Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door OpaBert »

ik ervaar wikkelen niet als geestdodend.
ik wikkel met verstand op , bijna , nul .
En mijn gedachte dwalen dan af
En kom ik soms op leuke oplossingen voor dingen waar ik intensief mee bezig ben O:)

Terug naar de vraag van dat Kapje
Het moet fraai zijn meer niet
Een stukje regenpijp met een deksel erop

https://cc89fc80959784a30f65-5e416a83ce ... 2fdec3.PNG

spuitbusje zijdeglans zwart en voila dan ziet er toch fraai uit :P
vast zetten aan de binnenkant met een stukje dubbelzijdig plakband
Het weegt niets dus dat blijft echt wel zitten
Of is dit te minimalistisch :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Bert61 schreef:
Of is dit te minimalistisch :mrgreen:
Het doel is om 't strooiveld nog verder te minimaliseren en uiteraard om 't uiterlijk te verfraaien, vandaar dat 't ook echt staal moet wezen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ds23man »

Dan maar de verfblik van Anne!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Bert61 schreef:
Of is dit te minimalistisch :mrgreen:
Het doel is om 't strooiveld nog verder te minimaliseren en uiteraard om 't uiterlijk te verfraaien, vandaar dat 't ook echt staal moet wezen.
moet t Fe zijn, of is elk metaal OK?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Dan maar de verfblik van Anne!
Dat ziet er niet uit Gerhard, da's net zoiets als 20" inch lichtmetaal onder die ds23 van je.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Zweitse »

Kan Frees Kees in deze niet iets voor je betekenen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Bert61 schreef:
Of is dit te minimalistisch :mrgreen:
Het doel is om 't strooiveld nog verder te minimaliseren en uiteraard om 't uiterlijk te verfraaien, vandaar dat 't ook echt staal moet wezen.
moet t Fe zijn, of is elk metaal OK?
Gezien de magnetische permeabiliteit van staal/ijzer heeft dat wel de voorkeur.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Zweitse schreef:
Kan Frees Kees in deze niet iets voor je betekenen?
Ik dacht zelf aan een firma die staal dmv. water of een laser kan snijden, dan heb je zo een deksel en bodemplaat gemaakt, stuk stalen pijp eraan (hard)solderen en daarna netjes bijwerken en laten poedercoaten. Ik ken echter geen firma's die voor een schappelijk bedrag zoiets kunnen regelen, alleen de setup kosten zijn al een veelvoud van wat ik voor een trafo betaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Het doel is om 't strooiveld nog verder te minimaliseren en uiteraard om 't uiterlijk te verfraaien, vandaar dat 't ook echt staal moet wezen.
moet t Fe zijn, of is elk metaal OK?
Gezien de magnetische permeabiliteit van staal/ijzer heeft dat wel de voorkeur.
http://www.new-line.com/fittings/black- ... e-iron-cap

:bakkie:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Henkjan schreef:
moet t Fe zijn, of is elk metaal OK?
Gezien de magnetische permeabiliteit van staal/ijzer heeft dat wel de voorkeur.
http://www.new-line.com/fittings/black- ... e-iron-cap

:bakkie:
Dan wordt 't een eindversterker met Steampunk styling? :D
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Hans Nootdorp »

SSassen schreef:
Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Het doel is om 't strooiveld nog verder te minimaliseren en uiteraard om 't uiterlijk te verfraaien, vandaar dat 't ook echt staal moet wezen.
moet t Fe zijn, of is elk metaal OK?
Gezien de magnetische permeabiliteit van staal/ijzer heeft dat wel de voorkeur.
Als het om magnetische afscherming gaat is zeker niet ieder metaal ok.
In deze tabel staat voor vele metalen de relatieve magnetische permeabiliteit (µr).
https://en.wikipedia.org/wiki/Permeability_(electromagnetism)
Gewoon staal (carbon steel) heeft een µr van 100 en mumetaal (in de prehistorie gebruikt voor afscherming van beeldbuis-afbuigspoelen) maar liefst ca. 30.000. Aluminimum en koper met µr= 1 doet bijv. vrijwel niets.

Ik vermoed dat de trafokapjes die je los kunt kopen of die de firma's om de ("audiograde") trafo's doen van gewoon staal zijn....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Het doel is om 't strooiveld nog verder te minimaliseren en uiteraard om 't uiterlijk te verfraaien, vandaar dat 't ook echt staal moet wezen.
moet t Fe zijn, of is elk metaal OK?
Gezien de magnetische permeabiliteit van staal/ijzer heeft dat wel de voorkeur.
Het gaat wel om een wisselveld niet gewoon afschermen zoals tegen het aard-magneetveld.Zolang de pot erom goed elektrisch geleidend is vormt ie een kortsluit winding om de trafo en levert een tegenveld.Vermoedelijk doet Alu het beter dan ijzer gezien de betere geleiding.
Die potten van HJ zijn wel erg duur, 6"=~15cm 70$ en 8"=~20cm 124$ !
Anne
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Hans Nootdorp »

Ah!buis schreef:
Het gaat wel om een wisselveld niet gewoon afschermen zoals tegen het aard-magneetveld.Zolang de pot erom goed elektrisch geleidend is vormt ie een kortsluit winding om de trafo en levert een tegenveld. Vermoedelijk doet Alu het beter dan ijzer gezien de betere geleiding.....
Natuurlijk gaat het om het 50Hz-veld dat de trafo produceert. Maar beeldbuisfabrikanten gebruik(t)en niet voor niets mu-metaal.....
Maar die kortsluitwinding van jou klinkt mij ergens ook bekend in de oren. Maar dan zou een koperdraad rondom de trafo ook al voldoende moeten zijn... :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ray5150 »

Hoogste tijd voor een Excel staatje ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Hans Nootdorp schreef:
Maar die kortsluitwinding van jou klinkt mij ergens ook bekend in de oren. Maar dan zou een koperdraad rondom de trafo ook al voldoende moeten zijn... :think:
Als je een kortsluitwikkeling om de trafo heen legt dan is die geen lang leven beschoren, als je die om de bestaande wikkelingen heen legt tenminste. Buiten de trafo om gaat uiteraard wel, mits je er maar voor zorgt dat je geen contact maakt met de bevestigingsbout aan beide kanten.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Hans Nootdorp »

ray5150 schreef:
Hoogste tijd voor een Excel staatje ! :mrgreen:
Ik wist niet dat ik zo'n reputatie had... :lol:

Maar weer even serieus. Weten we wel wat nu echt nodig is of doen we maar wat?
Waar hebben we eigenlijk last van? Of is het om gerust te kunnen slapen...?
Heeft iemand al een keer een experiment gedaan (dikke stroomvoerende trafo pal naast versterkertrap)?
Erger dan in mijn versterker kan het niet worden, dus misschien ben ik wel het 1e proefkonijn.

nb Uiteraard zou je een kortsluitwinding nooit over de bestaande windingen leggen. Eventueel horizontaal rondom de toroid. Maar.... is dat wel nodig?
Ik herinner mij dat ik eens heb gelezen dat een ringkerntrafo slechts een M-veld produceert dat overeenkomt met het M-veld van 1 winding horizontaal om de toroid.
Bijlagen
definitieve componenten.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

Bij trafo's wordt 't nogal 's zo gedaan,
CuTr.jpg
CuTr.jpg (19.3 KiB) 311 keer bekeken
Maar vermoedelijk zal dat bij ringkernen niet echt nodig zijn.
Anne
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Gerrit »

Heeft iemand al een keer een experiment gedaan (dikke stroomvoerende trafo pal naast versterkertrap)?
De versterkers voor mijn Orion & Thor waren eerst van lineaire voedingen voorzien (dat was immers beter, zijden ze):
Onderaanzicht.jpg
Dit is het onderaanzicht, boven de trafo's zaten de actieve filter printen. Ik ben overgegaan op schakelende voedingen omdat ik het niet stil heb kunnen krijgen, zowel elektrisch als ook mechanisch. Dit had voor een deel te maken met het feit de behuizing van aluminium was, dit is erg hard en geeft mechanische trillingen heel erg goed door. Anti dreun plaat helpt daar ook erg weinig tegen. Ik heb eerst nog geprobeerd om met twee trafo's minder de boel te laten draaien maar dat hielp nog niet genoeg, ik ben heel erg kritisch wat betreft bijgeluiden van audio spul. Uiteindelijk werden de 4 UcD180's door twee SMPS'sen gevoed, de UcD400 voor de sub had nog wel een lineaire voeding welke nog voor een klein beetje mechanische brom zorgde. DC filters op de trafo's hadden ook geen effect.
Een verschil in de weergave heb ik overigens niet kunnen waarnemen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Hans Nootdorp »

Hier nog wat info dat ik ergens op circuits-online zag staan:

Blik is best, maar niet enkel omdat het een ferromagnetisch materiaal is. Ook andere niet-magntische metralen voldoen. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat hij de transfo omsluit. Dat wil niet zeggen dat het scherm volledig 360° dicht moet zijn, maar wel elektrisch een kortgesloten ring rond de kern moet vormen.
In allerlei audiovisuele apparatuur, video, tv, radio met klassieke voeding zitten transfo's met een blikken kap. Ter mechanische bevestiging zijn aan de onderkant soldeerlipjes uitgefreesd. Het is zeer belangrijk dat die via een chassis of massavlak van de print contact met elkaar maken.
Het strooiveld induceert in de kortgesloten winding die de afscherming vormt een stroom die in die afscherming in warmte wordt omgezet. Deze strooiveldenergie die wordt gedissipeerd vermindert sterk het totale ongewenste veld.
In dit geval is het aandeel van het kortsluiten van het strooiveld belangrijker dan enkel een magnetische afscherming die veel moeilijker te realiseren is.
Om veel transfo's zit een driezijdig geplooide metalen kap ter bevestiging. Meestal loopt de kap niet door aan de onderzijde. Het is dus heel belangrijk dat het metalen kapje dan via de print kortgesloten wordt met een massavlak onder de transfo.

Voor wat het waard is. Hierbij is het wel de vraag waar de poster zijn info/kennis vandaan heeft....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

Dus Sander, m'n verfpotvoorstel toch 's overwegen ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Pjotr »

Hans Nootdorp schreef:


Maar weer even serieus. Weten we wel wat nu echt nodig is of doen we maar wat?
Waar hebben we eigenlijk last van? Of is het om gerust te kunnen slapen...?
Heeft iemand al een keer een experiment gedaan (dikke stroomvoerende trafo pal naast versterkertrap)?
Erger dan in mijn versterker kan het niet worden, dus misschien ben ik wel het 1e proefkonijn.
Wel ja, maak er een zoek jezelf probleem van. Zou een boek schrijven "De sociologie van de ringkerntransformator" :lol:

Dit was de vraag:
Chris_T schreef:
I.v.m. de bouw van de aanstaande composiet versterkers, ben ik in mijn zoektocht naar mooie (ingegoten) ringkernen...............
Misschien toch maar eens de luisterbevindingen in het Composite versterker "De brainstorm" draadje lezen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Tja, als je ze dan in een kastje stop zie je er niets meer van.

Maar een separaat deel wat op die manier afgeschermd is door een wandje er links en rechts om, zou dan de meest reële optie zijn. 8)
Bijvoorbeeld?
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (15.44 KiB) 291 keer bekeken
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door knuisje »

Een standaard ringkern voldoet prima voor de composite versterker. Als er al hoorbare verschillen zouden zijn worden ze teniet gedaan door de uitstekende psrr van de versterker (= LME49990).
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef:
Misschien toch maar eens de luisterbevindingen in het Composite versterker "De brainstorm" draadje lezen?
Zou ik graag doen, maar dat topic is maar liefst 24 pagina's lang.... Kan iemand zeggen op welke pag. ik iets over de instraling van trafo op versterker en invloed op geluid kan lezen?
Of.... wat is de conclusie in dat draadje? Is er geconstateerd dat de trafo brom o.i.d. in de versterker genereert?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 17 mar 2016, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zou een boek schrijven "De sociologie van de ringkerntransformator" :lol:
Is al een (minstens) boek over,
Ringboek.jpg
:lol: Anne
Plaats reactie