GU-50 versterker,volgens democles
Moderator: Beheerdersteam
Re: GU-50 versterker,volgens democles
Nee dat de-soldeerwerk is om die transistor er in te zetten.
Maar goed ,eerst maar eens een paar buizen er uit trekken.
Maar goed ,eerst maar eens een paar buizen er uit trekken.
De ingangen kort gesloten en ik hoor bijna niets aan brom 
Morgen maar een andere voorversterker er tussen zetten.
Morgen maar een andere voorversterker er tussen zetten.
Nog een vraagje,op hoeveel mA zou ik in theorie de eindbuizen moeten zetten?
Oke,hoe staat het nu!
De versterker heeft er zo,n 20 uur opzitten.
Het geluid is nog steeds in ontwikkeling,dan klinkt er te veel laag en te weinig mid en dan wordt het opeens beter,ja inslinger gedrag.....
Dit heeft even tijd nodig............
Ja veel leden zullen dit wel kul vinden,maar ik ervaar dat zo.
Wat ik heel mooi aan dit gebakje vind,is dat alles uit en aan gaat via 1 schakelaar (Hoge WAF factor)dus niet meer voorgloeien en dan pas de hoogspanning er op,nee gewoon 44 sec wachten en dan een klik van de relais...........
Wat ook mooi is,dat de bias zo te controleren is via de blauwe meter,ja jan lul proof..............
En dan kun je het mooi of fout vinden,maar die extra belichting onder de buis waarvan de bias gemeten wordt geeft een meerwaarde.
De versterker heeft er zo,n 20 uur opzitten.
Het geluid is nog steeds in ontwikkeling,dan klinkt er te veel laag en te weinig mid en dan wordt het opeens beter,ja inslinger gedrag.....
Dit heeft even tijd nodig............
Ja veel leden zullen dit wel kul vinden,maar ik ervaar dat zo.
Wat ik heel mooi aan dit gebakje vind,is dat alles uit en aan gaat via 1 schakelaar (Hoge WAF factor)dus niet meer voorgloeien en dan pas de hoogspanning er op,nee gewoon 44 sec wachten en dan een klik van de relais...........
Wat ook mooi is,dat de bias zo te controleren is via de blauwe meter,ja jan lul proof..............
En dan kun je het mooi of fout vinden,maar die extra belichting onder de buis waarvan de bias gemeten wordt geeft een meerwaarde.
Ach, Kul mag 'r best wezendemocles schreef:Ja veel leden zullen dit wel kul vinden,maar ik ervaar dat zo.
Breng de NAM maar niet op ideëends23man schreef:Volgens mij heb je last van zwaartekrachtgolven.
Anne
Nog niet af,
Nog geen tijd gehad er een andere voorversterker aan te hangen.
Heb eerst een ander klusje,, Opruimen van mijn projecten kamer,,
Nog geen tijd gehad er een andere voorversterker aan te hangen.
Heb eerst een ander klusje,, Opruimen van mijn projecten kamer,,
Vandaag een aantal uurtjes zitten luisteren.
Er is brom.
Heb nu steraarde toegepast,misschien werkt dat hier wat minder goed, als bij mijn voorversterkers
Zal het anders moeten doen
Mischien is 1 centrale massaleiding beter,dus een stuk koperdraad waar alles op komt,die dan bij de ingangen pas contact maakt met de kast.
Bij monoblokken is dat maar 1 massapunt naar de kast,maar dit is stereo ,hoe doe ik dat?
En als de boel toch uit elkaar gaat, gelijk maar de transistor MOD toepassen.
De koppel condensatoren gaan er ook uit,mis veel hoog,maar wat zet ik daar in?
Ja,nog wat werk te gaan
Er is brom.
Heb nu steraarde toegepast,misschien werkt dat hier wat minder goed, als bij mijn voorversterkers
Zal het anders moeten doen
Mischien is 1 centrale massaleiding beter,dus een stuk koperdraad waar alles op komt,die dan bij de ingangen pas contact maakt met de kast.
Bij monoblokken is dat maar 1 massapunt naar de kast,maar dit is stereo ,hoe doe ik dat?
En als de boel toch uit elkaar gaat, gelijk maar de transistor MOD toepassen.
De koppel condensatoren gaan er ook uit,mis veel hoog,maar wat zet ik daar in?
Ja,nog wat werk te gaan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ja natuurlijk bromt íe, ze brommen altijd die krengen, moet de eerste nog tegenkomen die het niet doet
Komt ook wel weer goed
Van steraarde afstappen is niet de juiste weg denk ik, zoveel mogelijk bij de basisregels versterkerbouw blijven. Bij mijn GU50 waren het 2 zaken: de hele vreemde brom uit de fasedraaier, heb je dat gechecked of dat het is? Apart aan gnd leggen (sterpunt) van de massa van de ingangen.
Van steraarde afstappen is niet de juiste weg denk ik, zoveel mogelijk bij de basisregels versterkerbouw blijven. Bij mijn GU50 waren het 2 zaken: de hele vreemde brom uit de fasedraaier, heb je dat gechecked of dat het is? Apart aan gnd leggen (sterpunt) van de massa van de ingangen.
To brom or not to brom that's the question.
Eerst hij bromt dan bromt niet en nu brom toch
en dat met al dat smoorspoel gew(eld)icht en gelijkstroom gloeien.
Best maar uitzoeken wat de oorzaak is zoals Barry al aangaf.
In 't wilde weg maar wat doen geeft enkel meer verwarring.
Anne
Eerst hij bromt dan bromt niet en nu brom toch
Best maar uitzoeken wat de oorzaak is zoals Barry al aangaf.
In 't wilde weg maar wat doen geeft enkel meer verwarring.
Anne
Sorry jongens,was een beetje ,,pissig,, gisteren ,om nu weer te bedenken wat er veranderd moet worden.
Natuurlijk hebben jullie gelijk en is een rigoureuze aanpak niet gewenst.
Oke,eerst de massa van de ingangen verleggen naar de massa van de laatste condensator voor de fase trap,of de steraarde
Zo zit het nu,
Natuurlijk hebben jullie gelijk en is een rigoureuze aanpak niet gewenst.
Oke,eerst de massa van de ingangen verleggen naar de massa van de laatste condensator voor de fase trap,of de steraarde
Zo zit het nu,
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ach weet je Demo, dit is ook niet de eerste buizenfabriek die je bouwt, uiteindelijk komt het altijd goed
de kunst is volgens mij altijd te proberen te blijven relativeren en te analyseren, en vooral ook afstrepen wat het niet is. Brom is een lastig ding dat hardnekkig en vervelend kan zijn, er is ook niet altijd een vinger op te leggen. Die fasedraaier met brom, vraag me af of ik dat zelf gevonden had, gouden tip kwam uit Belgie
Basisregels versterkerbouw toepassen, geisoleerd opstellen van je ingangsbussen, en 1 sterpunt, of 2 (1 bij de voeding en 1 bij de versterker). Schone voeding, bedacht opstellen van je trafo's ivm strooiveld, alhoewel mijn ervaring is dat dit reuze meevalt in de praktijk. Dan focus op de eerste versterkende buis waar 9 vd 10 keer de brom vandaan komt, eindbuizen zelden. Of er moet iets mis zijn met de voeding, meestal is dat wel in orde. Altijd zorgen dat op de een of andere manier de gloei van de voorversterker buis op de een of andere manier met 1 kant aan gnd hangt, ook al gloei je dc.
Het laatste restje is altijd klooien, trial & error: Afscherming kabel vanaf de ingang naar de eerste versterkende buis, heb dat wil eens doorverbonden aan beide kanten voor het beste resultaat, maar heb ook al gehad dat afscherming aan 1 kant het beste werkte, verschilt per situatie.
En nogmaals, meten, scoop! Alleen dan ben je goed in staat te zien of iets effect heeft. Naar een brommetje op een speaker luisteren werkt na een tijd niet meer, en al je van 15 naar 10mV troep gaat is dat eenvoudiger af te lezen dan wanneer je het met de oortjes moet doen. Plus dat je aan de frequentie van je storing ook en bron kunt hebben waar het vandaan komt...
Basisregels versterkerbouw toepassen, geisoleerd opstellen van je ingangsbussen, en 1 sterpunt, of 2 (1 bij de voeding en 1 bij de versterker). Schone voeding, bedacht opstellen van je trafo's ivm strooiveld, alhoewel mijn ervaring is dat dit reuze meevalt in de praktijk. Dan focus op de eerste versterkende buis waar 9 vd 10 keer de brom vandaan komt, eindbuizen zelden. Of er moet iets mis zijn met de voeding, meestal is dat wel in orde. Altijd zorgen dat op de een of andere manier de gloei van de voorversterker buis op de een of andere manier met 1 kant aan gnd hangt, ook al gloei je dc.
Het laatste restje is altijd klooien, trial & error: Afscherming kabel vanaf de ingang naar de eerste versterkende buis, heb dat wil eens doorverbonden aan beide kanten voor het beste resultaat, maar heb ook al gehad dat afscherming aan 1 kant het beste werkte, verschilt per situatie.
En nogmaals, meten, scoop! Alleen dan ben je goed in staat te zien of iets effect heeft. Naar een brommetje op een speaker luisteren werkt na een tijd niet meer, en al je van 15 naar 10mV troep gaat is dat eenvoudiger af te lezen dan wanneer je het met de oortjes moet doen. Plus dat je aan de frequentie van je storing ook en bron kunt hebben waar het vandaan komt...
Vandaag met frisse moed eerst maar eens de CD speler rechtstreeks op de versterker aangesloten.
Zonder muziek met het oor op de boxen is er ergens in de verte een heel klein brommetje te horen,bijna niks
Volgende stap,andere voorversterker er tussen.
Dat hele kleine brommetje verandert niet.
Definitief de voorversterker die de boel verneukte.
Wat nog te doen,misschien andere koppelcondensatoren er tussen en de bodem er onder monteren,maar dat was het dan ook wel.
De boel moet nog verder inspelen maar klinkt goed.
Einde project.
Zonder muziek met het oor op de boxen is er ergens in de verte een heel klein brommetje te horen,bijna niks
Wat nog te doen,misschien andere koppelcondensatoren er tussen en de bodem er onder monteren,maar dat was het dan ook wel.
Einde project.
Toch niet helemaaldemocles schreef:Vandaag met frisse moed eerst maar eens de CD speler rechtstreeks op de versterker aangesloten.
Zonder muziek met het oor op de boxen is er ergens in de verte een heel klein brommetje te horen,bijna niks![]()
Einde project.
Lijkt een aardprobleem via de randaarde.Hoe zit dat ?
Anne
Zou kunnen,kan ik nog proberen.
Deze voorversterker staat nu op een niet geaard stopcontact,de andere op een geaard.
En dan evt.dit er tussen?
Wordt vervolgd.
Deze voorversterker staat nu op een niet geaard stopcontact,de andere op een geaard.
En dan evt.dit er tussen?
Wordt vervolgd.
- Bijlagen
-
- Dioda.JPG (17.25 KiB) 212 keer bekeken
De voorversterker met de brom nu aangesloten op een ongeaard stopcontact,de brom blijft.
Het ligt dus echt aan de voorversterker en niet aan een randaarde probleem.
Uit voorzorg zou ik in de eindversterker nog een diode brug op het aardpunt kunnen zetten,zit nu rechtstreeks op de kast gemonteerd,
Het ligt dus echt aan de voorversterker en niet aan een randaarde probleem.
Uit voorzorg zou ik in de eindversterker nog een diode brug op het aardpunt kunnen zetten,zit nu rechtstreeks op de kast gemonteerd,
Moet eerst achter een nieuw stekkerblok aan,,zonder neonlampje ,,.
Bij vol volume hoor ik alleen nog maar een beetje ruis uit de installatie komen,wat wel eens dat neonlampje in de stekkerblok kan zijn,al vaker last van gehad.
De DC filters op het net er tussenuit gehaald (zaten er in om mijn KT88 monoblok trafo,s minder warm te laten worden),en daarmee ook wat bijgeluiden verwijderd
De volgende keer eerst maar eens alles aansluiten zonder randaarde,zoals Anne al voorstelde..........
Bij vol volume hoor ik alleen nog maar een beetje ruis uit de installatie komen,wat wel eens dat neonlampje in de stekkerblok kan zijn,al vaker last van gehad.
De DC filters op het net er tussenuit gehaald (zaten er in om mijn KT88 monoblok trafo,s minder warm te laten worden),en daarmee ook wat bijgeluiden verwijderd
De volgende keer eerst maar eens alles aansluiten zonder randaarde,zoals Anne al voorstelde..........
Nieuw stekkerblok gescoord..zonder randaarde..
De gehele installatie ingeplugd en spelen maar.
Weg problemen
Er fietst iets mee dus op de randaarde,wat zal het zijn??,de CV ketel of 2x een koelkast,of een brak stopcontact.
In ieder geval is het de stereo niet!!!,gelukkig
BEDANKT,Anne
Nu nog een paar dagen wachten op andere koppel condensatoren,
In ieder geval een enorme opluchting dat het niet aan mijn ontwerpen ligt ,kunnen we weer,,rustig,, verder bouwen..........
De gehele installatie ingeplugd en spelen maar.
Weg problemen
Er fietst iets mee dus op de randaarde,wat zal het zijn??,de CV ketel of 2x een koelkast,of een brak stopcontact.
In ieder geval is het de stereo niet!!!,gelukkig
BEDANKT,Anne
Nu nog een paar dagen wachten op andere koppel condensatoren,
In ieder geval een enorme opluchting dat het niet aan mijn ontwerpen ligt ,kunnen we weer,,rustig,, verder bouwen..........
- Bijlagen
-
- z-superior-cap-228x228.jpg (6.58 KiB) 140 keer bekeken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dus als ik het goed begrijp heb je een aardlus als je een geaard stekkerblok gebruikt waar zowel je voor- als eindversterker op zitten. Dan heb je toch iets in 1 van beide versterkers, of misschien wel allebei niet goed zitten. Het mag niet uitmaken natuurlijk of je wel of niet een geaard stopcontact gebruikt. Storing op de randaarde lijkt me sterk hoor, als het dit wel doet zal het in de richting van een aardlus zitten.
De eindversterker op zich, is die nu goed? Dus als je alleen de eindversterker aansluit op luidsprekers, ingang kortsluit, dan is deze bromvrij? Op zowel een stopcontact met als zonder randaarde?
De eindversterker op zich, is die nu goed? Dus als je alleen de eindversterker aansluit op luidsprekers, ingang kortsluit, dan is deze bromvrij? Op zowel een stopcontact met als zonder randaarde?