State-variable 3-weg Linkwitz-Riley filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

jawi

Re: State-variable 3-weg Linkwitz-Riley filter

Bericht door jawi »

dag Tom,
de variatie die ik erin had gebracht was om te kontroleren of het verschil maakt welke condensatoren je gebruikt.
In feite kan je bij dit filter condensatoren met een tolerantie van 20% gebruiken mits ze maar stabiel zijn en mits je ze maar kan meten.
Daarbij hoeft je meetapparaat ook niet heel nauwkeurig te zijn als je maar wel goed de onderlinge verschillen kan bepalen. Dan kan je ieder RC lid de juiste waarde geven door de weerstanden aan te passen.
Verder vind ik het een voordeel dat je uit één filter zowel hoog als laag haalt zodat je niet een hoogfilter met een laagfilter moet kombineren , in feite gebeurt dat hier in de sommeerversterker.

Alles bij elkaar sterkt het mij in het idee, nu nog de praktijk.

Ik heb er al een lay-out voor ontworpen, nu nog naar mijn leverancier.
pcb.png
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Je hebt gelijk, je kunt elke condensator gebruiken die je wilt, mits de RC-waarde maar gelijk is aan wat het moet zijn om de gewenste afsnijfrequentie te krijgen. Maar onderlinge afwijkingen in het RC-product leiden tot een afwijkende vorm van de karakteristiek, maar dat wist je wel. Volgens mij wordt het een succes.
groeten, Tom
jawi

Bericht door jawi »

nou, ik heb nog wat zitten lay-outen.
m'n ontwerp is nu klaar, de weerstanden die // geschakeld moeten kunnen worden i.v.m. de juiste RC-waarden hebben allemaal een plaatsje gekregen.
state-var fltr 3w 4e orde LR.png
Ik vind hem goed voor produktie, daar moet ik even geduld voor hebben.

Ondertussen heb ik een poging gedaan om akabak te installeren maar dat gaat niet zo gemakkelijk. In Windows7 moet het via een virtuele machine, dat moest ook nog.
En nu eens kijken hoe die werkt.

De LT simulator kan niet 2 4e orde filters tegelijk simuleren, tenminste, dat lukt mij nog niet.

Als er belangstelling voor meer printen is wil ik wel vragen of daar mogelijkheden voor zijn.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

In ieder geval zeker nieuwsgierig hoe dit uitpakt, en mogelijk toe te passen in iets wat al een tijd in mijn kop zit.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Vergeet je de antiplop niet?
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

jawi schreef:
Ondertussen heb ik een poging gedaan om akabak te installeren maar dat gaat niet zo gemakkelijk. In Windows7 moet het via een virtuele machine, dat moest ook nog.
En nu eens kijken hoe die werkt.
Akabak werkt zonder probleem in Windows 7/ 32 bit ,maar met de 64 bits versie van Windows 7 lukt het niet, net zo min als veel andere nuttige software. Ik ben overgestapt op Windows 7 professional/32 bit omdat die ook een XP-modus heeft, maar dan kun je bijna alles weer.
Je kunt je voorstellen dat ik ook niet sta te dringen om gratis Windows 10 te downloaden!
Akabak is erg veelzijdig, maar om het met succes te gebruiken heb je wel de handleiding van ca.300 pagina's nodig.
groeten, Tom
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”