Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Chris_T »

- topictitel aangepast om de evolutie van dit draadje beter weer te geven -

I.v.m. de bouw van de aanstaande composiet versterkers, ben ik in mijn zoektocht naar mooie (ingegoten) ringkernen op een veel belovende fabrikant/website gestuit.
Namelijk Toroidy uit Polen, met wel heel schappelijke prijzen!

In het programma zitten o.a. speciale audio ringkernen waarbij een magnetisch scherm en aardscherm in verwerkt zitten.
Alleen is de informatie over de trafo's zelf wel erg summier.
Zo ver ik kan zien zitten er ook geen keurmerken op.
Op zich hoeft er dan niets te mankeren, maar het roept toch wel twijfels op over de kwaliteit/veiligheid/consistentie.

Ik zat zelf te denken aan een audiograde trafo + trafokap van ebay.

Ze hebben ook een supreme audiograde versie, met als extra's dat het volledig ingegoten is in een gepolijste stalen behuizing.
Ik kan mij voorstellen dat buizen liefhebbers er hun vingers bij af likken ;).

Om een idee te geven van de prijzen met de huidige valuta:

2x25V 200VA ringkern
standard: €22 + €2 voor de montageringen
audiograde: €41
supreme audiograde: €88 + €8 voor de monteerflens
toroidy_ringkern_boven.jpg
toroidy_ringkern_onder.jpg
trafokap_120mm.jpg
toroidy_ringkern_supreme_boven.jpg
toroidy_ringkern_supreme_onder.jpg
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken, is het de gok waard?
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 17 mar 2016, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Pjotr »

Geen idee Crhis, zelf proberen. Hoger dan 2x 24V zou ik niet gaan met een LM3886. Zelf heb ik deze er in zitten: https://www.conrad.nl/nl/ringkern-veili ... 10335.html Die doen het uitstekend met een laag ruststroomverbruik.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 27 feb 2016, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Is dit dan te goedkoop?
€ 29,99
5780_0.jpg
5780_0.jpg (5.83 KiB) 1150 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ray5150 »

Dan kun je er net zo goed een van Amplimo nemen :
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... 120va.html
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Hmmm, ik heb wat contacten in die richting, misschien een optie die ik eens in de gaten moet houden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Pjotr »

Jawel maar het ging om die Pool :D Het ziet er op zich goed uit met een breed assortiment. Wat ik wel heb gemerkt is dat het nullastvermogen van de diverse fabrikanten behoorlijk kan verschillen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Sorry, ik had ff niet in de gaten dat het anders kon, de trafo moet naar mijn idee gewoon dan 24 V geven, maar ik begrijp dan nu dat het op verschillende manieren kan.

Ik blijf leren hier. nullast trafo's nooit van gehoord. :hide: :lol:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Chris_T »

Ik gok het erop :rock: , wie niet waagt blijft altijd maagd.

Edit:
Net de bestelling gedaan voor een aantal audio grade trafo's (dus met magnetisch scherm & aardscherm).
Over twee weken weet ik meer.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Barry2001 »

Ben benieuwd! Heb ook lopen zoeken naar een trafokap voor een ringkerntrafo voor de GU50 versterker, zoveel is daar niet in te krijgen kwam ik achter. Heb diezelfde gekocht die jij noemt. Werd bezorgd naar enkele weken, beschadigd helaas. Had geen zin het terug te sturen en weer weken lang te moeten wachten, heb 'm geschuurd en gespoten.
Bijlagen
trafokap_120mm.jpg
trafokap_120mm.jpg (8.05 KiB) 1091 keer bekeken
build 014.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door dre »

Waar blijft die group buy voor de trafo's? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Barry2001 »

Wat houdt je tegen...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door beijert »

Ik heb de oudere uitvoering van hun gewone audio grade trafo's.
1000VA 27v voor al met al €110,- per stuk. Lijkt me niet verkeerd.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door irribeo »

Onder downloads op website vindt je certificering en die EN din/iec nummers vind je ook op etiket trafo, helaas ook een fout CE logo. Het gebruikte CE logo staat voor China Export en niet voor Comformite Europeenne, das dan wel weer slordig voor europees product.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door dre »

Barry2001 schreef:
Wat houdt je tegen...
Da's een goeje Barry! :mrgreen:

Het is trouwens best prijzig met 4 tot 6 kanalen........
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door knuisje »

Kijk eens op de site van tme.eu. Dit haalt z'n trafo's uit Polen en ze hebben leuke prijzen.

Bijvoorbeeld 100VA 2 x 24V voor €14,41 ex.btw klik
of 160VA 2 x 24V voor €18,77 ex.btw klik

Vanaf 3 stuks lagere prijzen. Er komt nog €7,80 verzendkosten bij. Ik heb er zelf eentje geprobeerd en er is niets mis mee. Geen mechanische brom of warmteontwikkeling. Er zit ook een metalen en rubberen bevestigingsschijf bij.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door dre »

Oké!

Ik ga even rond kijken. :sure:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb laatst ook 3 trafo's bij TME gekocht. Geen problemen mee.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Henkjan »

hebben die ook van die mooie blingbling kappen?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Chris_T »

beijert schreef:
Ik heb de oudere uitvoering van hun gewone audio grade trafo's.
1000VA 27v voor al met al €110,- per stuk. Lijkt me niet verkeerd.
irribeo schreef:
Onder downloads op website vindt je certificering en die EN din/iec nummers vind je ook op etiket trafo, helaas ook een fout CE logo. Het gebruikte CE logo staat voor China Export en niet voor Comformite Europeenne, das dan wel weer slordig voor europees product.
Kijk dat is goed nieuws :).

Wie weet valt er wel staffelkorting te regelen bij Toroidy.
Maar of een groupbuy gaat lukken daarbij?
Denk dat ieder zo zijn/haar wensen heeft wat betreft de setup.

Zo wil ik zelf eerst een volledig dual mono versterker bouwen met 2 overgedimensioneerde trafo's (2x24V 200-250VA).
Later zal er dan nog een 3 á 4 kanaals versterker bij komen met 1 dikke ringkern voor de surround kanalen.

Nog bedankt trouwens voor alle linkjes/input.
Daar zitten ook hele goedkope trafo's bij, maar de goedkoopste vinden was niet mijn insteek ;).
Omdat de composite versterker zo uitzonderlijk goed presteert, leek het mij wel waard om een trafo met wat extra's te nemen.
Dus met magnetisch scherm en aardscherm.

Dan is de keuze heel beperkt en op maat laten maken kost een rib uit het lijf.
Een winkel die bijv. ook mooie trafo's met de extra's heeft is: Hifituning24.
Als het niet ingegoten hoeft te zijn, maar wel met de schermwikkelingen, dan ben je bij Toroidy beter uit.
Vooral de kleinere vermogens kosten bijna de helft minder.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Gideon1990 »

Bedankt voor alle links naar goedkope transformatoren, ik zie dat op verschillende van de sites die mensen hier posten rustig de helft kosten van wat ze bij conrad, dickbest of lokale winkels kosten
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door FR_Aad »

Die audio grade trafo's van Toroidy zien er inderdaad fraai uit en de prijs is ook nog goed te doen. Mmmmm :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Bij wie zijn ze dan te krijgen. :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door FR_Aad »

Of hier:
http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTSA012 ... o-50V-/313

Is zo te zien flink goedkoper.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

Voor wie niet van ringkernen houdt hebben deze ook wel wat leuk spul, http://www.ogonowski.eu/transformers/
De gegevens zijn niet steeds erg duidelijk, lijkt wel of hun webstek niet af is, lijst data zonder cijfers enz.
Anne
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door FR_Aad »

Ik was ooit blond, dus ik vraag het maar. Waarom zou je geen ringkern willen?
Plaats reactie