Transmissionline 2 Weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Porcino »

En dit ga ik nu ff in de gaten houden... Zat echt nét met een LS5/9 clone te stoeien en ik had ook de TW034 en de U22 geselecteerd... :proost:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Zweitse »

Ga je passief of actief filteren?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Porcino »

Passief, ik geloof niet in actief voor mijzelf.

Ik had de U22 in een 33 liter BR met een afstemming op 38Hz bedacht, 'lossy' kast volgens de BBC richtlijnen (15mm Berken Multiplex, loodbitumen, ...) en , afwijkend van BBC-Concepten, een 1e orde filtering met de TWO34. Helaas moet ik dan in de 2,5kHz-hoek scheiden, en daar wil ik het nu nét niet. Liever op zo'n 1,5 á 1,8 kHz...

Ik zit nu te kijken naar de (VEEL) duurdere T35 van Seas, die gaat aanmerkelijk lager als ik Troels Gravesen mag geloven...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door wouter »

http://www.wavecor.com/html/tw030wa11_12.html

Deze al eens nader onderzocht? Of wellicht een Morel CAT378, al kan die onderin wellicht minder dan de Audax. Wel geschikt voor 1e orde meen ik
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Beide kasten zijn nu gezaagd en in elkaar gelijmd. Uitsparing voor de terminals aan de achterkan en voor de speakers aan de voorkant zitten er in met infrezingen op de juiste diepte. Dempings materiaal op maat gesneden en geknipt en er in en testen gedaan. Afstemming van de TL is wat lager uitgevallen als AJHorn berekend had maar zit nog binnen de marge die ik in mijn gedachten heb.
Speakers (U22REX en HD13D34) er in gezet en gefilterd met een miniDSP en 4 kanaals versterker. X over frequentie blijkt heel veel invloed te hebben op ruimtelijkheid van het totaal beeld waarschijnlijk door bundeling van de (grote) woofer. Laag weergave is met de 1,95 meter lange TL meer dan voortreffelijk, verdoorlopend en goed onder controlle. De kast mag dus blijven! Fineer is binnen gekomen dus die uitdaging ga ik het weekend ook aan. Wachten is noh op de goede tweeters (TW34X0) en dan kunnen de HD13D34's plaats maken voor hun verbeterde opvolgers. Ik ben benieuwd of de filtering dan nog veel aangepast moet worden, ik ga er van uit dat het nagenoeg gelijk moet zijn. Tot nu toe klinkt het zeer aangenaam.
Uiteindelijk moet het passief gefilterd gaan worden maar een miniDSP met 4 kanaals versterker is wel een mooi hulpmiddel om een goede Xover frequentie en filter hellingen te bepalen, wijzigingen kunnen zo mooi 'on the fly' beluisterd worden.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Porcino schreef:
Passief, ik geloof niet in actief voor mijzelf.

Ik had de U22 in een 33 liter BR met een afstemming op 38Hz bedacht, 'lossy' kast volgens de BBC richtlijnen (15mm Berken Multiplex, loodbitumen, ...) en , afwijkend van BBC-Concepten, een 1e orde filtering met de TWO34. Helaas moet ik dan in de 2,5kHz-hoek scheiden, en daar wil ik het nu nét niet. Liever op zo'n 1,5 á 1,8 kHz...

Ik zit nu te kijken naar de (VEEL) duurdere T35 van Seas, die gaat aanmerkelijk lager als ik Troels Gravesen mag geloven...
Mijn ervaring met de U22 en TW034 combinatie is dat filtering op 2500 Hz niet ideaal is wat betreft midden gebied, het gaat wat rouw klinken en ruimtelijkheid boet behoorlijk in. Filteren op 1500Hz is al een stuk beter maar ga je verder naar beneden dan knapt het er zeker in ruimtelijkheid van op maar gaat iets ten koste gaat van de belastbaarheid van het systeem. Ik gebruik een 2de orde LR filter en dat klinkt prima en je kan zonder problemen geluid niveaus halen die de buren mobiliseren.
Ik gebruik de speakers in de huiskamer en met het rendement van de U22REX heb je geen 50 Watt nodig om je oren te vernielen, en het daarvoor benodigde vermogen vind ik een praktische grens voor de gewenste systeem belastbaarheid.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Chris_T »

Fijn om te lezen dat er flinke progressie is :goedzo:
Erg merkwaardig dat de ruimtelijkheid zo beïnvloed wordt door de x-over.
Je zou verwachten dat er alleen een 'onbelans' in de klank ontstaat. Beetje badkuip curve sound zegmaar.
Afstemming van de TL is wat lager uitgevallen als AJHorn berekend had maar zit nog binnen de marge die ik in mijn gedachten heb.
Is dat gemeten met of zonder demping? Simulaties nemen de beïnvloeding van de demping op de afstemming namelijk niet mee. Of liever gezegd afstemfrequentie.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

De afstemming (impedantie curve gaf de indicatie) heb ik gemeten met demping. De geluidsnelheid is dus lager geworden met de demping er in. Dat was te voorzien maar de mate waarin dit optreed is meer dan verwacht.

Ik denk dat de ruimtelijkheid behoorlijk beinvloed wordt door bundeling die optreed in het signaal uit de 22 cm woofer, dat wordt minder als de tweeter eerder overneemt. De woofer is prima in staat 2500 Hz weer te geven maar zo'n hoog kantelpunt is niet goed voor de ruimtelijkheid. Tonale balans is zowel bij een kantelpunt op 2500 Hz als bij een veel lager kantelpunt prima. De 34mm Audax doet het wat dat betreft ook goed bij 1500 Hz. De DSP verzorgt nu alleen het 2de orde LR filter en niveau aanpassing van de tweeter (-2,5 dB)

Groetsz,
(Dalo)jan
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Even een paar plaatjes
Bijlagen
Demping zit er in
Demping zit er in
voorpaneel lijmen
voorpaneel lijmen
de U22REX
de U22REX
voorlopig maar een HD13D34H er in in afwachting van de TW034X0
voorlopig maar een HD13D34H er in in afwachting van de TW034X0
Front van de speaker, afwerking moet ook nog
Front van de speaker, afwerking moet ook nog
Even luisteren
Even luisteren
Het bestelde fineer is al binnen
Het bestelde fineer is al binnen
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door markbakk »

Wat is dat voor demping? BAF? In dat geval: trek je portemonnee en stop er Akotherm, Pritex of een ander goed akoestisch schuim in. Die kussen- en matrasvulling werkt alleen goed wanneer je de gehele kast ermee vult.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

markbakk schreef:
Wat is dat voor demping? BAF? In dat geval: trek je portemonnee en stop er Akotherm, Pritex of een ander goed akoestisch schuim in. Die kussen- en matrasvulling werkt alleen goed wanneer je de gehele kast ermee vult.
Het is Akotherm D20 25 mm stukken op maat geknipt op zo'n manier dat ze elkaar op de plek houden. Werkt bijzonder goed, geen vergelijk met BAF. Op sommige plaatsen gelijmd met spuitlijm van de Action. Die lijm werkt prima en kost weinig.
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 82
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door pulsie »

Dalojan schreef:
Uiteindelijk moet het passief gefilterd gaan worden maar een miniDSP met 4 kanaals versterker is wel een mooi hulpmiddel om een goede Xover frequentie en filter hellingen te bepalen, wijzigingen kunnen zo mooi 'on the fly' beluisterd worden.
Ik ben wel benieuwd hoe je de DSP instellingen kunt omzetten naar een passief filter. Is zoiets zowiezo mogeljik?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

pulsie schreef:
Dalojan schreef:
Uiteindelijk moet het passief gefilterd gaan worden maar een miniDSP met 4 kanaals versterker is wel een mooi hulpmiddel om een goede Xover frequentie en filter hellingen te bepalen, wijzigingen kunnen zo mooi 'on the fly' beluisterd worden.
Ik ben wel benieuwd hoe je de DSP instellingen kunt omzetten naar een passief filter. Is zoiets zowiezo mogeljik?
Met de miniDSP en een 4 kanaals versterker bepaal ik wat de meest succesvolle scheidings frequentie en filter hellingen en type is, Dat kan je dan mooi beluisteren en als ik tevreden ben kan ik verder. Dan wordt het een puzzel hoe ik een passief filter moet maken met dezelfde doorlaar curves als de DSP. Dan heb ik ieder geval een doel waar ik naar toe moet werken/
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Chris_T »

Met bijv. Speakerworkshop kan je de gemeten respons importeren en als target gebruiken.
In Boxsim is dat volgens mij ook mogelijk door de curve aan een dummy driver te koppelen.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Chris_T schreef:
Met bijv. Speakerworkshop kan je de gemeten respons importeren en als target gebruiken.
In Boxsim is dat volgens mij ook mogelijk door de curve aan een dummy driver te koppelen.
Dat was ook de route die ik voor ogen had, scheelt heel wat condensatoren en spoelen die je anders nodig hebt om te proberen. Nu is het wel 'achter de PC werk' maar gaat wel redelijk snel naar het gewenste doel. En je blijft niet zitten met een doos vol onderdelen die je toch niet gebruikt in het definitieve filter.
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 82
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door pulsie »

Chris_T schreef:
Met bijv. Speakerworkshop kan je de gemeten respons importeren en als target gebruiken.
In Boxsim is dat volgens mij ook mogelijk door de curve aan een dummy driver te koppelen.
Dank je Chris, klinkt interessant, ik ga me hier eens verder in verdiepen.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Ook het minder leuke werk vordert aardig. De infrezingen nog zwart maken, het zichtbare deel van de binnenkant bij de poort nog in de lak en het fineer nog aflakken.
Bijlagen
Achterkanten in de lak
Achterkanten in de lak
Kast in de fineer
Kast in de fineer
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Barry2001 »

Je hebt de vaart er aardig Jan, goed bezig :goedzo:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Zweitse »

Inderdaad, dit gaat in een rap tempo, vannacht wel geslapen?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Zweitse schreef:
Inderdaad, dit gaat in een rap tempo, vannacht wel geslapen?
Geslapen heb ik ook nog en allerhande dingen door het hoofd geschoten over dit project.
Ik fineer met de strijkbout methode en het verbaast me hoe weinig warmte je nodig hebt om de lijm weer plastisch te maken en het te laten hechten. No maar hopen dat het niet zo blijft reageren want dan moet de zon er wel bij weg blijven. Maar de moeilijkheidsgraad van het fineren valt me reuze mee, veel minder beroerde klus dan ik verwacht had. Soms zit het dus gewoon mee!!!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Zweitse »

Dalojan schreef:
De infrezingen nog zwart maken.
Misschien handig voor een volgend project, zwart MDF. Het gaat wel om reststukken met hier en daar een beschadigging, maar als je gaat fineren is dat geen probleem, het zwart maken van de poort is dan niet meer nodig :mrgreen: Ik heb ook een aantal stukken MDF gehaald en moet zeggen dat het van zeer goede kwaliteit is, beter dan dat van de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Zwart MDF is een uitkomst, kende ik helemaal niet maar ga er zeker naar op zoek waar ik dat vandaan kan halen. Het zal wel niet zo erg gangbaar spul zijn denk ik. Heeft het een speciaal toepassing gebied ?

Groetsz,
(Dalo)Jan
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Even een paar plaatjes van het insmeren van de lijm op het fineer en op de kast wand.
Ik heb het na het insmeren 20 minuten laten drogen en daarna met een strijkbout in de stand WOL er op gestreken, wordt lekker warm en direct na de strijkbout een gedrukt (eigenlijk ook gestreken) met een rest stuk MDF. Daardoor koelde het redelijk snel weer af en zit het er mooi glad en strak op. De lijm was de niet sneldrogende soort witte houtlijm (D2)
Als de strijkbout te warm is blijkt het fineer makkelijk de barsten door krimp. Dus voorzichtigheid met de temperatuur is wel nodig, je kan het beste het even testen op een niet in het oog vallend deel. Ik heb daarvoor de onderkant van de speaker gebruikt, daar staat hij toch op en zie je niet. Overigens de 2 barsten in het fineer weer 'gerepareerd' met kneedbaarhout.
Bijlagen
lijm er op uit de fles, in strepen ongeveer om de 5 cm
lijm er op uit de fles, in strepen ongeveer om de 5 cm
Uitgerold met een vilt roller voor acryl vers, iedere keer na gebruik gewoon in een bak met water gezet. Voor hergebruik even het water er uit geknepen anders is de roller te nat.
Uitgerold met een vilt roller voor acryl vers, iedere keer na gebruik gewoon in een bak met water gezet. Voor hergebruik even het water er uit geknepen anders is de roller te nat.
De kastwant krijgt dezelfde lijm en rol behandeleing. Nu gaat de 20 minuten droogtijd in.
De kastwant krijgt dezelfde lijm en rol behandeleing. Nu gaat de 20 minuten droogtijd in.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door pappaleo »

Krult dat fineer niet enorm om als je het insmeert met lijm? Door het intrekken van het vocht?

Ik heb al vaker dat probleem gehad. Het fineer zette door het vocht uit, je strijkt het er op en daarna droogt het weer op en krimpt het. Gevolg: barsten in het fineer, soms pas dagen na het opstrijken.

Wel gemerkt dat de ene houtsoort daar gevoeliger voor is dan de andere.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Barry2001 »

Dalojan schreef:
Zwart MDF is een uitkomst, kende ik helemaal niet maar ga er zeker naar op zoek waar ik dat vandaan kan halen. Het zal wel niet zo erg gangbaar spul zijn denk ik. Heeft het een speciaal toepassing gebied ?

Groetsz,
(Dalo)Jan
Geen idee of er een specifiek toepassingsgebied gebied is voor zwart mdf is. Heb het voor de keukenspeakers ook gebruikt, met blanke lak eroverheen is het beschermd en het wordt het nog wat donkerder.
Bijlagen
2015-11-07 15.02.06.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”