Beste buizen liefhebbers,
Het zal ongetwijfeld eerder gevraagd zijn, maar ik probeer het ook eens:
Mijn Lowthers hebben een impedantie van 16 Ohm, een buizenversterker die ik op het oog heb, heeft een uitgangsimpedantie van 6 Ohm...
Dat is niet goed op elkaar afgestemd, helaas.
Behoud ik een goede klank als ik een weerstand van 10 Ohm parallel aan de Lowthers schakel, om zo in de buurt van 6 Ohm te komen, of wordt het bagger?
Graag jullie mening als ervaren rotten in de buizenwereld.... en bij voorbaat dank.
Mvg, Frank
(opnieuw) Uitgangsimpedantie UGT te laag voor luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: (opnieuw) Uitgangsimpedantie UGT te laag voor luidspreke
Dan heb je best wel een zware weerstand nodig.
Het grootste deel van je vermogen zal namelijk in de weerstand opgestookt worden.
Om dan nog wat aan signaal over te houden zal je de versterker wel veel harder moeten zetten om het gewenste volume te behalen.
De versterker zal dus eerder op de top van zijn kunnen zitten.
Kort gezecht lijkt het mij niet zo een goed idee.
Kan je beter kijken of je een versterker kunt vinden met 16 ohm uitgang.
Het grootste deel van je vermogen zal namelijk in de weerstand opgestookt worden.
Om dan nog wat aan signaal over te houden zal je de versterker wel veel harder moeten zetten om het gewenste volume te behalen.
De versterker zal dus eerder op de top van zijn kunnen zitten.
Kort gezecht lijkt het mij niet zo een goed idee.
Kan je beter kijken of je een versterker kunt vinden met 16 ohm uitgang.
Hangt van de versterker af.
Bij een balansversterker neemt het vermogen af en ook 't laag als er geen tegenkoppeling is.Een weerstand om weer naar 6Ω te komen slikt wel meer dan de helft van 't geleverde vermogen op.
Is 't een SE dan is 't wel veilig om er die weerstand bij te zetten.De spanningspieken bij de anode van de eindbuis en UGT lopen veel hoger op met 16Ω, zou wel 's kunnen gaan vonken.
Anne
Bij een balansversterker neemt het vermogen af en ook 't laag als er geen tegenkoppeling is.Een weerstand om weer naar 6Ω te komen slikt wel meer dan de helft van 't geleverde vermogen op.
Is 't een SE dan is 't wel veilig om er die weerstand bij te zetten.De spanningspieken bij de anode van de eindbuis en UGT lopen veel hoger op met 16Ω, zou wel 's kunnen gaan vonken.
Anne
Het betreft een SE, dat had ik nog niet vermeld.... Bedankt Anne!
Dat vonken spreekt me niet zo aan, eerlijk gezegd....
Dat vonken spreekt me niet zo aan, eerlijk gezegd....
Dat is toch niet zo? Door de lagere impedantie zal de versterker wel harder moeten werken, maar de stand van de potmeter hoeft niet omhoog.Kappa7 schreef:Om dan nog wat aan signaal over te houden zal je de versterker wel veel harder moeten zetten om het gewenste volume te behalen.
Ik was in mijn antwoord uitgegaan van serie schakelen.richard schreef:Dat is toch niet zo? Door de lagere impedantie zal de versterker wel harder moeten werken, maar de stand van de potmeter hoeft niet omhoog.Kappa7 schreef:Om dan nog wat aan signaal over te houden zal je de versterker wel veel harder moeten zetten om het gewenste volume te behalen.
Maar hij gaat de weerstand natuurlijk parallel zetten.