GU50-PP voor Piggelmee

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

GU50-PP voor Piggelmee

Bericht door Ah!buis »

Tijdje geleden kreeg ik een bericht van een forumlid over de GU50-PP versterker.Zoiets als "mooi hoor, maar kan 't niet met triodes ivp die twee pentodes, ik heb nog wat Russen liggen 6N1, 6N2 ...".En liefst met dezelfde, niet te dure, trafo's.
Nu ben ik gelukkig het visje niet, anders had ie al weer terug in z'n omgekeerde keulse pot kunnen gaan wonen :lol:
Een tijdje laten sudderen, wat ideeën opgekrabbeld.Een poging gedaan om, niet al te saai, niet weer met een opgewarmd kliekje aan te komen.Wel lastig, eigenlijk is in de loop van de jaren wel zowat alles al vertoond.
En dan is hier de pap, iedereen is welkom om er een vinger in te steken :wink: , wel oppassen HS ! :shock:
GU50-Anders.~bmp.png
Om 't af te leren :sure: , nog maar een,
GU50-Anders2.~bmp.png
Er is ook nog een derde maar die is veel te gevoelig voor afwijkingen, dat gaat niet zo goed samen met buizen.
Anne
Ah!buis

Re: GU50-PP voor Piggelmee

Bericht door Ah!buis »

D'r is er ook nog een buiten kompetitie, andere trafo's.Is ongeveer verie 2 maar meer vermogen.
GU50-Weer's.~bmp.png
Anne
democles

Bericht door democles »

Wow,, Anne,heel mooi werk :dank: :dank: :dank:

Zal het eens rustig bekijken, :D

Alle drie mooi :rock:

Bij de eerste maar 1 kleine koppel C :o

Is deze uitgangstrafo ook bruikbaar,voor de eerste? http://www.tme.eu/nl/details/ttg-kt88pp ... n/toroidy/
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Zijn er wel twee C1 en C2, met die 1M erachter is 47n ruim voldoende O:)
Is deze uitgangstrafo ook bruikbaar,voor de eerste? http://www.tme.eu/nl/details/ttg-kt88pp ... n/toroidy/
Kan, is zwaarder en duurder.Die er bijstaat is een EI kern, niet bij TME.nl wel in Polen.
TGL40-001.jpg
Anne
irribeo

Bericht door irribeo »

Zelfs 25 stuks op voorraad bij TME van die tgl40/001 maar misschien bedoel je andere?
transplanum

Bericht door transplanum »

Die transformator ziet er uit als of ze een bestaande voedingstrafo hebben gebruikt en alleen maar hebben gemeten wat de frequentie respons is.
Heeft weinig te maken met een beetje liefde (of kennis) voor de buizen(trafo)techniek.

Ah!buis schreef:
democles schreef:
Zijn er wel twee C1 en C2, met die 1M erachter is 47n ruim voldoende O:)
Kan, is zwaarder en duurder.Die er bijstaat is een EI kern, niet bij TME.nl wel in Polen.
TGL40-001.jpg
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Die transformator ziet er uit als of ze een bestaande voedingstrafo hebben gebruikt en alleen maar hebben gemeten wat de frequentie respons is.
Heeft weinig te maken met een beetje liefde (of kennis) voor de buizen(trafo)techniek.
Blijkbaar hebben ze de INDEL toch wel bij TME, wat verwarrend, de ene wel de ander niet...
Ze hebben er bij INDEL wel wat werk van gemaakt.Dat ze modellen met 4Ω OF met 8Ω leveren ipv maar wat door te wikkelen lijkt me een pluspunt.En 't is niet even een UGT tussendoor, er is een hele serie.
INDEL-UGT.png
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt Anne voor de Lijst :goedzo: En de schema,s natuurlijk
:dank:
volgende maand hoop ik ook weer wat aan mn buizenproject met el34s te kunnen gaan doen
transplanum

Wow! En dat alles 40Hz -16kHz? Audio 1920.

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Blijkbaar hebben ze de INDEL toch wel bij TME, wat verwarrend, de ene wel de ander niet...
Ze hebben er bij INDEL wel wat werk van gemaakt.Dat ze modellen met 4Ω OF met 8Ω leveren ipv maar wat door te wikkelen lijkt me een pluspunt.En 't is niet even een UGT tussendoor, er is een hele serie.
INDEL-UGT.png
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Wow! En dat alles 40Hz -16kHz? Audio 1920.
Nog even wat rondgezocht.Maar zelfs bij INDEL is nauwelijks wat te vinden.Die 40Hz-16kHz is wel eigenaardig.Bijv. het is een trafo met EI kern 102/51 van 3,3kg een bakbeest dus voor een 40W PP en dan maar 40Hz ? Cijfers met een hoop zout te nemen zou ik zeggen.
Anne
erikdebest

Bericht door erikdebest »

Hi Anne,
Ik moet ze nog even beter bekijken, vooral die twee laatste. Ik zou zeggen dat die -75V beter iets van -100V zou kunnen zijn, om de cathode follower wat meer ruimte te geven, maar ik begrijp dat je een bestaande voedingstrafo gebruikt.

http://www.tme.eu/pl/details/tgl40_001/ ... tgl-40001/

Ik denk niet dat dit "repurposed" voedingstrafo's zijn. De beelden van de TGL40/001 tonen bijvoorbeeld dat er 4 secondaire wikkeling op zitten, dat is toch niet slecht!? De foto toont ook dat de buitenste laag uit een dikke draad bestaat, zou dus secondair zijn. Ik neem daarom aan dat de trafo uit 4 (in serie geschakelde) primaire wikkelingen en 4 (in parallel geschakelde) secondaire wikkelingen bestaat. 4 primaire in serie leveren dan ook de CT en de UL aansluitingen. 5 primaire waren misschien beter geweest? Ook ziet het EI blik erg dik uit, niet het beste voor UGTs.

Die 40 - 16khz staat er idd ook op, maar hoe dat gemeten is?

Persoonlijk: omdat ik weinig vrije tijd heb ben ik op dit moment amper in staat ben om uitvoerlijk te bouwen en testen, doe ik mijn weinige bouwsels met goede materialen (die ik vooral 2de hands gekocht heb) uitvoeren. Bij zo'n Indel zou ik waarschijnlijk denken: het werkt, maar wat ik al heb is beter - en de Indel belandt op de plank. Maar toch ben ik blij dat er dit soort trafos bestaan: voor de persoon met meer tijd, klein budget, enz.

Groeten, Erik
transplanum

Dat is te hopen dat ze dat niet doen maar.....
Als je naar de datasheet kijkt zie je ook dat het vermogen van de kern 180W is. Een dubbel c-kern met de zelfde afmetingen (sm102B) doet makkelijk 300W. Vanuit dat perspectief doet het heel erg aan als een matige kwaliteit EI kern bedoeld voor 230V/50Hz.

Met 4 secondaire wikkelingen zal het wel wat beter zijn dan een standaard voedingstrafo maar je zal toch echt eerst de frequentiecurve moeten zien of het echt iets bruikbaars oplevert, 4 is nl vrij weinig als het een conventionele lagen winkelmethode is.

erikdebest schreef:
Hi Anne,
Ik moet ze nog even beter bekijken, vooral die twee laatste. Ik zou zeggen dat die -75V beter iets van -100V zou kunnen zijn, om de cathode follower wat meer ruimte te geven, maar ik begrijp dat je een bestaande voedingstrafo gebruikt.

http://www.tme.eu/pl/details/tgl40_001/ ... tgl-40001/

Ik denk niet dat dit "repurposed" voedingstrafo's zijn. De beelden van de TGL40/001 tonen bijvoorbeeld dat er 4 secondaire wikkeling op zitten, dat is toch niet slecht!? De foto toont ook dat de buitenste laag uit een dikke draad bestaat, zou dus secondair zijn. Ik neem daarom aan dat de trafo uit 4 (in serie geschakelde) primaire wikkelingen en 4 (in parallel geschakelde) secondaire wikkelingen bestaat. 4 primaire in serie leveren dan ook de CT en de UL aansluitingen. 5 primaire waren misschien beter geweest? Ook ziet het EI blik erg dik uit, niet het beste voor UGTs.

Die 40 - 16khz staat er idd ook op, maar hoe dat gemeten is?

Persoonlijk: omdat ik weinig vrije tijd heb ben ik op dit moment amper in staat ben om uitvoerlijk te bouwen en testen, doe ik mijn weinige bouwsels met goede materialen (die ik vooral 2de hands gekocht heb) uitvoeren. Bij zo'n Indel zou ik waarschijnlijk denken: het werkt, maar wat ik al heb is beter - en de Indel belandt op de plank. Maar toch ben ik blij dat er dit soort trafos bestaan: voor de persoon met meer tijd, klein budget, enz.

Groeten, Erik
erikdebest

Bericht door erikdebest »

Hi Transplanum,

Ik denk dat ze idd een 50Hz trafokern ingezet hebben, maar is die 300VA C core dan ook niet voor 50/60Hz bedoeld? tegenwoordig zijn er natuurlijk hele mooie en exotische materialen, die zijn misschien voor andere frequentie of frequentiebereiken geoptimaliseerd.

Mijn huidige UGT ist op een enkele (amorfe) C core gewikkeld (na ja, 2 halve C's dan) ala Lundahl, en heeft 4 secondaire wikkeling per kant, dus 8 totaal. Maar ik heb ook een trafo van Sowter liggen, die heeft vier wikkelingen (of mss intern meer? maar die als 4 uitgebracht zijn voor 1, 4, 9 en 16 ohm).

En nog even een andere opmerking. Ik weet dat er in NL veel trafowikkelaars zijn: AE Europe, Pieter Treurniet, Martin Mug, Vlaartronic, oa (alleen van Pieter heb ik geen trafos) en de discussies tussen een aantal van deze heren lopen ontzettend hoog op. Ik hoop niet dat dit draadje ook zo uitpakt.

Groeten, Erik
transplanum

Eigenlijk ja maar c-kernen hebben normaal gesproken 0,3mm blik ( normale versie) of dunner en bij EI heb je meestal 0,5mm en soms (M6 "audio") 0,35mm dik blik.

Uiteindelijk is het van ondergeschikt belang hoeveel lagen/secties etc de trafo heeft als de performance maar goed is.

erikdebest schreef:
Hi Transplanum,

Ik denk dat ze idd een 50Hz trafokern ingezet hebben, maar is die 300VA C core dan ook niet voor 50/60Hz bedoeld? tegenwoordig zijn er natuurlijk hele mooie en exotische materialen, die zijn misschien voor andere frequentie of frequentiebereiken geoptimaliseerd.

Mijn huidige UGT ist op een enkele (amorfe) C core gewikkeld (na ja, 2 halve C's dan) ala Lundahl, en heeft 4 secondaire wikkeling per kant, dus 8 totaal. Maar ik heb ook een trafo van Sowter liggen, die heeft vier wikkelingen (of mss intern meer? maar die als 4 uitgebracht zijn voor 1, 4, 9 en 16 ohm).

En nog even een andere opmerking. Ik weet dat er in NL veel trafowikkelaars zijn: AE Europe, Pieter Treurniet, Martin Mug, Vlaartronic, oa (alleen van Pieter heb ik geen trafos) en de discussies tussen een aantal van deze heren lopen ontzettend hoog op. Ik hoop niet dat dit draadje ook zo uitpakt.

Groeten, Erik
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

erikdebest schreef:
Hi Anne,
Groeten, Erik
Is idd zo, eerst een (vaag) idee, dan een trafo zoeken die bestaat en idee aanpassen.Je zou om het netjes te doen een trafo moeten hebben met iets meer spanning dan die 60V.Maar die -75V moet wel genoeg zijn, voordat de kathodevolger zo laag gaat is de eindtrap al in klasse-B, dat de volger dan niet nog lager gaat maakt niet uit, dicht is dicht :D .Wegens het wisselend stroomverbruik van de -75V die dan optreedt zit er een redelijk dikke elco over.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Eigenlijk ja maar c-kernen hebben normaal gesproken 0,3mm blik ( normale versie) of dunner en bij EI heb je meestal 0,5mm en soms (M6 "audio") 0,35mm dik blik.

Uiteindelijk is het van ondergeschikt belang hoeveel lagen/secties etc de trafo heeft als de performance maar goed is.
Zo is't maar net :D .
Zoals ik 't begepen heb is 't schipperen tussen ijzer (wervelstroom) verliezen en koper (ohmse) verliezen.
Dunner blik minder wervelstroom maar ijzervulfaktor slecht = dikkere trafo = langere koperdraad = ohmse verliezen.
Dik blik meer wervelstroom maar dunner pakket = kortere wikkeldraad = minder weerstand.
Anne
transplanum

Nee, heeft niets met koperverliezen te maken. Een EI 102/51 met dik blik heeft exact dezelfde spoel met koperdraad als een dubbel c-kern SM102B.
De vulfactor maakt wel iets uit maar dat is slechts een paar %
Ah!buis schreef:
transplanum schreef:

Zo is't maar net :D .
Zoals ik 't begepen heb is 't schipperen tussen ijzer (wervelstroom) verliezen en koper (ohmse) verliezen.
Dunner blik minder wervelstroom maar ijzervulfaktor slecht = dikkere trafo = langere koperdraad = ohmse verliezen.
Dik blik meer wervelstroom maar dunner pakket = kortere wikkeldraad = minder weerstand.
Anne
Laatst gewijzigd door transplanum op vr 11 mar 2016, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
irribeo

Bericht door irribeo »

Cathode follower ? Is het niet een soort cathode feedback naar 6n1p ?
AatV

Bericht door AatV »

De 6N1P is inderdaad geschakeld als kathodevolger (met neonopstartbeveilingslampje!*) en de GU50koppelt inderdaad terug op de 6N1P.

groet,
Aat

* drie keer woordwaarde
transplanum

Volgens mij heeft een kathodevolger geen anodeweerstand, er gaat bovendien signaal van de anode naar ingang van de eindbuis.
Er is wel een kathode terugkoppeling
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Had 't kunnen weten, verschillende schakelingen in één draadje = verwarring :(
In de eerste is het een kathodevolger met stroombron vanonder, gelijkstroom gekoppeld met de eindbuizen, kan wel wat roosterstroom van de eindtrap verdragen.
Bij de andere twee is de 6N1 een geaarde kathode voor het inkomende signaal en geaard rooster voor de tegenkoppeling in de eindtrap.
Oftewel een gewone versterkertrap met tegenkoppeling naar de kathode.
Of nog, een verschilversterker, het verschil tussen inkomend- en tegenkoppel-signaal komt bij de anode buiten.
Dat verschil wordt dan verder versterkt om bij de uitgang iets te krijgen dat teruggekoppeld zo min mogelijk verschil met het aangeboden (ingangs-)signaal te krijgen.
Is per slot TEGENkoppeling, ingang=uitgang -> geen tegenkoppelsignaal :o :? :lol: .
Anne
transplanum

Het verwarrende was meer het neonlampje waarna verwezen werd. Die zit in de gks-schakeling, de kathodevolger heeft geen neonlamp.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat Ne-lampje, net zoiets als een zener bij mosfet's, om een overdeven hoge spanning te vermijden.Wordt ook vaak een diode voor gebruikt.Enkel nodig bij gelijkstroom-koppeling tussen twee buizen.Bij inschakelen zijn de buizen koud nog geen stroom maar, door de halfgeleider gelijkrichters, wel bijna dadelijk spanning.Is er nog geen spanningsval over de weerstanden (anode met rooster volgende buis eraan naar +voeding kathodes op nul), gevolg de voedingsspanning tussen stuurrooster en kathode.Voor veel buizen teveel van 't slechte :lol: ,met zo'n Ne erover die bij rond 75V ontsteekt blijft de spanning beperkt.Eenmaal de buizen stroom trekken zakt de spanning onder de brandspanning en de Ne dooft, speelt niet meer mee :D .
De gelijkstroom koppeling kathodevolger-eindbuis van 't eerste schema heeft er geen last van, er is geen weerstand naar de + .
Anne
knuisje

Bericht door knuisje »

Leuk initiatief om met betaalbare trafo's een goed ontwerp te maken. :rock:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Leuk initiatief om met betaalbare trafo's een goed ontwerp te maken. :rock:
Dank,dank,dank :D ,alleen het is niet mijn initiatief maar op aanvraag :o
En of 't goed is moet nog blijken als iemand er zich aan waagt.Er komen meestal wel wat onvoorziene dingen tevoorschijn.Is dus niet nabouwen en draaien maar :( .Hoewel, ik heb er (on)behoorlijk lang van alle kanten naar gekeken, zal wel meevallen :sure: .
Anne
Plaats reactie