6 planken op maat (laten) zagen en aan elkaar plakken is nu toch ook weer niet zo heel moeilijk ?Harrr schreef:Mening gevraagd: Ik heb een idee, gericht aan een enthousiast bouwer.
Ik heb meerdere units liggen (Philips, breedbanders 1065, 1265, tweeters, Pioneer laag 10" en mid 5" units HPM-series, etc.) + meerdere filters van Philips, (426, 427, en zelfbouw met gebruikmaking van 10 en 12 inch laag).
Mijn voorstel: Diegene die wil bouwen, mag mijn units en filters inzetten, na de wedstrijd neem ik niet de eer maar wel de creatie terug.
Ideeof niet?
![]()
Groet,
Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Als we de eerste productiedatum aanhouden zijn er ook een aantal units die tot de dag van vandaag nog gemaakt worden zoals bijvoorbeeld Audax en Scanspeak tweeters. De KEF B110 en T27 worden in Engeland ook weer gemaakt.
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Setje speakers met de Accuton C11+C77 lijkt mij ook intressant en voldoet ook wel aan de leeftijd eis denk ik, hoe oud zijn de Eton 11-580 units (voorloper van de 11-581, nog met gele konus) eigenlijk?...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Doe je mee Walter? Ik heb hier nog een paartje C77 voor je liggen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Ik vrees dat het minimaal 12 plankjes worden. Verder zal er bepaald moeten worden hoe breed en hoe lang de plankjes zullen worden en of er nog een additioneel gat in een van de plankjes gezaagd wordt waarin dan weer een stuk regenpijp komt. Hoe lang die regenpijp wordt behoeft ook nog aandacht.ray5150 schreef:6 planken op maat (laten) zagen en aan elkaar plakken is nu toch ook weer niet zo heel moeilijk ?Harrr schreef:Mening gevraagd: Ik heb een idee, gericht aan een enthousiast bouwer.
Ik heb meerdere units liggen (Philips, breedbanders 1065, 1265, tweeters, Pioneer laag 10" en mid 5" units HPM-series, etc.) + meerdere filters van Philips, (426, 427, en zelfbouw met gebruikmaking van 10 en 12 inch laag).
Mijn voorstel: Diegene die wil bouwen, mag mijn units en filters inzetten, na de wedstrijd neem ik niet de eer maar wel de creatie terug.
Ideeof niet?
![]()
Groet,
Verder lees ik dat de kandidaten 10 en 12 inch in doorsnede zijn, wat uiteindelijk leidt tot nog meer plankjes.
Kortom, ik kan het voorstel van Harrr goed begrijpen.
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
ray5150 schreef:zagen en aan elkaar plakken is nu toch ook weer niet zo heel moeilijk ?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Kan jij dat er nog wel bij hebben naast je Xray project?ray5150 schreef:En we hebben een vrijwilliger !![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Wie weet trouwens hoe oud de Dynaudio 30W100XL is? Ik kan van maar weinig oude speakers de introductiedatum herleiden.... De Dynaudio 21W54 (mooi ding trouwens) zat in de Translator Reference in 1980 dus die is oud genoeg. Maar vinden kon ik dat verder niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
De 30W100XL is nog redelijk recent, had er 8 van in mijn M4 monitorsysteem in 1998. Waren toen nog maar een paar jaar op de markt.
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Misschien hebben jullie hier wat aan, zijn prijslijsten uit 1981
Rudy
Rudy
Laatst gewijzigd door RumoH op ma 21 mar 2016, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Kijk, dat is nou een goed idee!
Prijslijsten van 1981 en ouder opsnorren.
Prijslijsten van 1981 en ouder opsnorren.
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Ik zal eens zoeken of ik nog wat heb van Remo, ik zie in ieder geval de 211 SQ, 50 mm middentoners van Philips staan, en die staan hier in een kastje.ds23man schreef:Kijk, dat is nou een goed idee!
Prijslijsten van 1981 en ouder opsnorren.
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Voor Philips drivers staat een berg aan informatie op http://www.mfbfreaks.com/documentatie/l ... atasheets/
.
Jaartallen staan er vaak bij.
Anders is in de reclameboekjes wel de typen boxen te vinden.
In de bijlage heb ik een lijstje gezet van de gebruikte drivers per box.
Ik weet niet of het allemaal klopt, heb de info ergens op het forum daar gevonden.
Units uit de RH-serie zijn sowieso van voor 1980.
Jaartallen staan er vaak bij.
Anders is in de reclameboekjes wel de typen boxen te vinden.
In de bijlage heb ik een lijstje gezet van de gebruikte drivers per box.
Ik weet niet of het allemaal klopt, heb de info ergens op het forum daar gevonden.
Units uit de RH-serie zijn sowieso van voor 1980.
- Bijlagen
-
- Philips - Box info.txt
- (6.92 KiB) 143 keer gedownload
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Met de catalogus van Remo ben ik niet ouder dan '87 tegengekomen en dan een Visaton van '86 en de ACR met de Fostex serie's van de magnetostaten van ongeveer '90. 
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Zal een zoeken, volgens mij heb ik ergens onder in een verhuisdoos nog wel een oudere.hannesie schreef:Met de catalogus van Remo ben ik niet ouder dan '87 tegengekomen en dan een Visaton van '86 en de ACR met de Fostex serie's van de magnetostaten van ongeveer '90.
Maar aan Duitse speakers zoals Visaton deed Remo niet
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Hier een overzicht van Dynaudio. De introductiedatum kun je uit de meetgrafieken halen.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... cBaZbwpgfA
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... cBaZbwpgfA
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Die kwamen dan wel weer voor bij die radio onderdelen zaken, als de Radiobeurs en consorten die dus nu allemaal zo een beetje het loodje leggen.Pjotr schreef:Zal een zoeken, volgens mij heb ik ergens onder in een verhuisdoos nog wel een oudere.hannesie schreef:Met de catalogus van Remo ben ik niet ouder dan '87 tegengekomen en dan een Visaton van '86 en de ACR met de Fostex serie's van de magnetostaten van ongeveer '90.
Maar aan Duitse speakers zoals Visaton deed Remo niet
Mijn Visaton RHT14S kwam bij een zaak uit Breda vandaan, en doet het nog steeds errug goed.
Staat hier in die folder voor Fl 135,--, wat een diepte investering was dat.
Misschien is er nog wat aan oude luidsprekers uit het faillissement van de Radiobeurs te halen voor de wedstrijd.
Je weet maar nooit wat er op de zolder ligt.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Als je een vette leesbril hebt.ds23man schreef:Hier een overzicht van Dynaudio. De introductiedatum kun je uit de meetgrafieken halen.
Voorzover ik kan zien is de oudste meetdatum 1984, dus komt er van Dynaudio geheel niets in aanmerking.
De meting van de D28 is van 9-4-1984: In dit document over de historie van Dynaudio staat echter dat diezelfde unit in 1977 geïntroduceerd is.
Ik ben dus benieuwd naar de introductiedatum van de D28SQ = D28AF met rechthoekige faceplate.Dynaudio had initially manufactured speakers using its own crossovers while relying on available OEM drivers. The first loudspeakers Dynaudio introduced in 1977 and 1978 were the models in the P-series. It utilized the Dynaudio D-28 tweeter with a horn and a SEAS woofer.
Some of the first transducer products out of Dynaudio are the famous D21 + D28 tweeters and 21W54 - an 8" woofer utilizing a 52 mm voice coil, remarkably similar to products from Scan-Speak (but Scan-Speak was using 42 mm voice coils).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Dan hebben ze blijkbaar later de metingen overgedaan. Dus dat wordt op zoek naar prijslijsten.
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Misschien heb ik het gemist maar wat is vintage? Alles ouder dan 40 jaar?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
we hebben de lat op 35 jaar gelegd, datum 1e marktintroductiePjotr schreef:Misschien heb ik het gemist maar wat is vintage? Alles ouder dan 40 jaar?
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Misschien dat er ook mensen zijn die mooie Vintage PA speakers hebben liggen en kansen willen maken op deelname.
Denk aan mooi coaxjes Altec, Tannoy en JBL e.a.
Denk aan mooi coaxjes Altec, Tannoy en JBL e.a.
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Straks komt Gehard met een stel SA Bleu Box'en aanzetten. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!
Die zijn van na 1981 Ray.ray5150 schreef:Straks komt Gehard met een stel SA Bleu Box'en aanzetten.
