Transmissionline 2 Weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: Transmissionline 2 Weg
En dit ga ik nu ff in de gaten houden... Zat echt nét met een LS5/9 clone te stoeien en ik had ook de TW034 en de U22 geselecteerd... 
Re: Transmissionline 2 Weg
Passief, ik geloof niet in actief voor mijzelf.
Ik had de U22 in een 33 liter BR met een afstemming op 38Hz bedacht, 'lossy' kast volgens de BBC richtlijnen (15mm Berken Multiplex, loodbitumen, ...) en , afwijkend van BBC-Concepten, een 1e orde filtering met de TWO34. Helaas moet ik dan in de 2,5kHz-hoek scheiden, en daar wil ik het nu nét niet. Liever op zo'n 1,5 á 1,8 kHz...
Ik zit nu te kijken naar de (VEEL) duurdere T35 van Seas, die gaat aanmerkelijk lager als ik Troels Gravesen mag geloven...
Ik had de U22 in een 33 liter BR met een afstemming op 38Hz bedacht, 'lossy' kast volgens de BBC richtlijnen (15mm Berken Multiplex, loodbitumen, ...) en , afwijkend van BBC-Concepten, een 1e orde filtering met de TWO34. Helaas moet ik dan in de 2,5kHz-hoek scheiden, en daar wil ik het nu nét niet. Liever op zo'n 1,5 á 1,8 kHz...
Ik zit nu te kijken naar de (VEEL) duurdere T35 van Seas, die gaat aanmerkelijk lager als ik Troels Gravesen mag geloven...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Transmissionline 2 Weg
http://www.wavecor.com/html/tw030wa11_12.html
Deze al eens nader onderzocht? Of wellicht een Morel CAT378, al kan die onderin wellicht minder dan de Audax. Wel geschikt voor 1e orde meen ik
Deze al eens nader onderzocht? Of wellicht een Morel CAT378, al kan die onderin wellicht minder dan de Audax. Wel geschikt voor 1e orde meen ik
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Beide kasten zijn nu gezaagd en in elkaar gelijmd. Uitsparing voor de terminals aan de achterkan en voor de speakers aan de voorkant zitten er in met infrezingen op de juiste diepte. Dempings materiaal op maat gesneden en geknipt en er in en testen gedaan. Afstemming van de TL is wat lager uitgevallen als AJHorn berekend had maar zit nog binnen de marge die ik in mijn gedachten heb.
Speakers (U22REX en HD13D34) er in gezet en gefilterd met een miniDSP en 4 kanaals versterker. X over frequentie blijkt heel veel invloed te hebben op ruimtelijkheid van het totaal beeld waarschijnlijk door bundeling van de (grote) woofer. Laag weergave is met de 1,95 meter lange TL meer dan voortreffelijk, verdoorlopend en goed onder controlle. De kast mag dus blijven! Fineer is binnen gekomen dus die uitdaging ga ik het weekend ook aan. Wachten is noh op de goede tweeters (TW34X0) en dan kunnen de HD13D34's plaats maken voor hun verbeterde opvolgers. Ik ben benieuwd of de filtering dan nog veel aangepast moet worden, ik ga er van uit dat het nagenoeg gelijk moet zijn. Tot nu toe klinkt het zeer aangenaam.
Uiteindelijk moet het passief gefilterd gaan worden maar een miniDSP met 4 kanaals versterker is wel een mooi hulpmiddel om een goede Xover frequentie en filter hellingen te bepalen, wijzigingen kunnen zo mooi 'on the fly' beluisterd worden.
Speakers (U22REX en HD13D34) er in gezet en gefilterd met een miniDSP en 4 kanaals versterker. X over frequentie blijkt heel veel invloed te hebben op ruimtelijkheid van het totaal beeld waarschijnlijk door bundeling van de (grote) woofer. Laag weergave is met de 1,95 meter lange TL meer dan voortreffelijk, verdoorlopend en goed onder controlle. De kast mag dus blijven! Fineer is binnen gekomen dus die uitdaging ga ik het weekend ook aan. Wachten is noh op de goede tweeters (TW34X0) en dan kunnen de HD13D34's plaats maken voor hun verbeterde opvolgers. Ik ben benieuwd of de filtering dan nog veel aangepast moet worden, ik ga er van uit dat het nagenoeg gelijk moet zijn. Tot nu toe klinkt het zeer aangenaam.
Uiteindelijk moet het passief gefilterd gaan worden maar een miniDSP met 4 kanaals versterker is wel een mooi hulpmiddel om een goede Xover frequentie en filter hellingen te bepalen, wijzigingen kunnen zo mooi 'on the fly' beluisterd worden.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Mijn ervaring met de U22 en TW034 combinatie is dat filtering op 2500 Hz niet ideaal is wat betreft midden gebied, het gaat wat rouw klinken en ruimtelijkheid boet behoorlijk in. Filteren op 1500Hz is al een stuk beter maar ga je verder naar beneden dan knapt het er zeker in ruimtelijkheid van op maar gaat iets ten koste gaat van de belastbaarheid van het systeem. Ik gebruik een 2de orde LR filter en dat klinkt prima en je kan zonder problemen geluid niveaus halen die de buren mobiliseren.Porcino schreef:Passief, ik geloof niet in actief voor mijzelf.
Ik had de U22 in een 33 liter BR met een afstemming op 38Hz bedacht, 'lossy' kast volgens de BBC richtlijnen (15mm Berken Multiplex, loodbitumen, ...) en , afwijkend van BBC-Concepten, een 1e orde filtering met de TWO34. Helaas moet ik dan in de 2,5kHz-hoek scheiden, en daar wil ik het nu nét niet. Liever op zo'n 1,5 á 1,8 kHz...
Ik zit nu te kijken naar de (VEEL) duurdere T35 van Seas, die gaat aanmerkelijk lager als ik Troels Gravesen mag geloven...
Ik gebruik de speakers in de huiskamer en met het rendement van de U22REX heb je geen 50 Watt nodig om je oren te vernielen, en het daarvoor benodigde vermogen vind ik een praktische grens voor de gewenste systeem belastbaarheid.
Re: Transmissionline 2 Weg
Fijn om te lezen dat er flinke progressie is
Erg merkwaardig dat de ruimtelijkheid zo beïnvloed wordt door de x-over.
Je zou verwachten dat er alleen een 'onbelans' in de klank ontstaat. Beetje badkuip curve sound zegmaar.
Erg merkwaardig dat de ruimtelijkheid zo beïnvloed wordt door de x-over.
Je zou verwachten dat er alleen een 'onbelans' in de klank ontstaat. Beetje badkuip curve sound zegmaar.
Is dat gemeten met of zonder demping? Simulaties nemen de beïnvloeding van de demping op de afstemming namelijk niet mee. Of liever gezegd afstemfrequentie.Afstemming van de TL is wat lager uitgevallen als AJHorn berekend had maar zit nog binnen de marge die ik in mijn gedachten heb.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
De afstemming (impedantie curve gaf de indicatie) heb ik gemeten met demping. De geluidsnelheid is dus lager geworden met de demping er in. Dat was te voorzien maar de mate waarin dit optreed is meer dan verwacht.
Ik denk dat de ruimtelijkheid behoorlijk beinvloed wordt door bundeling die optreed in het signaal uit de 22 cm woofer, dat wordt minder als de tweeter eerder overneemt. De woofer is prima in staat 2500 Hz weer te geven maar zo'n hoog kantelpunt is niet goed voor de ruimtelijkheid. Tonale balans is zowel bij een kantelpunt op 2500 Hz als bij een veel lager kantelpunt prima. De 34mm Audax doet het wat dat betreft ook goed bij 1500 Hz. De DSP verzorgt nu alleen het 2de orde LR filter en niveau aanpassing van de tweeter (-2,5 dB)
Groetsz,
(Dalo)jan
Ik denk dat de ruimtelijkheid behoorlijk beinvloed wordt door bundeling die optreed in het signaal uit de 22 cm woofer, dat wordt minder als de tweeter eerder overneemt. De woofer is prima in staat 2500 Hz weer te geven maar zo'n hoog kantelpunt is niet goed voor de ruimtelijkheid. Tonale balans is zowel bij een kantelpunt op 2500 Hz als bij een veel lager kantelpunt prima. De 34mm Audax doet het wat dat betreft ook goed bij 1500 Hz. De DSP verzorgt nu alleen het 2de orde LR filter en niveau aanpassing van de tweeter (-2,5 dB)
Groetsz,
(Dalo)jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Even een paar plaatjes
Re: Transmissionline 2 Weg
Wat is dat voor demping? BAF? In dat geval: trek je portemonnee en stop er Akotherm, Pritex of een ander goed akoestisch schuim in. Die kussen- en matrasvulling werkt alleen goed wanneer je de gehele kast ermee vult.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Het is Akotherm D20 25 mm stukken op maat geknipt op zo'n manier dat ze elkaar op de plek houden. Werkt bijzonder goed, geen vergelijk met BAF. Op sommige plaatsen gelijmd met spuitlijm van de Action. Die lijm werkt prima en kost weinig.markbakk schreef:Wat is dat voor demping? BAF? In dat geval: trek je portemonnee en stop er Akotherm, Pritex of een ander goed akoestisch schuim in. Die kussen- en matrasvulling werkt alleen goed wanneer je de gehele kast ermee vult.
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Transmissionline 2 Weg
Ik ben wel benieuwd hoe je de DSP instellingen kunt omzetten naar een passief filter. Is zoiets zowiezo mogeljik?Dalojan schreef:Uiteindelijk moet het passief gefilterd gaan worden maar een miniDSP met 4 kanaals versterker is wel een mooi hulpmiddel om een goede Xover frequentie en filter hellingen te bepalen, wijzigingen kunnen zo mooi 'on the fly' beluisterd worden.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Met de miniDSP en een 4 kanaals versterker bepaal ik wat de meest succesvolle scheidings frequentie en filter hellingen en type is, Dat kan je dan mooi beluisteren en als ik tevreden ben kan ik verder. Dan wordt het een puzzel hoe ik een passief filter moet maken met dezelfde doorlaar curves als de DSP. Dan heb ik ieder geval een doel waar ik naar toe moet werken/pulsie schreef:Ik ben wel benieuwd hoe je de DSP instellingen kunt omzetten naar een passief filter. Is zoiets zowiezo mogeljik?Dalojan schreef:Uiteindelijk moet het passief gefilterd gaan worden maar een miniDSP met 4 kanaals versterker is wel een mooi hulpmiddel om een goede Xover frequentie en filter hellingen te bepalen, wijzigingen kunnen zo mooi 'on the fly' beluisterd worden.
Re: Transmissionline 2 Weg
Met bijv. Speakerworkshop kan je de gemeten respons importeren en als target gebruiken.
In Boxsim is dat volgens mij ook mogelijk door de curve aan een dummy driver te koppelen.
In Boxsim is dat volgens mij ook mogelijk door de curve aan een dummy driver te koppelen.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Dat was ook de route die ik voor ogen had, scheelt heel wat condensatoren en spoelen die je anders nodig hebt om te proberen. Nu is het wel 'achter de PC werk' maar gaat wel redelijk snel naar het gewenste doel. En je blijft niet zitten met een doos vol onderdelen die je toch niet gebruikt in het definitieve filter.Chris_T schreef:Met bijv. Speakerworkshop kan je de gemeten respons importeren en als target gebruiken.
In Boxsim is dat volgens mij ook mogelijk door de curve aan een dummy driver te koppelen.
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Transmissionline 2 Weg
Dank je Chris, klinkt interessant, ik ga me hier eens verder in verdiepen.Chris_T schreef:Met bijv. Speakerworkshop kan je de gemeten respons importeren en als target gebruiken.
In Boxsim is dat volgens mij ook mogelijk door de curve aan een dummy driver te koppelen.
Groet,
Erik
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Ook het minder leuke werk vordert aardig. De infrezingen nog zwart maken, het zichtbare deel van de binnenkant bij de poort nog in de lak en het fineer nog aflakken.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Geslapen heb ik ook nog en allerhande dingen door het hoofd geschoten over dit project.Zweitse schreef:Inderdaad, dit gaat in een rap tempo, vannacht wel geslapen?
Ik fineer met de strijkbout methode en het verbaast me hoe weinig warmte je nodig hebt om de lijm weer plastisch te maken en het te laten hechten. No maar hopen dat het niet zo blijft reageren want dan moet de zon er wel bij weg blijven. Maar de moeilijkheidsgraad van het fineren valt me reuze mee, veel minder beroerde klus dan ik verwacht had. Soms zit het dus gewoon mee!!!
Re: Transmissionline 2 Weg
Misschien handig voor een volgend project, zwart MDF. Het gaat wel om reststukken met hier en daar een beschadigging, maar als je gaat fineren is dat geen probleem, het zwart maken van de poort is dan niet meer nodigDalojan schreef:De infrezingen nog zwart maken.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Zwart MDF is een uitkomst, kende ik helemaal niet maar ga er zeker naar op zoek waar ik dat vandaan kan halen. Het zal wel niet zo erg gangbaar spul zijn denk ik. Heeft het een speciaal toepassing gebied ?
Groetsz,
(Dalo)Jan
Groetsz,
(Dalo)Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Even een paar plaatjes van het insmeren van de lijm op het fineer en op de kast wand.
Ik heb het na het insmeren 20 minuten laten drogen en daarna met een strijkbout in de stand WOL er op gestreken, wordt lekker warm en direct na de strijkbout een gedrukt (eigenlijk ook gestreken) met een rest stuk MDF. Daardoor koelde het redelijk snel weer af en zit het er mooi glad en strak op. De lijm was de niet sneldrogende soort witte houtlijm (D2)
Als de strijkbout te warm is blijkt het fineer makkelijk de barsten door krimp. Dus voorzichtigheid met de temperatuur is wel nodig, je kan het beste het even testen op een niet in het oog vallend deel. Ik heb daarvoor de onderkant van de speaker gebruikt, daar staat hij toch op en zie je niet. Overigens de 2 barsten in het fineer weer 'gerepareerd' met kneedbaarhout.
Ik heb het na het insmeren 20 minuten laten drogen en daarna met een strijkbout in de stand WOL er op gestreken, wordt lekker warm en direct na de strijkbout een gedrukt (eigenlijk ook gestreken) met een rest stuk MDF. Daardoor koelde het redelijk snel weer af en zit het er mooi glad en strak op. De lijm was de niet sneldrogende soort witte houtlijm (D2)
Als de strijkbout te warm is blijkt het fineer makkelijk de barsten door krimp. Dus voorzichtigheid met de temperatuur is wel nodig, je kan het beste het even testen op een niet in het oog vallend deel. Ik heb daarvoor de onderkant van de speaker gebruikt, daar staat hij toch op en zie je niet. Overigens de 2 barsten in het fineer weer 'gerepareerd' met kneedbaarhout.
- Bijlagen
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Krult dat fineer niet enorm om als je het insmeert met lijm? Door het intrekken van het vocht?
Ik heb al vaker dat probleem gehad. Het fineer zette door het vocht uit, je strijkt het er op en daarna droogt het weer op en krimpt het. Gevolg: barsten in het fineer, soms pas dagen na het opstrijken.
Wel gemerkt dat de ene houtsoort daar gevoeliger voor is dan de andere.
Ik heb al vaker dat probleem gehad. Het fineer zette door het vocht uit, je strijkt het er op en daarna droogt het weer op en krimpt het. Gevolg: barsten in het fineer, soms pas dagen na het opstrijken.
Wel gemerkt dat de ene houtsoort daar gevoeliger voor is dan de andere.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Transmissionline 2 Weg
Geen idee of er een specifiek toepassingsgebied gebied is voor zwart mdf is. Heb het voor de keukenspeakers ook gebruikt, met blanke lak eroverheen is het beschermd en het wordt het nog wat donkerder.Dalojan schreef:Zwart MDF is een uitkomst, kende ik helemaal niet maar ga er zeker naar op zoek waar ik dat vandaan kan halen. Het zal wel niet zo erg gangbaar spul zijn denk ik. Heeft het een speciaal toepassing gebied ?
Groetsz,
(Dalo)Jan
