drummonitor
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Denk dat dat niet zoveel zin heeft, conform de inspeeltheorie zou de Fs nog lager moeten worden. Dit moet je echt met je oren en ogen opsporen. Beetje spelen met de toonfiets rond de fs.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Die reken je inderdaad zelf uit. Maar omdat dit een coaxdriver is, mis je de stofkap in het midden en moet je dat er af trekken. In de fabrieksopgave is dat niet gebeurd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: drummonitor
+ 1/3 rolrand erbij tellen.ds23man schreef:Die reken je inderdaad zelf uit. Maar omdat dit een coaxdriver is, mis je de stofkap in het midden en moet je dat er af trekken. In de fabrieksopgave is dat niet gebeurd.
Re: drummonitor
en op zicht zit de spider netjes overal hoe het hoortds23man schreef:Hee, apart. Die hakkel rond de Fs zou veroorzaakt kunnen worden door van alles. Losse wikkelingen, aanlopen, een loszittend onderdeel van de hoornconstructie, noem het maar op. Typisch gevalletje om met de oortjes en een ouderwetse toonfiets te gaan luisteren in dat gebied.
ik kan ook nergens bij want de spoel zit ver weg vertopt
misschien moet ik inderdaad maar eens gaan luisteren zo tegen de 40hz
op basis van de nieuwe metingen rekent limp het volgende
Loudspeaker parameters:
Fs = 40.17 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 183.60 uH
L2 = 2259.42 uH
R2 = 7.54 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.22
Qms = 2.92
Mms = 80.46 grams
Rms = 6.959230 kg/s
Cms = 0.000195 m/N
Vas = 200.47 liters
Sd= 855.30 cm^2
Bl = 23.117258 Tm
ETA = 5.57 %
Lp(2.83V/1m) = 100.89 dB
Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 33.00 cm
hierbij ben ik uitgegaan van de standaard sd
en op basis van een diameter van 33cm min 10cm diameter in het midden :
Loudspeaker parameters:
Fs = 40.17 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 183.60 uH
L2 = 2259.42 uH
R2 = 7.54 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.22
Qms = 2.92
Mms = 80.46 grams
Rms = 6.959230 kg/s
Cms = 0.000195 m/N
Vas = 165.38 liters
Sd= 776.84 cm^2
Bl = 23.117258 Tm
ETA = 4.60 %
Lp(2.83V/1m) = 100.05 dB
Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 31.45 cm
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Tussen de twee voorgaande metingen met de goede driver zit een verschil van 6 a 7 Hz in de Fs.
Maar om even te recapituleren:
Je hebt deze drivers van iemand overgenomen. Die persoon heeft de T&S parameters gemeten. 1 van de drivers is niet ok ( bij de QC had deze driver er uit gegooid moeten worden). Jij meet opnieuw de T&S parameters en dan ook weer van de gemankeerde driver. Heb je al een staatslot gekocht?

Maar om even te recapituleren:
Je hebt deze drivers van iemand overgenomen. Die persoon heeft de T&S parameters gemeten. 1 van de drivers is niet ok ( bij de QC had deze driver er uit gegooid moeten worden). Jij meet opnieuw de T&S parameters en dan ook weer van de gemankeerde driver. Heb je al een staatslot gekocht?
Re: drummonitor
Wat een vreemde klacht.
Als ik het goed begrijp weet de mankerende speaker niet zeker wat precies zijn Fs is?
..maar geeft geen bijgeluiden die je verwacht met losse spreekspoel wikkelingen en / of aanlopen...
Als ik het goed begrijp weet de mankerende speaker niet zeker wat precies zijn Fs is?
..maar geeft geen bijgeluiden die je verwacht met losse spreekspoel wikkelingen en / of aanlopen...
Re: drummonitor
nou de eerste speaker heeft steeds een deuk in zijn impedantiepiek
het gekke is dat de storing meegaat met de impedantiepiek, ingebouwd in de box ligt die piek op een hogere frequentie maar ook met die deuk
het gekke is dat de storing meegaat met de impedantiepiek, ingebouwd in de box ligt die piek op een hogere frequentie maar ook met die deuk
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Op zich is dat niet raar, bij de resonantiepiek maakt de conus grotere uitslagen. En die piek is qua frequentie van de wel of niet ingebouwde situatie afhankelijk. Ingebouwd verschuift Fs naar Fb.
Re: drummonitor
opnieuw speaker1 gemeten
de piek ziet er nu wel goed uit
Loudspeaker parameters:
Fs = 40.43 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 185.88 uH
L2 = 1886.01 uH
R2 = 7.65 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.23
Qms = 2.80
Mms = 81.45 grams
Rms = 7.396109 kg/s
Cms = 0.000190 m/N
Vas = 161.28 liters
Sd= 776.84 cm^2
Bl = 23.163048 Tm
ETA = 4.50 %
Lp(2.83V/1m) = 99.96 dB
Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 31.45 cm
de piek ziet er nu wel goed uit
Loudspeaker parameters:
Fs = 40.43 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 185.88 uH
L2 = 1886.01 uH
R2 = 7.65 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.23
Qms = 2.80
Mms = 81.45 grams
Rms = 7.396109 kg/s
Cms = 0.000190 m/N
Vas = 161.28 liters
Sd= 776.84 cm^2
Bl = 23.163048 Tm
ETA = 4.50 %
Lp(2.83V/1m) = 99.96 dB
Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 31.45 cm
Re: drummonitor
en speaker2 opnieuw
Loudspeaker parameters:
Fs = 41.77 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 185.14 uH
L2 = 2185.24 uH
R2 = 7.49 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.23
Qms = 3.07
Mms = 85.51 grams
Rms = 7.305468 kg/s
Cms = 0.000170 m/N
Vas = 143.89 liters
Sd= 776.84 cm^2
Bl = 23.970364 Tm
ETA = 4.38 %
Lp(2.83V/1m) = 99.84 dB
Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 31.45 cm
Loudspeaker parameters:
Fs = 41.77 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 185.14 uH
L2 = 2185.24 uH
R2 = 7.49 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.23
Qms = 3.07
Mms = 85.51 grams
Rms = 7.305468 kg/s
Cms = 0.000170 m/N
Vas = 143.89 liters
Sd= 776.84 cm^2
Bl = 23.970364 Tm
ETA = 4.38 %
Lp(2.83V/1m) = 99.84 dB
Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 31.45 cm
Re: drummonitor
als ik deze meting over elkaar leg, lijken mij de verschillen niet groot, de 2e speaker heeft iets hogere pieken
we zien dus twee metingen van elk, de piek op 42hz is standaard, de piek op 32hz is met 60gram verzwaring
bij beide pieken is de 2e speaker steeds iets hoger; het faseverloop is ook min of meer gelijk
is dat erg?
we zien dus twee metingen van elk, de piek op 42hz is standaard, de piek op 32hz is met 60gram verzwaring
bij beide pieken is de 2e speaker steeds iets hoger; het faseverloop is ook min of meer gelijk
is dat erg?
Laatst gewijzigd door architect op za 30 jan 2016, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: drummonitor
Andere mensen noemen dat ervaring
, maar bij luidsprekers was ik het ook nog niet tegengekomen. 
Re: drummonitor
de afstemming van de baspoort is ongeveer gelijk aan de fs van de woofer
is dat bezwaarlijk? is het beter om de baspoortafstemming hoger te kiezen en de baspoort korter te maken?
is dat bezwaarlijk? is het beter om de baspoortafstemming hoger te kiezen en de baspoort korter te maken?
Re: drummonitor
bijgaand een nieuwe meting met een ingekorte baspoort
klopt het dat je bij 0 graden kunt zien wat de poortafstemmingsfrequentie is?
zo ongeveer 50hz hier?
kan het zijn dat de impedantiepiek niet mooi is doordat de kast nog niet perfect is?
harder of zachter volume heeft er in elk geval geen effect op
verder heb ik met een voltmeter opnieuw de weerstand gemeten van de speaker, maar ik meet opnieuw 5,8volt.
daarnaast heb ik de inductie gemeten, de ene zit iets onder 0,3mH en de ander er iets boven; wel heel anders dan de datasheet met 1,5mH
ik heb de hele ochtend jjcale opgehad en dat klonk best lekker op zo'n kale 15inch zonder het hoog
bij het meten klinkt de woofer ook heel hoog door, dat past dus wel bij een lage inductie
klopt het dat je bij 0 graden kunt zien wat de poortafstemmingsfrequentie is?
zo ongeveer 50hz hier?
kan het zijn dat de impedantiepiek niet mooi is doordat de kast nog niet perfect is?
harder of zachter volume heeft er in elk geval geen effect op
verder heb ik met een voltmeter opnieuw de weerstand gemeten van de speaker, maar ik meet opnieuw 5,8volt.
daarnaast heb ik de inductie gemeten, de ene zit iets onder 0,3mH en de ander er iets boven; wel heel anders dan de datasheet met 1,5mH
ik heb de hele ochtend jjcale opgehad en dat klonk best lekker op zo'n kale 15inch zonder het hoog
bij het meten klinkt de woofer ook heel hoog door, dat past dus wel bij een lage inductie
Laatst gewijzigd door architect op zo 31 jan 2016, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
