baspoort
Moderator: Beheerdersteam
baspoort
ik ben met Winisd een kast aan het simuleren
heb de T-S parameters ingevoerd.
nu ben ik bezig om de afstem frequentie te bepalen voor de Baspijp
even als voorbeeld een kast van 40liter heeft een baspijp van 26cm nodig in de berekening rond 7cm
maar als ik 2 poorten invoer dan verdubbelt de lengte
maar met mijn boeren fluitjes verstand zou ik toch zeggen dat ik die 26cm door 2 mag delen bij gebruik van 2-poorten???
wie kan er wat licht in mijn wellicht benevelde denkwijze schijnen??
heb de T-S parameters ingevoerd.
nu ben ik bezig om de afstem frequentie te bepalen voor de Baspijp
even als voorbeeld een kast van 40liter heeft een baspijp van 26cm nodig in de berekening rond 7cm
maar als ik 2 poorten invoer dan verdubbelt de lengte
maar met mijn boeren fluitjes verstand zou ik toch zeggen dat ik die 26cm door 2 mag delen bij gebruik van 2-poorten???
wie kan er wat licht in mijn wellicht benevelde denkwijze schijnen??
Re: baspoort
Je vergroot je oppervlakte (x2). Dus lengte wordt dan ook x2
Simpel gezegd gaat het dus om de verhouding oppervlakte/lengte. Maar er zit vast iemand hier die er een betere uitleg over kan geven
Simpel gezegd gaat het dus om de verhouding oppervlakte/lengte. Maar er zit vast iemand hier die er een betere uitleg over kan geven
Re: baspoort
De verhouding doorsnede/lengte bepaalt de afstemfrequentie in combinatie met de inhoud van de kast. De absolute grootte van de doorsnede wordt bepaald door de stroomsnelheid van de lucht, als deze te hoog wordt, dan moet je de oppervlakte vergroten.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: baspoort
De driver bepaald alles.John P schreef:De verhouding doorsnede/lengte bepaalt de afstemfrequentie in combinatie met de inhoud van de kast. De absolute grootte van de doorsnede wordt bepaald door de stroomsnelheid van de lucht, als deze te hoog wordt, dan moet je de oppervlakte vergroten.
De grote van de kast en de poort afmetingen.
Poort diameter en lengte vormen een lucht massa.
Poort diameter x2 lengte ook x2.
Poort diameter moet groter als stroomings snelheid lucht te groot word, maar word de poort te lang word bv 60 70 cm dan krijg je een neven effect bij een frequentie gebied +- 250-300hz.
Voor een subwoofer geen probleem als je steil filtert bij max 80hz.
Anders is een passiv membraam de oplossing.
Re: baspoort
Ik wil een subwoofer gaan uitrekenen/ bouwen
In de T-S parameters staat een volume van 94,9 liter
Is dit dan een vereiste voor de inhoud?
Lijkt me een vrij forse kast te worden
In de T-S parameters staat een volume van 94,9 liter
Is dit dan een vereiste voor de inhoud?
Lijkt me een vrij forse kast te worden
Re: baspoort
Nee, Vas = 94,4 liter zegt alleen iets over de stijfheid van de luidspreker/konus.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: baspoort
Bedankt Walter,
Ik wil een SUB maken die de 20hz kan weergeven
Nu zal dat in een gesloten variant niet gaan, dus ben ik aan het stoeien om een BR te maken.
De driver is een scanspeak 26W4558T00
Ik wil een SUB maken die de 20hz kan weergeven
Nu zal dat in een gesloten variant niet gaan, dus ben ik aan het stoeien om een BR te maken.
De driver is een scanspeak 26W4558T00
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: baspoort
de WinISD handleiding http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1508081 al gelezen?
over de poortlengte: deze is afhankelijk van 3 dingen:
Dp = diameter van een poort (cm)
Fb = box afstem frequentie (Hz)
Vb = box volume (liter)
Lp = lengte van een poort (cm)
Np = aantal poorten
k = eind correctie (normaal 0.732)
over de poortlengte: deze is afhankelijk van 3 dingen:
- het kastvolume: hoe groter de kast, hoe korter de poort
- de afstemfrequentie: hoe lager de afstemming, hoe langer de poort
- de poort diameter: hoe groter de diameter, hoe langer de poort
CODE: Selecteer alles
23562.5*Dp*Dp*Np
Lp = ─────────────── - k*Dp
Fb*Fb*Vb
Fb = box afstem frequentie (Hz)
Vb = box volume (liter)
Lp = lengte van een poort (cm)
Np = aantal poorten
k = eind correctie (normaal 0.732)
Re: baspoort
ik zal proberen me in te lezen.
maar ben bang dat het te technisch word voor me
maar proberen kan geen kwaad
maar ben bang dat het te technisch word voor me
maar proberen kan geen kwaad
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: baspoort
Wim P schreef:ik zal proberen me in te lezen.
maar ben bang dat het te technisch word voor me
maar proberen kan geen kwaad
dat is dan weer t voordeel van simulatie programma's, dat je ook zonder formules zelf uit te rekenen kan zien wat er gebeurt. begrijpen wat er gebeurt moet je nog steeds (alleen het lastige rekenwerk wordt voor je gedaan) en daarvoor is die theorie dan wel de beste route
Re: baspoort
nou hier komt dan iets.................
ik heb als voorbeeld de drivers van mijn ultimo ingevoerd althans de TS parameters.
alleen ik wil zeg maar de een halve Ultimo, als surround speaker
dus ik hou dan inwendig 21 liter over
maar dan krijg ik een lengte van 50cm baspijp rond50mm ?????????????????
dan moeten er heel wat bochten in die baspijp komen anders past het niet Geel is de originele ultimo
Grijs is de gehalveerde ultimo
ik heb als voorbeeld de drivers van mijn ultimo ingevoerd althans de TS parameters.
alleen ik wil zeg maar de een halve Ultimo, als surround speaker
dus ik hou dan inwendig 21 liter over
maar dan krijg ik een lengte van 50cm baspijp rond50mm ?????????????????
dan moeten er heel wat bochten in die baspijp komen anders past het niet Geel is de originele ultimo
Grijs is de gehalveerde ultimo
Laatst gewijzigd door Wim P op wo 30 mar 2016, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: baspoort
gullie zijn echt goed.................
inderdaad een smaller buisje, ik heb nu 35mm ingevoerd en dan heb ik maar 24cm nodig, dat past beter.
maar is dat minder voor de zogenaamde poortruis??
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: baspoort
ja, het is dus kiezen, balanceren, polderen tussen zo groot mogelijk wegens minste ruis en zo klein dat het niet te lang wordt
Re: baspoort
oke
ik heb dan een poort nodig van 24cm
maar de langste bij Speaker en co is 12,3cm
http://shop.speakerenco.nl/hp-35-1
mag ik inwendig dit aanlengen met bv, een stukje pvc buis???
ik heb dan een poort nodig van 24cm
maar de langste bij Speaker en co is 12,3cm
http://shop.speakerenco.nl/hp-35-1
mag ik inwendig dit aanlengen met bv, een stukje pvc buis???
Re: baspoort
o dat mag ook
maar ik zie dat ze tabs lopen, maar dat is dan geen bezwaar, dat als ik ze over elkaar schuif, de lucht tegen de kraag van de eerste poort aanbotst?
maar ik zie dat ze tabs lopen, maar dat is dan geen bezwaar, dat als ik ze over elkaar schuif, de lucht tegen de kraag van de eerste poort aanbotst?
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: baspoort
Hoe werkt een basreflexkast eigenlijk? Dat valt nog niet zo mee, om dat uit te leggen.
We beginnen met de kastresonantie.
De basreflex kast werkt als een Helmholtz resonator.
Een gesloten volume, de kast, is aangesloten op een zuiger. Stel dat de zuiger naar binnen beweegt. Het kastvolume zal daarbij kleiner worden. Als gevolg daarvan neemt de druk in de kast toe, en wel evenredig met de volumeverandering.
De kracht op de zuiger is de druk x het oppervlak. De kracht op de zuiger is dus evenredig met zijn oppervlak en met de volumeverandering. En die volumeverandering is weer de verplaatsing (X) van de zuiger x zijn oppervlak. In totaal werkt op de zuiger dus een kracht die evenredig is met de verplaatsing (X) en met het kwadraat van zijn oppervlak. De op de zuiger werkende stijfheid is nu kracht gedeeld door verplaatsing, en dus evenredig met het kwadraat van het oppervlak.
Nu is die "zuiger" een buis, gevuld met een prop lucht, de reflexpoort. (Met "prop" wordt bedoeld dat dit luchtvolume zó klein is, dat het effectief onsamendrukbaar is). De luchtprop gaat weer naar binnen over een afstand (X) en verplaatst daarbij een hoeveelheid lucht
(X) x O.
Precies als bij de zuiger ondervindt de luchtprop een stijfheid (S) die evenredig is met het kwadraat van zijn oppervlak.
De massa van de bewegende lucht in de buis (M) is evenredig met de lengte van de buis, en met zijn doorsnede (oppervlak).
Die massa resoneert nu met de stijfheid van de kast, als een massa/veer systeem, op een frequentie die evenredig is met de wortel uit S/M.
Deze grootheid S/M is dus evenredig met O
We zien dat de resonantiefrequentie evenredig is met de wortel uit O
Dus: als we de doorsnede van de pijp bij voorbeeld vergroten, vergroten we de effectieve stijfheid ( met O^2), maar tegelijk vergroten we de poortmassa (met O). Het totaal is een stijging van de resonantiefrequentie met wortel O. Die moeten we compenseren door de massa van de lucht in de pijp, en dus de lengte van de pijp te vergroten.
Dat was een lang verhaal voor zoiets eenvoudigs. Als iemand het korter kan uitleggen, houd ik me aanbevolen.
vriendelijke groet,
Tom M.
We beginnen met de kastresonantie.
De basreflex kast werkt als een Helmholtz resonator.
Een gesloten volume, de kast, is aangesloten op een zuiger. Stel dat de zuiger naar binnen beweegt. Het kastvolume zal daarbij kleiner worden. Als gevolg daarvan neemt de druk in de kast toe, en wel evenredig met de volumeverandering.
De kracht op de zuiger is de druk x het oppervlak. De kracht op de zuiger is dus evenredig met zijn oppervlak en met de volumeverandering. En die volumeverandering is weer de verplaatsing (X) van de zuiger x zijn oppervlak. In totaal werkt op de zuiger dus een kracht die evenredig is met de verplaatsing (X) en met het kwadraat van zijn oppervlak. De op de zuiger werkende stijfheid is nu kracht gedeeld door verplaatsing, en dus evenredig met het kwadraat van het oppervlak.
Nu is die "zuiger" een buis, gevuld met een prop lucht, de reflexpoort. (Met "prop" wordt bedoeld dat dit luchtvolume zó klein is, dat het effectief onsamendrukbaar is). De luchtprop gaat weer naar binnen over een afstand (X) en verplaatst daarbij een hoeveelheid lucht
(X) x O.
Precies als bij de zuiger ondervindt de luchtprop een stijfheid (S) die evenredig is met het kwadraat van zijn oppervlak.
De massa van de bewegende lucht in de buis (M) is evenredig met de lengte van de buis, en met zijn doorsnede (oppervlak).
Die massa resoneert nu met de stijfheid van de kast, als een massa/veer systeem, op een frequentie die evenredig is met de wortel uit S/M.
Deze grootheid S/M is dus evenredig met O
We zien dat de resonantiefrequentie evenredig is met de wortel uit O
Dus: als we de doorsnede van de pijp bij voorbeeld vergroten, vergroten we de effectieve stijfheid ( met O^2), maar tegelijk vergroten we de poortmassa (met O). Het totaal is een stijging van de resonantiefrequentie met wortel O. Die moeten we compenseren door de massa van de lucht in de pijp, en dus de lengte van de pijp te vergroten.
Dat was een lang verhaal voor zoiets eenvoudigs. Als iemand het korter kan uitleggen, houd ik me aanbevolen.
vriendelijke groet,
Tom M.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: baspoort
De eindcorrectie is een bron van moeilijk rekenwerk. Is het kastfront verwaarloosbaar klein t.o.v. de golflengte bij resonantie, dan is 0.6133 r een goede waarde (Impedantie van een membraan zonder schermplaat volgens Levine & Schwinger)
Is het kastfront groot t.o.v. de golflengte bij resonantie, dan geldt 0.849 r (r is de straal vd pijp)
De hierboven gegeven waarde is dus een compromis, of misschien beter gezegd een tussenwaarde.
vr groet,
Tom
Is het kastfront groot t.o.v. de golflengte bij resonantie, dan geldt 0.849 r (r is de straal vd pijp)
De hierboven gegeven waarde is dus een compromis, of misschien beter gezegd een tussenwaarde.
vr groet,
Tom
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: baspoort
De formule voor de eindcorrectie zou moeten zijn : k*Rp als Rp de straal van de poort is en niet k*Dp . Neem je toch k*Dp dan zou k de helft worden!Henkjan schreef:de WinISD handleiding http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1508081 al gelezen?
over de poortlengte: deze is afhankelijk van 3 dingen:in formulevorm:
- het kastvolume: hoe groter de kast, hoe korter de poort
- de afstemfrequentie: hoe lager de afstemming, hoe langer de poort
- de poort diameter: hoe groter de diameter, hoe langer de poort
Dp = diameter van een poort (cm)CODE: Selecteer alles
23562.5*Dp*Dp*Np Lp = ─────────────── - k*Dp Fb*Fb*Vb
Fb = box afstem frequentie (Hz)
Vb = box volume (liter)
Lp = lengte van een poort (cm)
Np = aantal poorten
k = eind correctie (normaal 0.732)
(Rayleigh, the Theory of sound, blz 181)
Er geldt :
k=0.613 voor een zeer klein klankbord, k=0.849 voor een zeer groot klankbord, k=0.732 ertussenin.
vr gr. Tom
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: baspoort
Hoi,Wim P schreef:even als voorbeeld een kast van 40liter heeft een baspijp van 26cm nodig in de berekening rond 7cm
maar als ik 2 poorten invoer dan verdubbelt de lengte
maar met mijn boeren fluitjes verstand zou ik toch zeggen dat ik die 26cm door 2 mag delen bij gebruik van 2-poorten???
wie kan er wat licht in mijn wellicht benevelde denkwijze schijnen??
Ik heb al geprobeerd dit een beetje volledig uit te leggen, maar je kan het ook wat intuïtiever benaderen en minder wijdlopig
Denk aan de driver in de kast. Zou je die om wat voor reden dan ook een veel grotere conus willen geven, dan weten we dat dat fout gaat. Die grotere conus leidt tot een grotere Vas, de grotere luidspreker heeft eenvoudig een grotere kast nodig.
Hoe komt dat? De grotere conus is a.h.w. vaster aan het kastvolume gekoppeld. De beweging ervan levert in de kast grotere drukvariaties op, en dus werkt er een grotere tegenkracht. Het is alsof de grotere conus tegen een stijvere veer in moet werken dan de kleine moest. De grote conus ervaart een grotere mechanische stijfheid van het kastvolume.
Als gevolg daarvan zal de resonantiefrequentie van de driver te veel stijgen. Wat kun je daar aan doen? De kast vergroten, of de conusmassa vergroten.
De situatie is bij een poort precies hetzelfde. Een poort met een grotere doorsnede veroorzaakt ook grotere drukvariaties, en ervaart dus meer tegendruk uit de kast dan een kleinere poort. De op de poort werkende stijfheid is dus hoger; de poortresonantie van de grotere poort zal bij een hogere frequentie liggen. Wat kun je doen? De poortmassa verhogen. Die poortmassa is de massa van de lucht in de poort. dus verhogen betekent een langere poort.
Hopelijk is dit iets begrijpelijker en leesbaarder?
vr groet,
Tom
Re: baspoort
Als ik even mag inhaken,
het netto volume van de kast is redelijk belangrijk in deze, ik heb begrepen dat het poort volume, net als de driver, bracing etc. van het bruto volume afgehaald moet worden.
Mogen we aannemen dat winisd dit netjes voor ons doet?
Verder had ik begrepen dat je de tuningsfrequentie in je meting zou moeten kunnen terugzien als dip in de spl als je close range meet (daar de output daar door de port gelevert word met minimale uitslag van de woofer) op de e.o.a. manier werkt dat niet. Wat zijn mogelijke valkuilen? Werkt niet als je binnen meet afhankelijk van hoe groot die ruimte is?
het netto volume van de kast is redelijk belangrijk in deze, ik heb begrepen dat het poort volume, net als de driver, bracing etc. van het bruto volume afgehaald moet worden.
Mogen we aannemen dat winisd dit netjes voor ons doet?
Verder had ik begrepen dat je de tuningsfrequentie in je meting zou moeten kunnen terugzien als dip in de spl als je close range meet (daar de output daar door de port gelevert word met minimale uitslag van de woofer) op de e.o.a. manier werkt dat niet. Wat zijn mogelijke valkuilen? Werkt niet als je binnen meet afhankelijk van hoe groot die ruimte is?
Re: baspoort
Nee, WINISD kan namelijk niet weten hoeveel bracing jij gebruikt en het programma weet ook niet het volume van de driver en de wandikte van de reflexpoort.
Tuning frequentie kan je makkelijk met een impedantie meeting bepalen, de frequentie ligt op het punt van de laagste impedantie, tussen de twee grote pieken in.
Groetjes Walter
Tuning frequentie kan je makkelijk met een impedantie meeting bepalen, de frequentie ligt op het punt van de laagste impedantie, tussen de twee grote pieken in.
Groetjes Walter
