Ik ben bezig met het opknappen van een thorens td 166mk2. Vroeger had ik ook een platenspeler bij zo een midi setje. En nu werd het wel weer tijd voor iets mooiers. Deze platenspeler had ik al een tijd in mijn bezit maar ik kwam er niet aan toe om hem op te knappen.
De volgende dingen wil ik eraan opknappen:
Mooie nieuwe plint , is al gemaakt van notenhout en ebben gebeitst. jammer dat je nu de noten kleur niet meer ziet, maar ik wou hem donker.
Nieuwe snaar is al gekocht en zit erop.
Motor afstellen zie hieronder.
Nieuwe bekabeling van de toonarm. Moet ik nog bestellen.
Nieuwe naald en goed afstellen van de arm. moet nog gebeuren.
Ik denk ook nog aan een mooie stofkap.
Motor afstellen.
Er zit een 2 fase ac motor in die het liefst 110 volt zit. Dit heb ik dus proberen bij te stellen naar fabrieksopgave.
Ik heb een mooie fluke oscilloscoopmeter van me werk geleend. Ik moet zeggen dit het hiermee een makkie is gebleken.
Ik heb namelijk nog nooit met zo een meter gewerkt maar het is een makkelijk apparaat.
Hieronder een foto met meting hoe de motor vanuit de fabriek wordt geleverd. Deze speler werd geleverd met een 10k weerstand om de spanning omlaag te trekken voor de 2 spoelen naar 110 volt. Hierna kwam er een o,15uf condensator om een fasehoek te creeeren tussen de beide spoelen van 90 graden. Dat dit niet het geval is blikt uit bovenstaande foto.
De fasehoek is 102 graden en de spoelen 119 en 97 volt.
Dit heb ik dus proberen te verbeteren met andere waardes. De 10 k heb ik wel laten zitten naar de voeding van de spoelen maar daarna dus voor de andere spoel heb ik 1,6 k erbij gezet en de condensatorwaarde verhoogd naar 0,2uf. Dat hiermee een verbetering te zien is blijkt uit de volgende foto. En hiermee zie je de fasehoek op 90 graden staan en de beide spoelen op 106 volt. goed genoeg voor mij
Hieronder nog een foto met mijn soldeerwerk. Ik hoop dat er nog wat mensen hier wat aan hebben.
Maar ik denk dat hanze hifi ook zoiets doet met de thorens motor kit.
Hier heb ik het dus gedaan voor wat minder centjes.
Er volgen nog wat meer fotos van de overige klussen aan de speler.
Groeten Dennis