Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
De facetten op de tekening lijken vrij groot. Houd je in werkelijkheid genoeg "vlees" over na het verwijderen van het materiaal?
Hoe ga je dat doen trouwens? Zagen, frezen?
Hoe ga je dat doen trouwens? Zagen, frezen?
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Heh toe nou, ik had eindelijk een goed gevoel over de keuzehannesie schreef:Dat facetje aan de bovenkant mag best een streepje meer zijn hoor, dit is wat half werk, doe het dan ook echt.
Je kunt zo een centimeter of 2 naar beneden.
Trouwens een rood front en dan een donker antraciet grijs aan de flanken kan het ook doen.
Maar met frontje, bedoel je dan alleen het ingekleurde vlak of de hele baffle met de facetten?
Het valt op zich mee, de facetten zijn pakweg 20mm diep van bovenaf gezien (en 15 graden naar achteren gericht).pappaleo schreef:De facetten op de tekening lijken vrij groot. Houd je in werkelijkheid genoeg "vlees" over na het verwijderen van het materiaal?
Hoe ga je dat doen trouwens? Zagen, frezen?
De baffle is verder 22mm en de bovenwand is in feite 54mm dik.
Ik denk dus dat er wel genoeg vlees overblijft. Uiteindelijk moet er nog een laagje MDF fineer op komen.
De randen zal ik met een fasefrees doen. Daarna de facetten zo goed mogelijk afzagen en de rest met een schaaf doen.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Ik weet niet helemaal wat de invloed is, maar aan de zijkanten van de tweeter ga je op nauwelijks 1 centimeter van de rand er langs met de facetten.
Dan verbaast het mij dat je dat blijkbaar niet doet aan de bovenzijde, en ik denk dan, is dat dan een esthetische keuze of een wetenschappelijke?
Nou, red/klets je daar maar eens uit.
Dan verbaast het mij dat je dat blijkbaar niet doet aan de bovenzijde, en ik denk dan, is dat dan een esthetische keuze of een wetenschappelijke?
Nou, red/klets je daar maar eens uit.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Form follows function
Echt waar! Voor 95% dan ^^.
Door de afstanden (van rand tot center tweeter) zoveel mogelijk te laten verschillen wordt de defractie ook zoveel mogelijk uitgesmeerd.
Als het goed is, het liefst volgens de gulden snede verhouding van 1.618.
Zoals het nu getekend is zit de tweeter van de bovenrand tot zijrand op een verhouding van 1.65 (puur vanuit het frontvlak/gekleurde vlak gerekend).
Een paar mm van het bovenste facet is opgeofferd ten koste van symmetrie met de witte zijranden, omdat symmetrie ook aantrekkelijk is.
Dat is dan weer die 5% (esthetisch).
Bij de hoekmetingen op de vorige pagina is het effect van defractie goed te zien.
Het maakt zich in dit geval zichtbaar als een dip van ca. 4dB rond 2.7kHz onder 0 & 15 graden.
Dat is met de huidige baffle waarbij de tweeter vrijwel op gelijk afstand van de boven- en zijrand zit (10.5cm).
De hoop is dat met de facetten en de gekozen afstandsverhouding deze storing sterk verminderd zal worden.
Btw, met kleurstelling rood/antraciet bedoelde je dit? : Ik ga er in ieder geval een nachtje over slapen. Wie weet.
Door de afstanden (van rand tot center tweeter) zoveel mogelijk te laten verschillen wordt de defractie ook zoveel mogelijk uitgesmeerd.
Als het goed is, het liefst volgens de gulden snede verhouding van 1.618.
Zoals het nu getekend is zit de tweeter van de bovenrand tot zijrand op een verhouding van 1.65 (puur vanuit het frontvlak/gekleurde vlak gerekend).
Een paar mm van het bovenste facet is opgeofferd ten koste van symmetrie met de witte zijranden, omdat symmetrie ook aantrekkelijk is.
Dat is dan weer die 5% (esthetisch).
Bij de hoekmetingen op de vorige pagina is het effect van defractie goed te zien.
Het maakt zich in dit geval zichtbaar als een dip van ca. 4dB rond 2.7kHz onder 0 & 15 graden.
Dat is met de huidige baffle waarbij de tweeter vrijwel op gelijk afstand van de boven- en zijrand zit (10.5cm).
De hoop is dat met de facetten en de gekozen afstandsverhouding deze storing sterk verminderd zal worden.
Btw, met kleurstelling rood/antraciet bedoelde je dit? : Ik ga er in ieder geval een nachtje over slapen. Wie weet.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Goedemorgen!
Lekker geslapen? De dag begonnen met een goede kop koffie?
Dan wordt het vast de koffiekleur
Het is inderdaad verstandiger om de afstand van de tweeter naar het bovenfacet anders te houden dan naar de zijfacetten om de diffractie effecten wat uit te smeren.
Lekker geslapen? De dag begonnen met een goede kop koffie?
Dan wordt het vast de koffiekleur
Het is inderdaad verstandiger om de afstand van de tweeter naar het bovenfacet anders te houden dan naar de zijfacetten om de diffractie effecten wat uit te smeren.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Omdat het bij de vorige opzet duidelijk een andere was, maar die heeft dan de DXT lens.
Maar ik ben overtuigd. 
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Hmmm lekker
, dat smaakt naar meer!
@Hannesie, dat je het nog weet, wauw
.
Het ontwerpen stond bij mij toen nog echt in de kinderschoenen! Tjonge wat ik heb ik daar veel van geleerd.
Goed leren meten, filteren, bafflestep, defracties, staande golven in de kast, verliezen die optreden, het is echt een ontdekkingsreis geworden.
Met 1% ervaring gewoon ergens aan beginnen en zien waar het schip strand. Afkijken en nadoen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen flauw benul had wat facetten precies deden, alleen dat het hielp om de tweeter respons beter te maken
Later er dan ook achter gekomen dat gelijke afstanden op een baffle niet zo goed idee is..
Bij het teruglezen is ook goed te merken dat ik geen goede voorstelling van bepaalde zaken had.
Er zitten af en toe rare gedachtekronkels tussen.
@Hannesie, dat je het nog weet, wauw
Het ontwerpen stond bij mij toen nog echt in de kinderschoenen! Tjonge wat ik heb ik daar veel van geleerd.
Goed leren meten, filteren, bafflestep, defracties, staande golven in de kast, verliezen die optreden, het is echt een ontdekkingsreis geworden.
Met 1% ervaring gewoon ergens aan beginnen en zien waar het schip strand. Afkijken en nadoen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen flauw benul had wat facetten precies deden, alleen dat het hielp om de tweeter respons beter te maken
Later er dan ook achter gekomen dat gelijke afstanden op een baffle niet zo goed idee is..
Bij het teruglezen is ook goed te merken dat ik geen goede voorstelling van bepaalde zaken had.
Er zitten af en toe rare gedachtekronkels tussen.
Laatst gewijzigd door Chris_T op za 26 mar 2016, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Bij de Idunn was het ook naar de bovenkant net een tikkie meer als bij jouw creaties van toen.
Maar de ervaring, en dus het onthouden van wat je gedaan hebt, brengt je telkens stappen of stapjes verder.
Jouw onderzoek naar de TL heeft mij dan weer aan het denken gezet.
Maar dat komt nog wel.
Jouw onderzoek naar de TL heeft mij dan weer aan het denken gezet.
Maar dat komt nog wel.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Maar al te waar. Eigenlijk leer ik iedere keer maar een ding, dat er nog meer te leren valt.
Het maakt de hobby ook zo leuk en interessant.
Ben heel benieuwd wat je in gedachten hebt Hans, vast iets rood met antraciet
?
Het maakt de hobby ook zo leuk en interessant.
Ben heel benieuwd wat je in gedachten hebt Hans, vast iets rood met antraciet
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Bij mij is de tweeter ook vanaf de bovenrand 77mm tot het centrum, 77mm x 1,618 vanaf de zijkant en 2,618 vanaf de andere zijkant. De mid zit op de guldensnede in ieder geval horizontaal op de guldensnede verhouding geplaatst.Chris_T schreef:Form follows functionEcht waar! Voor 95% dan ^^.
Door de afstanden (van rand tot center tweeter) zoveel mogelijk te laten verschillen wordt de defractie ook zoveel mogelijk uitgesmeerd.
Als het goed is, het liefst volgens de gulden snede verhouding van 1.618
Levert dit (theoretisch) voordeel op (stippellijn is ideale drivers in het midden, doorlopende lijn is met deze guldensnede verhoudingen):
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
In de praktijk was de tweetercurve ineens erg bruikbaar geworden, t.o.v. de vorige kast en metingen.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
hannesie schreef:![]()
Dat is een aardige verbetering met +/- ca. 0.5dB op de som curve. Bedankt voor het laten zien.wouter schreef:Bij mij is de tweeter ook vanaf de bovenrand 77mm tot het centrum, 77mm x 1,618 vanaf de zijkant en 2,618 vanaf de andere zijkant. De mid zit op de guldensnede in ieder geval horizontaal op de guldensnede verhouding geplaatst.
In de praktijk was de tweetercurve ineens erg bruikbaar geworden, t.o.v. de vorige kast en metingen.
Ik moet jouw topic ook eens goed lezen, daar staat veel interessants in.
Het is mij bijvoorbeeld ontgaan dat je nieuwe kasten hebt gemaakt.
Was de baffle & plaatsing van de drivers bij de 1e kast heel anders dat het een onbruikbare of niet gewenste respons gaf?
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Sinds vorige week weer wat opgeschoten met de kasten.
Naar aanleiding van de tip van Wouter zijn er nu een paar stukjes rondhout via de bovenplaat in de zandgevulde ruimten geperst.
Echt een mooie tip, dat ga ik zeker vaker doen
Bij een kloptest bleek namelijk dat er toch een holle ruimte was ontstaan. Waarschijnlijk is het MDF gaan krimpen en/of is het zand nog verder gaan zakken.
Het valt mij trouwens wel tegen hoeveel het zand eigenlijk dempt.
De grote ruimte achter de woofer is redelijk dood, maar het zand in de bovenruimte/spouw doet weinig.
Een klop aan de bovenkant geeft nog steeds een luide tok.
Volgens mij werken meerdere platen aan elkaar gelijmd of een composiet van hout/bitumen/hout in dat geval veel effectiever.
Bouwfoto's: Waar een workmate allemaal niet goed voor is ^^. Met een beetje creativiteit ook stabiel te maken voor het vlakschuren. Aan de randen moet een 15 graden hoek gefreesd worden.
Er is alleen één probleem. Door het grote gat van de terminus en woofer verzinking is er niet genoeg materiaal over voor het aanloop lagertje.
Om dat op te lossen heb ik een 1mm aluminium hoekprofiel tegen de rand geplakt.
Het dubbelzijdig tape aan het begin + eind zorgt wel voor een kleine afwijking, dus om alles strak te krijgen moet het in 2 stappen gedaan worden. Eerder bij dit project ben ik er weer aan herinnert hoe makkelijk MDF uitbreekt bij het dwars frezen over de kopse kant
.
Gelukkig bleek het wel te repareren, maar om het niet weer te laten gebeuren is deze keer een extra stuk MDF op de hoek geklemd. Voorbereiding van de facetten. Eerst de zaag erin. Daarna zo goed mogelijk vlak gemaakt met een rasp en uiteindelijk de rest geschaafd met een low angle blokschaafje van Peaktools.
Ik kreeg zowaar dikke krullen uit het MDF
. Het was wel weer even inkomen met de schaaf!
Met het 1e facet ben ik ruim een uur bezig geweest. Het maken van de 2e daarentegen duurde maar iets van 20min.
Naar aanleiding van de tip van Wouter zijn er nu een paar stukjes rondhout via de bovenplaat in de zandgevulde ruimten geperst.
Echt een mooie tip, dat ga ik zeker vaker doen
Bij een kloptest bleek namelijk dat er toch een holle ruimte was ontstaan. Waarschijnlijk is het MDF gaan krimpen en/of is het zand nog verder gaan zakken.
Het valt mij trouwens wel tegen hoeveel het zand eigenlijk dempt.
De grote ruimte achter de woofer is redelijk dood, maar het zand in de bovenruimte/spouw doet weinig.
Een klop aan de bovenkant geeft nog steeds een luide tok.
Volgens mij werken meerdere platen aan elkaar gelijmd of een composiet van hout/bitumen/hout in dat geval veel effectiever.
Bouwfoto's: Waar een workmate allemaal niet goed voor is ^^. Met een beetje creativiteit ook stabiel te maken voor het vlakschuren. Aan de randen moet een 15 graden hoek gefreesd worden.
Er is alleen één probleem. Door het grote gat van de terminus en woofer verzinking is er niet genoeg materiaal over voor het aanloop lagertje.
Om dat op te lossen heb ik een 1mm aluminium hoekprofiel tegen de rand geplakt.
Het dubbelzijdig tape aan het begin + eind zorgt wel voor een kleine afwijking, dus om alles strak te krijgen moet het in 2 stappen gedaan worden. Eerder bij dit project ben ik er weer aan herinnert hoe makkelijk MDF uitbreekt bij het dwars frezen over de kopse kant
Gelukkig bleek het wel te repareren, maar om het niet weer te laten gebeuren is deze keer een extra stuk MDF op de hoek geklemd. Voorbereiding van de facetten. Eerst de zaag erin. Daarna zo goed mogelijk vlak gemaakt met een rasp en uiteindelijk de rest geschaafd met een low angle blokschaafje van Peaktools.
Ik kreeg zowaar dikke krullen uit het MDF
Met het 1e facet ben ik ruim een uur bezig geweest. Het maken van de 2e daarentegen duurde maar iets van 20min.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
De facetten zijn klaar!
Tussendoor is er ook een meting gemaakt om te zien hoeveel effect dat heeft met alleen 15 graden facetten aan weerszijden van de tweeter. Het is minder dan waarop ik gehoopt had, maar duidelijk is dat on-axis de defractie toch verminderd is.
Daarbij komt wel dat de 30 graden respons er juist iets meer last van heeft.
Globaal gezien is de winst marginaal.
De dip rond 2.7kHz is ook niet veel opgeschoven wat verder betekent dat de tweeter toch de hele baffle 'ziet'.
Misschien dat de 15 graden hoek wat te flauw is. Hoekmetingen met facetten aan weerszijden & boven de tweeter.
Met het programma Edge is de bafflestep/defractie gesimuleerd en dat komt voor het rechthoekige front toch akelig goed overeen (curve 1).
De hoop was dat met de facetten de vorm van het frontvlak bepalend zou zijn, maar helaas.
Curve 2 = facetten links & rechts, 'current system' = facetten links, rechts & boven. Netto gezien verwaarloosbaar. Voor de klankbalans op de luisterplek gaat dit niets tot weinig uitmaken.
Tussendoor is er ook een meting gemaakt om te zien hoeveel effect dat heeft met alleen 15 graden facetten aan weerszijden van de tweeter. Het is minder dan waarop ik gehoopt had, maar duidelijk is dat on-axis de defractie toch verminderd is.
Daarbij komt wel dat de 30 graden respons er juist iets meer last van heeft.
Globaal gezien is de winst marginaal.
De dip rond 2.7kHz is ook niet veel opgeschoven wat verder betekent dat de tweeter toch de hele baffle 'ziet'.
Misschien dat de 15 graden hoek wat te flauw is. Hoekmetingen met facetten aan weerszijden & boven de tweeter.
Met het programma Edge is de bafflestep/defractie gesimuleerd en dat komt voor het rechthoekige front toch akelig goed overeen (curve 1).
De hoop was dat met de facetten de vorm van het frontvlak bepalend zou zijn, maar helaas.
Curve 2 = facetten links & rechts, 'current system' = facetten links, rechts & boven. Netto gezien verwaarloosbaar. Voor de klankbalans op de luisterplek gaat dit niets tot weinig uitmaken.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Maar er is wel weer heel wat duidelijk geworden en geleerd, mogelijk als je er een wat steilere of grotere afschuining hebt, dan zou dat misschien meer kunnen schelen.Chris_T schreef:Netto gezien verwaarloosbaar. Voor de klankbalans op de luisterplek gaat dit niets tot weinig uitmaken.
Maar wel goed dat je het hebt vastgelegd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Mooi gedocumenteerd!
Gevoelsmatig is 15 graden ook wel erg weinig, bij 30 graden zou ik wel meer effect verwachten...
Gevoelsmatig is 15 graden ook wel erg weinig, bij 30 graden zou ik wel meer effect verwachten...
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
"Bij twijfel..doen" zegt men wel eens tegen mij, dus vandaar 15 graden
.
Ik vind het ook helemaal niet erg. Ook al pakt het wat minder uit dan gewenst is elke beetje ervaring weer winst voor een volgend project.
SB Acoustics heeft nu ook hele mooie alu drivers in het programma
.
Ik vind het ook helemaal niet erg. Ook al pakt het wat minder uit dan gewenst is elke beetje ervaring weer winst voor een volgend project.
SB Acoustics heeft nu ook hele mooie alu drivers in het programma
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Been there, done it .... alles keurig uitgemeten, geleide rail goed geklemd en na een keurige gang met de frees langs de kast hoor je aan het einde zo'n flappergeluidje. Fukkerdefuck ... tot overmaat van ramp ook nog eens niet bij een box van mijzelf maar van mijn zwager, de schade aan de box was wel goed te repareren maar de schade aan je egoChris_T schreef:Eerder bij dit project ben ik er weer aan herinnert hoe makkelijk MDF uitbreekt bij het dwars frezen over de kopse kant.
Gelukkig bleek het wel te repareren, maar om het niet weer te laten gebeuren is deze keer een extra stuk MDF op de hoek geklemd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Held Joachim Gerhard (Audio Physic, Sonics etc.) heeft ze in zijn (opnieuw) nieuwe merk: SuesskindaudioChris_T schreef:SB Acoustics heeft nu ook hele mooie alu drivers in het programma![]()
.
http://www.suesskindaudio.de/?portfolio=aurora
Heel fraaie alu drivers
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Fraaie drivers? Mogelijk. Maar fraaie behuizingen?wouter schreef:Held Joachim Gerhard (Audio Physic, Sonics etc.) heeft ze in zijn (opnieuw) nieuwe merk: SuesskindaudioChris_T schreef:SB Acoustics heeft nu ook hele mooie alu drivers in het programma![]()
.
http://www.suesskindaudio.de/?portfolio=aurora
Heel fraaie alu drivers
Joachim Gerhard geeft hierbij een hele nieuwe dimensie aan het begrip lelijk.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Ik moet eerlijk bekennen dat ik totaal niet thuis ben in merk luidsprekers en hun ontwerpers
.
Troels Gravesen met de gesponsorde zelfbouwprojecten ken ik aan de andere kant weer wel en hij er is ook erg positief over.
Daarbij heeft hij ook een mooie vergelijking gemaakt van drie SB17's met verschillende conusmaterialen:http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-NAC.htm.
Wat betreft dit project ben ik al twee weken lang bezig met het maken van proefstukken met de Action verf op waterbasis.
Het wilt alleen voor geen ene moer lukken
.
Om een of andere reden wilt de verf gewoon niet uitvloeien met een sinusappelhuid of heuvellandschap als resultaat.
En om de ergernis nog groter te maken zitten er ook mini craters in van opgesloten luchtbelletjes.
Dit probleem had ik ook met de verf van de Hema, dus ik denk dat het eerder aan mijn werkwijze of gereedschap ligt.
Wat ik geprobeerd heb:
De verflagen zijn ook netjes opgeschuurd en egaal gemaakt alsof het gespoten is.
Toch maakt het allemaal niet uit blijkbaar
Onderhand begint de moed dan ook in de schoenen te zinken.
De probeersels: Links gedaan met een lakvilt rollertje, rechts idem + benevelt met de plantenspuit. Opgezet met de kwast + na gerold met een 'flock' roller. Verf sterk verdunt (viscositeit vergelijkbaar met dun pannekoekbeslag), dik opgezet en 1x nagerolt met een flock roller. De verflaag was zo dik dat de roller zelfs ging slippen.
Als je goed kijkt zijn er ook merkwaardige streepjes in de verf te zien. Dit zijn geen schuurkrassen of haartjes van de roller.
Kortom ik zit bijna met mijn handen in het haar of wat daar nog van over is.
Troels Gravesen met de gesponsorde zelfbouwprojecten ken ik aan de andere kant weer wel en hij er is ook erg positief over.
Daarbij heeft hij ook een mooie vergelijking gemaakt van drie SB17's met verschillende conusmaterialen:http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-NAC.htm.
Wat betreft dit project ben ik al twee weken lang bezig met het maken van proefstukken met de Action verf op waterbasis.
Het wilt alleen voor geen ene moer lukken
Om een of andere reden wilt de verf gewoon niet uitvloeien met een sinusappelhuid of heuvellandschap als resultaat.
En om de ergernis nog groter te maken zitten er ook mini craters in van opgesloten luchtbelletjes.
Dit probleem had ik ook met de verf van de Hema, dus ik denk dat het eerder aan mijn werkwijze of gereedschap ligt.
Wat ik geprobeerd heb:
- diverse rolletjes, van schuim tot lakvilt tot 'flock' (oranje, speciaal voor aflak op waterbasis)
- de verf verdunnen met kraanwater van 5 tot ca. 20%
- met de kwast dik opstrijken en narollen
- relatieve vochtigheid van de ruimte aanpassen, 40-60% het maakt niets uit
- de laklaag met een plantenspuit benevelen
- MDF grondig ontvetten met thinner + schuren + weer ontvetten
De verflagen zijn ook netjes opgeschuurd en egaal gemaakt alsof het gespoten is.
Toch maakt het allemaal niet uit blijkbaar
Onderhand begint de moed dan ook in de schoenen te zinken.
De probeersels: Links gedaan met een lakvilt rollertje, rechts idem + benevelt met de plantenspuit. Opgezet met de kwast + na gerold met een 'flock' roller. Verf sterk verdunt (viscositeit vergelijkbaar met dun pannekoekbeslag), dik opgezet en 1x nagerolt met een flock roller. De verflaag was zo dik dat de roller zelfs ging slippen.
Als je goed kijkt zijn er ook merkwaardige streepjes in de verf te zien. Dit zijn geen schuurkrassen of haartjes van de roller.
Kortom ik zit bijna met mijn handen in het haar of wat daar nog van over is.
