Composite versterker "De brainstorm"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef:
Barry2001 schreef:
Mooi verslag Hans, ook leuk dat het verschil te horen is. Peter zelf roemde de versterkers om de details die zo goed te horen zijn, heb je dat zelf ook nog ervaren tov je eigen versterker? Was in Hengelo (rumoer e.d.) minder goed te beoordelen.
N.a.v. je vraag, de detaillering is niet echt direct het verschil, meer zoals ik al schreef nog wat vloeiender en smeuïger, maar dat is dan misschien ook wel onder details te vatten.

Maar waar ik details noem zijn het die kleine dingetjes, ook al op een laag geluidsniveau, die dan toch al wel hoorbaar zijn, en die ik juist niet zo duidelijk aanwezig kreeg bij de 180HG Class D.

Die ging ook strak, en correct, maar hier is zoveel meer warmte tegelijkertijd en een welhaast vloeiend geluidsbeeld.

Het is net als met eten een drinken, je moet de smaak hebben geproefd. :sure: :sure: :kwijl:

Edit: Kwam tegelijkertijd, maar aanvullende info.
Snap denk ik wel wat je bedoelt, je hoort soms sets waar alles klopt waar het geluid 'gemakkelijk' de luisterruimte in komt, tegenover sets die dit minder doen. Inderdaad een interessant probeersel of ncores dit ook kunnen neerzetten. Teveel detaillering kan ook averechts werken, iets wat je wel hoorde op de oudere generatie klasse d versterkers. Het valt ook altijd niet mee de verschillen te horen denk ik, als een versterker al erg goed is om een nog betere te onderscheiden; bij luidsprekers is het verschil al snel wat groter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
en van te voren goed kunnen inregelen zodat ze even hard spelen etc.
Snuf, snuf, ruik ik daar het beruchte schakelkastje ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Henkjan schreef:
hannesie schreef:
Dat met de Ncore zou ik nog een keer doen met de Ncore set van HJ, is er dus nog niet van gekomen, maar dat is nog wel eens te regelen denk ik. :)
ja hoor. ik weet alleen niet of een luisterdag daar de beste plek voor is. Beter een keer ergens waar we rustig kunnen luisteren en van te voren goed kunnen inregelen zodat ze even hard spelen etc.
Al vaker geprobeerd, op een luisterdag valt het vaak tegen inderdaad. Rumoer, mensen in-uit de kamer, ruimte die je niet kent en meer doet dan je verwacht. Luisterdag is eigenlijk meer voor een indruk van iets, heeft het potentie. Echt in de finesses luisteren dan bij iemand thuis bv.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
hannesie schreef:
Dat met de Ncore zou ik nog een keer doen met de Ncore set van HJ, is er dus nog niet van gekomen, maar dat is nog wel eens te regelen denk ik. :)
ja hoor. ik weet alleen niet of een luisterdag daar de beste plek voor is. Beter een keer ergens waar we rustig kunnen luisteren en van te voren goed kunnen inregelen zodat ze even hard spelen etc.
Ben ik wel met je eens HJ. Hengelo was uiteindelijk niet de juiste plek voor zoiets. Je hebt er wel de rust voor nodig. Maar eerlijk gezegd hadden we daar ook niet de moeite genomen om het goed te organiseren.

Verder valt da inregelen wel mee hoor. Een beetje geoefend oor heeft het niet nodig om de niveaus binnen 0,1 dB gelijk te hebben om een goede vergelijkende indruk te krijgen.

@Barry, en toch hoorden wij beiden een verschil tussen 2 versterkers, beide van een erg hoog niveau en eenzelfde ontwerpfilosofie. En Ray wil jij geen slapende schakelkastjes wakker makken a.u.b. :lol: En al helemaal niet meer na mijn ervaring met niet goed genoeg vastgeschroefde speakerklemmen :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 24 feb 2016, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

@ Barry
Snap denk ik wel wat je bedoelt, je hoort soms sets waar alles klopt waar het geluid 'gemakkelijk' de luisterruimte in komt, tegenover sets die dit minder doen. Inderdaad een interessant probeersel of ncores dit ook kunnen neerzetten. Teveel detaillering kan ook averechts werken, iets wat je wel hoorde op de oudere generatie klasse d versterkers. Het valt ook altijd niet mee de verschillen te horen denk ik, als een versterker al erg goed is om een nog betere te onderscheiden
Het is misschien als een goede buizenbak zonder de 2e harmonischen? :hide:

Ik gebruik nu al technische termen, nu moet ik op mijn tellen gaan passen. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
En Ray wil jij geen slapende schakelkastjes wakker makken a.u.b. :lol: En al helemaal niet meer na mijn ervaring met niet goed genoeg vastgeschroefde speakerklemmen :D
:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
Het is misschien als een goede buizenbak zonder de 2e harmonischen? :hide:

Ik gebruik nu al technische termen, nu moet ik op mijn tellen gaan passen. :lol:
Ik moet, met tegenzin, wel stellen dat je zo'n resultaat als hier met buizen nooit haalt :( .
Om van die vermaledijde UGT af te komen moeten er bar veel buizen parallel met nieuw gedonder erbij.
Maar er blijft het onverslaanbaar uitzicht en een warm geluid, toch ook niet te versmaden :kwijl:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Teveel detaillering kan ook averechts werken, iets wat je wel hoorde op de oudere generatie klasse d versterkers.
Menig gewone klasse AB heeft dat beslist ook. Dan heb je het wel over artificiële detaillering, oftewel vervorming die voor detaillering aangeziengehoord wordt. Dat is toch iets heel anders dan detaillering in de opname zelf die naar voren komt, of beter gezegd, niet gemaskeerd wordt door vervorming.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door FR_Aad »

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
Teveel detaillering kan ook averechts werken, iets wat je wel hoorde op de oudere generatie klasse d versterkers.
Menig gewone klasse AB heeft dat beslist ook. Dan heb je het wel over artificiële detaillering, oftewel vervorming die voor detaillering aangeziengehoord wordt. Dat is toch iets heel anders dan detaillering in de opname zelf die naar voren komt, of beter gezegd, niet gemaskeerd wordt door vervorming.
Precies.
In mijn beleving bestaat er niet iets als teveel detaillering.

Als het op de plaat (ehh bron) staat is het niet teveel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
Ik begin al hebberig te worden. Kunnen we al bestellen? :D
Het ding is ooit begonnen als speciale ZBA versterker. Bij voldoende belangstelling wil ik wel een group buy opzetten voor de printen. Dat loont alleen bij minimaal 10 stuks. Knuisje heeft al een bestel bom lopen bij Mouser waarmee je zelf de componenten kunt bestellen. Dus als er voldoende animo is van mensen die SMD aandurven....

Alternatief kan zijn dat ik de printen met SMD laat assembleren en je zelf de through hole er op zet. Maar zoiets gaat al snel behoorlijk duurder worden. Al heb je dan nog wel steeds een top versterker voor niet al te veel geld :)
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 25 feb 2016, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door AatV »

Als Hannesie SMD kan solderen, kan iedereen het toch? :hide:

groet,
Aat
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door nanko »

Ik durf smd aan, maar als het geassembleerd wordt vind ik het ook prima.
Ik opteer iig voor 8 stuks.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Dan »

Ik ben geinteresseerd :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

AatV schreef:
Als Hannesie SMD kan solderen, kan iedereen het toch? :hide:
groet,
Aat
Welke kleur ogen had je ook al weer..............??

Motten het blauwe worden..? :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ronnydepony »

Waar blijft die group buy :mrgreen: :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

FR_Aad schreef:
Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
Teveel detaillering kan ook averechts werken, iets wat je wel hoorde op de oudere generatie klasse d versterkers.
Menig gewone klasse AB heeft dat beslist ook. Dan heb je het wel over artificiële detaillering, oftewel vervorming die voor detaillering aangeziengehoord wordt. Dat is toch iets heel anders dan detaillering in de opname zelf die naar voren komt, of beter gezegd, niet gemaskeerd wordt door vervorming.
Precies.
In mijn beleving bestaat er niet iets als teveel detaillering.

Als het op de plaat (ehh bron) staat is het niet teveel.
Teveel detail als in het wat hard weergeven van overgangen bedoel ik, en dat is volgens mij hetzelfde wat Peter bedoelt. Is vermoeiend luisteren. Juist de mooie overgangen en vol geluid spreekt me aan bij buizen, maar als je echt praat over detail en zeker over het gaan meten aan versterkers moet je niet in de buizenhoek zijn :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
FR_Aad schreef:
Ik begin al hebberig te worden. Kunnen we al bestellen? :D
Het ding is ooit begonnen als speciale ZBA versterker. Bij voldoende belangstelling wil ik wel een group buy opzetten voor de printen. Dat loont alleen bij minimaal 10 stuks. Knuisje heeft al een bestel bom lopen bij Mouser waarmee je zelf de componenten kunt bestellen. Dus als er voldoende animo is van mensen die SMD aandurven....

Alternatief kan zijn dat ik de printen met SMD laat assembleren en je zelf de through hole er op zet. Maar zoiets gaat al snel behoorlijk duurder worden. Al heb je dan nog wel steeds een top versterker voor niet al te veel geldt :)
Wat denk je zelf, 10 printen :rofl: dat wordt een veelvoud. De Z van ZBA staat nog altijd voor Zelf, in dat kader zou je de mensen eigenlijk lekker zelf moet laten bouwen. Je hebt al grotere pads genomen, het is 0603, moet voor iedereen te doen zijn toch?
Als je toch wilt laten assembleren, heb wel wat goede adresjes/contacten hiervoor. Houdt niet in dat het voor weinagh kan, maar wel kwaliteit. En je kunt hun laten inkopen (componenten), is zeker goedkoper dan Farnell/Mouser, maar waarschijnlijk heb je die contacten zelf ook wel.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Dan »

Voor wat betreft SMD solderen: Gelukkig was daar Youtube! :mrgreen:

Ik zou sowieso wel 6 printen willen (misschien zelfs ook wel 8 ). Dan kan ik het UcD verhaal grotendeels laten schieten.
Lijkt me heel erg leuk, mijn eerste SMD soldeerproject voor zo'n high end toepassing. Tis alsof je meteen met Tom Dumoulin mag meefietsen :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Barry2001 schreef:
Je hebt al grotere pads genomen, het is 0603, moet voor iedereen te doen zijn toch?
Nou Barry, 0603 is het gelukkig niet dat is voor de meesten te klein. Het gaat om 1206, minimelf en SOIC formaat. Daarbij heeft Peter de pads groter gemaakt, dus het moet voor smd beginnelingen zeker te doen zijn.

Zo'n minimelf weerstandje is bijvoorbeeld niet veel kleiner (3.6mm x 1.4mm) dan een through hole weerstand zonder draden (6.3mm x 2.4mm). Omdat de draden ontbreken is een smd weerstand niet met je vingers te hanteren, maar met een pincet gaat dat prima.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

knuisje schreef:
Barry2001 schreef:
Je hebt al grotere pads genomen, het is 0603, moet voor iedereen te doen zijn toch?
Nou Barry, 0603 is het gelukkig niet dat is voor de meesten te klein. Het gaat om 1206, minimelf en SOIC formaat. Daarbij heeft Peter de pads groter gemaakt, dus het moet voor smd beginnelingen zeker te doen zijn.

Zo'n minimelf weerstandje is bijvoorbeeld niet veel kleiner (3.6mm x 1.4mm) dan een through hole weerstand zonder draden (6.3mm x 2.4mm). Omdat de draden ontbreken is een smd weerstand niet met je vingers te hanteren, maar met een pincet gaat dat prima.
Ooh, waar hebben we het dan over :D Dat moet toch voor iedereen te doen zijn. Daarbij bedenk ik me net, als je de pads groter hebt gemaakt hoef je ook niet bij een assembleur aan te komen. Komt goed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Valt mee hoor Barry, mijn assembleur doet al ruim 30 jaar SMD en draait hier zijn hand echt niet voor om. En al helemaal niet als het PbSn is. Die heeft al wat meegemaakt :)

Zoals Peter al aangeeft, dit moet voor de meesten goed te doen zijn met de hand. Het vereist echter wel het het juiste gereedschap: Fijne scherpe soldeerstift en dun soldeer (=< 0,5mm). En niet te vergeten wel wat oefening. De printen zijn bewust 2 oz dik koper. Niet alleen vanwege de betere elektrische geleiding maar zeker ook omdat dit veel steviger is met handsolderen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Leeuwarden »

SMD 1206 is twee stappen groter als (mijn ervaring met) 0805. Dat is gigantisch! daar hoef je niet bang voor te zijn als je enigszins bedreven bent in trough hole. Wat Peter zegt: even een paar onderdeeltjes oefenen en je kan los...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ray5150 »

Uit bovenstaande posts maak ik op dat je zonder problemen een stuk of 20 PCB's kunt wegzetten, dus ik denk dat het met die animo wel snor zit.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Valt mee hoor Barry, mijn assembleur doet al ruim 30 jaar SMD en draait hier zijn hand echt niet voor om. En al helemaal niet als het PbSn is. Die heeft al wat meegemaakt :)

Zoals Peter al aangeeft, dit moet voor de meesten goed te doen zijn met de hand. Het vereist echter wel het het juiste gereedschap: Fijne scherpe soldeerstift en dun soldeer (=< 0,5mm). En niet te vergeten wel wat oefening. De printen zijn bewust 2 oz dik koper. Niet alleen vanwege de betere elektrische geleiding maar zeker ook omdat dit veel steviger is met handsolderen.
Als ze automatisch geplaatst worden gaan ze 'zwemmen' bij (te) grote pads. Krijgt je assembleur zeker goed, maar is extra werk. Maar goed, is hier niet aan de orde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Dan schreef:
Voor wat betreft SMD solderen: Gelukkig was daar Youtube! :mrgreen:

Ik zou sowieso wel 6 printen willen (misschien zelfs ook wel 8 )
Ga je een fabriekje beginnen? :lol:
Plaats reactie