet kan vaststellen op basis van de gepubliceerde info. Mooie grafiekjes en mooie verhalen zijn geen garantie dat jij ze ook goed vindt klinken. En hoe de grafiekjes gemaakt zijn is ook niet altijd even duidelijk.
Mijn insteek is dat ik de functie van winkel in stand wil houden zoals het bedoeld is: een plek waar je als consument/hobbiest luidsprekers kan zien/horen/vergelijken zodat je een zinnige keuze kan maken. Want dat is wat een winkel zou moeten doen: toegevoegde waarde bieden.

Dus kom inderdaad gewoon maar een keer luisteren, of ga naar Haarlem als je daar dichter bij in de buurt woont.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”