Eerst nog even de basics:Henkjan schreef:wat gebeurt er als deze te groot wordt?Ah!buis schreef:Nog dik zat, ik vond 0,22µ al erg veel.Henkjan schreef:..... waarschijnlijk ook 0.1µF, wat is het effect als deze maar de halve waarde heeft?
Condensator C2 en weerstand R4 vormen samen een RC combinatie.
Met 470 kOhm en 0,1uF heb je dan laag-af filter met een kantelpunt van een kleine 4 Hz.
Bij 0,22uF wordt dat iets minder dan 2 Hz.
Vandaar Anne's opmerking dat 0,1uF genoeg was.
Groter maken van de waardes van koppelcondensatoren kan wel maar heeft ook nadelen.
Een koppelcondensator is behalve "doorgeefluik" van het signaal ook een ladingsdrager.
Als een versterker overstuurd wordt moet deze" z'n lading kwijt en onder bepaalde omstandigheden leidt dat tot een blokkade van de eindbuis. Hoewel voornamelijk bij gitaarversterkers e.d. een probleem gaat het ook op voor gewone versterkers.
In onderstaande link wordt e.e.a. wel aardig beschreven (1 pagina naar beneden scrollen).
Deze link dus
groet,
Aat
N.B Zou gewoon voor de Teflon T3 van 0,1uF bij een spanningsvastheid van 600 Volt gaan. Is de meest audiophiele C van de verzameling.
