soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door Barry2001 »

Klopt wel hoor :mrgreen: Vorig jaar een bovenfrees gekocht, hoe vaak gebruik ik dat, niet vaak, ben niet eens zo'n speakerbouwer, maar kan er wel van genieten als dit echt een mooi stuk gereedschap is. En dat kost geld, tsja. En zoals eerder gezegd krijgt de prutser ook met een heppiedepeppie station geen strak werk, terwijl de ervaren rot met minder centen uit de knip voor de pookbout wel een mooi stukje werk neerzet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door hannesie »

Ik was even helemaal in de gloria, ik wist dat er nog iets dergelijks in het huis was, maar waar.

Wie wat bewaart heeft wat, was een veel gebezigde kreet in de familie, en dan nu onder het bed vandaan een echte loep lamp.
DSC_2031.jpg
Mijn schoon moeder gebruikte die vroeger, borduurwerk e.d..

Nu blijkt hij uitermate geschikt voor een modernere toepassing, SMD-tjes in de gaten houden.
aa.jpg
Heeft een prima vergroting voor het totaal.

€ 7,50 voor een boor om een gat van 16 mm te maken, en in ben uit de brand. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door Barry2001 »

Kijk, wie wat bewaart... ik zweer al jaren bij die dingen, heb er 2, ooit eens geschikt aangekomen. Je kunt 'het licht' makkelijk naar je toe trekken of boven je werkstuk hangen, en indien nodig de vergroting gebruiken. Heb in het verleden ook wel veel onder een microscoop gesoldeerd, maar als je er wat langer voor zit wordt je een beetje gallisch van het getuur door zo'n ding :mrgreen:

Maar ik kan me vergissen, lijkt wel exact dezelfde die ik hier heb. Klemmetje waar de lamp mee aan de arm zit oa, die afbeelding in de klep. Is het ook een Luxo toevallig? Heb er tafelklemmen bij, scheelt weer een 16mm gat boren in de tafel...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door ds23man »

Heb er hier ook 1, maar dan zonder pleedeksel.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door Barry2001 »

Bij die van mij, al aardig wat jaartjes oud, gaat de deksel wat moeilijk open en dicht. Die plastic klemmetjes waarmee íe vastzit hebben wat last van de tand des tijds, heb altijd het idee dat íe nog wel een keer afbreekt bij het opendoen.

Die van tegenwoordig hebben led verlichting, hier zit nog zo'n ringlamp in. Nog nooit vervangen, weer even spannend of je die nog ergens kunt kopen mocht het nodig zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door hannesie »

Op het klepje staat ook LUXO inderdaad, en op de doos waar die in zat, zou verwijzen naar de vorige eigenaren, het Rode Kruis, mogelijk verhuurd ? of zo.

Hij is in een nieuwstaat, alleen stof er af gehaald doos was niet helemaal dicht, en verder geen smetje aan te ontdekken.

Aan de binnenkant van de klep staat een waarschuwing dat het ook een brandglas kan worden met het zonnetje er op. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Bij die van mij, al aardig wat jaartjes oud, gaat de deksel wat moeilijk open en dicht. Die plastic klemmetjes waarmee íe vastzit hebben wat last van de tand des tijds, heb altijd het idee dat íe nog wel een keer afbreekt bij het opendoen.

Die van tegenwoordig hebben led verlichting, hier zit nog zo'n ringlamp in. Nog nooit vervangen, weer even spannend of je die nog ergens kunt kopen mocht het nodig zijn.
Wel een beetje bijblijven hè :D http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1797596

Meesten zijn toch nog met zo'n ringlamp. Geeft ook het beste licht. En dat klepje: Beetje droge teflon spray er tussen spuiten. Valt mij trouwens wel op dat zo'n dure lamp van een paar honderd euries (van Printec b.v.) het niet beter doet dan zo'n goedkope. Ze vervormen allemaal en alleen het middelste stuk van de lens is bruikbaar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door ds23man »

Bij die van mij is overigens eergisteren de tl buis overleden, maar eens op zoek.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door rjmulder »

Een vergrootglas met lamp heb ik niet dit is mijn opstelling.
Was even wennen maar werkt erg prettig.
Tegen het printje ligt een liniaal kun je de vergroting zien :)
Bijlagen
IMGP0339.JPG
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door nanko »

Ik was van plan om met zo'n loepbril te gaan solderen, maar die kamera lijkt
me een stuk comfortabeler, ik heb nog een usb camera, eens kijken of ik die
nog aan de praat kan krijgen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Bij die van mij is overigens eergisteren de tl buis overleden, maar eens op zoek.
Eentje met LED's ?
https://www.eoo-bv.nl/gereedschap/2787- ... 90led.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door ds23man »

Misschien gewoon de lamp vervangen?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door beijert »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door Pjotr »

Wel even op het juiste type en wattage letten. Soms zit de fitting aan de zijkant en soms aan de bovenkant.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door hardy »

We zitten toch op een zelfbouw forum hier ! :wink:
Ik heb gewoon een boutje in china besteld en voor nog geen €20,- er zelf één in elkaar geknutselt, gewoon om eens z'n boutje te proberen.
http://www.ebay.com/itm/24V-Soldering-S ... Sw9r1V-orL
De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten en je hebt er natuurlijk wel een soldeerstation bij nodig om het geheel in elkaar te solderen :rofl: .
Het boutje is volgens mij ongeveer dezelfde die ook bij de Aoyue geleverd wordt, dus met dezelfde beperking.
Ik gebruik zelf normaal nog altijd mijn 35 jaar oude weller WTCP-S met magnastat waar ik ook alle smd's mee soldeer, voor mij is er geen betere.
Bijlagen
_MG_0812.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door ray5150 »

Ziet er keurig uit, dat prikkelt toch wel mijn nieuwsgierigheid. =D>
Vertel er eens wat meer over aub ? schema en componenten, software zelf geschreven ?
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door hardy »

Hallo Ray

Hierbij alle gegevens, software schrijven lukt nog niet echt, maar wel al veranderingen aanbrengen, de software en hardware is van deze site en heb het aangepast voor dit boutje, tevens de print iets aangepast en als trafo gebruik ik eentje uit een oude diaprojector 24v 150w.
http://stegem.de/Elektronik/Loetkolben/
Bijlagen
station-hardy.rar
(255.48 KiB) 64 keer gedownload
eigen_soft.rar
(87.35 KiB) 50 keer gedownload
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door sander1238 »

Kijk dat is nou echt diy. Zelf je soldeerijzer maken. Ziet er top uit hoor. Ga hier zelf ook maar eens naar kijken. Is nooit weg een 2e station erbij.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door hardy »

sander1238 schreef:
Kijk dat is nou echt diy. Zelf je soldeerijzer maken. Ziet er top uit hoor. Ga hier zelf ook maar eens naar kijken. Is nooit weg een 2e station erbij.
Het kastjes is ook helemaal diy van dubbelzijdig printmateriaal zonder lichtgevoelige laag waarvan ik nog een aantal plaatjes had liggen.
Wel alles gefreest met, ook weer diy, cnc machientjes. (ook de knopjes).
Die gebruik ik ook om de printen te boren, dat doe ik voordat ik de layout erop leg, want dan kun je die heel precies uitlijnen om te etsen.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door Chris_T »

Mooi gemaakt zeg, petje af. Als houtworm lukt mij dat nooit.
hardy schreef:
De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten
Dat is één grote reden waarom ik besloten heb om over te stappen op een a-merk soldeerstation.
Tot nu toe alles met zo'n Hakko kopie (de Aoyue 937) gedaan, maar daarvan begint het 2e boutje nu ook kuren te vertonen.
En voor de wat grotere vlakken kom je inderdaad te kort :roll: .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door Pjotr »

hardy schreef:
sander1238 schreef:
Kijk dat is nou echt diy. Zelf je soldeerijzer maken. Ziet er top uit hoor. Ga hier zelf ook maar eens naar kijken. Is nooit weg een 2e station erbij.
Het kastjes is ook helemaal diy van dubbelzijdig printmateriaal zonder lichtgevoelige laag waarvan ik nog een aantal plaatjes had liggen.
Wel alles gefreest met, ook weer diy, cnc machientjes. (ook de knopjes).
Die gebruik ik ook om de printen te boren, dat doe ik voordat ik de layout erop leg, want dan kun je die heel precies uitlijnen om te etsen.
Misschien even een eigen topic voor maken...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door FR_Aad »

Chris_T schreef:
Mooi gemaakt zeg, petje af. Als houtworm lukt mij dat nooit.
hardy schreef:
De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten
Dat is één grote reden waarom ik besloten heb om over te stappen op een a-merk soldeerstation.
Tot nu toe alles met zo'n Hakko kopie (de Aoyue 937) gedaan, maar daarvan begint het 2e boutje nu ook kuren te vertonen.
En voor de wat grotere vlakken kom je inderdaad te kort :roll: .
Komt in de beste families voor. Ik heb een Weller die vervelend doet.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door hardy »

FR_Aad schreef:
Chris_T schreef:
Mooi gemaakt zeg, petje af. Als houtworm lukt mij dat nooit.
hardy schreef:
De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten
Dat is één grote reden waarom ik besloten heb om over te stappen op een a-merk soldeerstation.
Tot nu toe alles met zo'n Hakko kopie (de Aoyue 937) gedaan, maar daarvan begint het 2e boutje nu ook kuren te vertonen.
En voor de wat grotere vlakken kom je inderdaad te kort :roll: .
Komt in de beste families voor. Ik heb een Weller die vervelend doet.
gewoon een relais of triac tussen zetten, heb je geen last meer van ingebrande magnastat kontakten, ik heb hem zelf met een relais, maar wordt wel een beetje gek van het getik, ga er binnenkort een triac inzetten.(ook weer diy natuurlijk :lol: )
Bijlagen
TCP_IRON_DIA.pdf
(18.19 KiB) 71 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Bericht door Pjotr »

Jongens, blijf toch weg van die goedkope Chinese imitatie meuk. Leuk om mee te beginnen. Maar de SMD van de ZBA composiet amp er mee solderen, en daar gaat het hier over, is vragen om ellende.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”