soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Klopt wel hoor
Vorig jaar een bovenfrees gekocht, hoe vaak gebruik ik dat, niet vaak, ben niet eens zo'n speakerbouwer, maar kan er wel van genieten als dit echt een mooi stuk gereedschap is. En dat kost geld, tsja. En zoals eerder gezegd krijgt de prutser ook met een heppiedepeppie station geen strak werk, terwijl de ervaren rot met minder centen uit de knip voor de pookbout wel een mooi stukje werk neerzet.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Ik was even helemaal in de gloria, ik wist dat er nog iets dergelijks in het huis was, maar waar.
Wie wat bewaart heeft wat, was een veel gebezigde kreet in de familie, en dan nu onder het bed vandaan een echte loep lamp. Mijn schoon moeder gebruikte die vroeger, borduurwerk e.d..
Nu blijkt hij uitermate geschikt voor een modernere toepassing, SMD-tjes in de gaten houden. Heeft een prima vergroting voor het totaal.
€ 7,50 voor een boor om een gat van 16 mm te maken, en in ben uit de brand.

Wie wat bewaart heeft wat, was een veel gebezigde kreet in de familie, en dan nu onder het bed vandaan een echte loep lamp. Mijn schoon moeder gebruikte die vroeger, borduurwerk e.d..
Nu blijkt hij uitermate geschikt voor een modernere toepassing, SMD-tjes in de gaten houden. Heeft een prima vergroting voor het totaal.
€ 7,50 voor een boor om een gat van 16 mm te maken, en in ben uit de brand.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Kijk, wie wat bewaart... ik zweer al jaren bij die dingen, heb er 2, ooit eens geschikt aangekomen. Je kunt 'het licht' makkelijk naar je toe trekken of boven je werkstuk hangen, en indien nodig de vergroting gebruiken. Heb in het verleden ook wel veel onder een microscoop gesoldeerd, maar als je er wat langer voor zit wordt je een beetje gallisch van het getuur door zo'n ding
Maar ik kan me vergissen, lijkt wel exact dezelfde die ik hier heb. Klemmetje waar de lamp mee aan de arm zit oa, die afbeelding in de klep. Is het ook een Luxo toevallig? Heb er tafelklemmen bij, scheelt weer een 16mm gat boren in de tafel...
Maar ik kan me vergissen, lijkt wel exact dezelfde die ik hier heb. Klemmetje waar de lamp mee aan de arm zit oa, die afbeelding in de klep. Is het ook een Luxo toevallig? Heb er tafelklemmen bij, scheelt weer een 16mm gat boren in de tafel...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Heb er hier ook 1, maar dan zonder pleedeksel.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Bij die van mij, al aardig wat jaartjes oud, gaat de deksel wat moeilijk open en dicht. Die plastic klemmetjes waarmee íe vastzit hebben wat last van de tand des tijds, heb altijd het idee dat íe nog wel een keer afbreekt bij het opendoen.
Die van tegenwoordig hebben led verlichting, hier zit nog zo'n ringlamp in. Nog nooit vervangen, weer even spannend of je die nog ergens kunt kopen mocht het nodig zijn.
Die van tegenwoordig hebben led verlichting, hier zit nog zo'n ringlamp in. Nog nooit vervangen, weer even spannend of je die nog ergens kunt kopen mocht het nodig zijn.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Op het klepje staat ook LUXO inderdaad, en op de doos waar die in zat, zou verwijzen naar de vorige eigenaren, het Rode Kruis, mogelijk verhuurd ? of zo.
Hij is in een nieuwstaat, alleen stof er af gehaald doos was niet helemaal dicht, en verder geen smetje aan te ontdekken.
Aan de binnenkant van de klep staat een waarschuwing dat het ook een brandglas kan worden met het zonnetje er op.
Hij is in een nieuwstaat, alleen stof er af gehaald doos was niet helemaal dicht, en verder geen smetje aan te ontdekken.
Aan de binnenkant van de klep staat een waarschuwing dat het ook een brandglas kan worden met het zonnetje er op.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Wel een beetje bijblijven hèBarry2001 schreef:Bij die van mij, al aardig wat jaartjes oud, gaat de deksel wat moeilijk open en dicht. Die plastic klemmetjes waarmee íe vastzit hebben wat last van de tand des tijds, heb altijd het idee dat íe nog wel een keer afbreekt bij het opendoen.
Die van tegenwoordig hebben led verlichting, hier zit nog zo'n ringlamp in. Nog nooit vervangen, weer even spannend of je die nog ergens kunt kopen mocht het nodig zijn.
Meesten zijn toch nog met zo'n ringlamp. Geeft ook het beste licht. En dat klepje: Beetje droge teflon spray er tussen spuiten. Valt mij trouwens wel op dat zo'n dure lamp van een paar honderd euries (van Printec b.v.) het niet beter doet dan zo'n goedkope. Ze vervormen allemaal en alleen het middelste stuk van de lens is bruikbaar.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Bij die van mij is overigens eergisteren de tl buis overleden, maar eens op zoek.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Een vergrootglas met lamp heb ik niet dit is mijn opstelling.
Was even wennen maar werkt erg prettig.
Tegen het printje ligt een liniaal kun je de vergroting zien
Was even wennen maar werkt erg prettig.
Tegen het printje ligt een liniaal kun je de vergroting zien
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Ik was van plan om met zo'n loepbril te gaan solderen, maar die kamera lijkt
me een stuk comfortabeler, ik heb nog een usb camera, eens kijken of ik die
nog aan de praat kan krijgen
me een stuk comfortabeler, ik heb nog een usb camera, eens kijken of ik die
nog aan de praat kan krijgen
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Eentje met LED's ?ds23man schreef:Bij die van mij is overigens eergisteren de tl buis overleden, maar eens op zoek.
https://www.eoo-bv.nl/gereedschap/2787- ... 90led.html
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Wel even op het juiste type en wattage letten. Soms zit de fitting aan de zijkant en soms aan de bovenkant.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
We zitten toch op een zelfbouw forum hier !
Ik heb gewoon een boutje in china besteld en voor nog geen €20,- er zelf één in elkaar geknutselt, gewoon om eens z'n boutje te proberen.
http://www.ebay.com/itm/24V-Soldering-S ... Sw9r1V-orL
De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten en je hebt er natuurlijk wel een soldeerstation bij nodig om het geheel in elkaar te solderen
.
Het boutje is volgens mij ongeveer dezelfde die ook bij de Aoyue geleverd wordt, dus met dezelfde beperking.
Ik gebruik zelf normaal nog altijd mijn 35 jaar oude weller WTCP-S met magnastat waar ik ook alle smd's mee soldeer, voor mij is er geen betere.
Ik heb gewoon een boutje in china besteld en voor nog geen €20,- er zelf één in elkaar geknutselt, gewoon om eens z'n boutje te proberen.
http://www.ebay.com/itm/24V-Soldering-S ... Sw9r1V-orL
De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten en je hebt er natuurlijk wel een soldeerstation bij nodig om het geheel in elkaar te solderen
Het boutje is volgens mij ongeveer dezelfde die ook bij de Aoyue geleverd wordt, dus met dezelfde beperking.
Ik gebruik zelf normaal nog altijd mijn 35 jaar oude weller WTCP-S met magnastat waar ik ook alle smd's mee soldeer, voor mij is er geen betere.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Ziet er keurig uit, dat prikkelt toch wel mijn nieuwsgierigheid.
Vertel er eens wat meer over aub ? schema en componenten, software zelf geschreven ?
Vertel er eens wat meer over aub ? schema en componenten, software zelf geschreven ?
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Hallo Ray
Hierbij alle gegevens, software schrijven lukt nog niet echt, maar wel al veranderingen aanbrengen, de software en hardware is van deze site en heb het aangepast voor dit boutje, tevens de print iets aangepast en als trafo gebruik ik eentje uit een oude diaprojector 24v 150w.
http://stegem.de/Elektronik/Loetkolben/
Hierbij alle gegevens, software schrijven lukt nog niet echt, maar wel al veranderingen aanbrengen, de software en hardware is van deze site en heb het aangepast voor dit boutje, tevens de print iets aangepast en als trafo gebruik ik eentje uit een oude diaprojector 24v 150w.
http://stegem.de/Elektronik/Loetkolben/
- Bijlagen
-
- station-hardy.rar
- (255.48 KiB) 64 keer gedownload
-
- eigen_soft.rar
- (87.35 KiB) 50 keer gedownload
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Kijk dat is nou echt diy. Zelf je soldeerijzer maken. Ziet er top uit hoor. Ga hier zelf ook maar eens naar kijken. Is nooit weg een 2e station erbij.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Het kastjes is ook helemaal diy van dubbelzijdig printmateriaal zonder lichtgevoelige laag waarvan ik nog een aantal plaatjes had liggen.sander1238 schreef:Kijk dat is nou echt diy. Zelf je soldeerijzer maken. Ziet er top uit hoor. Ga hier zelf ook maar eens naar kijken. Is nooit weg een 2e station erbij.
Wel alles gefreest met, ook weer diy, cnc machientjes. (ook de knopjes).
Die gebruik ik ook om de printen te boren, dat doe ik voordat ik de layout erop leg, want dan kun je die heel precies uitlijnen om te etsen.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Mooi gemaakt zeg, petje af. Als houtworm lukt mij dat nooit.
Tot nu toe alles met zo'n Hakko kopie (de Aoyue 937) gedaan, maar daarvan begint het 2e boutje nu ook kuren te vertonen.
En voor de wat grotere vlakken kom je inderdaad te kort
.
Dat is één grote reden waarom ik besloten heb om over te stappen op een a-merk soldeerstation.hardy schreef:De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten
Tot nu toe alles met zo'n Hakko kopie (de Aoyue 937) gedaan, maar daarvan begint het 2e boutje nu ook kuren te vertonen.
En voor de wat grotere vlakken kom je inderdaad te kort
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Misschien even een eigen topic voor maken...hardy schreef:Het kastjes is ook helemaal diy van dubbelzijdig printmateriaal zonder lichtgevoelige laag waarvan ik nog een aantal plaatjes had liggen.sander1238 schreef:Kijk dat is nou echt diy. Zelf je soldeerijzer maken. Ziet er top uit hoor. Ga hier zelf ook maar eens naar kijken. Is nooit weg een 2e station erbij.
Wel alles gefreest met, ook weer diy, cnc machientjes. (ook de knopjes).
Die gebruik ik ook om de printen te boren, dat doe ik voordat ik de layout erop leg, want dan kun je die heel precies uitlijnen om te etsen.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Komt in de beste families voor. Ik heb een Weller die vervelend doet.Chris_T schreef:Mooi gemaakt zeg, petje af. Als houtworm lukt mij dat nooit.Dat is één grote reden waarom ik besloten heb om over te stappen op een a-merk soldeerstation.hardy schreef:De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten
Tot nu toe alles met zo'n Hakko kopie (de Aoyue 937) gedaan, maar daarvan begint het 2e boutje nu ook kuren te vertonen.
En voor de wat grotere vlakken kom je inderdaad te kort.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
gewoon een relais of triac tussen zetten, heb je geen last meer van ingebrande magnastat kontakten, ik heb hem zelf met een relais, maar wordt wel een beetje gek van het getik, ga er binnenkort een triac inzetten.(ook weer diy natuurlijkFR_Aad schreef:Komt in de beste families voor. Ik heb een Weller die vervelend doet.Chris_T schreef:Mooi gemaakt zeg, petje af. Als houtworm lukt mij dat nooit.Dat is één grote reden waarom ik besloten heb om over te stappen op een a-merk soldeerstation.hardy schreef:De temp wordt perfect geregeld, alleen wordt het op een verkeerde plaats gemeten, waardoor de punt toch teveel afkoelt bij grotere oppervlakten
Tot nu toe alles met zo'n Hakko kopie (de Aoyue 937) gedaan, maar daarvan begint het 2e boutje nu ook kuren te vertonen.
En voor de wat grotere vlakken kom je inderdaad te kort.
- Bijlagen
-
- TCP_IRON_DIA.pdf
- (18.19 KiB) 71 keer gedownload
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Jongens, blijf toch weg van die goedkope Chinese imitatie meuk. Leuk om mee te beginnen. Maar de SMD van de ZBA composiet amp er mee solderen, en daar gaat het hier over, is vragen om ellende.

