ver-herbouw Vifa Delta

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Goedenavond

Ik sta aan de vooravond van mijn eerste echte luidspreker-bouw project.
Heb vol bewondering verschillende projecten hier op het forum doorgelezen en heb niet de illusie dat ik hieraan kan tippen, maar ga mijn best doen.

Het volgende is het plan.
Ik heb van een vriend een paar Vifa Delta's overgenomen. Toen hij ze bouwde heeft hij er voor gekozen om niet de piramide vorm te maken, maar een traditionele kast, met de woofer boven in. Wel met het orginele filter.
In de loop van de jaren is de kast er niet beter op geworden, dus dat leek me een mooi, betaalbaar projectje.
De klank zoals hij nu is staat me meer dan aan, dus ik verwacht dat een andere kast daar niet al te veel invloed op zal hebben. Een mening die gedeeld werd door Ruud van Speakerland, waar de units, zij het jaren geleden, ook vandaan komen.
Ik wil hem gaan herbouwen naar een '94 model Vivace, maar dan dus met units en filters van de Delta. HT200 tweeter, M110 mid en 25WN250 woofer alle dus van Vifa.
Ondertussen een bouwtekening gevonden en die wijkt niet heel veel af van de huidige kast.
Ik wil hem gaan maken van betonplex omdat ik dat een mooi materiaal vindt met die zeer gladde bruine laag die erop zit in combinatie met de laagjes hout die ik op de kopse kanten in het zicht wil laten.
Ik ga de wanden van de kast dus koud tegen elkaar aan zetten en daarna de voorkant van de zijwanden rond frezen.
Als test heb ik het proefmodelletje van mijn centre speaker al met betonplex gemaakt om wat vaardigheid met de frees te krijgen en om te kijken waar ik tegen aan zou kunnen lopen als ik werk met betonplex.
Op zich is het heel voorspoedig gegaan. Hout laten zagen door de Arnhemse Fijnhouthandel. Dat ging alvast prima!
Wat minder is , is dat houtlijm natuurlijk niet hecht op de gladde afwerklaag.
Dus aan de binnenkant een dun laagje weg gefreesd zodat ik op de houtlaag uitkwam. Nu kon ik wel houtlijm gebruiken.
1 nadeel, de kunstof afwerklaag is niet overal even dik dus moet ik meer weghalen dan ik wil, waardoor er afwijkingen ontstaan in de maatvoering en in het aangezicht.

Dus mijn eerste vraag hier op het forum luidt: Wie weet met welke lijm je betonplex kunt lijmen?

De ruimte voor de units uitgefreesd, netjes verzonken, dat ging prima dankzij het cirkelgeleiderhulpstuk die ik op het forum had gevonden! Wat een uitvinding! Voorkant netjes afgerond dus ik heb lekker kunnen oefenen met de frees! Wel wat koud zweet bij de eerste freesgang, maar dat ging steeds makkelijker! Uiteindelijk is het in elkaar zetten gelukt, maar was het een beetje 'wringen' om de kast netjes in elkaar te zetten, dempings vilt, units en filter erin geschroefd.
Voor dit doel had ik een oude bns jubilee gestript. Deze heeft ook Vifa units en qua klankkleur past dit mooi bij de voorluidsprekers.
Deksel erop en mijn eerste project is klaar!
Misschien nog een beetje oefenen met kanten afronden, maar daar heb ik nu een mooie box voor.
Hij staat in een kast dus je ziet de bovenkant toch niet mocht het mis gaan... :wink:

En voordat jullie nu gaan roepen:
:foto:
een paar foto's.
En in ruil daarvoor nog maar een vraagje:

-Wat is de handigste volgorde van het in elkaar lijmen van de diverse onderdelen?

Heb nu het deksel als laatste gedaan zodat ik lekker de ruimte had bij het verlijmen van de demping en plaatsen van het filter, maar bij de 'grote jongens' is dat natuurlijk anders.

Tot zover mijn eerste stappen op dit leuke forum, op naar de volgende!
Roland
Afwerk laag weg
Afwerk laag weg
Bijlagen
Zo iets dus.
Zo iets dus.
Goed voorbeeld, doet...
Goed voorbeeld, doet...
Mijn eerste cirkel!
Mijn eerste cirkel!
De voorkant
De voorkant
DSC_0190.JPG
DSC_0192.JPG
afgeronde hoeken
afgeronde hoeken
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door MechanicalAnimal »

Welkom Roland!

Dat is lekker vlot weg uit de startblokken :goeie:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door richard »

De coating op betonplex is vaak epoxy, waarschijnlijk ook het beste te lijmen met epoxy.

Welkom! En succes met het project.
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Dank voor de suggestie, van de week even langs de Bouwmaat om te informeren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door richard »

Als ze bij de bouwmaat geen epoxy hebben kun je het misschien bij een goed gesorteerde winkel in watersportbenodigdheden proberen. Maar ze hebben het in ieder geval bij polyservice.

Let er bij het werken met epoxy dat je netjes en schoon moet weken. Ook goede beschermingsmiddelen dragen, je kan er vervelende allergieën aan over houden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door markbakk »

Zoiets als High Tack van Pattex doet het volgens mij ook prima op betonplex.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door MechanicalAnimal »

Wel ff rekening houden dat dat misschien, met de nadruk op misschien, wat elastisch blijft?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door architect »

als de verhoudingen goed zijn, hardt epoxy in principe keihard uit volgens mij
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Ga zo even een rondje maken langs Bouwmaat en Pont Meyer. Ben benieuwd wat zij voor oplossing bedenken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door MechanicalAnimal »

architect schreef:
als de verhoudingen goed zijn, hardt epoxy in principe keihard uit volgens mij

Ik heb het over die hightack van markbakk


Omdat mijn reactie pal onder zijn post staat ga ik niet onnodig quoten.


Epoxy wordt gewooon hard, daar is niks flexibels meer aan.
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Na wat heen en weer bellen met Pattex, uiteindelijk via de mail een lijm advies gekregen.
Zij adviseren Pattex Power Fix montage kit transparant.
Dan gaan we daar maar eens een proefstukje mee lijmen, kijken hoe dat gaat.
Verder heb ik niet stilgezten!
Een cirkelzaag met geleiderail opgehaald bij MechanicalAnimal. Ik had al een Dewalt, maar deze is net even wat handzamer.
Trouwens, vergeleken met zijn luidsprekers verbleekt mijn projectje... Maar, je moet ergens beginnen!
Ook de basis beginselen van Sketchup een beetje onder de knie gekregen.
Hierbij een idee wat het plan is.
De units zitten nog niet op de goede plek maar dat zeg ik, een beetje onder de knie....
Ook het zaagplan bedacht. Zo even wegbrengen naar Arnhemse Fijnhouthandel en dan morgen ophalen.

Nog wel een technisch vraagje.
De tweeter is gesloten en de middentoner zit in een toeter.
Is het dan wel noodzakelijk om een apart compartiment te maken voor deze 2?
Op de tekening is dit wel het geval, (zie eerder in dit topic) maar dat zijn andere units.
Ben benieuwd naar jullie idee hier over!

Nu snel op weg anders zijn de mannen al naar huis.
Bijlagen
Schermopname (9).~png.jpg
Schermopname (11).~png.jpg
Schermopname (8).png
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Ze waren zo blij met m'n zaagplan, dat ze meteen de zaag in een verse plaat hebben gezet.
Nu puzzelen....
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Jag »

Roland65 schreef:
Na wat heen en weer bellen met Pattex, uiteindelijk via de mail een lijm advies gekregen.
Zij adviseren Pattex Power Fix montage kit transparant.
Dan gaan we daar maar eens een proefstukje mee lijmen, kijken hoe dat gaat.
Verder heb ik niet stilgezten!
Een cirkelzaag met geleiderail opgehaald bij MechanicalAnimal. Ik had al een Dewalt, maar deze is net even wat handzamer.
Trouwens, vergeleken met zijn luidsprekers verbleekt mijn projectje... Maar, je moet ergens beginnen!
Ook de basis beginselen van Sketchup een beetje onder de knie gekregen.
Hierbij een idee wat het plan is.
De units zitten nog niet op de goede plek maar dat zeg ik, een beetje onder de knie....
Ook het zaagplan bedacht. Zo even wegbrengen naar Arnhemse Fijnhouthandel en dan morgen ophalen.

Nog wel een technisch vraagje.
De tweeter is gesloten en de middentoner zit in een toeter.
Is het dan wel noodzakelijk om een apart compartiment te maken voor deze 2?
Op de tekening is dit wel het geval, (zie eerder in dit topic) maar dat zijn andere units.
Ben benieuwd naar jullie idee hier over!

Nu snel op weg anders zijn de mannen al naar huis.
Wat houdt "de middentoner zit in een toeter" in? Als de tweeter gesloten is, hoeft deze geen eigen compartiment idd.

Verder zou ik als algemene stelregel aanhouden om de drivers verticaal zo dicht mogelijk op elkaar te plaatsen (lijkt in je tekening wat ver uit elkaar geplaatst).
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door markbakk »

De M110 in de Vifa Delta zit niet in een (losse) pot. Dat kan wel, maar dan moet die gevuld zijn met demping (wol of akoestisch schuim).
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Dank voor de reakties.

Mijn M110 zit wel in een pot en is gevuld met wol.Misschien een aanpassing van de vorige eigenaar?
Dus als ik het goed begrijp hoef ik geen apart compartiment te maken voor deze twee?
Hooguit extra brasing (kruis of plank met gaten?) tussen de mid en woofer?
Kom her en der op het forum termen tegen als staande golven etc. Betekend dat dan dat het laag zich vrijelijk door de box heen mag bewegen voordat het door de basreflex pijp naar buiten komt?
Misschien zijn het wel hele suffe vragen, maar zoals eerder gemeld, ik ben volkomen nieuw in deze materie en wil graag leren!
Feitelijk kan ik dus de bestaande tekening aanhouden, zonder het bovenste compartiment?
Over de tekening gesproken, zit nog wel met een vraagteken wat betreft de brasing vlak onder de woofer.
Lijkt me niet dat dit een volledig dicht tussenschot is want anders kan het laag niet naar beneden toch?
Dus iets van een kruis zoals ook bij de Vivace 2012? Of een plank met afgeronde gaten?
Als jullie me nog niet zat zijn, ik sta open voor alle op en aanmerkingen O:)

De tweeter en middentoner komen zeker dichterbij elkaar te zitten als de definitiefe gaten in de baffle komen, maar zoals ik al zei sketchup en ik zijn nog niet hele goeie vrienden...

Het hout is gesorteerd en proefgepast en dat lijkt allemaal mooi te passen. Extra lijmklemmen gehaald, de Pattex Powerfix is binnen dus morgen, als de snotneus het toelaat, maar eens een paar proefstukjes plakken.
Tot later!
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door cool »

Roland65 schreef:
Een cirkelzaag met geleiderail opgehaald bij MechanicalAnimal. Ik had al een Dewalt, maar deze is net even wat handzamer.
Nu weet ik ook waar "mijn zaag" naar toe is gegaan :evil: maar daar kun jij niets aan doen.....Plezier ermee Roland.
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Dankjewel.
Kan alleen zeggen dat ik na mijn pm een berichtje terug kreeg dat ik de zaag op kon halen, verder weet ik niet wat er is voorgevallen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door markbakk »

Wordt gewoon een forum-leenzaag. :hide: Wordt misschien tijd voor een forum-klusruimte. Ergens.

V.w.b. je vragen over de kast: bracing is goed, met kruislings bevestigde plankjes ben je goed bezig. Zorg ook ervoor dat middenin de kast flink wat akoestisch schuim op die planken komt, dan rem je die staande golven ook wat. Enne: hou voor de 25WN een inwendig volume aan van zo'n 60-65 liter. Dan kan je er een heel goede BR-afstemming mee realiseren.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door MechanicalAnimal »

cool schreef:
Roland65 schreef:
Een cirkelzaag met geleiderail opgehaald bij MechanicalAnimal. Ik had al een Dewalt, maar deze is net even wat handzamer.
Nu weet ik ook waar "mijn zaag" naar toe is gegaan :evil: maar daar kun jij niets aan doen.....Plezier ermee Roland.

Loek,

Ik heb je per PB uitgelgd dat ik me vergist heb. Ik dacht namelijk dat ik jou heb gezegd dat ik mijn spullen niet vasthoudt. Dit bericht heb ik echter verstuurd aan iemand anders mbt een ander verkooptopic.
Ik heb op meerdere platforms spullen te koop en het liep allemaal wat door elkaar heen.

Ik kreeg dus logischerwijs geen reactie van jou op dat bericht. Hierop heb ik aan de volgende in de rij de zaag verkocht. Ik was mezelf dus van geen kwaad bewust. Begrijpelijkerwijs baal je hiervan.

Ik heb je al eerder mijn welgemeende excuses aangeboden. Daar reageerde je ook al vrij vervelend op, maar dat boeit me niet in mijn inbox. Publiekelijk op het forum gaat dit een ander verhaal worden.

Nogmaals, ik heb je al gezegd dat dit niet opzettelijk verkeerd is gegaan en met mijn excuses hiervoor.
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

markbakk schreef:
V.w.b. je vragen over de kast: bracing is goed, met kruislings bevestigde plankjes ben je goed bezig. Zorg ook ervoor dat middenin de kast flink wat akoestisch schuim op die planken komt, dan rem je die staande golven ook wat. Enne: hou voor de 25WN een inwendig volume aan van zo'n 60-65 liter. Dan kan je er een heel goede BR-afstemming mee realiseren.
Volgens mij kom ik op een kale kastinhoud van +/- 76 liter. Dan moet daar nog wel de versterkte bodem vanaf, de units, de bracing en het dempingsmateriaal. Zit ik toch aardig in de buurt? Of moet ik toch het hoog/mid gedeelte afscheiden van de rest met een tussenschot? Al dan niet schuin of zoals op de tekening tot halverwege de kast.
Wat bracing betreft wilde ik een stuk MDF tot een kruis zagen en dan afronden. Maar als er dempingsmateriaal opkomt hoeft dat natuurlijk weer niet. Toch?
Man, man, man wat een vragen borrelen er boven! Dat bedenk je toch allemaal niet als je aan zoiets begint?
Tenminste ik niet... O:)
Maar dankzij dit forum ben ik al een mooi eindje opweg!
Hartelijk dank daarvoor!
Proefplankjes plakken is nog niet gelukt vandaag, snot werkte niet mee....
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Zo de eerste test met Pattex Powerfix is gedaan.
2 proefplaksels gemaakt.
1 met licht opgeschuurde bruine laag van het betonplex, zoals Pattex voorschrijft, en 1 zonder schuren om te kijken of dat uitmaakt.
DSC_0197.JPG
De linker is de geschuurde variant waar ik ook nog een verbindingsstukje, zeg maar de bovenkant van de luidsprekerbox, heb ingelijmd.
Het is wel lastig om de delen goed recht en pas op elkaar te krijgen, want het glibbert alle kanten op! Goed klemmen dus en misschien wel een steun latje achter het te plakken paneel om naar binnen schuiven te voorkomen.

Na wat spierkracht was dit het resultaat:
DSC_0199.JPG
De rechter heeft het niet overleefd. De ongeschuurde variant dus.
Natuurlijk wel zo dat deze niet het extra verbindingsstukje had, maar het gemak waarmee ik ze van elkaar kon trekken geeft te denken.
Licht opschuren dus en dan plakken.
DSC_0200.JPG
DSC_0202.JPG

Het blijft wel raar spul. Het lijkt op een soort doorzichtige gelei en voelt heel raar aan op je vingers; bijna olie-achtig.
Als ik de kasten ga lijmen moet ik wel de kopse kanten afplakken zodat daar geen uitgeperste kit op terrecht komt.
Je kunt het wel met water verwijderen, maar er blijft toch een beetje vettige laag op zitten. Of dat er helemaal af te schuren is weet ik niet, maar voorkomen is beter lijkt me.
In ieder geval blij dat ik de juiste lijm gevonden heb!

En nog even een fotootje van de proefpassing.
Was toch wel benieuwd hoe het eruit zou zien...
DSC_0195.JPG
In ieder geval zien ze er een stuk eleganter uit als die oude zwarte dozen...
Weet nog niet of ik er een voetje onder ga zetten en dan op een natuurstenen tegel, of dat er spikes onder komen en dan de tegel, maar dat kan ik later nog beslissen.
Voorlopig nog werk genoeg...
DSC_0203.JPG
De centre speaker is zo goed als klaar, moet alleen het deksel nog plakken en de kopse kanten lakken, maar dat komt wel als de grote broertjes ook klaar zijn, kan dan in 1 moeite door.
DSC_0204.JPG
DSC_0206.JPG
Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door markbakk »

Roland65 schreef:
Het is wel lastig om de delen goed recht en pas op elkaar te krijgen, want het glibbert alle kanten op!
Kleine spijkertjes op de kopse kanten intikken en kopje eraf knippen, halve millimeter boven het oppervlak. Dan glibbert het geen kant meer op!
Roland65
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 18:37
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door Roland65 »

Dank voor de tip, dat scheelt een hoop latjes! Soms kan het zo simpel zijn...
Denk je dat kastinhoud ok is, of kan ik beter het hoog/mid compartiment afsluiten zodat de laag inhoud wat kleiner wordt?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door wouter »

eh, die spijkertjes kun je het beste in het plaatdeel slaan... Als je het in de kopse kant slaat, druk je de afgeknipte spijker niet door de harde(re) toplaag heen maar gewoon verder de kopse kant in. Althans, bij MDF moet ik het in de plaatkant slaan, niet in de kopse gezaagde kant.

Verder vind ik het leuk hoe grondig je te werk gaat. Qua constructie heb je met de 'center' alleen echt een technische fout gemaakt door de tweeter heel ver van de middentoner af te zetten. Maar ja, dat is nu eenmaal zo, niets aan te doen. De beste opstelling zou zijn geweest de midwoofer aan de ene kant, en de middentoner er naast en de tweeter boven de middentoner. :hide:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ver-herbouw Vifa Delta

Bericht door markbakk »

25WN_72L_34Hz.PNG
72 liter netto, afstemmen op 34Hz. Pijpje rond 68mm inwendig, lengte rond de 8cm.
25WN_72L_34Hz_MXPWR.PNG
Bij normaal gebruik gaat dit prima. De 25WN heeft een redelijke Xmech (zo'n 12mm one way), hij slaat niet direct tegen de poolplaat. Toch moet je bij feestjes wel uitkijken. Het gaat natuurlijk ook lekker vervormen dus met je oren erbij blijven, dan blijft de zaak wel heel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”