De WC1D in uitvoering ;)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

geen filter, dsp. Alles al omgehusseld, geen sjoege.
Mailtje naar Rumoh gestuurd.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

tweeter overleden. Coil warm geworden maar niet doorgebrand, waardoor de plastic lijm vloeibaar is geworden en verzakt is, waardoor de coil is vervormd en "vastgelopen".

Is me nog wel een raadsel waaraan precies. Kan me niet voorstellen dat 20mV een tweeter laat smelten. Dan vraag ik me toch af hoe de gemiddelde actieve setup dat doet, 20mV offset is niet hoog vergeleken bij heel, heel veel versterkers, en wat moet je dan, toch een condensator ervoor ?

Doet een beetje af aan het hele aktieve verhaal.

En wat zou je ervoor moeten zetten, een hele dikke (dure) film cap ?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Met dank aan Leo voor de impedantiemeting!
SeasDXT.png
1 keurig nette piek, bij de kapotte geen, coil is vastgelopen.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Jamesblond »

Oscillerende versterker?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Gerrit »

matjans schreef:
tweeter overleden. Coil warm geworden maar niet doorgebrand, waardoor de plastic lijm vloeibaar is geworden en verzakt is, waardoor de coil is vervormd en "vastgelopen".

Is me nog wel een raadsel waaraan precies. Kan me niet voorstellen dat 20mV een tweeter laat smelten. Dan vraag ik me toch af hoe de gemiddelde actieve setup dat doet, 20mV offset is niet hoog vergeleken bij heel, heel veel versterkers, en wat moet je dan, toch een condensator ervoor ?

Doet een beetje af aan het hele aktieve verhaal.

En wat zou je ervoor moeten zetten, een hele dikke (dure) film cap ?
Bij mijn Orion's had ik de tweeters gewoon direct op de UcD's aangesloten, nooit een probleem mee gehad. Aan de andere kant ben ik toch wel blij dat er in mijn nieuwe systeem niet voor €1000 aan tweeters direct aan de eindversterkers hangt.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Daarom adviseer ik om een beveiligings C tussen de tweet te zetten. De Ncore's zijn aan alle kanten beveiligd maar een foutje is zo gemaakt. Bijv per ongeluk het laag op het hoog zetten of een ongefilterd signaal uit sturen. Daarom zie je in Pa systemen bijna altijd een C in de kast zitten om de compressie drivers te beschermen. Bij een 8 ohm tweet is een C van 33u een geschikte waarde, je zit dan op 500Hz. Wel je metingen doen met de C, deze veroorzaakt wel een faseverschil.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door hsmeets »

Hiero hangen tweeters ook al langer rechtstreeks aan de UcD's. Geen problemen mee. Wel natuurlijk opletten met DSP instellen....of zoals ds23man schrijft: 'n C er tussen zetten voor de veiligheid/zelfbescherming.

Overigens qua ruis geen problemen hier: MiniSharc (van MiniDSP) --> I2S --> AFDAC 2 (van Knuisje) --> gebalanceerd --> UcD's.
De MiniSharc werkt 'full-scale', volumeregeling wordt in de AFDAC 2 gedaan.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

ds23man schreef:
Wel je metingen doen met de C, deze veroorzaakt wel een faseverschil.
Ja, daar ga je ;) Dat willen we dus niet.

@Gerrit, ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad. Wel eerder de zaak tijdenlang aan laten staan en nog geen problemen tegengekomen.
Wat is bij jou de offset van het hele systeem (dlcp+nCore) ?

Oplossing: Totdat de hele bende kant en klaar en af is, condensator ertussen.

Ik blijf het vaag vinden. Voor de lol eens een mailtje naar Seas gestuurd met de vraag wat de maximale DC offset is voor de DXT tweeters. Kijken of we antwoord krijgen :)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door hsmeets »

Ik ben Gerrit niet maar ik heb net ook eens gemeten aan de 6 UCD's in de versterker en ik meet: 4, 8, 12, 4, 2 en 28mV DC aan de (belaste) uitgangen.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

grappig. Onbelast meet ik bij alle 5 hier 19-20mV (2x nCore en 3x Ucd). Misschien eens belast ook meten.

Ik was vooral benieuwd hoe het systeem van Gerrit meet, aangezien ik ook naar dlcp+ncore ga, vandaar de vraag aan gerrit. Ik weet niet of je (hsmeets) ook een dlcp ervoor heb zitten.
Laatst gewijzigd door matjans op wo 10 feb 2016, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door hsmeets »

matjans schreef:
grappig. Onbelast meet ik bij alle 5 hier 19-20mV (2x nCore en 3x Ucd). Misschien eens belast ook meten.

Ik was vooral benieuwd hoe het systeem van Gerrit meet, aangezien ik ook naar dlcp+ncore ga, vandaar de vraag aan gerrit. Ik weet niet of je (hsmeets) ook een dlcp ervoor heb zitten.
Er zit een Afdac2 en daarvoor weer een MiniSharc. Maar de UCD's en NCore's zijn toch niet DC gekoppeld (of vergis ik mij nu?) dus alles wat aan offset er uit komt is van de versterker zelf?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Volgens mij is de Ncore DC gekoppeld.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

ncore dacht ik wel, ucd weet ik niet zeker, maar ik dacht van niet.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door hsmeets »

En de uitgangen van een DLCP?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

lol, dat weet ik ook niet :) Ga er van uit van wel, maar zeker weten is weer een ander verhaal.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Je gebruikt nu toch een minidsp? Weet je zeker dat je niet een keer per ongeluk deze in en uitgeschakeld hebt terwijl de versterkers aanstonden? De minidsp producten staan bekend om de gigantische plop in die situaties. Een kennis van mij heeft op die wijze eens een TAD 2" opgeblazen ( 1500 euro), was gelijk genezen en heb ik een DLCP voor hem gebouwd.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Het zou zomaar kunnen, toch raar dan dat hij zomaar tijdens spelen uitvalt.

Dan valt bij mij gelukkig de prijs van de tweeter nog mee.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Goed, nieuwe tweeter is binnen, gemonteerd en voor de kapotga-veiligheid voorlopig voorzien van een flinke condensator.

Klinkt met hetzelfde filter dan toch weer wat anders, maar goed, we zijn ook nog lang niet klaar.
Als het goed is binnenkort beginnen met nieuwe baan, misschien dan weer tijd & geld voor de dlcp :)
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

En nu niet alleen een dochter en nieuwe baan verder, maar ook een zoon erbij.

We gaan weer door :)

DLCP + rommeltjes besteld. Nu nog verzinnen of ik het in 1U of 2U kastje wil hebben. Aangezien ik niet echt behoefte heb aan veel analoge ingangen is misschien de 1U variant wel aardig. Heeft iemand hier zoiets (van modushop)? Heb wel veel 2U varianten voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Henkjan »

ja, ik heb er een paar in gebruik. 4cm intern is weinig, je komt snel in de knoei als je voedingsprinten met trafo er op hebt, dan is er al snel (te) weinig veiligheidsafstand van de 230V voerende delen met de kast. ik heb dat opgelost door een deel van de metalen bodemplaat te vervangen door perspex.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Gewoon 2HE pakken, je maakt het jezelf heel moeilijk met een 1HE.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Henkjan »

wie mooi wil zijn moet pijn lijden :bakkie:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Gevonden... DLCP review van TNT-Audio...
hypex_dlcp_power.jpg
hypex_dlcp_inside.jpg
hypex_dlcp_back.jpg
Met de standaard dlcp voeding van Hypex lijkt het wel mee te vallen met de hoogte. Een geintegreerde amp gaat het toch niet worden.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Aan de andere kant, als je de dlcp op pootjes zet en je de 4 polige kabeltjes voor ncore gebruikt vouw je ze wel dubbel... 2U it will be. Kan ik er ook nog een streamer in kwijt (volumio op een raspberry met digi+ ofzo)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door markbakk »

Volgens Hypex past de smps-voeding in 1HE en als ik de plaatjes zo bekijk moet het ook wel passen. Met voldoende afstand van de ongeisoleerde delen tot de kastwanden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”