Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Moderator: Beheerdersteam
Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Buizen hebben een laagspanningsvoeding nodig voor de gloeidraden en een hoogspanning (ca. 300V) voor de versterkertrappen.
De gloei kan prima verzorgd worden door een goedkope standaard lichtnetadapter, als je de gloeidraden maar met een stroombron aanstuurt.
Dat is ook beter is voor de levensduur, omdat een koude gloeidraad een veel lagere weerstand heeft dan een warme.
Als voorbeeld gaan we uit van mijn populaire CTA2.1, de PCL86's hebben 0A3 gloeistroom nodig bij ca. 13V gloeispanning.
Met een 15Vdc-adapter hebben we het minste verlies, als je een low-drop stroombron gebruikt: Per buis één, T2 moet tijdens het voorgloeien 4W dissiperen (dus wel koelen!) maar daarna slechts 0W5.
Als je de adapter negatief aansluit heb je meteen -15V voor de buis-instellingen.
De hoogspanning kunnen we maken met een speciale SMPS, om dikke 50Hz-trafo's te vermijden: Zie de bijlage's voor de SMPS-werking.
Als je goedkope onderdelen wil gebruiken, moet je de schakelfrequentie niet te hoog nemen, hier ca. 50kHz.
Maar dat vergt wel een grotere spoel/trafo, zie ook http://schmidt-walter-schaltnetzteile.d ... mps_e.html.
Deze schakeling is geschikt voor een stereo CTA2.1, die na het voorgloeien ca. 4x25mA ruststroom trekt, dus 30W bij 300V.
Bij een flinke (piek)belasting zakt de Va, maar vanwege het kortstondige karakter kan dit opgevangen worden door een grotere C4.
Het probleem bij deze voedingen is het vinden van de juiste spoel/trafo, deze mag niet in de verzadiging komen en niet te veel lek-inductie hebben, maar daarover later meer.
De gloei kan prima verzorgd worden door een goedkope standaard lichtnetadapter, als je de gloeidraden maar met een stroombron aanstuurt.
Dat is ook beter is voor de levensduur, omdat een koude gloeidraad een veel lagere weerstand heeft dan een warme.
Als voorbeeld gaan we uit van mijn populaire CTA2.1, de PCL86's hebben 0A3 gloeistroom nodig bij ca. 13V gloeispanning.
Met een 15Vdc-adapter hebben we het minste verlies, als je een low-drop stroombron gebruikt: Per buis één, T2 moet tijdens het voorgloeien 4W dissiperen (dus wel koelen!) maar daarna slechts 0W5.
Als je de adapter negatief aansluit heb je meteen -15V voor de buis-instellingen.
De hoogspanning kunnen we maken met een speciale SMPS, om dikke 50Hz-trafo's te vermijden: Zie de bijlage's voor de SMPS-werking.
Als je goedkope onderdelen wil gebruiken, moet je de schakelfrequentie niet te hoog nemen, hier ca. 50kHz.
Maar dat vergt wel een grotere spoel/trafo, zie ook http://schmidt-walter-schaltnetzteile.d ... mps_e.html.
Deze schakeling is geschikt voor een stereo CTA2.1, die na het voorgloeien ca. 4x25mA ruststroom trekt, dus 30W bij 300V.
Bij een flinke (piek)belasting zakt de Va, maar vanwege het kortstondige karakter kan dit opgevangen worden door een grotere C4.
Het probleem bij deze voedingen is het vinden van de juiste spoel/trafo, deze mag niet in de verzadiging komen en niet te veel lek-inductie hebben, maar daarover later meer.
- Bijlagen
-
- SMPS-design.PDF
- (286.31 KiB) 123 keer gedownload
-
- SMPS-theorie.pdf
- (798.49 KiB) 705 keer gedownload
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Ben het niet met je oneens hoor, maar geef even aan waarom dit beter is, behalve zoals jezelf al aangaf als tweede voordeel, een beperking van de stroom bij de opstart.mtb schreef:De gloei kan prima verzorgd worden door een goedkope standaard lichtnetadapter, als je de gloeidraden maar met een stroombron aanstuurt.
groet,
Aat
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Lijkt me een prima idee om een compact en lichter voeding op te zetten, wellicht een schattig amorf c-kerntje er bij, een amcc6.3 of is dat al te groot?
De gloeispanning met een stroombron is echter een minder goed idee want een gloeidraad moet bij voorkeur binnen 5% van de nominale gloeispanning zitten voor een goede emmisie en lange levensduur. Bij een stroombron kan dat mis gaan.
De gloeispanning met een stroombron is echter een minder goed idee want een gloeidraad moet bij voorkeur binnen 5% van de nominale gloeispanning zitten voor een goede emmisie en lange levensduur. Bij een stroombron kan dat mis gaan.
mtb schreef:Buizen hebben een laagspanningsvoeding nodig voor de gloeidraden en een hoogspanning (ca. 300V) voor de versterkertrappen.
De gloei kan prima verzorgd worden door een goedkope standaard lichtnetadapter, als je de gloeidraden maar met een stroombron aanstuurt.
Dat is ook beter is voor de levensduur, omdat een koude gloeidraad een veel lagere weerstand heeft dan een warme.
Als voorbeeld gaan we uit van mijn populaire CTA2.1, de PCL86's hebben 0A3 gloeistroom nodig bij ca. 13V gloeispanning.
Met een 15Vdc-adapter hebben we het minste verlies, als je een low-drop stroombron gebruikt: Per buis één, T2 moet tijdens het voorgloeien 4W dissiperen (dus wel koelen!) maar daarna slechts 0W5.
Als je de adapter negatief aansluit heb je meteen -15V voor de buis-instellingen.
De hoogspanning kunnen we maken met een speciale SMPS, om dikke 50Hz-trafo's te vermijden: Zie de bijlage's voor de SMPS-werking.
Als je goedkope onderdelen wil gebruiken, moet je de schakelfrequentie niet te hoog nemen, hier ca. 50kHz.
Maar dat vergt wel een grotere spoel/trafo, zie ook http://schmidt-walter-schaltnetzteile.d ... mps_e.html.
Deze schakeling is geschikt voor een stereo CTA2.1, die na het voorgloeien ca. 4x25mA ruststroom trekt, dus 30W bij 300V.
Bij een flinke (piek)belasting zakt de Va, maar vanwege het kortstondige karakter kan dit opgevangen worden door een grotere C4.
Het probleem bij deze voedingen is het vinden van de juiste spoel/trafo, deze mag niet in de verzadiging komen en niet te veel lek-inductie hebben, maar daarover later meer.
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Een tijdje terug heb ik 5 euro betaald voor een nieuwe buizen (voedings) trafo.
Veel goedkoper dan dat gaat het niet worden.
Veel goedkoper dan dat gaat het niet worden.
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Als je nou een adresje zou geven was het misschien interessant...
ray5150 schreef:Een tijdje terug heb ik 5 euro betaald voor een nieuwe buizen (voedings) trafo.
Veel goedkoper dan dat gaat het niet worden.
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Helaas, die zaak bestaat al een paar jaar niet meer.
(Radio Ster, Herderinnestraat, Den Haag.)
(Radio Ster, Herderinnestraat, Den Haag.)
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Tja, dat komt ervanray5150 schreef:Helaas, die zaak bestaat al een paar jaar niet meer.![]()
(Radio Ster, Herderinnestraat, Den Haag.)
Had je wat meer betaald was de zaak er misschien nog
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Ik kan uit ervaring vertellen dat de PCB layout met dergelijke schakelende voedingen (met de desbetreffende schakelende frequenties en hoge spanning) ,serieuze aandacht nodig heeft!!!
(zo mis ik al de nodige snubber circuitjes en details mbt component keuze, type condensatoren en plaatsen daarvan, cruciaal!!!!)
(zo mis ik al de nodige snubber circuitjes en details mbt component keuze, type condensatoren en plaatsen daarvan, cruciaal!!!!)
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Er word dan ook nergens gesteld dat er een hoogwaardige klankweergave nagestreefd word...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Is dat een reactie op mij?
Ik heb het meer over veiligheid.
Met een beetje pech heb je zoveel ringing dat je MOSFETs er direct uit klappen.
Ik heb het meer over veiligheid.
Met een beetje pech heb je zoveel ringing dat je MOSFETs er direct uit klappen.
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Niet zozeer, Bart.
Mogelijk ben je niet zo bekend met de werkwijze van mtb.
Die maakt de dingen graag nodeloos ingewikkeld.
Per slot van rekening neemt 99 van de 100 forumleden die een buizenversterker bouwen een voedingstrafo van AE of die Poolse fabrikant.
Mogelijk ben je niet zo bekend met de werkwijze van mtb.
Die maakt de dingen graag nodeloos ingewikkeld.
Per slot van rekening neemt 99 van de 100 forumleden die een buizenversterker bouwen een voedingstrafo van AE of die Poolse fabrikant.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
ray5150 schreef:Niet zozeer, Bart.
Mogelijk ben je niet zo bekend met de werkwijze van mtb.
Die maakt overbodige dingen graag nodeloos ingewikkeld.
Per slot van rekening neemt 99 van de 100 forumleden die een buizenversterker bouwen een voedingstrafo van AE of die Poolse fabrikant.
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Je quote mij, maar plaatst er geen commentaar onder ? 
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Complex is t wel, maar nog maar heel even en die lineaire voedingen en producten daarmee mogen alleen nog in derde wereldlanden verkocht worden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Het idee om een schakelende voeding te gebruiken is helemaal niks mis mee.
Zitten flinke voordelen tov een lineaire voeding.
Scheelt bv een hoop rugpijn bij het tillen van je buizenbak naar het podium/cafe.
Of je kunt lekker spelen in de buitenlucht met een accutje oid.
Zitten flinke voordelen tov een lineaire voeding.
Scheelt bv een hoop rugpijn bij het tillen van je buizenbak naar het podium/cafe.
Of je kunt lekker spelen in de buitenlucht met een accutje oid.
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Kijk, op papier lijkt het in nieuwe EU regelgeving al zo dat uitsluitend SMPS nog kan voldoen, een AC-AC trafo heeft al teveel verlies. Nu zijn de reacties nog van ach, dat kunnen ze toch niet handhaven, maar....
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... rmula.html
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... rmula.html
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Ehm een buizenbak voeden uit een accuutje en dan geen rugpijnb_force schreef:Het idee om een schakelende voeding te gebruiken is helemaal niks mis mee.
Zitten flinke voordelen tov een lineaire voeding.
Scheelt bv een hoop rugpijn bij het tillen van je buizenbak naar het podium/cafe.
Of je kunt lekker spelen in de buitenlucht met een accutje oid.
Dat is maar heel even kort muziek , of toch rugpijn van die accu
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Ik vraag me dan af wanneer USA over gaat naar 230V (of iedereen overgaat naar nog een hogere spanning).irribeo schreef:Kijk, op papier lijkt het in nieuwe EU regelgeving al zo dat uitsluitend SMPS nog kan voldoen, een AC-AC trafo heeft al teveel verlies. Nu zijn de reacties nog van ach, dat kunnen ze toch niet handhaven, maar....
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... rmula.html
De kabel verliezen door de 115Vac zijn ENORM!
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Missschien gaan we wel over naar gelijkspanningb_force schreef:Ik vraag me dan af wanneer USA over gaat naar 230V (of iedereen overgaat naar nog een hogere spanning).irribeo schreef:Kijk, op papier lijkt het in nieuwe EU regelgeving al zo dat uitsluitend SMPS nog kan voldoen, een AC-AC trafo heeft al teveel verlies. Nu zijn de reacties nog van ach, dat kunnen ze toch niet handhaven, maar....
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... rmula.html
De kabel verliezen door de 115Vac zijn ENORM!
transformatoren zijn immers ook niet meer nodig en de verliezen door het skin effect zijn ook groot
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Als over willen op gelijkstroom dan moeten we een apart netwerk gaan leggen, wat denk je van al die bedrijven die draaistroom gebruiken?
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Als ik Digikey overzicht lees, niet alleen EU regelgeving, dan is het nu dus al zo voor vrijwel alle externe voedingen en voor producten die meer dan 250W kunnen verbruiken. Daarnaast melden ze dat regelgeving laatste jaren steeds sneller strenger wordt en wij hebben allemaal staan klappen bij klimaattop in Parijs hahaha. Producten met een lineaire voeding lijken zo goed als geschiedenis, een opvolger voor Marantz PM11s3 zal nu dus al een smps voeding moeten hebben, want 300W max van t net.
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Loopt al een behoorlijke lobby voor om over te stappen.ds23man schreef:Als over willen op gelijkstroom dan moeten we een apart netwerk gaan leggen, wat denk je van al die bedrijven die draaistroom gebruiken?
http://www.gelijkspanning.org/nl/
Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).
Dat hebben ze zo'n 130 jaar geleden ook al eens geprobeerd...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_de_stromen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_de_stromen
