Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
De spanning is mij nu aardig duidelijk. Maar is er voor het vermogen ook zo'n berekeningetje?
Ik kan natuurlijk gelijk zo zwaar mogelijk pakken. maar qua prijs, afmetingen en gewicht scheelt dat
natuurlijk ook. Een beetje reserve is natuurlijk leuk, maar het moet wel zinvol zijn.
Zoiets dan ?
4780verbruik.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

irribeo schreef:
Volgens mij geldt nu max 0.7 watt no load, maar misschien al wel 0.3 watt no load als maximum. Ringkern schijnt bij die waarden in de buurt te kunnen zitten en ook kwa rendement binnen de normen te kunnen blijven. Als ik wat datasheets bekijk zitten problemen bij ringkern qua rendement bij de kleinere vermogens trafo's, die mogen dus eigenlijk al niet meer verkocht worden, iig niet nieuw geproduceerd worden, alleen new old stock hahahaha.
Waar heb je dat nu vandaan? :shock: Dan zouden kleine bloktrafo's al helemaal niet meer mogen. Die hebben een nog lager rendement, vaak < 50%.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Chris_T »

irribeo schreef:
@Chris_T, mail die eigenaar eens het CE logo dan kan ie als ie nieuwe stickers bestelt dat China Export vervangen.
Ik was nog van plan een bedankje te sturen, zal dan gelijk het plaatje erbij doen.
Pjotr schreef:
Chris_T schreef:
De afwerking ziet er goed uit.
Zeker. Al zou ik zelf een 250VA niet enkel aan de epoxy binnenkern ophangen (en daarmee aan de wikkelingen).

Overigens, nullast vormt de trafo alleen een spoel. Daarvan is de inductieve stroom 90 gr uit fase en heeft dan dus een PF van vrijwel nul. Alleen de stroom t.g.v. het koper en ijzerverlies is in fase. Maar als het goed is, is die stroom klein t.o.v. de magnetiseringsstroom.
Ga ik ook doen, ik had mijn twijfels er al bij en gelijk een paar montageringen mee besteld.
Begrijp ik het trouwens goed dat ik dus maar een deel van het rustverbruik heb gemeten?
Is dat dan hetzelfde als de 'leerlaufverluste' zoals in het datablad van Block staat?
Niet dat het echt boeiend is, voor een 'hoog' standy verbruik bestaat ook een fantastische uitvinding -> de schakelaar :mrgreen:.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ds23man »

De regels voor standby verbruik gelden alleen voor apparaten met een standby stand.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
De regels voor standby verbruik gelden alleen voor apparaten met een standby stand.
Noem je 't gewoon Op-wacht, geen lastige regels meer :sure:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
Ga ik ook doen, ik had mijn twijfels er al bij en gelijk een paar montageringen mee besteld.
Begrijp ik het trouwens goed dat ik dus maar een deel van het rustverbruik heb gemeten?
Is dat dan hetzelfde als de 'leerlaufverluste' zoals in het datablad van Block staat?
I.d.d. wat Block opgeeft is wat je energiemeter telt. Zou je alleen de stroom meten en daarmee het verbruik uitrekenen, dan zou je veel hoger uitkomen.

Wat uiteindelijk telt is natuurlijk het rustverbruik met aangesloten versterkerprinten! Overigens zijn niet alle energiemeters even nauwkeurig. Die van Cresta is 1 van de weinigen die behoorlijk nauwkeurig is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ds23man »

Denk dat het lachen ons wel vergaat met die gigantische milieumaffia in Brussel.

Eerst de gloeilamp verboden, toen het maximale vermogen van een stofzuiger. Wat is het volgende? Maximaal opgenomen vermogen voor diverse categorieen bruingoed? 10 watt voor een cd speler/tuner en 50 watt voor een versterker? Ik zie ze daar wel toe in staat......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Ja, en dan al die LED lampjes met een PF van niet meer dan 0,5 :roll: Bespaar je wel op energie in huis maar verdubbel je de transportverliezen naar je huis t.o.v. een gewone gloeilamp. Maar ok, het is is in totaal wel zuiniger.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ds23man »

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat die ledlampen zelden de opgegeven levensduur halen. Zelfs de Plipsen komen uit een ranzige Chinese fabriek.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat die ledlampen zelden de opgegeven levensduur halen. Zelfs de Plipsen komen uit een ranzige Chinese fabriek.
Geldt toch ook voor waarmee je forumt? :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat die ledlampen zelden de opgegeven levensduur halen. Zelfs de Plipsen komen uit een ranzige Chinese fabriek.
Geldt toch ook voor waarmee je forumt? :rofl: :rofl: :rofl:
Oh, vond het al zo vreemd met al die chinese tekens op mijn toetsenbord! :think: :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat die ledlampen zelden de opgegeven levensduur halen. Zelfs de Plipsen komen uit een ranzige Chinese fabriek.
Geldt toch ook voor waarmee je forumt? :rofl: :rofl: :rofl:
Oh, vond het al zo vreemd met al die chinese tekens op mijn toetsenbord! :think: :think:
Geen probleem hier, heb een AZERTY :lol:
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

Ah!buis schreef:
toetertje schreef:
De spanning is mij nu aardig duidelijk. Maar is er voor het vermogen ook zo'n berekeningetje?
Ik kan natuurlijk gelijk zo zwaar mogelijk pakken. maar qua prijs, afmetingen en gewicht scheelt dat
natuurlijk ook. Een beetje reserve is natuurlijk leuk, maar het moet wel zinvol zijn.
Zoiets dan ?
4780verbruik.jpg
Anne

Super. Deze grafiekjes zijn wel van een andere lm. of liggen die qua specs gelijk?
ik heb zo'n audiograde besteld in polen. 2 x 25 volt bij 200Va.
Als ik nu in de grafiek kijk, moet ik dus bij 4 ohm speakers een beetje uitkijken bij voluit spelen?

Een aantal mensen hebben mij dit 30 jr. geleden wel proberen uit te leggen. Maar we hadden toen op de
lts 1 meisje in de klas, en dat weet ik nog wel. :sure:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Deze grafiekjes zijn wel van een andere lm. of liggen die qua specs gelijk?
Bedoel je de LM3886 ? Dan is het ong. hetzelde, niet twee keer dan, in de LM4780 zitten twee versterkers.
Anne
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Chris_T »

Pjotr schreef:
I.d.d. wat Block opgeeft is wat je energiemeter telt. Zou je alleen de stroom meten en daarmee het verbruik uitrekenen, dan zou je veel hoger uitkomen.

Wat uiteindelijk telt is natuurlijk het rustverbruik met aangesloten versterkerprinten! Overigens zijn niet alle energiemeters even nauwkeurig. Die van Cresta is 1 van de weinigen die behoorlijk nauwkeurig is.
Bedankt, het is helder nu :).
De naam Cresta heb ik ergens anders ook horen vallen met de stempel nauwkeurig.
Voor de test heb ik eentje van de Aldi gebruikt, zo ver ik gemeten heb aan lampen e.d. klopt het aardig.
De handleiding geeft een nauwkeurigheid op van +/-2% van de meetwaarde, 0.23-3680W bereik met een 0.001W resolutie.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door irribeo »

Idd veel van die printtrafo's zullen verdwijnen of ze moeten een heel stuk efficienter, voor een 10VA blokje wordt minimum efficiency 0.727, niet 0.30 zoals je bij Block ook wel ziet en zonder belasting voor die kleintjes niet 1.2W maar < 0.21W. Het ac-ac, trafo gedeelte van Digikey website als bijlage.
Bijlagen
traforendement.~png.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

irribeo schreef:
Idd veel van die printtrafo's zullen verdwijnen of ze moeten een heel stuk efficienter, voor een 10VA blokje wordt minimum efficiency 0.727, niet 0.30 zoals je bij Block ook wel ziet en zonder belasting voor die kleintjes niet 1.2W maar < 0.21W. Het ac-ac, trafo gedeelte van Digikey website als bijlage.
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Je haalt verbruik van een actief apparaat en stand-by verbruik van een apparaat door elkaar. Stand-by is het verbruik als het apparaat niet functioneel is: In de "uit" stand staat. Dat mag niet meer dan 0,5W zijn en niet meer dan 1W voor apparaten met een display, zoals een klok in een oven b.v. Maar daar hebben we het hier helemaal niet over :roll:
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door irribeo »

Apparaat in kwestie is een AC-AC voeding die van netspanning een ander AC voltage boven de 6 volt maakt, AC-AC voeding basic voltage voor deze tabel. Voor gehele producten/apparaten die boven de 250Watt kunnen trekken gaan zelfde minimum efficientie gelden als die voor AC-DC voeding (en ook AC-AC) voeding gaan gelden, half watt "standby" en 87.5% efficient. Enige produkten anders dan AC-AC/AC-DC voedingen waarvoor de nieuwe standaard gaat gelden, tot nu toe, is produkten >250 watt
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Hans Nootdorp »

toetertje schreef:
Super. Deze grafiekjes zijn wel van een andere lm. of liggen die qua specs gelijk?
ik heb zo'n audiograde besteld in polen. 2 x 25 volt bij 200Va.
Als ik nu in de grafiek kijk, moet ik dus bij 4 ohm speakers een beetje uitkijken bij voluit spelen?....
Volgens het grafiekje van Ah!buis is de total power dissipation bij 4 ohm max. 65 VA. Dus als je 2x een LM3886 bouwt, dan heb je dus voldoende aan een trafo van 2x65 = 130 VA. Die 200VA van jouw trafo is dus ruim voldoende.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Hans Nootdorp schreef:
toetertje schreef:
Super. Deze grafiekjes zijn wel van een andere lm. of liggen die qua specs gelijk?
ik heb zo'n audiograde besteld in polen. 2 x 25 volt bij 200Va.
Als ik nu in de grafiek kijk, moet ik dus bij 4 ohm speakers een beetje uitkijken bij voluit spelen?....
Volgens het grafiekje van Ah!buis is de total power dissipation bij 4 ohm max. 65 VA. Dus als je 2x een LM3886 bouwt, dan heb je dus voldoende aan een trafo van 2x65 = 130 VA. Die 200VA van jouw trafo is dus ruim voldoende.
Ja, die grafiekjes geven aan hoeveel warmte de LM4780 zelf op stookt. Zegt nog niets over wat voor trafo je nodig hebt. Meer iets om een koelprofiel te bepalen.

Wij van WC eend blijven herhalen: Voor een LM3886 is 24v/120VA per kanaal een mooie waarde die in de praktijk redelijk optimaal is. Kun je er 80W_rms mee in 4 ohm stoppen. Je kunt blijven redeneren tot je een ons weegt maar dat is het. 100VA/kanaal mag ook en zal in de meeste gevallen ook goed voldoen en meer VA mag ook, al is dat overkill en van weinig nut. Ga je niet meer uitgangsvermogen mee krijgen.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Chris_T »

Goede koeling zal nog wel het belangrijkste zijn.
Niet zozeer om een bepaald vermogen te halen, maar om de levensduur zo lang mogelijk te maken en uit de buurt van de SPIKE beveiliging te blijven.
Op een warme dag kan het in de behuizing met passieve koeling makkelijk 40 graden worden.

Veel vermogen is gelukkig niet nodig om een aardig deuntje in de huiskamer te krijgen.
In de praktijk is 1W piek vaak zat, tenzij je de buren mee wilt laten genieten of echt lage rendement luidsprekers hebt.
Daar hoef je dus ook niet tot in de extremen te gaan.
Een Modushop 2U slimline/passante kastje koelt voldoende voor normaal gebruik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
Goede koeling zal nog wel het belangrijkste zijn.
Yup, goede koeling moet: :beer: , tijd voor een nieuw topic :D Vooral de plastic uitvoering moet je met goede thermische pasta stevig vast schroeven. Die veren die Knuisje liet zien zijn w.d.b. ideaal. Na 10 minuten voluit draaien (80W_rms) in 4 ohm met een sinus sprak bij mij de Spike protectectie nog niet aan, dat gaat wel goed. Koelprofiel achter de chip was daarbij 50 gr. Dat is al te heet om beet te pakken. Met normale muziek op luid volume kom je daar bij lange niet aan.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Chris_T »

Haha inderdaad :proost: .
Zo langzamerhand komen alle onderwerpen wat betreft dimensioneren en inrichten van een versterker wel aan bod.
Zou ik te hard roepen als daarvoor een sectie binnen het forum handig is? Met daarin subsecties voor de onderwerpen, o.a. voeding, koeling, bedrading etc.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Volgens het grafiekje van Ah!buis is de total power dissipation bij 4 ohm max. 65 VA. Dus als je 2x een LM3886 bouwt, dan heb je dus voldoende aan een trafo van 2x65 = 130 VA. Die 200VA van jouw trafo is dus ruim voldoende.
Ja, die grafiekjes geven aan hoeveel warmte de LM4780 zelf op stookt. Zegt nog niets over wat voor trafo je nodig hebt. Meer iets om een koelprofiel te bepalen.
Jawel hoor, 't is een grafiek van de verstookte warmte in funktie van het uitgangsvermogen.Som van de twee is het totaal :D .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ray5150 »

Chris_T schreef:
Haha inderdaad :proost: .
Zo langzamerhand komen alle onderwerpen wat betreft dimensioneren en inrichten van een versterker wel aan bod.
Zou ik te hard roepen als daarvoor een sectie binnen het forum handig is? Met daarin subsecties voor de onderwerpen, o.a. voeding, koeling, bedrading etc.
Mwah. waarom zou dat niet gewoon in de "versterkers" sectie kunnen, en dan alles in één topic houden ?
Plaats reactie