baspoort

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: baspoort

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Tuning frequentie kan je makkelijk met een impedantie meeting bepalen, de frequentie ligt op het punt van de laagste impedantie, tussen de twee grote pieken in.
als je alleen impedantie kan meten dan is dat idd een goede benadering. als je ook een microfoon hebt, meet dan van dichtbij (<1cm voor de stofkap) de woofer, je zal dan een dip in de woofer output zien, de frequentie van die dip is de poort afstemming.
ief

Bericht door ief »

Walt schreef:
Nee, WINISD kan namelijk niet weten hoeveel bracing jij gebruikt en het programma weet ook niet het volume van de driver en de wandikte van de reflexpoort.
Dat snap ik, het ging me ook om het poortvolume al zou het best duf zijn als winisd dat niet zelf verrekende.

En die methode bedoelde ik dus, vriend van me probeerde het maar ziet geen dip zegt ie.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Als je geen dip meet kan dat betekenen dat er te veel geluid van de poort in de microfoon komt of dat de poort hoge verliezen heeft.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met de microfoon zowat tegen de stofkap zou er geen (verwaarloosbaar) geluid van de poort in de meting moeten zitten.
ief

Bericht door ief »

Ok, dat lijkt me wel aannemelijk, waarschijnlijk heeft ie er te veel dempingsmatriaal inzitten.

tnx!
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Wim P schreef:
:roll:

gullie zijn echt goed.................

inderdaad een smaller buisje, ik heb nu 35mm ingevoerd en dan heb ik maar 24cm nodig, dat past beter.

maar is dat minder voor de zogenaamde poortruis??
Helaas... Als je een volume van 21 liter wilt afstemmen met een pijp ca 50 cm lang, en 7 cm diameter, dan zal de beoogde poortresonantie ongeveer 23 Hz zijn?
Als we aannemen dat de woofer een Xmax heeft van 5 mm dan hebben we onder die omstandigheden een reflexpijp nodig van minstens 7 cm diameter, die dan 99 cm lang wordt! Gaan we uit van Xmax = 3mm, dan wordt de minimum diameter 5.6 cm, kies 5cm, dan een lengte van 50 cm. Deze opgave van de vereiste pijpdiameter, afkomstig van Small, is nog aan de optimistische kant, andere auteurs komen zelfs tot 13 cm diameter bij Xmax=5mm.
Met een kleinere pijp krijg je wel de juiste afstemfrequentie, maar bij deze lage frequentie, en met zo'n grote woofer, zul je de volle output bij 25 Hz niet halen zonder hoorbare "puf"-effecten. Dit alles is geen nieuws; kleine kastjes met grote woofers zó laag afstemmen is zonder passieve radiator bijna onmogelijk. :(
vr groet,
Tom
Wim P

Bericht door Wim P »

Dus geen baspijp gebruiken?
Tom Magchielse

Een passief membraan (pr) is de oplossing die in deze omstandigheden meestal wordt gekozen. Het probleem is, om aan een geschikte pr te komen. Als alternatief zou je kunnen overwegen de basreflextunnel niet als een ronde pijp, maar rechthoekig uit te voeren ( met dezelfde doorsnede als de 7 cm buis, dus ca. 40 cm2), en deze dan bijv uitwendig aan te brengen op de achterwand o.i.d.
Eigenlijk is de combinatie van woofer, kastvolume en onderste grensfrequentie een beetje te veel gevraagd. En 20 Hz is ook wel extreem. Je moet al een kamer hebben van zo'n 17 m lang, om tot een redelijk gelijkmatige geluiddruk te komen. Ik ben zelf altijd al perfect tevreden met een vlak doorlopende karakteristiek tot 35 Hz...
vr groet,
Tom
Wim P

Bericht door Wim P »

Hoi Tom,

Ik denk dat ik je op een dwaal spoor gezet hebt.

Nog even duidelijk, het ging mij in de openings vraag over de lengte van een baspijp, al dan niet met een dubbelle baspijp.

Als 2e loopt er niet zo duidelijk doorheen dat ik een subwoofer wil maken die rond de 20 hz kan weergeven.

Maar als ik jouw antwoord lees begrijp ik dat de kast te klein is?
Ik moet namelijk nog een kast bouwen, ik kan maximaal 94liter netto inhoud kwijt.
Daar moet toch wel een sub mee te bouwen zijn die wel die 20 hz kan aantikken??

Of begrijp ik jouw niet goed?
Tom Magchielse

Sorry, er is inderdaad sprake van enige begripsverwarring. :oops:
1 Als je de poortdoorsnede vergroot, of meerdere poorten gebruikt, wat op hetzelfde neerkomt, zal de poortlengte vergoot moeten worden. Daar zijn we het nu wel over eens.
2. Een subwoofer die tot 20 Hz gaat is met een 25 cm driver en een (bijna) 100 L kast wel te realiseren. Maar een poortresonantie van 23 Hz , in combinatie met een lange-slag woofer zal een poort met een diameter van minstens 7 cm vereisen. Voor een afstemming op 23 Hz is dan een lengte van 17.5 cm nodig. Dat is allemaal wel haalbaar. :D
3. Bedenk dat het gehoor bij 20 Hz zo'n 70 dB ongevoeliger is dan bij 1 kHz. Je moet dus nogal wat druk kunnen maken wil je van zo'n ondergrens profijt hebben. Kun je maar 90 dB maken bij 20 Hz, dan heb je maar 20 dB dynamiek. :(
En met een 25 cm woofer en 5 mm uitslag kom je aan hooguit 85 dB bij 25 Hz! :)
Genoeg schoolmeester wijsheid, ik wens je succes met je project.
vr groet,
tom
Wim P

Bericht door Wim P »

nu is de hele kast van de ultimo netjes bekleed met 4mm lood bitumen en pritex

maar nu komt deze poort erin
http://shop.speakerenco.nl/jetset-70-baspoort

maar dit is een relatief dun stukje kunststof, wat mijn inziens gewoon gaat mee resoneren???

is dat juist de bedoeling, of kan ik beter de buitenzijde van de poort ook bekleden met lood bitumen?

zodat de poort ook wat meer hufter-proof word???
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Hallo Wim,

De constructie van de BR-poort hoort niet mee te bewegen / te resoneren. Alleen het luchtvolume dat zich in en nabij de poort bevindt.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de poortwand zo snel via de lucht in resonantie gebracht wordt. Daarvoor is behoorlijk wat energie of oppervlak nodig.
Plastic heeft daarnaast ook een hoge mate van interne demping vergeleken met de harde materialen (meer dan MDF in ieder geval).
Voor de zekerheid kan je prima de buitenkant met bitumen beplakken, het kan alleen maar positief uitpakken.
Walt

Bericht door Walt »

De jetset poorten zijn sowieso al de stevigste poorten op de markt. Veel dikker plastic dan die goedkope poortjes.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Vergeet de poort dan ook niet symmetrisch te maken. Dus voor en achterkant hetzelfde.
Anders is het resultaat een bak non-lineare vervorming + een dc offset op de speaker.

Zie: http://www.klippel.de/fileadmin/klippel ... S1_LSI.pdf
Wim P

Bericht door Wim P »

Bij de jetset poort is juist de binnen en buiten flens verschillend.

Wel hebben ze beide een trechter vorm, maar de binnen mond is wel kleiner van diameter
Dan de buitenmond.
Walt

Bericht door Walt »

Wat opzich wel handig is, anders kan je hem niet van voren monteren...

Die Jet Set poorten zijn echt zeer fraai, geen zorgen over maken. Alleen de 6 schoeven niet te strak draaien, het plastic van de montage flens kan anders lichtjes inscheuren.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”