Humble Statement
Moderator: Beheerdersteam
Re: Humble Statement
Ach, als je al voor bijna 4000 euro aan filteronderdelen hebt uitgegeven, maakt dat ook niet meer uit... 
Met de set die Henkjan linkt kan je wel weer dual channel meten plus ook impedantie! Dual channel meten is wel een makkelijke manier om meteen ook de akoestische offset in je metingen te hebben.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Met die UMIK kom je inderdaad geen steek verder, leuk om een totaalsysteem te meten. Offset en fase kan je er niet mee bepalen.
Tsja,ray5150 schreef:Ach, als je al voor bijna 4000 euro aan filteronderdelen hebt uitgegeven, maakt dat ook niet meer uit...
+1 hè! Niet te filmen hoe mensen rustig hele grote budgetten kapotslaan zonder na te denken over zulke wezenlijke zaken.
Voor veel mensen zijn crossover filters toch wel erg ondoorgrondelijk. Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen zeggen dat ze wel een speaker kunnen bouwen maar van filters weinig kaas gegeten hebben.
In dit specifieke geval zou ik of de originele woofers erin zetten plus het originele filter. Of anders die rumoh meetset aanschaffen en bereid zijn wat de tijd te nemen in het leren gebruiken. Maar er zijn hier wel genoeg mensen die ermee willen helpen, dat kan met filter ontwerp ook wel redelijk goed op afstand.
In dit specifieke geval zou ik of de originele woofers erin zetten plus het originele filter. Of anders die rumoh meetset aanschaffen en bereid zijn wat de tijd te nemen in het leren gebruiken. Maar er zijn hier wel genoeg mensen die ermee willen helpen, dat kan met filter ontwerp ook wel redelijk goed op afstand.
Ik ga zeker voor de Luidspreker Meetset en ga ook uitproberen hoe ik mijn speakers kan op ander niveau laten spelen.
Nu heb ik mijn 50uF Duelund ingezet, wat een verschil met 50% Mundorf SGO en 50% Duelund die ik had eerder. Had niet verwacht! Onderdelen spelen dus wel een grote rol !
Nu heb ik mijn 50uF Duelund ingezet, wat een verschil met 50% Mundorf SGO en 50% Duelund die ik had eerder. Had niet verwacht! Onderdelen spelen dus wel een grote rol !
Mooie onderdelen helpen zeker,maar een goede balans in het filter doet nog veel meer! 
- RNacoustics
- Contacteer:
+1dre schreef:Mooie onderdelen helpen zeker,maar een goede balans in het filter doet nog veel meer!
Veel belangrijker is dat de filter klopt. Een luidspreker met "standaard" onderdelen, maar meettechnische en gehoormatig goed voor elkaar is, klinkt beter dan een luidspreker uitgevoerd met peperdure onderdelen, waarvan de zaak niet klopt. een luidspreker systeem moet als één geheel klinken. (synergy).
Dus, het heeft pas zin om een luidsprekersysteem te finetunen met mooie onderdelen, als het in de basis al klopt.
Meten en luisteren is weten
Dank je wel voor deze tip ,maar dat was me al voordat ik überhaupt begon met bouwen bekend.
En daarom ben ik met finetunen 1st order XO klaar. Het klinkt goed maar ik vermoed dat ik met een strakker XO 2nd order of iets degelijks nog meer kan uitpersen uit deze kasten.
Daarom ben ik begonnen met tweede avontuur met dezelfde speakers, om ander leven in te blazen in deze kasten.
Ga zo deze meet instrumenten ergens kopen en ga ik met de hulp van oa jullie aan de slag.
En daarom ben ik met finetunen 1st order XO klaar. Het klinkt goed maar ik vermoed dat ik met een strakker XO 2nd order of iets degelijks nog meer kan uitpersen uit deze kasten.
Daarom ben ik begonnen met tweede avontuur met dezelfde speakers, om ander leven in te blazen in deze kasten.
Ga zo deze meet instrumenten ergens kopen en ga ik met de hulp van oa jullie aan de slag.
- RNacoustics
- Contacteer:
Heb je een bepaalde geluidsvisieslowikPL schreef:Dank je wel voor deze tip ,maar dat was me al voordat ik überhaupt begon met bouwen bekend.
prachtige hobby kun je eraan hebbenslowikPL schreef:Dank je wel voor deze tip ,maar dat was me al voordat ik überhaupt begon met bouwen bekend.
het kost een paar centen maar het is een mooi tijdverdrijf
en het klinkt steeds weer anders
en gaandeweg leer je het een en ander
- RNacoustics
- Contacteer:
Wel jammer dat je die dikke 50uF Cast niet meer voor de mid kan inzetten in het 2e orde filter.
Dan zou ik hem parallel voor het laag zetten, dan heb je er tenminste nog iets aan...
Verder is het een beetje een vaag verhaal zo, waarom nog een set superdure Duelund condensators aanschaffen, als je al weet dat je een ander filter gaat maken, waarin deze niet echt bruikbaar zijn.
Groetjes Walter
Verder is het een beetje een vaag verhaal zo, waarom nog een set superdure Duelund condensators aanschaffen, als je al weet dat je een ander filter gaat maken, waarin deze niet echt bruikbaar zijn.
Groetjes Walter
Ik heb weinig recht van spreken, ik heb zoiets ook wel eens gedaan. Maar ook met mijn AT AMT set kreeg ik makkelijker goed resultaat met een 2e orde. Eerste orde klinkt ook goed, maar precies zoals je zegt, je hebt continue het idee dat er meer uit te halen is, wat in mijn geval zeker zo was. Toch blijft de charme van een simpel eerste orde netwerk aantrekkelijk. Weinig componenten, maar dan wel de beste kwaliteit.
Meetmicrofoon zit in de set inbegrepen. een standaard en licentie moet wel nog aangeschaft worden.RNacoustics schreef:Komt nog meetmicrofoon+standaard en software licentie bij.
- RNacoustics
- Contacteer:
Oeps je heb gelijk.ray5150 schreef:Meetmicrofoon zit in de set inbegrepen. een standaard en licentie moet wel nog aangeschaft worden.RNacoustics schreef:Komt nog meetmicrofoon+standaard en software licentie bij.