poging aktief dcx + HK6500

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ief

poging aktief dcx + HK6500

Bericht door ief »

Iets wat ik al een hele poos in mijn hoofd heb en vandaag is de eerste stap gelukt. Had een kapotte DCX gekocht, die gefixt en er vervolgens een passieve uitgang op gefreubeld maar daar ging het mis. Onwijse brommerij en een ingang die het niet deed en zo belande hij voor maanden in de kast...

Dus, vandaag de stoute schoenen maar weer aan en wat bleek, het velleman printje bleek een koperbaan te hebben die niet geleide, vrij vaag maar daar zat net al mijn aarde aan dus dat ging nie goe ie. Nu wel :)
En ik heb blijkbaar 2 inputs omgedraaid dus C is nu A, was ook een redelijk gemier want er was iets met een pin-out die niet klopte dus in eerste instantie zat alles fout, voordeel, heel die ribbon is er uit en netjes met dropvetertjes gedaan.
dcx-klaar.jpg
Nu vraag ik me enkelt af of het geen kwaad kan dat de ongebruikte uitgang van de DAC zweeft? Verder werkt en klinkt het mij prima geloof ik maar... ik vroeg me af of de knappe koppen hier een mogelijkheid zien om iets soortgelijks te doen met de ingang? Aangezien ik hem toch ongebalanceerd gebruik dacht ik dat ik het signaal er misschien in kon prikken net voor de 47 uF elko alleen dan komt het gaintechnisch vast niet goed, iets met veranderen weerstandjes of alternatief simpel edoch doeltreffend schematje zodat ik van die hele ingangsprint af kan? Ook passief of beter van niet? (ik prefereer aktief geloof ik)
dcx ingang.jpg
edit: plaatje even gere-upload, beter leesbaar.

Stuur em nu in met +4db en dat is eigenlijk nog te weinig mede door de volume regeling van jriver, dat is ook een dingetje.

Verder is het plan dan om 3 HK6500's uit elkaar te halen en het versterker gedeelte + voedingen en de dcx in een 19" kast te bouwen, daar zal ik vast ook nog wel wat vragen over hebben tzt want hoe zit dat dan met de impendantie van de ingangen, volume regeling etc etc.

Zat er zelf over te denken om 2 versterkers ieder laag en hoog te laten doen ivm dat de voeding dan maar 1 baskanaal hoeft te voeden, klinkt dat als een goed idee? En dan 1 versterker voor de mids.

Zal er maar 'long term' bijzetten want ben niet zo vlot :)
Laatst gewijzigd door ief op ma 07 mar 2016, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Re: poging aktief dcx + HK6500

Bericht door Ah!buis »

Een van een gebalanceerde uitgang niet gebruiken kan hier zonder meer.De ingangen voor twee afzonderlijke bronnen gebruiken kan.
Eigenlijk zou je van een ervan de fase moeten omkeren (x-1), de twee ingangen tellen niet op maar worden van elkaar afgetrokken.
Of je het verschil merkt ??
Als een toon binnenkomt aan beide kanten, even sterk en in fase hoor je niks meer.Maar bij een optel-ingang gebeurt hetzelfde als de toon aan een kant in tegefase is.
Alleen niet de twee ingangen gebruiken voor één stereo-signaal, wat rechts/links hetzelfde is verdwijnt :(
Anne
ief

Bericht door ief »

Dat gaat al weer deels aan mijn intelect voorbij Anne ;)

Maar ik haal er uit dat het zweven geen probleem is, mooi.

Extra ingangen en alles hoeft niet, fases omdraaien ook niet hoop/ geloof ik. Wil gewoon van dat input circuit af indien mogelijk.

En om het zelf ook nog wat ingewikkelder te maken (of juist eenvoudiger?)

Dit is de uitgang (1 kant) van mijn geluidskaart, kan ik die niet min of meer (???) rechtstreeks aan de ingang van de ADC hangen?
echo uitgang.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ief schreef:
Extra ingangen en alles hoeft niet, fases omdraaien ook niet hoop/ geloof ik. Wil gewoon van dat input circuit af indien mogelijk.
Als het dat is volgens bovestaand schema, kan dat er vermoedelijk niet tussenuit.Er zit een frequentiecorrectie-netwerkje in.
En om het zelf ook nog wat ingewikkelder te maken (of juist eenvoudiger?)
Dit is de uitgang (1 kant) van mijn geluidskaart, kan ik die niet min of meer (???) rechtstreeks aan de ingang van de ADC hangen?
Dit snap ik niet, je hebt daar een analoge uitgang van een (digitale) geluidskaart.Waarom zou je die weer aan een ADC willen hangen om er weer digitaal van te maken ? Heeft die kaart dan geen digitale uitgang ?
Anne
ief

Bericht door ief »

Dat is idd dubbelop, het is al enige tijd geleden dat ik me in de dcx verdiept heb maar er staat me iets bij dat de digitale ingang van de dcx ook niet je van het is. Herrinner me idd ook iets over dat netwerkje maar er zijn mensen die er gewoon ingangs trafo's voor in de plaats zetten en dat schijnt goed te gaan (wil ik niet) Ik zal de diyaudio thread weer is doorspitten maar die is laaaaang :)

Dus, als het niet kan houd het op al zijn er redelijk wat alternatieve inputs bedacht, die zijn allemaal duur dus dat wordt em niet.

Met de uit van mijn geluidskaart rechtsreeks op de ADC zou ik al heel blij zijn... eerst is opsnorren wat dat netwerkje doet en hoe nodig dat is.
ief

Bericht door ief »

De eertse set-back's dienen zich alweer aan. 1 uitgang van de beheringer bleek niet te werken, ik toch weer mdenken dat dat aan het gesoldeer op de vierkante mm in de behringer zou zitten maar nee, wederom op de velleman print. Hoe moeilijk kan het zijn 3 onderdeeltjes aan elkaar te knopen :think:

Erger is dat ik em even wilde proberen met 2 hk's en de 2de daarvan zei 'poef' inclusief rare lucht en flits van de zekering. Die zekering was er al een keer eerder uit gegaan maar werkte daarna weer prima, nu niet meer dus... zucht.
ief

Bericht door ief »

2 dingen die al een vrij lange tijd stonden en lagen te wachten dawel stof te verzamelen kwamen nu mooi bij elkaar.

Eerst een dood gewaande 6 kanaals auto versterker, bleek het te doen maar natuurlijk ook niet vrij van fratsen. Bord opnieuw gesoldeerd maar blijft vervorming in zitten op 1 kanaal (en een brommetje en een ruisje maar a la). Uiteindelijk de verfbrander er even boven gehangen en het probleem verdween, als ie goed warm is ook dus nu hoop ik een elko die niet jofel meer is of doen bijv. transistors dit ook? Er lijkt iig iets mis te gaan met de bias vermoed ik.

2de een samenraapsel van een hele oude full range goodmans driver, een tb tweetje, een echte SpeaKa woofer (naar goed voorbeeld van MTB, maatje groter dan wel, had ze toevallig) en een dipool behuizing die ik is van iemand kreeg, beetje te hoog maar moet maar even. Bas genoeg.

En zo dus, op gehoor en edge, een best leuk klinkend geheel in elkaar gedraaid, begin is er, nu de rest nog even :)
ce gekeurde opstelling.
ce gekeurde opstelling.
Plaats reactie