Goede hifi phono versterker
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Theduboracle
Goede hifi phono versterker
Ik wou toch weer eens aan wat vinyl beginnen en vroeg mij af wat een goede phono DIY versterker is.
Ik kwam op het volgende voor een Audio Technica 120E element.
Mijn vraag is of het een goede versterker is en waarmee hij nog beter wordt, welke OPAMP ?
Mijn vraag is of het een goede versterker is en waarmee hij nog beter wordt, welke OPAMP ?
Re: Goede hifi phono versterker
Je hebt geluk, SevenUp is op het moment een PCB aan het maken van een gelijksoortige versterker met extra mogelijkheden.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=23550
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=23550
Die opamp is al vaak gebruikt, zal zo slecht niet zijn.Als je een voetje gebruikt kun je altijd nog een andere proberen.
Is wel een rare manier van filteren zo, de capaciteit van de aansluiting aan de uitgang komt bij de hoog-af van de RIAA filtering.Lijkt me beter om die te verplaatsen.Zo dus, Anne
Is wel een rare manier van filteren zo, de capaciteit van de aansluiting aan de uitgang komt bij de hoog-af van de RIAA filtering.Lijkt me beter om die te verplaatsen.Zo dus, Anne
- Theduboracle
Dat is een uitgebreide pre-amp, voor MC MM en met EQ instellingen.
Over die filtering wordt ook wel gesproken op de site waar ik de schakeling van heb.
http://sound.westhost.com/project06.html
Ik weet niet of het wel gepast is om direct zelf aanpassingen te doen aan de schakeling opdat het niet goed zou zijn.
Voordat het een gebed zonder einde is in wat het beste zou zijn omdat ik zelf er ook niet al te veel verstand van heb om dit echt te kunnen zien.
Dat geld ook voor de extra condensator op de ingang waar al een discussie over is op de site die ik poste.
Dat gaat ook over een filtering maar dan in de eerste trap,
Hoe dan ook, welke opamp ?
Even met de data sheets er bij dus, maar over THD wordt in de 5532 sheet niet gesproken.
Deze opamp zal het ook niet worden denk ik.
Het nummer van die super OPA van TI is mij ontgaan maar dat zal hem vast gaan worden.
Voor mij is het wel een extra aandachts puntje de weerstanden die in serie staan met de phono bron en de condensator, ontkoppelings condensator, of koppelings condensator natuurlijk,
De puntjes op de i zogezegt.
HI-FI paranoia wellicht.
Ik ga hem maken in elk geval, en volg het andere topic natuurlijk.
Over die filtering wordt ook wel gesproken op de site waar ik de schakeling van heb.
http://sound.westhost.com/project06.html
Ik weet niet of het wel gepast is om direct zelf aanpassingen te doen aan de schakeling opdat het niet goed zou zijn.
Voordat het een gebed zonder einde is in wat het beste zou zijn omdat ik zelf er ook niet al te veel verstand van heb om dit echt te kunnen zien.
Dat geld ook voor de extra condensator op de ingang waar al een discussie over is op de site die ik poste.
Dat gaat ook over een filtering maar dan in de eerste trap,
Hoe dan ook, welke opamp ?
Even met de data sheets er bij dus, maar over THD wordt in de 5532 sheet niet gesproken.
Deze opamp zal het ook niet worden denk ik.
Het nummer van die super OPA van TI is mij ontgaan maar dat zal hem vast gaan worden.
Voor mij is het wel een extra aandachts puntje de weerstanden die in serie staan met de phono bron en de condensator, ontkoppelings condensator, of koppelings condensator natuurlijk,
De puntjes op de i zogezegt.
HI-FI paranoia wellicht.
Ik ga hem maken in elk geval, en volg het andere topic natuurlijk.
De MC print is apart en optioneel. Je kunt ook gewoon alleen de MM print gebruiken. Je kunt ook de dipswitches weglaten en 1 vaste waarde erin solderen.Theduboracle schreef:Dat is een uitgebreide pre-amp, voor MC MM en met EQ instellingen.
Theduboracle schreef:Dat geld ook voor de extra condensator op de ingang waar al een discussie over is op de site die ik poste.
Dat gaat ook over een filtering maar dan in de eerste trap,![]()
Elementen hebben altijd een bepaalde capaciteit als load nodig, kan per element verschillen. Bij onjuiste capaciteit voor het gebruikte element zal de frequentie curve in het hoog niet vlak zijn.
Hij wil een standaard MM element gebruiken.
Dat is dus gewoon afsluiten met 47k en hoeft niet echt een C te hebben.
Verder zou ik maar gewoon uitgaan van een standaard print die al voor je gemaakt is en alleen maar componenten op hoeft te plaatsen.
Een phono versterker moet namelijk een goed grond vlak hebben.
Heb je dat niet dan mag je er vanuit gaan dat je een keurige brom generator hebt gebouwd.
De printjes van Sevenup zijn echt zo gek nog niet.
Maar een ander printje kan natuurlijk ook.
De opamp voor een MM is niet kritisch.
De versterking is niet zo hoog dat hier ruis een rol gaat spelen.
De opa2134 is erg stil en zal het prima doen.
Maar gebruik een los voetje dan kan je naar hartelust experimenteren.
Dat is dus gewoon afsluiten met 47k en hoeft niet echt een C te hebben.
Verder zou ik maar gewoon uitgaan van een standaard print die al voor je gemaakt is en alleen maar componenten op hoeft te plaatsen.
Een phono versterker moet namelijk een goed grond vlak hebben.
Heb je dat niet dan mag je er vanuit gaan dat je een keurige brom generator hebt gebouwd.
De printjes van Sevenup zijn echt zo gek nog niet.
Maar een ander printje kan natuurlijk ook.
De opamp voor een MM is niet kritisch.
De versterking is niet zo hoog dat hier ruis een rol gaat spelen.
De opa2134 is erg stil en zal het prima doen.
Maar gebruik een los voetje dan kan je naar hartelust experimenteren.
- Theduboracle
Is allemaal duidelijk, Cyrus heeft trouwens ook een Phono versterker en daarin gebruiken ze ook allemaal verschillende loads op de ingang, wel weer leuk dat dit terug komt bij dit ontwerp.
Brom generator,
Zoiets heb ik al een keer meegemaakt bij een vriend die een zangdelay bouwde.
Ik neem aan (voor zover ik weet) om dit te voorkomen dat je een sterpunt maakt voor de aarde en aardlussen vermijd, en alles bouwt in een metalen kastje.
Of wordt bedoelt met een grondvlak dat je zoveel mogelijk koper op de print laat zitten en die dan aard ?
Maar etsen kan ik hier niet trouwens.
Brom generator,
Zoiets heb ik al een keer meegemaakt bij een vriend die een zangdelay bouwde.
Ik neem aan (voor zover ik weet) om dit te voorkomen dat je een sterpunt maakt voor de aarde en aardlussen vermijd, en alles bouwt in een metalen kastje.
Of wordt bedoelt met een grondvlak dat je zoveel mogelijk koper op de print laat zitten en die dan aard ?
Maar etsen kan ik hier niet trouwens.
- Theduboracle
Ik heb mij even in de data sheets gewoeld en kom op de OPA 228, die heeft het minste vervorming.
De OPA 2134 gaat meer vervormen (THD) na de 1Khz in vergelijk met de OPA 228.
De vervorming bij de 228 treed pas op na de 10Khz ipv 1Khz.
De slewrate van de 228 is ook de helft lager.
Maar dat is op papier, klank is wellicht wat anders.
THD tot 10Khz 0.00005
De OPA 2134 gaat meer vervormen (THD) na de 1Khz in vergelijk met de OPA 228.
De vervorming bij de 228 treed pas op na de 10Khz ipv 1Khz.
De slewrate van de 228 is ook de helft lager.
Maar dat is op papier, klank is wellicht wat anders.
THD tot 10Khz 0.00005
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hoeveel vervorming en ruis denk je dat er in een plaatgroef zit??????? Een TL072 ruist en vervormt al minder.
Ook als die 50x staat te versterken??Theduboracle schreef:
THD tot 10Khz 0.00005
Het grond vlak moet dan wel onder de opamp doorlopen, op gaatjes print ga je die waardes overigens nooit halen.
- Theduboracle
Mja, mja,mja.
Is het in dat geval ook een goed idee om de opamp gewoon met een klein geaard plaatje koper af te schermen, ook aan de bovenkant.
Gewoon er op plakken dus.
Als het allemaal hoorbaar is een tweede natuurlijk.
Is het in dat geval ook een goed idee om de opamp gewoon met een klein geaard plaatje koper af te schermen, ook aan de bovenkant.
Gewoon er op plakken dus.
Als het allemaal hoorbaar is een tweede natuurlijk.
- Theduboracle
ds23man schreef:Hoeveel vervorming en ruis denk je dat er in een plaatgroef zit??????? Een TL072 ruist en vervormt al minder.
Dat hangt sterk af van hoe goed de master is gesneden, maar ik heb geen idee wat dat zou kunnen zijn.
Mijn DAC heeft een THD van 0.02 geloof ik maar klinkt echt heel goed, het zal uiteindelijk wel niks uitmaken al wil men het beste.
Misschien is het wel veel belangrijker hoe de opamp in elkaar zit van binnen, ik denk dat een simpeler ontwerp de neiging heeft beter te klinken, klinkt strakker en met meer soundstage maar dan wel met wat meer vervorming.
Het is trouwens ter vervanging van de phonotrap van een simpel Renkforce draaitafeltje, dat is een usb draaitafel van maar 150 euro.
Ik heb trouwens het vermoeden dat er ook een soort dergelijke schakeling in zit, deze schakeling is heel gangbaar.
In de Cyrus 1 hebben ze ook gewoon gebruik gemaakt van een NE5532 en dat is ook gewoon een goede schakeling.
Ik zou graag het antwoord willen geven daar ik dezelfde schakeling heb nagebouwd, maar dan met een TL074. Probleem is/was dat op ik de 15 volt +/- schakeling alleen 2x15 volt spanning had als ik het IC eruit haalde.Theduboracle schreef:Ik wou toch weer eens aan wat vinyl beginnen en vroeg mij af wat een goede phono DIY versterker is.
Dus weer even aan de kant gegooid. Tot ik gisteren de datasheet nog eens bekeek en ontdekte dat pen 4 bij TL071 en TL072 min is en bij de TL074 is dat juist weer plus.
Ik denk dat het IC dan ook wijlen is. Ben dus maar weer begonnen de voedingsschakeling opnieuw op te bouwen om het IC nogmaals te proberen.
Als het ooit gaat lukken laat ik het wel horen.
Aad
- Theduboracle
Klinkt triest.
Veel rook en vonken door 2 keer +15volt ? of 2 keer - 15volt ?
Niets van dat alles, het IC gebruikt maar enkele tientallen mA, dus dat valt wel mee.Theduboracle schreef:Klinkt triest.
De voeding is daarom ook maar licht gehouden, zelfs de trafo werd niet warm.
Alle condensators zaten ook goed aangesloten.
In eerste instantie dacht ik dat de trafo, die ik secondair opnieuw gewikkeld had de boosdoener was.
Ik ga het spul een dezer dagen weer in elkaar zetten om nog eens te proberen en na te meten.
Misschien een nieuw IC van 40 cent kopen.
Aad
- Theduboracle
Succes met je volt per wikkelingAaad schreef:Niets van dat alles, het IC gebruikt maar enkele tientallen mA, dus dat valt wel mee.Theduboracle schreef:Klinkt triest.
De voeding is daarom ook maar licht gehouden, zelfs de trafo werd niet warm.
Alle condensators zaten ook goed aangesloten.
In eerste instantie dacht ik dat de trafo, die ik secondair opnieuw gewikkeld had de boosdoener was.
Ik ga het spul een dezer dagen weer in elkaar zetten om nog eens te proberen en na te meten.
Misschien een nieuw IC van 40 cent kopen.
Aad
- Theduboracle
Ben vandaag bezig de print aan het opzetten maar ik denk dat deze schakeling zal ploppen als ik hem simpel uitzet met een 220 schakelaar, of niet ?
Ik zag al dat er een schakeling extra voor is maar ik dacht dit op te lossen met een extra on/off schakelaar na de trafo.
Het wil dat ik zo dom ben geweest om een enkelpolige schakelaar te kopen dus de + en - gelijktijdig schakelen wil nu niet.
Is het mogelijk om alleen de 0 lijn uit te schakelen, dus de verbinding tussen de 2 trafo spoelen naar de middenpennen van de spanning regelaars ?
Kan dit ?, en gaat het wel ploppen als je alleen de 220 schakeld ?
Ik zag al dat er een schakeling extra voor is maar ik dacht dit op te lossen met een extra on/off schakelaar na de trafo.
Het wil dat ik zo dom ben geweest om een enkelpolige schakelaar te kopen dus de + en - gelijktijdig schakelen wil nu niet.
Is het mogelijk om alleen de 0 lijn uit te schakelen, dus de verbinding tussen de 2 trafo spoelen naar de middenpennen van de spanning regelaars ?
Kan dit ?, en gaat het wel ploppen als je alleen de 220 schakeld ?
Eh, welke print ? hoe ziet ie eruit ? en waar komt ie vandaan ?
Heb je er ook een schema bij gekregen ?, wat voor voeding, en hoe ziet die eruit ?
Je stelt een paar vragen, maar die roepen op hun beurt nog veeeel meer vragen op...kwestie van info delen...
Heb je er ook een schema bij gekregen ?, wat voor voeding, en hoe ziet die eruit ?
Je stelt een paar vragen, maar die roepen op hun beurt nog veeeel meer vragen op...kwestie van info delen...
- Theduboracle
Het visiualiseren wordt wel op de proef gesteld ja.ray5150 schreef:Eh, welke print ? hoe ziet ie eruit ? en waar komt ie vandaan ?
In princiepe met het volgende schema, kan ik hem daar ook schakelen ?
En als je nu eens de primaire van de transformator ermee schakelt ?
- Theduboracle
Hahaha, of secundaire bedoel je, het kan ook zo verstrooid weer zijn.ray5150 schreef:En als je nu eens de primaire van de transformator ermee schakelt ?
Wat dom weer.
Een dikke inductie plop krijg je als je de 220 kant schakeld, als ik het goed heb.
Secundair wil ook niet want ik had maar 1 enkelpolige schakelaar.
Dus het gaat niet lukken als ik Ah!buis (Anne) goed begrijp.
Dan zal ik wat anders moeten verzinnen.
- Theduboracle
Is wel het simpelste, maar ja, geld heh.ray5150 schreef:Een andere schakelaar kopen, misschien ?![]()
Hoe erg het plopt is nog maar afwachten, ik zie wel.
100 nano over de schakelaar heeft dat zin ?
Hebbie geen ouwe ATX voeding liggen ?
zitten vaak ook dubbelpolige schakelaars in.
zitten vaak ook dubbelpolige schakelaars in.