vifa basis 2.0

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vifa basis 2.0

Bericht door ds23man »

De Basis is toch een ontwerp van Rolf Smulders? En op zich niet raar dat je dubbele woofers apart filtert, wordt ook wel een 2,5 of 3,5 weg genoemd.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: vifa basis 2.0

Bericht door pvanlingen »

Het is wel te hopen dat je niet al te veel hebt betaald voor deze puinhoop.
images[2].jpg
images[2].jpg (7.33 KiB) 1088 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vifa basis 2.0

Bericht door ds23man »

Dan zeggen ze hier dat ik er hard kan inkomen, maar Paul kan er ook wat van! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vifa basis 2.0

Bericht door ray5150 »

Voor een subtiele toevoeging moet je bij de heer van Lingen zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vifa basis 2.0

Bericht door Henkjan »

brian schreef:
dus als ik het goed begrijp kan ik er niks aan veranderen?
kwa filtering op de speakers?
want stoor me er goed aan eigelijk
tuurlijk kan een ander filter, maar waarom stoor je je er aan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vifa basis 2.0

Bericht door ds23man »

Zou meer eens gaan richten op de rest van de schade voordat je aan andere filtering gaat denken. De Basis is nl echt geen slecht gefilterd ontwerp.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: vifa basis 2.0

Bericht door pvanlingen »

Brian ik bedoelde het niet negatief hoor, maar het is zoals Gerhard ook al zegt, kijk even naar de andere spreekspoelen.
Ga bij nog meer schade naar de verkoper om je geld terug te vragen.

Paul van Lingen. :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vifa basis 2.0

Bericht door ds23man »

+1
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vifa basis 2.0

Bericht door wouter »

En mocht je de boel gerepareerd willen hebben dan is Total Speaker Repair in Bedum (Groningen) nog een optie.

Maar inderdaad, hoe is de rest er aan toe?
Die Vifa P17 en P13 units hebben rolranden die keihard kunnen uitdrogen door zonlicht. Ik zie geen frontjes. :hide:
brian schreef:
ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee en wil gelijk een oproep doen om te vragen of iemand zelf nog een vifa 25wn250 heeft liggen voor me want ik heb er 1 nodig of u kent een adres die hem kan maken

hoop gouw te horen van hoe en wat de kasten staan nu te droger bij de spuiter
:hide: :hide: Laten spuiten voor je weet of ze reparabel zijn? :hide: :hide:
brian
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 feb 2016, 2:01

Re: vifa basis 2.0

Bericht door brian »

goedeavond mannen

bedankt voor jullie reactie weer :)
ik heb het allemaal even zitten te bekijken en luisteren de tweeters zijn beide goed
de dome,s zijn beide goed
de andere 3 basspeakers zijn goed
de 17wp200 daar in tegen hebben allebei een wat stuggere rubbere rand en lijkt erop dat ze hard beginnen te worden

de spoelen op de filters zien er bij allebei de speakers goed uit niet verkleurd of zwart uitgeslagen
al heb ik over 1 spoel me twijfels over die zit tussen de mid terwijl de midentoners allebei goed zijn en geen mankementen vertonen

voor de rest ziet het er allemaal goed uit
er zitten inderdaad geen frontjes op die ga ik zelf nog maken :D

het stoort mij dat de 1ne speaker meer uitslaat net alsof die onderste geen functie heeft
als ik bijvoorbeeld de bovenste speaker net zo kan laten klinken als de onderste
heeft dat gevolgen op het hoog en mid gedeelte?

groetjes brian
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vifa basis 2.0

Bericht door pappaleo »

Lezen is moeilijk. Er staan tenslotte een hoop letters in zo'n post.

De beide woofers zijn VERSCHILLEND gefilterd en klinken daarom ook verschillend. Doen ze precies hetzelfde, dan is je box niet in orde.

Zijn de verschillen echt extreem, dan mankeert er toch wat aan je woofers.

Je weet niet eens meer welke van je woofers nou meer uitsloeg, want je hebt de boel uit elkaar gehaald en niet gemarkeerd welke unit waar zat.

Straks ga je ons vertellen dat het de defecte woofer was die zo wapperde. Dat is nogal wiedes, want de konus zit los.

Zet nou eerst een kast in elkaar met units waarvan je zeker weet dat ze goed zijn en kijk of het "probleem" nog bestaat. Zo ja, probeer dan, desnoods met deskundige hulp, te achterhalen of het wel een probleem is en zo ja, wat dan de oorzaak kan zijn.
brian
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 feb 2016, 2:01

Re: vifa basis 2.0

Bericht door brian »

ik ga het morgen gelijk bekijken want 1 speaker staat in elkaar en klaar om te spelen
ik ga dan ff wisselen van woofers met de woofer die onderin zit om te kijken wat er gebeurt
blijft het hetzelfde dan zal het kloppen verder denk ik dan

ik laat het mogen ( vandaag ) weten

groetjes brian
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vifa basis 2.0

Bericht door markbakk »

Opknappen en niks veranderen! De kans dat jij het, met je huidige kennis en mogelijkheden, beter weet te maken dan Rolph Smulders is een op een miljoen. En dat je stoort wat je stoort kun je ook zien als: ik snap dit nog niet helemaal.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vifa basis 2.0

Bericht door wouter »

Mag ik een test voorstellen:

Test een 20 hz toon, 30, 40 , 60 en 100 Hz.
Kijk dan of de woofer die het meeste uitslaat altijd het meeste uitslaat. Zo ja... niet okee. Los van het ontwerp denk ik...
brian
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 feb 2016, 2:01

Re: vifa basis 2.0

Bericht door brian »

goedeavond allemaal

ik heb zoals gezegd de woofers gewisseld de bovenste naar onder en de ondersta naar boven
het maakt niet uit welke woofer ik erin zet of verwissel de bovenst blijft meer uitslaan dan de onderste

waar ik wel aan heb zitten denken is omdat 1 woofer als opgeblazen is dat de spoel van de bovenste basspeaker of de condesator daarvan
niet helemaal 100 meer is ? mogelijkheid?

gr brian
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vifa basis 2.0

Bericht door hannesie »

De luidspreker die geen spreekspoel meer heeft, (dus ook niet aangedreven wordt door een elektrisch signaal), zal in deze situatie zich gaan gedragen als een passieve radiator.
Het lijkt of er leven in zit, maar het wordt veroorzaakt door de aandrijving van de andere unit.

De lucht aan de achterzijde zorgt voor een luchtdrukverschillen, en daar gaat hij door heen en weer. :sure: :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vifa basis 2.0

Bericht door pappaleo »

Je gast er nog steeds van uit dat het een fout is. Waarmee test je die uitslag? Met een testplaat, een toongenerator, of zet je gewoon een plaat op met een beukende bass drum die toevallig op de resonantie frequentie van je bovenste woofer zit?

Doe nou gewoon die test eens die wouter voorstelt. Toongenerator of tonen op die frequenties kun je op internet wel vinden.

Maak een tabelletje en zet de waargenomen resultaten daarin bij elke frequentie. Dan voorkom je dat je je druk maakt om een fout die straks misschien helemaal geen fout blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vifa basis 2.0

Bericht door markbakk »

Beste Brian,

Waarnaar ben je nu op zoek?
brian
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 feb 2016, 2:01

Re: vifa basis 2.0

Bericht door brian »

mark bakker

ik ben nu op zoek naar een speaker
de test met hz kwam uit dat het zo hoort te werken zoals het is dus er is eigelijk niks aan de hand
speakers hadden bij 20 hz evenveel uitslag
alleen vraag ik echt met spoed een basspeaker of 2 want ik kan nu niet verder :(
als iemand iets weet laat het me weten

gr brian
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vifa basis 2.0

Bericht door wouter »

Ik denk dat ik ze gevonden heb:
http://link.marktplaats.nl/m1026600657

BNS 396

In de Translator Impact 4ii en de BNS 382 en 482 zit ook een Vifa M25WN woofer van 8 Ohm.

Op de stofkap na zien die er hetzelfde uit, ik ben benieuwd naar de spreekspoeldiameter van de versie die jij zoekt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vifa basis 2.0

Bericht door markbakk »

Er zijn er met verschillende magneten. Dat zie je niet aan de voorkant.
brian
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 feb 2016, 2:01

Re: vifa basis 2.0

Bericht door brian »

goedemiddag mensen

help me eens
ik heb de speaker in elkaar staan zonder nog 1 basspeaker in de 1ne boks
als jullie goed naar het filter kijken de bass filter dat klopt +op+ en -op-
maar dan kijk je verder naar het hoog mid filter daar is de plus en min omgedraaid
dus mijn hoge toon en mid zit verkeerd om -op+ en +op-
je ziet vanaf het basfilter dat tie doorloopt naar het hoog mid filter en je ziet het gelijk al aan de tweeter boven in
dat de draad een plus hoort te zijn omdat tie als plus binnen komt maar het aan gezien als een min draad dus heb ik hem op de min staan op de tweeter
terwijl het een plus is

mijn geluid klopt niet hierdoor :cry: :cry:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vifa basis 2.0

Bericht door bas focal m180 »

Ik denk dat je eerst eens moet verdiepen in speakers, zou het niet heel raar zijn dat iemand bij beide speakers van mid en hogetonen de kabeltjes heeft omgedraaid?

Zou het kunnen dat het zo hoort omdat: dan gaat hier een heel verhaal komen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: vifa basis 2.0

Bericht door Zweitse »

bas focal m180 schreef:
Ik denk dat je eerst eens moet verdiepen in speakers, zou het niet heel raar zijn dat iemand bij beide speakers van mid en hogetonen de kabeltjes heeft omgedraaid?

Zou het kunnen dat het zo hoort omdat: dan gaat hier een heel verhaal komen.
Ik gok, fase verschil? Ik denk inderdaad dat Brian eerst meer eens de wiki pagina moet doornemen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vifa basis 2.0

Bericht door pappaleo »

Hallo Brian

Dat klopt wel. De onderdelen van je filter veroorzaken een fasedraaiing van het signaal. Sommige onderdelen doen dat de ene kant uit en andere onderdelen weer de andere kant uit.
Als het geluid van je woofer(s) 90° gedraaid is en dat van je midrange ook (maar dan de andere kant op), dan is het faseverschil 180°. Dat betekent dat op de scheidingsfrequentie de konus van de woofer naar voren gaat en die van de midrange naar achteren. Het geluid van beide units dooft elkaar dan uit op die frequentie. Dat kan je dan verhelpen door een van de units andersom aan te sluiten.

Dat is dus met opzet zo gedaan en moet je zeker niet veranderen.
Zie voor de grap mijn filterontwerp in het Xray topic.

Afbeelding
Plaats reactie