Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Afgelopen week verder gewerkt aan de cabinetten met de 2x 8" Oberton.

Terwijl we keken naar mogelijkheden met de 10" Oberton kwamen we tot de conclusie dat er niet zo veel meer te bereiken is met de 10". De 2x 8" gaat laag genoeg en is met duidelijk minder dan 30 liter tevreden. Daarbij gaat het misschien minder diep dan de 10" oberton, maar het gaat luider, is makkelijker homogeen te krijgen als 2-weg en het is compacter. En niet te vergeten, de combinatie is 4 Ohm, omdat de beide 8" drivers parallel geschakeld staan. Zodoende kan basversterker/head ook nog een beetje z'n vermogen leveren.

Wat er dan verder nog mogelijk is op basis van een zinvolle reeks wordt bepaald aan de hand van wat wij leuk vinden, en praktisch: het kastvolume. Onder de 2x8" past best nog een stevige grote kast, als deze even breed is als de 2x8 op z'n zij(kant). En zo kwam het dat we overwegen om naar een 19" hoogte te gaan voor de 2x8, zodat er in de stack ook nog een 19" netjes tussen/op past waarin een potente versterker z'n plek krijgt. Wel nu, 19"--> 48,3 cm in het vierkant geeft ruimte voor een 18" woofer.
En heeft zo'n woofer voordelen t.o.v. 15" of 2x 15"? Ja, wij denken van wel. Een Oberton 18XB800 kan in de beschikbare 70 liter toch serieus laag weergeven, een SPL curve vergelijkbaar met de in de Fearfull 12" gebruikte Eminence Kappalite 3012LF in 50 liter (heel nette simulatie is dat ook trouwens). Alleen gaat de 18" nog een stukje luider bij voldoende vermogen. Wanneer kleinere woofers samen 70 liter krijgen komt er geen enkele combinatie in de buurt. Dus, 18" is een logische onderkast volgens ons :mrgreen:

Blijft dat groter dan de 8" alleen de 18" kast zal zijn, dus een extra model hebben we maar gemaakt onder de 2x 8", namelijk de 6,5"/3,3". En die voldoet weer aan wat de oorsprong van dit topic was: compact en diepgaand. Echter, er zijn nog wat hobbeltjes. De vakantie is voorbij dus nadat de wedstrijdfinale is geweest ga ik hiermee verder. Een enkele 8" kan namelijk redelijk hetzelfde ](*,)
oberton vs peerless ajhorn 8,7 liter.png
De Oberton 8MB201 heeft alleen enorm veel SPL curve manipulatie nodig om dezelfde bas te krijgen, in 8,7 liter BR (incl 1,6 liter poort) kan hij bij Xmax 5 mm (overhang van de spreekspoel) exact even luid spelen als de Peerless SLS 6,5" in 8,7 liter BR bij z'n Xmax van 8,2mm. Voor de Oberton geldt dat je er dan 300 Watt in moet pompen (aan 8 Ohm) en voor de Peerless heb je 170 Watt nodig (4 Ohm speaker). Ik zie dus wel heil in de kleine SLS 6,5", die een 4dB hogere gevoeligheid in het laag heeft bij 2,83 Volt.
Bijlagen
sls 65 br1.png
2x8 en 6/3 naast elkaar
2x8 en 6/3 naast elkaar
Hier nog met TG9
Hier nog met TG9
20151231_142119.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Is er iemand die weet waar je mooie hoekbeschermers kunt kopen voor bijv. een radius 15mm ?

Hier zie ik ook mooi spul tussen, het zijn eigenlijk hoekbeschermers voor versterkers: http://jam4jmessageboard.websitetoolbox ... rs-2721817

Dit is een flink assortiment, maar wellicht weet iemand een webshop o.i.d.: http://www.pennfabrication.com/default. ... 801&LG=ENG
arjank

Bericht door arjank »

wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Thanks!

Penn Elcom Direct, wel een uitgekleed assortiment maar er is er een die wellicht geschikt is: https://www.flightcase-onderdelen.nl/fl ... g/141/1976

Gaat om een vrij zware kast, met 18XB800 in 75 liter. Dus hoekjes zijn wel nodig, maar vind ze zo lelijk. Of anders gezegd, zo army lookin'. Humvee versus Hummer :mrgreen:
arjank

Bericht door arjank »

wouter schreef:
18XB800 in 75 liter
:mrgreen: :goeie: :kwijl:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

O:)

De bafflematen zijn iets meer dan 19", zodat er een 19" versterker in dezelfde stijl flightcase bij gebouwd kan worden en alles stapelbaar is. De 2x8" + tweeter ligt er op z'n kant bovenop als topje. Die haalt 116 dB, de 18XB800 gaat nog even 10 dB door ongeveer... \:D/ Hoe e.e.a. gefilterd gaat worden is nog niet duidelijk, de ohmages verschillen nogal. Maar ik heb een akoestisch filter in de planning voor de 18", of te wel een maatwerk schuim ring op het rooster :-$
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

eerste proefpassing :mrgreen:
Bijlagen
Gekke verhouding... meer woofer dan baffle
Gekke verhouding... meer woofer dan baffle
4x 90mm pvc met ellebogen voor de 90 graden bocht, elk een andere kant langs
4x 90mm pvc met ellebogen voor de 90 graden bocht, elk een andere kant langs
De 2x8" gaat vergroot worden om mee te gaan in de 19" stack breedte, voor amp, 18" woofercab en 2x 8" topje.
De 2x8" gaat vergroot worden om mee te gaan in de 19" stack breedte, voor amp, 18" woofercab en 2x 8" topje.
12,9 kg schoon aan de haak, 11,5 mm Xmax one way (via de Oberton methode)
12,9 kg schoon aan de haak, 11,5 mm Xmax one way (via de Oberton methode)
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

11,5 mm Xmax one way (via de Oberton methode)
:mrgreen:

Ziet niet verkeert eruit.
wouter schreef:
O:)

De bafflematen zijn iets meer dan 19", zodat er een 19" versterker in dezelfde stijl flightcase bij gebouwd kan worden en alles stapelbaar is. De 2x8" + tweeter ligt er op z'n kant bovenop als topje. Die haalt 116 dB,
R.I.P. tweet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Tja, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Nu zit er weinig signaal in dat gebied, en de ervaring dat een 30 Watt belastbare Peerless TC9 al behoorlijk hard mee ging is er ook al.

Als ik een Eminence APT 80 vergelijk: http://www.eminence.com/speakers/supert ... odel=APT80
Die kan 35 Watt RMS hebben, de Morel 200 Watt: http://www.audiokit.it/ITAENG/Altoparla ... CAT378.pdf

Die APT heeft 102 dB gevoeligheid, de Morel 93 dB. De Morel moet dus 8x zo veel vermogen krijgen voor dezelfde geluidsdruk. Dan is hij in vergelijking 25 Watt belastbaar, echter de resonantiefrequentie ligt een octaaf lager.
De APT 80 heb ik een paartje van liggen hier, maar de vergelijking gaat op voor al deze tweeters:
http://www.eminence.com/pro-audio/hf-pr ... rtweeters/

Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. Het voordeel van een 8" is dat je wat hoger kunt crossen dan normaal. Of even hoog, met een betere powerrespons. De Morel heeft een piek belastbaarheid van 1000 Watt, daarmee moet in het filter dus rekening gehouden worden, dat de condensatoren ook wat hoger belastbaar moeten zijn dan gewone hifi luidsprekers.

Het lastige is eerder de gevoeligheid bij elkaar brengen, maar zoals het nu lijkt hoeft de Morel t.o.v. 2x 8" niet verzwakt te worden en komt het geheel uit op ca 93 dB. Het laag komt niet boven de 95 dB uit incl passief filter, dus waarschijnlijk gaat het allemaal passen.

RIP tweeter kan trouwens wel een keertje, Morel heeft goede replacement domes \:D/ (oberton ook trouwens, recone sets zijn relatief goedkoop).
arjank

Bericht door arjank »

Cool hoor, die 18" driver :mrgreen:
Zelf wil ik nog een keer ipv twee 10" drivers één 18" driver gebruiken i.c.m. die 8" coax. Volgens mij zou dat ook een mooie combi zijn.
Ben erg benieuwd wat die 18" driver aan laag er uit weet te pompen, ik denk dat je e.e.a. in jouw huis moet gaan vastschroeven :rofl:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi Arjank,

Je wilt niet weten hoe lang ik getwijfeld heb over die 18". Er zijn vele mogelijkheden, maar wij wilden iets compacts. Die 15MB500 die jij onlangs in een ontwerp gestoken hebt kost de helft, heeft geen filter nodig en vraagt niet het onmogelijke van versterkers.

Maar toen heb ik bedacht wat ik nu wilde met het ontwerp. En dat is maximale power uit een compacte (laadruimte vriendelijke) verpakking. Het probleem van het beschikbare vermogen hebben we getackeld door met 19" binnenbreedte te gaan werken. Met een passende 19" versterker van minimaal 1250 Watt aan 8 Ohm (niet helemaal waar, door het passieve filter werd dit 4 Ohm nominaal boven 200Hz) kan Xmax bereikt worden. Een beetje headroom qua vermogen maakt dat er een serieuze versterker nodig is. En Roelof wilde voor het 'plaatje' 2x 18" met daar bovenop de 2x8" cab en een daarboven een amp. :relax: :-&

Aangezien ik benieuwd ben, mits alles goed gaat lukken, hoe jij het vindt klinken kun je deze t.z.t. eens combineren met je coax.
Wij hebben commerciële plannen met de 3 cabs, althans, in ieder geval met de 2x 8" + morel en met de 18". Met alle feedback kunnen we een mooi product neerzetten. De markt voor passieve cabs is niet zo gunstig, dus dan maar meteen iets dat een hoop sjouwen overbodig maakt. Dan wordt het vanzelf "goedkoop", 2x 15" is ook niet gratis namelijk en deze 18XB800 kan forse uitslagen maken als je hem genoeg sap geeft. De hoger belastbare 18" Obertons hebben een kleinere kast nodig en komen ook minder laag. De 18XB800 wil ca 80 liter. Omdat ik graag uitdagend compact ontwerp is de baffle 19"x 19" geworden en zitten er elleboogjes in voor de baspijpen, die langer zijn dan in de diepte passend is.
De diepte is een trade-off, de 2x 8" wil ik niet dieper hebben dan ca 36 cm. Dus is de 18" baskast 36 diep :mrgreen:

Ik hoef in huis niets vast te zetten, ze zijn niet voor mij \:D/

Hieronder een vergelijking met de ideale kast (83 liter) en met de Oberton 15MB500, welke in de praktijk in jouw hoornreflex van ca 100 liter zit, maar in de simulatie in een 50 liter kast. Met Ajhorn kan ik ze wel vergelijken, maar 18" is gewoon groter, gevoeliger en kan uiteindelijk meer luchtverplaatsen. Maar of het met 700 Watt elkaar veel ontloopt?! Ja, 75 liter is geen 100 :lagge:
oberton 18xb800 1.jpg
Laatst gewijzigd door wouter op do 11 feb 2016, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
arjank

Bericht door arjank »

De markt is inderdaad niet zo gunstig, zelf zou ik ook graag hier commercieel iets mee willen doen maar het is lastig denk ik. Zelf zou ik met mijn kast(en) in het high-end segment gaan zitten.
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!
arjank

Bericht door arjank »

Ja, die 18" kun je natuurlijk niet zo snel toppen met die 15MB500 :goeie:

Mijn doel met die 15MB500 was om met één speaker een goed klinkend systeem te maken dat harder kan dan de meeste andere 15" kasten. Maar je staat er in de praktijk van te kijken wat er uit komt als je hem horizontaal op de grond legt. Ik heb hem laatst getest met een PA versterker van 600watt RMS aan 8 ohm, dat kon ie prima aan, geen vervorming, niks, gewoon veel en strak laag :bakkie:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dan kun jij je er vast wel wat bij voorstellen, die -3dB @ 50 Hz bij de 75 liter 18" basreflex... Dat is nog een stukje dieper dan de 15" hoornreflex. Met als giga nadeel: versterkervermogen om de potentie te benutten.

Als ik de WinISD constructie van de 15MB500 aanhoudt kun je met 600 Watt dezelfde SPL krijgen in het laag, als de 18XB800 in 75 liter BR met 350 Watt. Jij hebt een hoornreflex met 2 dB hogere gevoeligheid/rendement dus dan zit je met ca 500 Watt op een vergelijkbare SPL in het laag, al is je -3dB frequentie nog wat hoger komen te liggen. Ach, het ontloopt elkaar dus niet zo veel. Maar ik wilde de max, binnen budgettair verantwoorde grenzen. De 18XB800 is nog net te doen.

Ik heb met een schuin oog gekeken naar de Mesa Subway en wilde die SPL curve minimaal evenaren.
http://www.mesaboogie.com/cabinets--sim ... /1x15.html
Dat kan met de 18XB800 in 55 (!!) liter. Die kast is met ca. 49x49x46 cm niet kleiner en die Eminence Deltalite II 2515 (gok ik) is bij grotere uitslagen snel de weg kwijt volgens bassisten die op de 2512 hebben gespeeld.

Welk merk bouwt volgens jou mooi spul Arjank?
arjank

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Welk merk bouwt volgens jou mooi spul Arjank?
Het meeste klinkt gewoon niet zo denderend, waar ik hele goede dingen over hoor is Barefaced uit Engeland maar ook dat kunnen wij denk ik prima evenaren of overtreffen met die te gekke Oberton drivers 8)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die lui van Barefaced hebben echt een bijdehante website (qua woordgebruik) zeg :mrgreen:

Heb inmiddels door wat praktijk prutsen, passen en meten bedacht hoe het ongeveer zal moeten gaan worden.
Die buizen zitten mooi vast zo. Nadat ik de juiste lengte weet wil ik nog een soort baffletje maken over het open deel van de poorten in de behuizing. En ik zal met handgrepen moeten gaan werken nu om te kijken hoe de bracing definitief er uit moet gaan zien. Daar moeten nog wel wat hapjes uit nu.

Hopelijk binnenkort een eerste impedantiemeting om te kijken hoe de afstemming nu is. Volgens WinISD moeten de poorten (9 cm in diameter) 53 cm lang worden.
Bijlagen
20160221_225759.jpg
arjank

Bericht door arjank »

Mooie oplossing zo met die pijpen :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Thanks, vond ik ook wel. Het heeft hier al de bijnaam hakenkruis ...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Yes, dit is leuk. De afstemming lukt, in 1x al op de 38 Hz die ik wilde. Echter, de poorten zullen korter worden doordat dempmateriaal de afstemming wat zal verlagen. Ik denk dat het damping 30 wordt.
20160223_214106.jpg
IMG-20160223-WA0007.jpeg
18xb800 imp 1.png
Even de impedantie file naast de gesimuleerde afstemming, zie bijlage. Wordt hier wel blij van.
En dan te bedenken dat deze kast 36 cm diep is, en ongeveer het meest minimale is waarin je een 18" kwijt kunt qua baffle. \:D/

De in frequentie hoogste piek in WinISD is 69 Ohm, in de meting 64 Ohm. De lage piek ligt met 37 Ohm op 25 Hz een stuk verschoven t.o.v. de simulatie (76 Ohm @ 19 Hz). Dit zal dan wel met verliezen te maken hebben... Voor nu even minder belangrijk. Hoger afstemmen kan altijd nog, ik was bang dat de poorten langer zouden moeten dan praktisch ging passen...

De WinISD suggestie is 83 liter en afstemmen op 36 hz. Met 1260 Watt komt de conus tot de opgegeven Xmax van 11,5 mm (one way) in de powerdip met het centrum op 56 Hz.
119 dB @ 31 Hz (de lage B grondtoon)
125 dB @ 41 Hz (de lage E grondtoon)
125 dB in het powerdal tussen 41 en 82 Hz
129 dB vanaf 82 Hz

De afstemming van 75 liter en 38 Hz gaat een fractie minder diep, 1dB luider in de power dip en heeft tussen 60 en 100 Hz gemiddeld 1 dB meer gevoeligheid, dit alles bij de theoretische 1420 Watt.

Edit: Misschien dat er nog een gesloten mid voor de woofer komt. Er is ruimte voor een 8" en de conus is 22 cm en 6cm diep voor de plek van een mid, zoiets: http://celestion.com/product/111/tf0818mr/
Uiteraard dan nog ca 15mm naar voren geplaatst zodat de stofkap niet tegen een eventuele mid aan komt. Een foamplug was aanvankelijk ook nog een idee om te onderzoeken, om een akoestisch filter te maken. Met flamex ofzo...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Weet iemand een mooi plaatmateriaal dat helpt om de geluidsdruk 'binnen' te houden?
Toen ik mijn hardhout multiplex subje met 1mm aluminium bekleed had was het kastje ineens enorm veel stijver en stiller.
Het gewicht moet niet enorm omhoog bij deze 18" bascabinet, dus vandaar dat ik zoek naar zoiets, i.p.v. bitumen, en een Constrained Layer Damping constructie.

Iemand zoiets al eens gebruikt? http://webshop.compri-aluminium.nl/arti ... 6100200121

of dit?

https://www.pfleiderer.com/nl/content/D ... 3.564.html

Of is er een andere (lichte) manier waarmee de wanden minder geluidsdoorlaten en meer rigide worden?
Laatst gewijzigd door wouter op wo 24 feb 2016, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bracing :bakkie:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Eh, dat maakt een wand toch niet veel geluidsdichter? :think:
Als je een dunne sandwich deur vervangt door een massieve deur hoor je minder door de deur heen. Dat idee. 15mm plaatmateriaal laat denk ik wel wat geluid door, of loopt het allemaal wel los? Dit zijn namelijk vrij extreme krachten he :mrgreen:

Edit: Na even flink wapperen op een lage sinustoon is de laagste impedantiepiek al van 37 naar 44 Ohm gegaan en 2 Hz lager (nu 23 ipv 18 die WinISD voorspelt) en de hoge piek zit nu op 80 Hz en 52 Ohm. Ik denk dat de boel dus even moet inspelen en verder is impedantiemeten afhankelijk van meerdere factoren. Ik doe het vooral om te kijken naar de afstemfrequentie van de poorten.

een 34 Hz toon kan eng hard nu, en dan heb ik nog niet eens een potente versterker er aan gehangen :-& :beer:

Edit: Hm... loodpanelen: http://www.uzimet.nl/product/loodpanelen/
Wordt het niet lichter van, maar alles is relatief. De woofer is ook al 13 kg en het moet wel een beetje optimaal worden, dat kastje.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Eh, dat maakt een wand toch niet veel geluidsdichter? :think:
Als je een dunne sandwich deur vervangt door een massieve deur hoor je minder door de deur heen. Dat idee. 15mm plaatmateriaal laat denk ik wel wat geluid door, of loopt het allemaal wel los? Dit zijn namelijk vrij extreme krachten he :mrgreen:

Edit: Na even flink wapperen op een lage sinustoon is de laagste impedantiepiek al van 37 naar 44 Ohm gegaan en 2 Hz lager (nu 23 ipv 18 die WinISD voorspelt) en de hoge piek zit nu op 80 Hz en 52 Ohm. Ik denk dat de boel dus even moet inspelen en verder is impedantiemeten afhankelijk van meerdere factoren. Ik doe het vooral om te kijken naar de afstemfrequentie van de poorten.

een 34 Hz toon kan eng hard nu, en dan heb ik nog niet eens een potente versterker er aan gehangen :-& :beer:
Een wand laat geluid door omdat de wand zelf in beweging komt door de drukverschillen en die beweging aan de andere zijde weer omzet in drukgolven. Geluid wordt sowieso doorgelaten. Het gebeurt alleen het makkelijkst op de resonantiefrequentie van het bewegende paneel. Het probleem van de resonantiefrequentie van een paneel is dat het langer natrilt (naklinkt) dan bij lagere frequenties.

Bracing helpt daar dus wel degelijk tegen. De wand zal in kleinere oppervlakken gaan bewegen en de resonantiefrequentie van het bewegende deel ligt dan hoger dan die van een wand zonder bracing. Als je de resonantiefrequentie van de bewegende delen boven het werkingsgebied van je speaker legt, dan zal het paneel niet op de resonantiefrequentie gaan trillen en zal je geen geluidsdoorlaat hebben die naklinkt.
John P

Bericht door John P »

Je hebt nu een redelijk compacte houten doos met een heel groot papieren vlak erin. Volgens mijn simpele logica is het verstevigen van het hout hetzelfde als een dikke trui aantrekken maar de rug en buik bloot laten, alle energie kan via het papier naar buiten. Dit is natuurlijk een vereenvoudigde voorstelling van zaken, maar bij deze verhouding van kast vs chassis een aannemelijke.
Is trouwens iemand bekend met het merk Hevos?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hevos is bekend, sterker nog. Roelof heeft momenteel een Hevos set, de Donar. Daarvoor ook nog powersets en de amp gehad.

Heel bijzonder, de woofer ongefilterd. De mid heeft 2 stuks 2,2 uF parallel en de tweeter 1 x 2,2 uF er voor. De wooferbehuizing is vrijwel volgens WinISD voorstel en het geheel is gemaakt van 12mm multiplex (uit mijn hoofd) en heeft 1 plankje als bracing van de achterwand van boven tot onderaan op de slotpoort.

Inderdaad, een grote kist met een papieren units die klank doorlaat. Maar dat is eigenlijk altijd zo. Ik denk dat Damping 30 veel kan doen. De bracing is was lastig, aangezien de laatste 10 cm van de kast vol met buizen zit :mrgreen: Maar her en der een schotje plaatsten kan altijd nog.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 24 feb 2016, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”