Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ray5150 »

Harrr schreef:
Mening gevraagd: Ik heb een idee, gericht aan een enthousiast bouwer.
Ik heb meerdere units liggen (Philips, breedbanders 1065, 1265, tweeters, Pioneer laag 10" en mid 5" units HPM-series, etc.) + meerdere filters van Philips, (426, 427, en zelfbouw met gebruikmaking van 10 en 12 inch laag).
Mijn voorstel: Diegene die wil bouwen, mag mijn units en filters inzetten, na de wedstrijd neem ik niet de eer maar wel de creatie terug.

Idee :rock: of niet? :hide:

Groet,
6 planken op maat (laten) zagen en aan elkaar plakken is nu toch ook weer niet zo heel moeilijk ?
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Lostinmusic »

Als we de eerste productiedatum aanhouden zijn er ook een aantal units die tot de dag van vandaag nog gemaakt worden zoals bijvoorbeeld Audax en Scanspeak tweeters. De KEF B110 en T27 worden in Engeland ook weer gemaakt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Walt »

Setje speakers met de Accuton C11+C77 lijkt mij ook intressant en voldoet ook wel aan de leeftijd eis denk ik, hoe oud zijn de Eton 11-580 units (voorloper van de 11-581, nog met gele konus) eigenlijk?...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

Doe je mee Walter? Ik heb hier nog een paartje C77 voor je liggen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Harrr schreef:
Mening gevraagd: Ik heb een idee, gericht aan een enthousiast bouwer.
Ik heb meerdere units liggen (Philips, breedbanders 1065, 1265, tweeters, Pioneer laag 10" en mid 5" units HPM-series, etc.) + meerdere filters van Philips, (426, 427, en zelfbouw met gebruikmaking van 10 en 12 inch laag).
Mijn voorstel: Diegene die wil bouwen, mag mijn units en filters inzetten, na de wedstrijd neem ik niet de eer maar wel de creatie terug.

Idee :rock: of niet? :hide:

Groet,
6 planken op maat (laten) zagen en aan elkaar plakken is nu toch ook weer niet zo heel moeilijk ?
Ik vrees dat het minimaal 12 plankjes worden. Verder zal er bepaald moeten worden hoe breed en hoe lang de plankjes zullen worden en of er nog een additioneel gat in een van de plankjes gezaagd wordt waarin dan weer een stuk regenpijp komt. Hoe lang die regenpijp wordt behoeft ook nog aandacht.

Verder lees ik dat de kandidaten 10 en 12 inch in doorsnede zijn, wat uiteindelijk leidt tot nog meer plankjes.

Kortom, ik kan het voorstel van Harrr goed begrijpen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ray5150 »

En we hebben een vrijwilliger ! :rock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door dre »

ray5150 schreef:
zagen en aan elkaar plakken is nu toch ook weer niet zo heel moeilijk ?
:mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
En we hebben een vrijwilliger ! :rock: :mrgreen:
Kan jij dat er nog wel bij hebben naast je Xray project? 8-[
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door wouter »

:lol:

Wie weet trouwens hoe oud de Dynaudio 30W100XL is? Ik kan van maar weinig oude speakers de introductiedatum herleiden.... De Dynaudio 21W54 (mooi ding trouwens) zat in de Translator Reference in 1980 dus die is oud genoeg. Maar vinden kon ik dat verder niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

De 30W100XL is nog redelijk recent, had er 8 van in mijn M4 monitorsysteem in 1998. Waren toen nog maar een paar jaar op de markt.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door RumoH »

Misschien hebben jullie hier wat aan, zijn prijslijsten uit 1981
prijslijst 1981-1.jpg
prijslijst 1981-2.jpg
prijslijst 1981-3.jpg
prijslijst 1981-4.jpg

Rudy
Laatst gewijzigd door RumoH op ma 21 mar 2016, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

Kijk, dat is nou een goed idee!

Prijslijsten van 1981 en ouder opsnorren.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Kijk, dat is nou een goed idee!

Prijslijsten van 1981 en ouder opsnorren.
Ik zal eens zoeken of ik nog wat heb van Remo, ik zie in ieder geval de 211 SQ, 50 mm middentoners van Philips staan, en die staan hier in een kastje. :lol:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Chris_T »

Voor Philips drivers staat een berg aan informatie op http://www.mfbfreaks.com/documentatie/l ... atasheets/ :D.
Jaartallen staan er vaak bij.
Anders is in de reclameboekjes wel de typen boxen te vinden.
In de bijlage heb ik een lijstje gezet van de gebruikte drivers per box.
Ik weet niet of het allemaal klopt, heb de info ergens op het forum daar gevonden.
Units uit de RH-serie zijn sowieso van voor 1980.
Bijlagen
Philips - Box info.txt
(6.92 KiB) 143 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door hannesie »

Met de catalogus van Remo ben ik niet ouder dan '87 tegengekomen en dan een Visaton van '86 en de ACR met de Fostex serie's van de magnetostaten van ongeveer '90. :oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Met de catalogus van Remo ben ik niet ouder dan '87 tegengekomen en dan een Visaton van '86 en de ACR met de Fostex serie's van de magnetostaten van ongeveer '90. :oops:
Zal een zoeken, volgens mij heb ik ergens onder in een verhuisdoos nog wel een oudere.

Maar aan Duitse speakers zoals Visaton deed Remo niet :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

Hier een overzicht van Dynaudio. De introductiedatum kun je uit de meetgrafieken halen.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... cBaZbwpgfA
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
hannesie schreef:
Met de catalogus van Remo ben ik niet ouder dan '87 tegengekomen en dan een Visaton van '86 en de ACR met de Fostex serie's van de magnetostaten van ongeveer '90. :oops:
Zal een zoeken, volgens mij heb ik ergens onder in een verhuisdoos nog wel een oudere.

Maar aan Duitse speakers zoals Visaton deed Remo niet :mrgreen:
Die kwamen dan wel weer voor bij die radio onderdelen zaken, als de Radiobeurs en consorten die dus nu allemaal zo een beetje het loodje leggen.

Mijn Visaton RHT14S kwam bij een zaak uit Breda vandaan, en doet het nog steeds errug goed. :kwijl:
Staat hier in die folder voor Fl 135,--, wat een diepte investering was dat.

Misschien is er nog wat aan oude luidsprekers uit het faillissement van de Radiobeurs te halen voor de wedstrijd.
Je weet maar nooit wat er op de zolder ligt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Hier een overzicht van Dynaudio. De introductiedatum kun je uit de meetgrafieken halen.
Als je een vette leesbril hebt. 8)
Voorzover ik kan zien is de oudste meetdatum 1984, dus komt er van Dynaudio geheel niets in aanmerking.
De meting van de D28 is van 9-4-1984:
D28.JPG
In dit document over de historie van Dynaudio staat echter dat diezelfde unit in 1977 geïntroduceerd is.
Dynaudio had initially manufactured speakers using its own crossovers while relying on available OEM drivers. The first loudspeakers Dynaudio introduced in 1977 and 1978 were the models in the P-series. It utilized the Dynaudio D-28 tweeter with a horn and a SEAS woofer.

Some of the first transducer products out of Dynaudio are the famous D21 + D28 tweeters and 21W54 - an 8" woofer utilizing a 52 mm voice coil, remarkably similar to products from Scan-Speak (but Scan-Speak was using 42 mm voice coils).
Ik ben dus benieuwd naar de introductiedatum van de D28SQ = D28AF met rechthoekige faceplate.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

Dan hebben ze blijkbaar later de metingen overgedaan. Dus dat wordt op zoek naar prijslijsten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Pjotr »

Misschien heb ik het gemist maar wat is vintage? Alles ouder dan 40 jaar?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Misschien heb ik het gemist maar wat is vintage? Alles ouder dan 40 jaar?
we hebben de lat op 35 jaar gelegd, datum 1e marktintroductie
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Mtraxx »

Misschien dat er ook mensen zijn die mooie Vintage PA speakers hebben liggen en kansen willen maken op deelname.
Denk aan mooi coaxjes Altec, Tannoy en JBL e.a.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ray5150 »

Straks komt Gehard met een stel SA Bleu Box'en aanzetten. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Straks komt Gehard met een stel SA Bleu Box'en aanzetten. :lol:
Die zijn van na 1981 Ray.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”