rew instelling

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

rew instelling

Bericht door Wim P »

hoi


ik wil mijn speakers meten

maar is het nog van belang welk type response ik daarvoor gebruik?
of zijn de standaard instellingen van REW goed??
metingvraag.jpg
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: rew instelling

Bericht door Wim P »

hoi,


hierbij een meting van mijn speakers links(rood) en rechts(groen)

gemeten op de luister positie ongeveer op 2,20 meter afstand van de speakers


zijn er hier nog extreme dingen aan te zien?
meting.jpg
is bv. die grote dip op 75Hz erg?? en zo zijn er nog wel een paar pieken en dalen te zien??

maar het gekke is als ik ongecorrigeerd met deze curve muziek luister, klinkt het beter
als ik alle pieken en dalen glad smeert met een EQ dan klinkt de muziek wat minder dynamischer
ik gebruik hiervoor de Behringer ultra curve pro, maar als ik daar de automatische filter correctie toepast dan klinkt het te steriel.
dus of ik moet echt alleen de aller grootste pieken en dalen weghalen?
en als ik de Behringer gebruik zit er wel een extra schakel in de audio signaalweg

dus of zo laten , of zijn er nog tips m.b.t bovenstaande meting?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: rew instelling

Bericht door pappaleo »

Ik ken rew niet, dus daarmee kan ik je niet adviseren.

Maar, wat meet je hier? Op 2m20 van je speakers? De kamerinvloed in ieder geval, opgeteld bij de respons van je speakers. Je zal zien dat als je de microfoon 25cm uit het midden plaatst de respons weer heel anders zal zijn.

Maar over het geheel genomen lijkt de klankbalans goed. Het is geen hele grote boog, geen badkuip en ook geen skihelling. Dat er dippen en pieken in zitten is normaal op een afstand van 2m20. Allerlei reflecties en interferenties zorgen ervoor dat het geen snaarstrakke lijn wordt.

Ik zou die reflecties niet proberen te corrigeren, daar wordt de weergave alleen maar slechter van. Maar dat had je zelf ook al geconstateerd.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: rew instelling

Bericht door Wim P »

hoe dichter ik naar de conus ga meten des te rechter word de lijn

ik was meer benieuwd naar hoeveel invloed de ruimte akoestiek op het geheel heeft

als ik op 25cm afstand meet dan is er niet echt veel schokkends te zien.

ik schrok meer van deze meting op afstand
maar deze "wilde" curve is blijkbaar niet echt schokkend?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: rew instelling

Bericht door Chris_T »

De schaal is wel extreem met 140dB :roll:. 60-50dB is meer gebruikelijk.
De curve ziet er in het laag wel netjes uit, binnen 10dB variërend.
Grote pieken en dalen van 10dB of meer, veroorzaakt door staande golven en reflecties, zijn vrij normaal in een gemiddelde huiskamer.
Niets iets om zorgen over te maken, tenzij je van plan bent de kamer akoestiek flink aan te pakken met basstraps en dergelijke.

Hoe dichter je bij een luidspreker meet hoe minder sterk deze staande golven en reflecties in de meting terecht komen. De luidspreker overstemt de invloed van de kamer dan als het ware.
Wanneer je met een tijdsvenster meet kan je deze invloed zelfs uit de meting houden, maar zul je niet het hele bereik kunnen meten.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: rew instelling

Bericht door Wim P »

hoi Chris

als ik de schaal verander dan past de totale curve niet meer in het beeld
of kan ik beter een gedeelte van de curve meten bv, van 20-500Hz ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: rew instelling

Bericht door pappaleo »

Ik ken -zoals gezegd- rew niet, ik ken je luisterruimte en de opstelling daarin niet, ik ken je meetopstelling niet, dus eerlijk gezegd: geen idee.

Als het doel is de invloed van de luisterruimte te verbeteren (eigenlijk te verminderen), dan zou ik dat niet doen met electronische correctie maar met dempingspanelen of zoiets.

Dan moet je op verschillende plaatsen meten en daaruit kan je dan overmatige invloed van je luisterruimte op de weergave (staande golven) uit halen. Dat is echter een techniek die ik niet beheers. Volgens mij is dat ook een vak apart.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: rew instelling

Bericht door pappaleo »

Wim P schreef:
hoi Chris

als ik de schaal verander dan past de totale curve niet meer in het beeld
of kan ik beter een gedeelte van de curve meten bv, van 20-500Hz ?
Nee, beter verticaal een schaal van 50dB minimum en 110dB maximum.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: rew instelling

Bericht door Chris_T »

Hallo Wim,

Dat zal geen verschil uitmaken. Je moet daarvoor de dB schaal instellen met minimum en maximum waarde. Ik heb geen ervaring met Rew, dus weet ook niet of dat hierbij mogelijk is.
Zoals Leo al verteld, kamerakoestiek aanpakken is eigenlijk een vak apart. Dat vergt aardig wat kennis en kunde (die ik overigens ook niet bezit).

Edit:
Beetje dubbelop, wat net wat te traag met typen
Plaats reactie