Elektrostaten zelf bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

esl

Re: Elektrostaten zelf bouwen

Bericht door esl »

Barry2001 schreef:
Oppervlakte alleen is dus niet alles, oppervlakte alleen (vierkant, zoals bv bij de Quad esl's) zal geen folie boven 'oorhoogte' geven zoals je zegt. Zijn naar jou idee de Quad ESL's per definitie qua formaat verkeerd gekozen? Of zit dit anders omdat dit niet met draad statoren werkt?
Nog een vraag, hoe zit het met levensduur? is het een kwestie van bouwen, jaren luisterplezier?
Quad luidsprekers zijn mooie ontwerpen. Maar je moet inderdaad wel redelijk haaks op het membraan luisteren voor een optimaal geluidsbeeld. Zittend gaat dat dus prima. De maximale geluidsdruk is wel wat beperkt door de kleinere afmetingen en de enorme overspanning (in centimeters) t.o.v. mijn ontwerp.
De levensduur van mijn luidsprekers tot nu toe is ruim 10 jaar, zonder enig onderhoud. En deze eerdere versies staan overigens continu onder hoogspanning.
De laatste set heeft een iets beter geleidende coating. het voordeel hiervan is dat ik de hoogspanning alleen maar aanzet als ik de luidsprekers gebruik. Dat zorgt ervoor dat ze waarschijnlijk veel langer zullen meegaan. Meer hierover tijdens de bouwbeschrijving.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Dan gebruik jij dus een coating die niet 'waterig' is oftewel vloeibaar...
Ik vind het wel kunstig om 10 mm bij de alu profielen uit d buurt te blijven...
Leeuwarden

Waarom zit er eigenlijk een stukje "stator loos" in het midden van de ESL?
esl

Bericht door esl »

Leeuwarden schreef:
Waarom zit er eigenlijk een stukje "stator loos" in het midden van de ESL?
Daar komt de kunststof strip van 3mm dik, van onder tot boven waardoor de folie verticaal wordt opgedeeld in 2 (ongelijke) delen.
De folie wordt dus gelijmd op het frame en op deze strip.
Duidelijk?
Wim.
Leeuwarden

Ja, om zodoende een deel voor hoog en deel voor laagweergave te creëren.

Die 1,6 mm afstand stator folie is al pittig om exact te krijgen maar wat ook pittig is, herinner ik me, is om de stator draden recht te krijgen. Dat spul zit op de rol, krijgt tijdens vervoer eens een dreun, kortom het is niet recht. Ik heb zelf indertijd litze montagedraad gebruikt. Ook met de spijkertjes methode. Litze strak trekken over de spijkertjes om het zo rect mogelijk te krijgen. Toen ik mijn statorhelft van de werkbank losmaakte, stond ie zo rond als een hoepel. Oeps... Hoe doe jij dat?

Ik ben ook erg benieuwd naar gebruikte electronica, step-up trafo's en dergelijke maar waarschijnlijk loop ik dan vooruit op jouw schrijven.

Ik moet zeggen dat na al die jaren het me erg leuk lijkt om weer eens een electrostaat project op te pakken.
esl

Bericht door esl »

Fijn te horen dat je al wat ervaring hebt! Daar de statoren van alu kokerprofiel zijn valt dat kromtrekken reuze mee. Ik monteer de statoren op een tafel met lijmklemmen in het midden, de einden iets opgetild, zodanig dat ze al wat krom zijn bij het monteren van de draden.
Als ik de draden ga verlijmen dan druk ik hem ook krom, maar dan de andere kant op. Dan staan de draden mooi strak gespannen over de steunbalkjes heen.
De elektronica komt binnenkort aan de beurt. Zal zo een voorbeeld plaatsten.
groet, Wim.
p.s. ben benieuwd wie er allemaal aangestoken zijn door het ESL virus.
cve

Bericht door cve »

Nou, ik dus ook. Heel interessant om te lezen en wellicht ook om de stoute schoenen aan te trekken en zelf aan de slag te gaan.

Co
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Het is allemaal goed te berekenen/voorspellen, zie http://home.kpn.nl/verwa255/esl/esl_home.html.
Een fullrange elektrostaat heeft meestal een oppervlakte in de grootteorde van een halve vierkante meter en voor een normale impedantie één of meer zeer dikke trafo's nodig.
Naast de ESL63's klinken deze ook goed:
Martin Logan.jpg
Maar het is verstandiger en veiliger om de bas aan een gewone woofer over te laten en de ESL voor mid-hi.
Laatst gewijzigd door mtb op do 11 feb 2016, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

esl schreef:
Fijn te horen dat je al wat ervaring hebt! Daar de statoren van alu kokerprofiel zijn valt dat kromtrekken reuze mee. Ik monteer de statoren op een tafel met lijmklemmen in het midden, de einden iets opgetild, zodanig dat ze al wat krom zijn bij het monteren van de draden.
Als ik de draden ga verlijmen dan druk ik hem ook krom, maar dan de andere kant op. Dan staan de draden mooi strak gespannen over de steunbalkjes heen.
De elektronica komt binnenkort aan de beurt. Zal zo een voorbeeld plaatsten.
groet, Wim.
Ben nog in de ontdekkingsfase, maar loop ook wel met het idee het eens te proberen. Nou ben ik van het projecten afmaken, het wordt dus eerst een lopend project afmaken.. dan verder inlezen en orienteren, voorbereiden. Dit is iets wat je goed moet voorbereiden en goed moet overdenken voor je begint, anders heeft beginnen geen zin. Heb m'n motoren verkocht dus ruimte genoeg nu in de schuur, en als ik me kan beheersen om niks nieuws weer te kopen mag dat geen excuus zijn :mrgreen:

In elk geval heeft je luisterdag demo wel wat losgemaakt Wim.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik lees de posts in elk geval met veel interesse.
of ik ga bouwen is nog afhankelijk van een aantal dingen.
Mechanisch ben ik nog geen moeilijke dingen tegen gekomen, dat lijkt dat me goed uitvoerbaar.
De vraag wordt echter of de panelen op zolder passen en hoe kostbaar het project gaat worden.
Wat zijn bvb de consequenties als het paneel breder wordt en lager.
Leeuwarden

Enige onderdeel dat als prijzig kan worden betiteld is de step up trafo.
De rest is heel betaalbaar.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Kappa7 schreef:
Mechanisch ben ik nog geen moeilijke dingen tegen gekomen, dat lijkt dat me goed uitvoerbaar.
De vraag wordt echter of de panelen op zolder passen en hoe kostbaar het project gaat worden.
Op het formaat is eerder gereageerd George, zie enkele posts terug.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Kappa7 schreef:
Heb ik gelezen maar daar kan ik niet uithalen wat er gaat gebeuren als de panelen het zelfde oppervlakte houden maar wel iets lager worden.
En ga je dan voor 3 segmenten of toch 2 maar maak je dan alleen het bas gedeelte breder of beide naar verhouding evenveel, zulk soort vragen zit ik dus nog mee.
esl

Bericht door esl »

Kappa7 schreef:
Barry2001 schreef:
Kappa7 schreef:
Heb ik gelezen maar daar kan ik niet uithalen wat er gaat gebeuren als de panelen het zelfde oppervlakte houden maar wel iets lager worden.
En ga je dan voor 3 segmenten of toch 2 maar maak je dan alleen het bas gedeelte breder of beide naar verhouding evenveel, zulk soort vragen zit ik dus nog mee.
Ik heb een paar jaar geleden een set gemaakt van 180 cm hoog met dezelfde breedte.
Klinken ook goed maar net iets minder drive.
De draadbevestigingsplaat bovenin heb ik toen wel wat kleiner gemaakt zodat tot op 170cm alles nog wordt weergegeven.
Breder kan wel. Mijn ervaring is dat 20cm foliebreedte nog net goed gaat binnen dit concept. Dan kom je op een totale breedte van b.v. 21 + 18 + 1cm = ca 40cm tussen de alu profielen gemeten. Als de folie 150cm hoog is heb je 0,6m2 per paneel.
Ik zou wel de folie/stator afstand verhogen naar 2mm vanwege de grotere overspanning. Resultaat: iets minder rendement en iets meer fundament.
Succes!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

esl schreef:
dat ben ik al jaaaaaren, sinds ik op die parallel show van de Firato in zo'n hotel eens een stel full range electrostaten (naam vergeten, was een NL fabricaat, 3 separate panelen, 1 voor midhoog, 2 voor laag), en jouw demo wakkerde het weer lekker aan. ook grote Magnepans kunnen me wel bekoren, het laag van zo'n eettafel groot membraan is toch uniek.
Leeuwarden

Dat was de Audiostatic ES900.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Dat was de Audiostatic ES900.
yes, dank je
Leeuwarden

Die ES900 is oud zeer. Eringa in Leeuwarden gaf tegelijk een demo van de ES100 en de ES900. En ik ben naar de ES100 gegaan... :(
Shutdown98

Bericht door Shutdown98 »

Aangaande de kosten :-)
Ik heb Wim tijdens zijn demo gevraagd wat het zou kosten om zijn electrostaten te bouwen.
Hij gaf aan dat je moet rekenen op ongeveer €1000,- voor de set.
De transformatoren zijn het duurst, ongeveer 70% van het totaal.

Dat vond ik wel een bijzondere prijs/kwaliteit verhouding en dat heeft er wel voor gezorgd dat bij mij de temperatuur begon op te lopen!
Leeuwarden

Dat is dan € 700,- voor transformators. Wim vertelde dat hij 2 in serie gebruikt, 4 in totaal dus. Dat is dan erg goedkoop...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als het voor 1000 Euris kan is het natuurlijk een schijntje voor het geluid dat er vanaf komt. Denk dat je het vooral in het arbeidsintensieve moet zoeken, wat het eigenlijk ook wel weer aantrekkelijk maakt. Heb je een voorbeeld van die trafo's Jan, een linkje?

Dan nog een vraagje. Is het mogelijk deze electrostaten uit te schakelen als je ze niet gebruikt? Of is het nodig de spanning erop te laten staan, hebben ze 'last' van 'opstarten'?
Leeuwarden

Ik ken maar twee fabrikanten die hiervoor trafo's maken: Amplimo en Sowter. Die staan gewoon op de respectievelijke sites. Als je bij hen 4 trafo's koopt ga je al gauw over de € 1000,- heen...

Ik lees ook stukjes over het gebruik van meerdere voedingstrafo's als step up. Zover ik dat dan weer begrijp heeft dat nadelige gevolgen voor de impedantie?
Shutdown98

Bericht door Shutdown98 »

Wim noemde Vlaar transformatoren.

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de feitelijke Ohmse belasting...
@Wim, je partner in crime (ben zijn naaam kwijt) heeft die niet gemeten wat je electrostaten vragen?

Ik ben erg geintereseerd in het bouwen en ben nog geen showstoppers tegen gekomen, maar er moet dan wel een versterker zijn om ze aan te kunnen sturen :-)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Dan nog een vraagje. Is het mogelijk deze electrostaten uit te schakelen als je ze niet gebruikt? Of is het nodig de spanning erop te laten staan, hebben ze 'last' van 'opstarten'?
Het duurt wel even op dat de hoogspanning verdeeld is over het gehele membraam.
Kon wel eens meer zijn dan 30 min. Het beste aan laten staan dus.
Maar ik geloof niet dat er veel stroom loopt.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Shutdown98 schreef:
Wim noemde Vlaar transformatoren.

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de feitelijke Ohmse belasting...
@Wim, je partner in crime (ben zijn naaam kwijt) heeft die niet gemeten wat je electrostaten vragen?

Ik ben erg geintereseerd in het bouwen en ben nog geen showstoppers tegen gekomen, maar er moet dan wel een versterker zijn om ze aan te kunnen sturen :-)
Je hebt wel een behoorlijke versterker nodig. Met een buisje ga je het niet redden.
Het rendement zal namelijk ook niet echt heel hoog zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”