Ik sta aan de vooravond van mijn eerste echte luidspreker-bouw project.
Heb vol bewondering verschillende projecten hier op het forum doorgelezen en heb niet de illusie dat ik hieraan kan tippen, maar ga mijn best doen.
Het volgende is het plan.
Ik heb van een vriend een paar Vifa Delta's overgenomen. Toen hij ze bouwde heeft hij er voor gekozen om niet de piramide vorm te maken, maar een traditionele kast, met de woofer boven in. Wel met het orginele filter.
In de loop van de jaren is de kast er niet beter op geworden, dus dat leek me een mooi, betaalbaar projectje.
De klank zoals hij nu is staat me meer dan aan, dus ik verwacht dat een andere kast daar niet al te veel invloed op zal hebben. Een mening die gedeeld werd door Ruud van Speakerland, waar de units, zij het jaren geleden, ook vandaan komen.
Ik wil hem gaan herbouwen naar een '94 model Vivace, maar dan dus met units en filters van de Delta. HT200 tweeter, M110 mid en 25WN250 woofer alle dus van Vifa.
Ondertussen een bouwtekening gevonden en die wijkt niet heel veel af van de huidige kast.
Ik wil hem gaan maken van betonplex omdat ik dat een mooi materiaal vindt met die zeer gladde bruine laag die erop zit in combinatie met de laagjes hout die ik op de kopse kanten in het zicht wil laten.
Ik ga de wanden van de kast dus koud tegen elkaar aan zetten en daarna de voorkant van de zijwanden rond frezen.
Als test heb ik het proefmodelletje van mijn centre speaker al met betonplex gemaakt om wat vaardigheid met de frees te krijgen en om te kijken waar ik tegen aan zou kunnen lopen als ik werk met betonplex.
Op zich is het heel voorspoedig gegaan. Hout laten zagen door de Arnhemse Fijnhouthandel. Dat ging alvast prima!
Wat minder is , is dat houtlijm natuurlijk niet hecht op de gladde afwerklaag.
Dus aan de binnenkant een dun laagje weg gefreesd zodat ik op de houtlaag uitkwam. Nu kon ik wel houtlijm gebruiken.
1 nadeel, de kunstof afwerklaag is niet overal even dik dus moet ik meer weghalen dan ik wil, waardoor er afwijkingen ontstaan in de maatvoering en in het aangezicht.
Dus mijn eerste vraag hier op het forum luidt: Wie weet met welke lijm je betonplex kunt lijmen?
De ruimte voor de units uitgefreesd, netjes verzonken, dat ging prima dankzij het cirkelgeleiderhulpstuk die ik op het forum had gevonden! Wat een uitvinding! Voorkant netjes afgerond dus ik heb lekker kunnen oefenen met de frees! Wel wat koud zweet bij de eerste freesgang, maar dat ging steeds makkelijker! Uiteindelijk is het in elkaar zetten gelukt, maar was het een beetje 'wringen' om de kast netjes in elkaar te zetten, dempings vilt, units en filter erin geschroefd.
Voor dit doel had ik een oude bns jubilee gestript. Deze heeft ook Vifa units en qua klankkleur past dit mooi bij de voorluidsprekers.
Deksel erop en mijn eerste project is klaar!
Misschien nog een beetje oefenen met kanten afronden, maar daar heb ik nu een mooie box voor.
Hij staat in een kast dus je ziet de bovenkant toch niet mocht het mis gaan...
En voordat jullie nu gaan roepen:
een paar foto's.
En in ruil daarvoor nog maar een vraagje:
-Wat is de handigste volgorde van het in elkaar lijmen van de diverse onderdelen?
Heb nu het deksel als laatste gedaan zodat ik lekker de ruimte had bij het verlijmen van de demping en plaatsen van het filter, maar bij de 'grote jongens' is dat natuurlijk anders.
Tot zover mijn eerste stappen op dit leuke forum, op naar de volgende!
Roland