Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Barry2001 »

Henkjan schreef:
aangezien het voedingsdeel in een separaat huisje komt van de versterker zelf, is er mogelijkheid tot testen lijkt me. @Barry: hoeveel A kan dat bordje aan dat ik van je heb? 2 stuks 6N1P willen 1.2A
BertDB schreef:
Elke 6N1P trekt 0,6A bij 6,3V.
en hoeveel eventueel voor de 2 KT88's?

ben ff t topic helemaal opnieuw aan t lezen (nu blz17), hier de foto van de KT88:
Afbeelding

ik lees ook dat Ardon de UL/Triode schakelaar er niet in wilde, die ontbreekt dus op z'n schema. Waar zou die dan komen?

en how about de inschakelvertraging (ook al zo'n fijn Barry2001® product), dat eerst de gloei er op komt en na n seconden pas de rest?
De KT88's zitten op 1.6A gloei/stuk. Het voedingsbordje, je hebt die met LT1084 (=5A regulator) toch? 5A continue wordt wat teveel van het goede, maar die 6N1P's 2 stuks gaat prima. KT88 hoeft niet aan DC gloei dus.

Met de triode / UL schakelaar schakel je de 220 Ohm weerstand van de anode naar de UL tap op de trafo. Maar overdenk of je dit echt wilt, het is niet aan te bevelen dit tijdens bedrijf te doen. Dus als je het al doet, schakelaar op de achter- onderkant oid. Dat niet 1 van je huisgenoten denkt : "What does this button do :?: "

De inschakelvertraging stuurt een relais aan. Dit relais zet je (aan de wisselspanningskant!) tussen de hoogspanning. Dus je zet je versterker aan, trafo aan, gloei komt direkt op je buisjes. Na 40 sec komt het relais in en is de hoogspanning present. Wat vaak gedaan wordt is een weerstand van bv 100k over de relais contacten zetten zodat gedurende de vertraging al langzaam de hoogspanning opgebouwd wordt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Welke twee stuks 6N1 ? :?
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Barry2001 »

Geen monoblokken :D 1 stuks 6N1 dan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Welke twee stuks 6N1 ? :?
Ardon wilde voor het nette 2 van die buisjes, die elk dus maar half gebruikt worden
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
Welke twee stuks 6N1 ? :?
Ardon wilde voor het nette 2 van die buisjes, die elk dus maar half gebruikt worden
En wat ben je zelf van plan ? Zitten de gaten er soms al in ?
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
Welke twee stuks 6N1 ? :?
Ardon wilde voor het nette 2 van die buisjes, die elk dus maar half gebruikt worden
En wat ben je zelf van plan ? Zitten de gaten er soms al in ?
gaten zitten al in de kast idd. later vandaag komen de :foto: wel
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Ik zat nog te denken, je gaat hier voor een buisgelijkrichter (de 5U4 ? ), dan heb je vanzelf een vertraging op de HS.Geen extra schakeling of relais nodig.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

goed, ik heb t hele topic gelezen, inclusief al mijn vragen die ik al eens gesteld had :lol:
hier: viewtopic.php?p=1528624#p1528624 zie je de status van het project zoals t nu is, inclusief foto's.

ik heb het schema aangepast op basis van de commentaren tot nu toe: schakelaar voor UL erbij (staat die zo goed?), op de plek van de rode R komt het relais van de inschakelvertraging en de 2 C's in de voeding waarvan gezegd was dat die wel weg konden (die zonder waarde in t schema) zijn weg. ipv de Alps zal ik de stappenschakelaar gebruiken die ik uit de opruiming van de verzameling van Olaf heb overgenomen. en DC voor de gloei van de voorbuis
KT88 schema - versie 1 Henkjan.png
zou iemand kunnen schetsen waar nou die ontbrompots moeten komen?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Ik zou de rode R even verplaatsen naar de DC kant van de gelijkrichter. Net voor C1 en de smoorspoel. De ontbrompot sluit je aan over de gloeispanning. De loper komt dan aan massa. De DC gloei kun je met een condensator aan massa leggen. 1uF tussen min van de gloei en massa.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

Barry2001 schreef:
Dit relais zet je (aan de wisselspanningskant!) tussen de hoogspanning.
RobertD schreef:
Ik zou de rode R even verplaatsen naar de DC kant van de gelijkrichter. Net voor C1 en de smoorspoel.
kunnen jullie even overleggen? :relax:

RobertD schreef:
De ontbrompot sluit je aan over de gloeispanning. De loper komt dan aan massa
helder. en dan 1 pot per gloei of 1 per buis?
RobertD schreef:
De DC gloei kun je met een condensator aan massa leggen. 1uF tussen min van de gloei en massa.
helder

en klopt die schakelaar voor de UL zo? want nadat ik bovenstaand schema had gepost zag ik het ori schema van diyaudioprojects en daar zat het net anders:
KT88-Amplifier schema van diyaudioprojects.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Als je de wisselspanning wilt schakelen, dan moet je wel beide verbindingen schakelen. Nu houdt je nog steeds spanning over. Zet een weerstand van pakweg 68k over het contact, zodat je wel een beetje stroom doorlaat. Dit om vervuiling van de kathodes te voortkomen. AC schakelen is voor het relais wel beter dan DC. Maar met de weerstand erbij zal dat meevallen.

Wat betreft schakelen tussen UL en triode vind ik jouw versie beter. Zet de weerstand zo kort mogelijk op het buisvoetje.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

O, ik zie nog een vraag: Je gebruikt één potmeter per gloei.

Twee weerstanden van 100 Ohm gaat ook.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Als je de wisselspanning wilt schakelen, dan moet je wel beide verbindingen schakelen. Nu houdt je nog steeds spanning over.
moet t relais wel dubbelpolig zijn dan... Barry weet jij dat uit je hoofd?
RobertD schreef:
Zet een weerstand van pakweg 68k over het contact, zodat je wel een beetje stroom doorlaat.
gaan we doen
RobertD schreef:
Wat betreft schakelen tussen UL en triode vind ik jouw versie beter
:yeah:
RobertD schreef:
Zet de weerstand zo kort mogelijk op het buisvoetje.
gaan we doen

RobertD schreef:
O, ik zie nog een vraag: Je gebruikt één potmeter per gloei.
Twee weerstanden van 100 Ohm gaat ook.
je hoeft dus niets in te regelen verwacht je?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Henkjan schreef:
RobertD schreef:
Als je de wisselspanning wilt schakelen, dan moet je wel beide verbindingen schakelen. Nu houdt je nog steeds spanning over.
moet t relais wel dubbelpolig zijn dan... Barry weet jij dat uit je hoofd?
Enkelpolig kun je ook schakelen tussen de centertap van de voedingstrafo en de eerste C. Blijft wel dc, maar met lage spanning. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Henkjan schreef:
RobertD schreef:
Als je de wisselspanning wilt schakelen, dan moet je wel beide verbindingen schakelen. Nu houdt je nog steeds spanning over.
moet t relais wel dubbelpolig zijn dan... Barry weet jij dat uit je hoofd?
Enkelpolig kun je ook schakelen tussen de centertap van de voedingstrafo en de eerste C. Blijft wel dc, maar met lage spanning. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Pcies. Als je maar niet, en dat bedoelde ik eigenlijk, de 400V DC gaat schakelen. Pak maar eens een relais uit de kast en kijk wat erop staat, de AC waarde die je kunt schakelen is vele malen hoger dan de DC waarde.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

zo dan maar?
Bijlagen
KT88 schema - versie 2 Henkjan.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Barry2001 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

zou het een verbetering geven als C2 groter is dan 100µF?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door democles »

zou het een verbetering geven als C2 groter is dan 100µF?



Als je weet hoeveel mA de schakeling trekt kun je dat simuleren met Duncan Amp!

Wat ik wel weet is dat ,hoe groter de elco,s zijn,hoe meer de voeding enkel bezig is om deze te laden i,p.v. te leveren aan de versterker,het is vaak zo laag mogelijk te gaan,met een acceptabele rimpel op de voeding. voor een snelle versterker,,

In de simulatie kun je dan zien hoe snel (stijl)de voeding op komt,wat een maat is voor de snelheid.

Misschien is 55mA hier goed ,,gokje,,om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Wel een rommltje zo dat schema :o
Niet benoemde onderdelen en zelfde naam voor twee [-X
Wat bijgewerkt en voorstel voor trafo's erbij.
De UGT zouden best wat kleiner kunnen, niks goeds gevonden (iemand?).
De C na de smoorspoel (dus niet gelijkrichtbuis kant) mag best dik.
Anne
Bijlagen
HJ88.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door democles »

De UGT zouden best wat kleiner kunnen, niks goeds gevonden (iemand?).
http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-KT8 ... 00B-SE/566

Omgerekend 67 euro per stuk.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Leeuwarden »

Staan die dingen van Toroidy goed bekend?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door democles »

Weet niet,ben er net een paar van aan het inspelen op mijn GU-50 versterker :D

Oke, HOPPA.... nog 1 (beetje duurder) http://www.ogonowski.eu/transformers/si ... lo-se25-5/
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Met die van Toroidy krijg je maar goed 5W eruit, zoiets als met een EL84.En de Ogodinges is meer iets voor twee KT88 in parallel (te lage Ra voor één).
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door AatV »

@Henkjan,

Wet niet of je ook nog een voedingstrafo nodig hebt, maar gewoon voor al je trafo- en smoorspoelbenodigdheden een offerte vragen bij AE in Schagen. Voor je uitgangstrafo kun je nog de prijs tussen een C-core of een EI transformator bevragen. (een C-core is over het algemeen wat beter en ook duurder).
De totaalprijs zou nog wel eens mee kunnen vallen.

groet,
Aat
Plaats reactie