Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Hoe diep is kastje HJ?Henkjan schreef:een tip alvast: dat randje in de cirkel was geen goed idee, zag je toch terug in de meting. daar had ik toch de schaaf wat meer werk moeten laten doen zodat het echt flush aan zat
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
230mmds23man schreef:Hoe diep is kastje HJ?Henkjan schreef:een tip alvast: dat randje in de cirkel was geen goed idee, zag je toch terug in de meting. daar had ik toch de schaaf wat meer werk moeten laten doen zodat het echt flush aan zat
- Bijlagen
-
- Nescio-bouwtekening en stuklijst.pdf
- (1.22 MiB) 60 keer gedownload
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Effe met de geodriehoek aan het pielen geweest, uitgaande van een pijplengte van 15cm.
Sandwich van platen met demping ertussen. Zie ook zware 3 weg van Henkjan.
Voordat t weer verzandt in wijze woorden van collega zba-res: bij zo'n dure driver geen goede kastwandconstructie kiezen is wel een beetje zonde. Zeker wanneer je wel allerlei maatregelen wilt gaan treffen om inwendige resonanties te dempen. Denk ik dan hè.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Amorf of niet, het principe gaat over het feit om geen staande golf achter de driver te krijgen. Dus maximale afstand is de halve golflengte van de hoogst weer te geven frequentie. Het lastige van de Ticc driver opgebouwd is uit een mid sectie met in het midden de hoog sectie die vanaf 6Khz werkt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Boven de 300Hz geloof ik niet in allerlei kastwandconstructies. Wel in het controleren van de backwave in de kast, zeker met een AMT of Planar.markbakk schreef:Voordat t weer verzandt in wijze woorden van collega zba-res: bij zo'n dure driver geen goede kastwandconstructie kiezen is wel een beetje zonde. Zeker wanneer je wel allerlei maatregelen wilt gaan treffen om inwendige resonanties te dempen. Denk ik dan hè.
Gewoon een taps toeplopend kastje met wat Twaron lijkt me meer dan voldoende eigenlijk......
- bas focal m180
- Contacteer:
Boven de 300hz.Henkjan schreef:Vanaf welke freq ga je die mid inzetten?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De complexiteit is dat deze driver ingezet wordt van 300Hz en 20Khz.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Dat is dus laag genoeg om voordeel te hebben van een mooie kastconstructie
Heb destijds er ook over nagedacht, maar is dan niet stevig genoeg naar mijn zin.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Uiteindelijk is het dan dit geworden. De lucht kan er dus achterlangs en onderdoor met Angelhair er achter voor de demping.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Uiteindelijk is het dan dit geworden. De lucht kan er dus achterlangs en onderdoor met Angelhair er achter voor de demping.
Ooit van coïncidentie-effect gehoord? Of kijk eens naar het kastmaterialenonderzoek van Martin van 't Hoff op deze site. A propos @HJ: de plaatjes zijn van de site verdwenen...ds23man schreef:Boven de 300Hz geloof ik niet in allerlei kastwandconstructies. Wel in het controleren van de backwave in de kast, zeker met een AMT of Planar.
Over backwave: ik vind dat altijd een vaag begrip. In een ongedempte kast: ja, maar welke serieuze ontwerper kiest nu voor een ongedempte midkast?
Een kennis van me heeft een simpele taps toelopende kast gemaakt met kleine mdf piramides er op. Was simpel en doeltreffend. Ik zal morgen een fotootje zoeken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Natuurlijk komt er dempingsmateriaal in, maar omdat het hier om een AMTachtige gaat is voorkomen beter dan genezen. Vandaar dat ik wat testjes ga doen met de NEO8s.markbakk schreef:
Over backwave: ik vind dat altijd een vaag begrip. In een ongedempte kast: ja, maar welke serieuze ontwerper kiest nu voor een ongedempte midkast?
Met een niet-vlakke plaat van akoestisch schuim (of ander materiaal dat de geluidssnelheid een beetje beïnvloedt) achter de driver bereik je hetzelfde effect als met tapse/schuine wandjes. Maar ik zie uit naar de experimenten!