Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door SSassen »

Kan goedkoper, UMIK 1 en Arta :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Humble Statement

Bericht door ray5150 »

Ach, als je al voor bijna 4000 euro aan filteronderdelen hebt uitgegeven, maakt dat ook niet meer uit... :relax:
slowikPL
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 23:18

Re: Humble Statement

Bericht door slowikPL »

Thanks , deze lijkt me more user friendly!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Humble Statement

Bericht door Jag »

Met de set die Henkjan linkt kan je wel weer dual channel meten plus ook impedantie! Dual channel meten is wel een makkelijke manier om meteen ook de akoestische offset in je metingen te hebben.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Humble Statement

Bericht door ds23man »

Met die UMIK kom je inderdaad geen steek verder, leuk om een totaalsysteem te meten. Offset en fase kan je er niet mee bepalen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Humble Statement

Bericht door markbakk »

ray5150 schreef:
Ach, als je al voor bijna 4000 euro aan filteronderdelen hebt uitgegeven, maakt dat ook niet meer uit... :relax:
Tsja,
+1 hè! Niet te filmen hoe mensen rustig hele grote budgetten kapotslaan zonder na te denken over zulke wezenlijke zaken.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Humble Statement

Bericht door Jag »

Voor veel mensen zijn crossover filters toch wel erg ondoorgrondelijk. Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen zeggen dat ze wel een speaker kunnen bouwen maar van filters weinig kaas gegeten hebben.

In dit specifieke geval zou ik of de originele woofers erin zetten plus het originele filter. Of anders die rumoh meetset aanschaffen en bereid zijn wat de tijd te nemen in het leren gebruiken. Maar er zijn hier wel genoeg mensen die ermee willen helpen, dat kan met filter ontwerp ook wel redelijk goed op afstand.
slowikPL
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 23:18

Re: Humble Statement

Bericht door slowikPL »

Ik ga zeker voor de Luidspreker Meetset en ga ook uitproberen hoe ik mijn speakers kan op ander niveau laten spelen.

Nu heb ik mijn 50uF Duelund ingezet, wat een verschil met 50% Mundorf SGO en 50% Duelund die ik had eerder. Had niet verwacht! Onderdelen spelen dus wel een grote rol !
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

Mooie onderdelen helpen zeker,maar een goede balans in het filter doet nog veel meer! :wink:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door RNacoustics »

dre schreef:
Mooie onderdelen helpen zeker,maar een goede balans in het filter doet nog veel meer! :wink:
+1
Veel belangrijker is dat de filter klopt. Een luidspreker met "standaard" onderdelen, maar meettechnische en gehoormatig goed voor elkaar is, klinkt beter dan een luidspreker uitgevoerd met peperdure onderdelen, waarvan de zaak niet klopt. een luidspreker systeem moet als één geheel klinken. (synergy).
Dus, het heeft pas zin om een luidsprekersysteem te finetunen met mooie onderdelen, als het in de basis al klopt.
Meten en luisteren is weten :rock:
slowikPL
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 23:18

Re: Humble Statement

Bericht door slowikPL »

Dank je wel voor deze tip ,maar dat was me al voordat ik überhaupt begon met bouwen bekend.
En daarom ben ik met finetunen 1st order XO klaar. Het klinkt goed maar ik vermoed dat ik met een strakker XO 2nd order of iets degelijks nog meer kan uitpersen uit deze kasten.
Daarom ben ik begonnen met tweede avontuur met dezelfde speakers, om ander leven in te blazen in deze kasten.

Ga zo deze meet instrumenten ergens kopen en ga ik met de hulp van oa jullie aan de slag.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door RNacoustics »

slowikPL schreef:
Dank je wel voor deze tip ,maar dat was me al voordat ik überhaupt begon met bouwen bekend.
En daarom ben ik met finetunen 1st order XO klaar. Het klinkt goed maar ik vermoed dat ik met een strakker XO 2nd order of iets degelijks nog meer kan uitpersen uit deze kasten.
Daarom ben ik begonnen met tweede avontuur met dezelfde speakers, om ander leven in te blazen in deze kasten.

Ga zo deze meet instrumenten ergens kopen en ga ik met de hulp van oa jullie aan de slag.
Heb je een bepaalde geluidsvisie :?: als je overstapt naar een 2nd order filter, vergt dat een totaal nieuw ontwerp :!:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Humble Statement

Bericht door architect »

slowikPL schreef:
Dank je wel voor deze tip ,maar dat was me al voordat ik überhaupt begon met bouwen bekend.
En daarom ben ik met finetunen 1st order XO klaar. Het klinkt goed maar ik vermoed dat ik met een strakker XO 2nd order of iets degelijks nog meer kan uitpersen uit deze kasten.
Daarom ben ik begonnen met tweede avontuur met dezelfde speakers, om ander leven in te blazen in deze kasten.

Ga zo deze meet instrumenten ergens kopen en ga ik met de hulp van oa jullie aan de slag.
prachtige hobby kun je eraan hebben
het kost een paar centen maar het is een mooi tijdverdrijf
en het klinkt steeds weer anders
en gaandeweg leer je het een en ander
:goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Humble Statement

Bericht door ray5150 »

Ergens ?

Wat is er mis met de set van Rudy ? :think:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

Waarom moet het bij Rudy vandaan komen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Humble Statement

Bericht door ray5150 »

Hij is forumlid ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door RNacoustics »

Komt nog meetmicrofoon+standaard en software licentie bij.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Humble Statement

Bericht door Walt »

Wel jammer dat je die dikke 50uF Cast niet meer voor de mid kan inzetten in het 2e orde filter.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door pappaleo »

Je kan hem altijd nog als stijlvolle presse-papier inzetten. :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Humble Statement

Bericht door Walt »

Dan zou ik hem parallel voor het laag zetten, dan heb je er tenminste nog iets aan...

Verder is het een beetje een vaag verhaal zo, waarom nog een set superdure Duelund condensators aanschaffen, als je al weet dat je een ander filter gaat maken, waarin deze niet echt bruikbaar zijn.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Humble Statement

Bericht door ray5150 »

Vaag is nogal zwak uitgedrukt...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Humble Statement

Bericht door Walt »

Ik heb weinig recht van spreken, ik heb zoiets ook wel eens gedaan. Maar ook met mijn AT AMT set kreeg ik makkelijker goed resultaat met een 2e orde. Eerste orde klinkt ook goed, maar precies zoals je zegt, je hebt continue het idee dat er meer uit te halen is, wat in mijn geval zeker zo was. Toch blijft de charme van een simpel eerste orde netwerk aantrekkelijk. Weinig componenten, maar dan wel de beste kwaliteit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Humble Statement

Bericht door ray5150 »

RNacoustics schreef:
Komt nog meetmicrofoon+standaard en software licentie bij.
Meetmicrofoon zit in de set inbegrepen. een standaard en licentie moet wel nog aangeschaft worden.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door RNacoustics »

ray5150 schreef:
RNacoustics schreef:
Komt nog meetmicrofoon+standaard en software licentie bij.
Meetmicrofoon zit in de set inbegrepen. een standaard en licentie moet wel nog aangeschaft worden.
Oeps je heb gelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”